Mitä sinä laittaisit lapsesi lounasboksiin, jos Suomessa ei olisi ilmaista kouluruokailua?
Olen nyt seurannut erilaisia kanavia ja hieman järkyttynyt lähinnä jenkkien kokoamista lunchboxeista lapsilleen.
Normaali lounas rapakon takana näyttää olevan: sokerimehu, valmispussi mac and cheese tehtynä termariin, sipsipussi, makea hedelmä tai prosessoitu hedelmäsose, subway tyyppinen majoneesipullaleipä juustolla.
Olisiko aika kiittää suomalaista kouluruokaa?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin ravitsemusterapeutin pyynnöstä päiväkirjaa syömisistäni kahden viikon ajan. Olen töissä päiväkodissa ja syön esimerkkilounaan lasten kanssa, meillä ei ole lounastaukoja erikseen. Söin siis koulu/päiväkotiruokaa.
Sain palautteen että muuten menee hyvin, mutta lounas on korjattava. Lisättävä hyvää rasvaa ja proteiinia reilusti ja katsottava hiilareita.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä että minun täytyi lisätä esimerkiksi raejuustoa, avokadoa ja pähkinöitä lounaalle. Teinkin niin, jolloin esimies pyysi luokseen ja sanoi etten saa syödä mitään sellaista, mitä ei lapset saa.
Lopetin lounaan syömisen töissä ja syön kahvitauolla (10 min) nopeasti omat eväät.Mitä oli se hyvä rasva, jota suositteli?
Omega3 lähdettä ja esimerkiksi oliiviöljyä ja avokadoa.
Plus pähkinöitä
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin ravitsemusterapeutin pyynnöstä päiväkirjaa syömisistäni kahden viikon ajan. Olen töissä päiväkodissa ja syön esimerkkilounaan lasten kanssa, meillä ei ole lounastaukoja erikseen. Söin siis koulu/päiväkotiruokaa.
Sain palautteen että muuten menee hyvin, mutta lounas on korjattava. Lisättävä hyvää rasvaa ja proteiinia reilusti ja katsottava hiilareita.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä että minun täytyi lisätä esimerkiksi raejuustoa, avokadoa ja pähkinöitä lounaalle. Teinkin niin, jolloin esimies pyysi luokseen ja sanoi etten saa syödä mitään sellaista, mitä ei lapset saa.
Lopetin lounaan syömisen töissä ja syön kahvitauolla (10 min) nopeasti omat eväät.
Siis missä työssä ei muka ole lounastaukoa?
Vierailija kirjoitti:
Ai se minigrip pusseista uudelleen lämmitetty ilmainen mössö on ruokaa? Tytär ei pidä kouluruuasta ja onhan sen taso laskenut vuosi vuodelta kun on niin halpaa. Oon tehnyt sille voileipiä kouluun ettei tarvi kärsiä nälkäänsä. Kyllä meillä laatu menee hinnan edelle!
Minua kiinnostaisi kovasti tietää millainen voileipä on sinun mielestäsi laadukas voileipä?
Jonkinlainen bentobox. Kivasti aseteltuna värikkäitä kasviksia ja hedelmiä, ehkä pähkinöitä, pieniä kolmioleipiä. Jos on kylmäsäilytysmahdollisuus tai vain lyhyt aika ruokailuun, niin kanaa, kalaa sitten vielä. Meillä koulu alkaa puol ysiltä ja lounas on heti kymmenen jälkeen yläkoululaisilla. Ehkä tarttis sit vielä iltapäivään sitten jonkun välipalan kun kotona ei kuitenkaan heti koulun jälkeen ole ruoka valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kanasalaatin, jossa kirsikkatomaattia, salaattia, kurkkua, fetaa, kanaa, avokadoa ja paprikaa sekä rapeaksi paahdettua kvinoaa. Vettä saisi ottaa koulun hanasta. Tai jos ei saisi, laittaisin termariin vettä jäillä. Pähkinöitä kourallinen ja puolikas banaani kylkeen. Esimerkiksi. Tällä menen itsekin töissä lounasajan.
Kana onkin oikein oivallinen eväs lämpimässä säilytettynä.
Joo, neljä tuntia huoneen lämmössä ollutta kanaa, fetaa ja avokadoa. Nam, nam, nam.
Mikä vika huoneenlämpöisessä avokadossa? Nehän säilytetäänkin huoneenlämmössä.
Säilyvyysongelmahan tuossa kun avocado on aukaistu.
Usassahan eväslaukkuun laitetaan kylmäkalle tarvittaessa. Ja luulenpa, että mitä pidempään eväitä pitäisi koululaiselleen tehdä sen epäterveellisemmäksi eväät menisivät.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin lapselle sitä samaa mitä itsekin otan töihin evääksi: usein spaghettia ja soijarouhekastiketta, pari porkkanaa ja tomaatin. Tai termarissa bataatti-chilisosekeittoa tms. Kahvia en alakoululaiselle antaisi.
Mahtaisiko koulussa sitten olla pitkä jono mikroja omien ruokien lämmittämistä varten? Lämpötermoksessa tuo menee ihan möhjöksi siihen mennessä kun vihdoin on ruoka-aika.
hienosti sait demonisoitua myös hedelmän ja hedelmäsoseen.
Noi lunchsboxit on kyllä järkyttävää katseltavaa, facessa niitä välillä lävähtää naamalle ihan pyytämättä. Vähintään puolet sisällöstä on epäterveellistä mässyä (sipsiä, suklaapatukka, suklaavanukas, karkkia... siis ihan karkkia)
Laittaisin esim suolaisia pikkupiirakoita / pikkupizzoja, ne säilyy huoneenlämmössäkin ja voi tehdä terveellisellä päällysteellä. Vihannestikkuja, viinirypäleitä. En varmasti laittaisi yhtään karkkia tai suklaata.
Salaattia. Syön arkisin lounaaksi salaatin. Tekisin idomman annoksen ja sitä pakkaisin. Pakettiin menisi myös 2 kylmäkallea ja laukku olisi säilytykseen sopiva
Vielä 60-70-luvuilla mun lapsuudessani raavaan työn tekijät selvisivät kinkku-juustoruisleivillä ja maidolla/kahvilla.
Nykyään se riittää taaperolle 2-3 tunniksi...
Ei ollu mulla ilmaista ruokaa oppikoulussa joten ekana vuonna kannoin eväät mukanani. Yleensä se oli sämpylä jossa levitettä ja kinkkua tai makkaraa, sekä pienessä muovipullossa mehua. Joskus taisi olla omppu tai mandariini. Hyvin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Noi lunchsboxit on kyllä järkyttävää katseltavaa, facessa niitä välillä lävähtää naamalle ihan pyytämättä. Vähintään puolet sisällöstä on epäterveellistä mässyä (sipsiä, suklaapatukka, suklaavanukas, karkkia... siis ihan karkkia)
Laittaisin esim suolaisia pikkupiirakoita / pikkupizzoja, ne säilyy huoneenlämmössäkin ja voi tehdä terveellisellä päällysteellä. Vihannestikkuja, viinirypäleitä. En varmasti laittaisi yhtään karkkia tai suklaata.
Ne pikkupiirakat ja pizzat ei mielestäsi ole epäterveellisiä?
Varmaan runsaat reissumiesleivät. Banaani tai omena. Välipalakeksejä. Vesipullo. Kurkku, porkkana tms viipaleita. Pitäisi ehkä tutkia vaihtoehtoja ettei joka päivä olisi samaa...Mutta mikä sitten säilyy...
Kaiken pitää olla ilmaista ja kuitenkaan ruoka ei kelpaa. En tajua.
Munkin kouluaikaan ruoka ja oppikirjat piti maksaa itse. Eikä se ruoka aina niin mieluisaa ollut, mutta ei nirsoiltu vaan kaikki syötiin tillilihasta verilettuihin ja kesäkeitosta makaronivelliin.
En ainakaan mitään kotiruokaa. Ihan siksi, että montako mikroa tarvitaan lämmittämään esim. 500:n oppilaan lounaat? Voileipiä todennäköisesti, täytteitähän voi vaihdella päivittäin. En itsekään syö töissä kuin korkeintaan leivän joten tiedän varsin hyvin, että säilyy kyllä lämpimässä useita tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme ulkomailla ja lapsilla on joka päivä lounaseväät, mitkä pakkaan pieniin kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa. Tänään laitoin kaikille kinkkuleivät, juotavat jogurtit, pikkutomaatteja, kurkku-ja porkkanatikkuja, viinirypäleitä, pikkunekkeja sekä suklaakaurakeksit. Eväslaatikoihin ei saa missään tapauksessa pakata mitään pähkinätuotteita, koska koulussa saattaa ja yleensä onkin pähkinä-allergisia lapsia.
Hirveä määrä ruokaa. Mun lapsilta jäisi varmasti puolet syömättä. Niin kyllä itseltänikin. Ei se koulupäivä koko päivää kestä.
Loistava aloitus, ap. Jo 80-l. syötiin isossa koulussa kumiperunoita, hyydekastiketta, karkailevia nakkeja ja kiinankaalisalaattia.
Harmittaa etten tajunnut tehdä omia eväitä lapselle jokunen vuosi sitten.
Koulun palaute kun oli "me täällä kaikki opettelemme syömään ja arvostamaan kouluruokaa ja ruokailua."
Ihmekös tuo jos pennut on kiukkuisia eli "ongelmaisia".
Sitä en tiedä mitä opet taukohuoneessa, jossa muutenkin viettävät paljon aikaa, mikä on huonoa johtajuutta, nautiskelevat hengenpitimiksi.
Tiedetäänhän jo että vasta sitten kun perustarpeet on huomioitu, eli ravinto, uni yms, voi siirtyä seuraavan asteen juttuihin eli tekemään tohtorinväitöksiä.
Ei mikään estä ruokkimasta omaa lastaan. Sehän on koulun puolelta laiminlyönti, jos verorahoista ei heru kunnollista, lisäaineetonta, hyvää ravintoa. Hyvä ravinto pilkkoutuu vatsassa ja muodostaa hormonitoimintoja tukevia prosesseja jotka auttavat keskittymään ja vreystilojen säätelyyn.
Eli taas on mielialalääketehdas ja lastenpsykiatria tässäkin voittajana.
Antakaa lapsille ruokaa tai rahaa käydä kaupassa. Kenelläkään ei ole oikeutta estää/rajoittaa itselle sopivan ravinnon saantia. Se on LAPSEN ETU.
Olen ollut töissä suurtalouskeittiössä, pienessä koulussa, päiväkodissa ja vastaavissa, joten tiedän kyllä satavarmasti mistä puhun.
Älkää antako säästöjen vaikuttaa.
Vanhempainneuvostot, vaatikaa kirjallisina perustelut kunnalta/koululta miksi lapsia pidetään ravinto-opillisesti nälkätilassa, joka vie pohjaa pois opiskelulta ja sosiaaliselta kanssakäymisestä.
T. Sopantekijä Sipoosta
Pennuille ei normaali ruoka nykyään kelpaa
Omega3 lähdettä ja esimerkiksi oliiviöljyä ja avokadoa.