Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun itsellä on lapsenlapsia on vaikea käsittää niitä mummoja jotka

Vierailija
05.09.2023 |

pitkin hampain ottavat lapsenlapsia hoitoon. Muistan yhdenkin joka irvisteli kuinka joutui hoitamaan heitä. Eikä ollut mkään jatkuva hoidontarve.

Kommentit (340)

Vierailija
21/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotoilin hieman väärin. Tarkoitan enemmän satunnaista hoitotarvetta, sekin tuntuu olevan ylivoimaista monelle. Ap

No Monet eivät haluaisi edes hoitaa omia lapsiaan, saatika sitten varmaan lapsenlapsiaan koska heitä ei ole edes PAKKO yleensä hoitaa. Voi vaan sanoa, ei kiitos!

T. Päikyn hoitaja

Vierailija
22/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on meitä etelässä talvehtivia mummoja aika paljon. Moni kertoo suoraan, että pakko lähteä rauhallisia eläkepäiviä viettämään jonnekin kauas lämpimään.

Las Palmas kutsuu jo...🥰

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niistä lastenlapsista tykkää, mutta hyvä ettei tarvitse enää hoitaa. Nuorena jaksaa kun omat ovat pieniä. Vanhempana väsyy lasten meluun, eikä sitä kovin montaa tuntia jaksa.

T. äidiksi 19v ja mummoksi 43v

Toinen jalka haudassa 43v? Otan osaa. Varmaan ollut rankka elämä ihan muista syistä johtuen.

Vierailija
24/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota ja syy on omat selkäkivut. En jaksa kumarrella lasten takia ja juoksemaan en pysty ollenkaan. Sekin saattuu selkään kun istun ja lapsi on sylissä ja heiluu.

Syitä on kymmeniä, mutta eihän se toisen kipu näy ja valittaakaan en halua.

Rikot siis suhteesi perheeseen ihan silkkaa hienotunteisuuttasi? 

Kerro syysi, ole nainen! Se auttaa myös vanhuudessasi, kun lapsesi ja lastenlapset ymmärtävät tarpeitasi, koska ne eivät silloin lävähdä heidän silmilleen ensimmäistä kertaa. Lisäksi he eivät ymmärrä, mikseivät kelvanneet sinulle. Kaikki kärsivät haluttomuutesi takia. 

Vierailija
25/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotoilin hieman väärin. Tarkoitan enemmän satunnaista hoitotarvetta, sekin tuntuu olevan ylivoimaista monelle. Ap

No Monet eivät haluaisi edes hoitaa omia lapsiaan, saatika sitten varmaan lapsenlapsiaan koska heitä ei ole edes PAKKO yleensä hoitaa. Voi vaan sanoa, ei kiitos!

T. Päikyn hoitaja

Tämä. Huonoja vanhempia ja isovanhempia on maailma pullollaan. Ei mitään uutta! Onnellisia ovat he, kenellä

vanhemmat ja isovanhemmat jotka aidosti haluavat viettää aikaa jälkeläistensä kanssa.

Vierailija
26/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ota ja syy on omat selkäkivut. En jaksa kumarrella lasten takia ja juoksemaan en pysty ollenkaan. Sekin saattuu selkään kun istun ja lapsi on sylissä ja heiluu.

Miksi et hoida itseäsi kuntoon? Ei vanheneminen ole mikään tekosyy lössähtää. Selkäkipu tulee sohvalla makaamisesta. Hanki kävelysauvat ja painele lenkille, osa uimahallikortti ja treenaa keskivartalon syvät lihakset kuntoon. Se duuni pitäisi aloittaa jo 30-40v mutta vieläkin ehdit saada kuntoa. Kivempi elää kun jaksat tehdäkin sitten jotain.

Vierailija
27/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alottaja on taas näitä ittensä ylentäjiä ja muiden alentajia.

Toiset on vaan parempia ihmisiä kuin toiset. Tämäkin on ihan fakta 😂

Jokainen jaksaa eri tavalla. Toiset eivät jaksa mitään muuta kuin keskittyä itseensä.

Vierailija
28/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on niin vaikea käsittää, että mummotkin ovat erilaisia? Ei ne ole mitään klooneja keskenään. Luulis jo mummoiässä tonkin ymmärtävän.

Tässä on samaa, kuin että joku pahastuu jos ei ole lasta ja elää sinkkuna..ei millään voi käsittää, että ihmisiä ja tilanteita on erilaisia. Joku ei ole kohdannut sopivaa, joku ei halua lasta ollenkaan, jollakin on joku sairaus tai kohtu poistettu jne... eletään vaan siinä omassa kuplassa ja luullaan, että kaikki muutkin haluavat samaa elämässä. Sitten pahastutaan, kun niin ei olekaan. Ja elämää voi elää niin paljon erilailla, kuin vain yhdellä tavalla. Ja mummotkin voivat olla erilaisia, ihmissuhteet voi olla erilaisia.

Mietitään tilanne, että on pariskunta, jossa toinen ei halua lasta. Pakottaako joku ulkopuolinen haluamaan lasta, joku sukulainen? voi hyvänen aika

Vierailija
29/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla alle 70v niin huonossa kunnossa ettei lapsenlasta jaksa hoitaa edes hetkeä? Itselläni 70v vasta eläkeikä ja työni on aika paljon raskaampaa kuin 1-2 alle kouluikäisen hoitaminen hetkellisesti.

Vierailija
30/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Päikyn hoitaja

Ja ikuisuuskysymys: miksi tällaiset ihmiset lisääntyy?

Vierailija
31/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro syysi, ole nainen! Se auttaa myös vanhuudessasi, kun lapsesi ja lastenlapset ymmärtävät tarpeitasi, koska ne eivät silloin lävähdä heidän silmilleen ensimmäistä kertaa. Lisäksi he eivät ymmärrä, mikseivät kelvanneet sinulle. Kaikki kärsivät haluttomuutesi takia. 

Olen kertonut että nivelvälit on madaltuneet ja on kulumia. Aamuisin tai jos istun pitempään paikallani, en pysty kävelemään kuin huonekaluja pitkin. Saan neuvoja mennä lääkäriin, käyä osteopaatilla, syödä särkylääkkeitä ja kaikkea  mahdollista, että voisin vielä olla käytettävissä, kuten koko tähänastisen elämäni olen ollut. Olen harmillisesti epäkunnossa tarvitsijoideni kannalta, mutta en kaipaa myötätuntoa, vain sitä, että uskotaan kun sanon että en pysty enää.

Vierailija
32/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niistä lastenlapsista tykkää, mutta hyvä ettei tarvitse enää hoitaa. Nuorena jaksaa kun omat ovat pieniä. Vanhempana väsyy lasten meluun, eikä sitä kovin montaa tuntia jaksa.

T. äidiksi 19v ja mummoksi 43v

Toinen jalka haudassa 43v? Otan osaa. Varmaan ollut rankka elämä ihan muista syistä johtuen.

Älä huoli. Olen jo 65v ja lastenlapset ovat kaikki jo aikuisia. Asumme talvet papan kanssa Kanarialla ja nautimme eläkepäivistämme täysin siemauksin.

Nuorena äidiksi ja nuorena mummoksi. Se vaan, että me nelikymppiset mummot olimme tiukasti työelämässä vielä pitkään. Nyt saadaan levätä.

Hyviä vointeja kaikille mummoille! 🥰

Vierailija
33/340 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot eivät ole mitään hoitotätejä.he ovat jo lapsensa hoitaneet.

Naiset elävät miehiä pitempään siksi, että lapsenlapsia hoitavat isoäidit ovat parantaneet lastenlasten selviytymistä aikuisiksi. Evoluutio todistaa, että puhut pötyä.

Vierailija
34/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut että nivelvälit on madaltuneet ja on kulumia. Aamuisin tai jos istun pitempään paikallani, en pysty kävelemään kuin huonekaluja pitkin. Saan neuvoja mennä lääkäriin, käyä osteopaatilla, syödä särkylääkkeitä ja kaikkea  mahdollista, että voisin vielä olla käytettävissä, kuten koko tähänastisen elämäni olen ollut. Olen harmillisesti epäkunnossa tarvitsijoideni kannalta, mutta en kaipaa myötätuntoa, vain sitä, että uskotaan kun sanon että en pysty enää.

Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki.

Vierailija
35/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Päikyn hoitaja

Välillä tuntuu, että ovat ihan vähemmistössä he, ketkä haluavat viettää aikaa lapsensa kanssa. Suurin osa tuo hoitoon aina jos vaan on mahdollista. Mietin vaan, et minkälaisia isovanhempia heistä mahtaa tulla joskus? Tuskin kovin kummoisia.

Vierailija
36/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kovia kipuja 24/7 (mm lonkat, plvet, selkä 2 kohtaa + hermokivut).

Yritän silti viettää mahdollisimman paljon aikaa lastenlasten kanssa, he ovat maailman ihanimpia ja tärkeimpiä Parhaillaan 1 yökylässä ja lähtee ip kotiin kun äiti pääsee töistä. Ensiviikolla vietän ainakin 1 illan 2 muun kanssa.

En pysty juoksemaan ja kävelemäänkin vain vähän mutta voimme piirtää, pelata tai vaikka leipoa yhdessä. Onneksi olen eläkkeellä niin saan levättyä heidän lähdettyä. Ja mies nostelee jos on tarvis

Vierailija
37/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki.

No ei se ihan noinkaan ole.

Itsellä on kovat kivut eikä ne vähene tai parane siitä etten kerro perheelle. Puoliso toki tietää osan muttei hänkään sitä miten kokonaisvaltaista kivun kanssa eläminen on.

Ei minustakaan näe päälle kuin sen että linkutan hitaasti suu kireässä hymyssä tai pidätän hengitystä pahimman kipukohtauksen aikana ja huokaisen mahdollisimman hiljaa etten häiritse.

Vaivojen vanki on vaivojen vanki aina. Sanomatta sanaakaan

2. vaivainen

Vierailija
38/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla alkaa oma elämä kun omat lapset on saatu aikuiseksi..en itse hoida ollenkaan ja se ei sitä tarkoita ettenkö näkisi heitä..rakastan jo rauhaa ja omaa aikaa niin paljon ja olen vielä työ elämässä..näin se joillain menee..sit on näitä mummoja joitten elämä ensin pyörii omien lasten kaa ja sit lasten lasten..elämässä on muutakin kuin lasten hoitamista

Vierailija
39/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan olla mummo, en hoitaja. Sellainen perinne on meillä suvussa eli nuorempi polvi tulee koko perheenä meille ja sitten tehdään yhdessä asioita, joita kulloinkin pitää tehdä, oli se sitten kasvimaanhoitoa, pihanlaittoa, kangaspuiden kokoamista tai ihan vaan istumista kahvilla verannalla. Vanhemmat katsovat lastensa perään ja isovanhemmat saavat olla isovanhempia, eivät lastenhoitajia virikevastuineen.

Varhaiskasvatuslaki takaa lapsille hoitopaikan, joten isovanhempien ei tarvitse jäädä varhaiseläkkeelle tms. siksi, että lapset ilman  hoitajaa olisivat heitteillä. Yhteiskunnan tuki on paljon laajempaa kuin 30 vuotta sitten, joten olettaisi, että nuoremmat käyttäisivät palveluja eivätkä ajattelisi, että omat vanhemmat ovat 24/7 lastensa perheiden käytettävissä.

Vierailija
40/340 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa yritettäis vaan ymmärtää se että ihmisillä on erilaisia tilanteita.

Jotkut haluaa ja pystyy hoitamaan lapsenlapsia vaikka kuinka paljon ja se on vanhemmillekin ihanteellinen tilanne ja avuksi.

Sitten on kaikkia muitakin variaatioita, yhtä paljon kuin on ihmisiä ja perheitä.

Jotkut eivät saa isovanhempien apua, vaikka tarvitsisivat, jotkut eivät halua.

Jotkut isovanhemmat haluaisivat hoitaa mutta eivät pysty esim. välimatkan tai terveysongelmien takia.

Sitten on niitäkin isovanhempia jotka ovat suorastaan vaarallisia, haluaisivat ehdottomasti kaikki oikeudet lapsenlapsiin ja häiriköivät siihen asti ja jopa senkin jälkeen kun saavat ihan aiheellisesti lähestymiskiellon.

Tärkeintä olisi että jokainen perhe löytäisi sen heille sopivan tavan.

Ja isovanhemmat huomio, ne teidän aikuiset lapset ovat perustaneet omat perheet joiden asioista he päättävät itse.

Myös teillä isovanhemmilla on oikeus päättää miten käytätte oman aikanne, mikään pakko ei ole uhrautua jos ei halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan