Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä laittaisit lapsesi lounasboksiin, jos Suomessa ei olisi ilmaista kouluruokailua?

Vierailija
05.09.2023 |

Olen nyt seurannut erilaisia kanavia ja hieman järkyttynyt lähinnä jenkkien kokoamista lunchboxeista lapsilleen.
Normaali lounas rapakon takana näyttää olevan: sokerimehu, valmispussi mac and cheese tehtynä termariin, sipsipussi, makea hedelmä tai prosessoitu hedelmäsose, subway tyyppinen majoneesipullaleipä juustolla.
Olisiko aika kiittää suomalaista kouluruokaa?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on taas katsottu leffoja.🤣 Yhdysvalloissakin tarjotaan kouluruokaa joka vastaa kansainvälisiä ravitsemussuosituksia ja muita standardeja, joita sille on asetettu.

Hah! Kun aiemmin Suomessa asuneet jenkkituttuni muuttivat takaisin jenkkeihin ja antoivat 8-vuotiaan poikansa syödä välillä kouluruokalassa (toisina päivinä pakkasivat eväät ja tiedän, että kotona syövät terveellisesti), tuloksena oli lääkärinhoitoon asti vienyt kivulias ummetus. Kouluruoka on lähinnä pizzaa ja ranskalaisia.

Ja se lääkäri määräsi lapselle ULOSTUSLÄÄKKEITÄ. Ei esimerkiksi kysynyt mitään syödyn kuidun määrästä eikä kehottanut  lisäämään kuitua ruokavalioon.

Olin sanaton, ja niin oli ystävänikin.

Kyllä tässä on jotain muuta perustavanlaatuista vikaa kuin kouluruoka. Varsinkin jos lapsi syö kouluruokaa sen kolme tai neljä kertaa viikossa. Lapsella on toivottavasti ruokailukertoja viikossa 40 ja jos niistä kolme tai neljä kertaa syö koulussa niin ei pitäisi vaikuttaa. Toki te vanhemmat voitte muuta kertoa, mutta näin ulkopuolisen silmin lapsen elämässä ei liikuta, ei syödä kotona terveellisesti ja ei todellakaan liikuta. Muistinko mainita liikkumisen? Liikkumisella saa suoliston pidettyä hyvänä ja massan liikkeessä. Ei sillä, että kolmena tai neljänä päivänä viikosta syödään koulun ruokaa ole mitään väliä. 

Me eletään maassa, jossa ei ole lapselle kouluruokailua. Pakkaan evääksi leipää ja erilaisia hedelmiä. Välillä olen höllällä tuulella ja pakkaan myös sipsejä. Itse olen käynyt kouluni massa, jossa ei ollut kouluruokailua, mutta koulussa oli mikrot. Silloin pidin lounaslaukussa lounaan ja lämmitin sitä mikrossa. Vahemmista jompi kumpi pakkasi myös salaatin aina mukaan. Välillä oli porkkanaraastetta, välillä oli makaronisalaattia, välillä oli perunasalaattia, toisinaan nykykään kutsutaan "green godess" salaatiksi. Mikä ongelma?

Leipä ja hedelmää tuntuu liian vähältä koulupäivän ajaksi.Tuntuu,että niistä jäisi vielä nälkä jos ei ole kunnon ruokaa.

Vierailija
122/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 g makaronilaatikkoa jos on pieni lapsi. Isommalle myös raikas voileipä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mitään. Kyllä kouluikäisen pitää itse osata järjestä ruokaa itselleen

Vierailija
124/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme ulkomailla ja lapsilla on joka päivä lounaseväät, mitkä pakkaan pieniin kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa. Tänään laitoin kaikille kinkkuleivät, juotavat jogurtit, pikkutomaatteja, kurkku-ja porkkanatikkuja, viinirypäleitä, pikkunekkeja sekä suklaakaurakeksit. Eväslaatikoihin ei saa missään tapauksessa pakata mitään pähkinätuotteita, koska koulussa saattaa ja yleensä onkin pähkinä-allergisia lapsia.

Vierailija
125/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mitään. Kyllä kouluikäisen pitää itse osata järjestä ruokaa itselleen

No sitähän minäkin. Kivääri ja viidakkoveitsi vaan mukaan ja menoksi.

Vierailija
126/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme ulkomailla ja lapsilla on joka päivä lounaseväät, mitkä pakkaan pieniin kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa. Tänään laitoin kaikille kinkkuleivät, juotavat jogurtit, pikkutomaatteja, kurkku-ja porkkanatikkuja, viinirypäleitä, pikkunekkeja sekä suklaakaurakeksit. Eväslaatikoihin ei saa missään tapauksessa pakata mitään pähkinätuotteita, koska koulussa saattaa ja yleensä onkin pähkinä-allergisia lapsia.

Aika epäterveelliset eväät.

Vierailija
127/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen näkee, että olisi vaikea saada pakattua yhtä terveellisiä eväitä kuin Suomen koulusta saa. Onneksi meillä on kouluruoka.

Vierailija
128/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joudun tekemään lapselleni päivittäin eväät ihan täällä koti-Suomessa, koska lapsella on maitoallergia ja koulun maitoproteiiniton ruoka on niin kamalaa, ettei lapsi voi sitä syödä. Että ihan mielenkiintoinen ketju! Mutta tuohon haluaisin kommentoida, kun ihmiset pätee että "etkö ole kuullut pienistä kylmälaukuista" jne, niin miettikääpä kuinka paljon tilaa ne vie koululaisen repusta? Ja kuinka painavia ne on?

Kun repussa on koulukirjat ja esim liikuntakamat, niin painoa tulee jo niistä aikalailla. Ei ne oikeassa elämässä toimi lapsilla, aikuisten eväsrasioina varmaan kyllä. Tästä johtuen eväsongelmana on se, että eväiden täytyy olla lämpimässä säilyviä, ei mitään kanasalaatteja voi ajatellakaan. Yleensä eväänä on eväsleivät (ruisleivästä), hedelmä, kokonaisia kirsikkatomaatteja, muutama pähkinä jne, mutta hirveä nälkähän lapsella on kotiin tullessa. Jos teillä on hyviä ideoita, niin otan mielellään niitä vastaan!

Eväsrasia, missä on kylmäkansi ei vie tilaa juurikaan enempää kuin tavallinen eväsrasia, niitä on monenlaisia ja monenkokoisia. Kylmäkallejakin on monenkokoisia, itselläni pienimmät ovat reilusti alle 10x10 cm ja ovat vajaan sentin paksuisia. Pienin "kylmälaukkuni" on samppanjapullon kokoinen pussi, jota on paljon käytetty eväspussina repussa tai muussa kassissa, ei vie ylimääräistä tilaa.

Luistelupäivänä on joutunut ottamaan aina toisen kassin, kun luistimia on turha yrittää reppuun tukea ja kypäräkin vie tilaa. Se roikkuu useinmiten jossain repun hihnassa.

Vierailija
129/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäketjun ylläpitäminen on tosiaan ratkaistavissa näillä termarituotteilla, mutta itselle isoin ongelma olisi koulueväiden syöjänä sen ruoan lämpötila syödessä. En tykkää syödä lämmintä ruokaa haaleana enkä kylmää ruokaa (esim. salaattia) huoneenlämpöisenä. Kai sitä sitten tottuisi ajan kanssa, mutta ihan maistuvuuden kannalta ymmärrän sen, miksi niin herkästi mennään voileipälinjalla näissä. Ilman mikroa aika tympeää olisi lounasta syödä. Olen kyllä tosi kiitollinen lapsilleni kuntatyöntekijöiden tarjoamasta ruosta niin aikanaan päiväkodissa kuin koulussakin, pääsääntöisesti ruoka on ollut hyvää ja lasten ei tarvitse nähdä nälkää. Mitä ruokalistoja seuraa, niin hieman proteiiniköyhäähän tuo monesti on, mutta kotona syödään kuitenkin päivällinen sitten.

Vierailija
130/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen näkee, että olisi vaikea saada pakattua yhtä terveellisiä eväitä kuin Suomen koulusta saa. Onneksi meillä on kouluruoka.

Hahhah

Vierailija
131/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä joudun tekemään lapselleni päivittäin eväät ihan täällä koti-Suomessa, koska lapsella on maitoallergia ja koulun maitoproteiiniton ruoka on niin kamalaa, ettei lapsi voi sitä syödä. Että ihan mielenkiintoinen ketju! Mutta tuohon haluaisin kommentoida, kun ihmiset pätee että "etkö ole kuullut pienistä kylmälaukuista" jne, niin miettikääpä kuinka paljon tilaa ne vie koululaisen repusta? Ja kuinka painavia ne on?

Kun repussa on koulukirjat ja esim liikuntakamat, niin painoa tulee jo niistä aikalailla. Ei ne oikeassa elämässä toimi lapsilla, aikuisten eväsrasioina varmaan kyllä. Tästä johtuen eväsongelmana on se, että eväiden täytyy olla lämpimässä säilyviä, ei mitään kanasalaatteja voi ajatellakaan. Yleensä eväänä on eväsleivät (ruisleivästä), hedelmä, kokonaisia kirsikkatomaatteja, muutama pähkinä jne, mutta hirveä nälkähän lapsella on kotiin tullessa. Jos teillä on hyviä ideoita, niin otan mielellään niitä vastaan!

Meidän lapset kulkivat vuosikaudet eväät mukana. Reppu oli selässä ja pieni kylmälaukku keikkui kädessä/olkapäällä.

Vierailija
132/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin kanasalaatin, jossa kirsikkatomaattia, salaattia, kurkkua, fetaa, kanaa, avokadoa ja paprikaa sekä rapeaksi paahdettua kvinoaa. Vettä saisi ottaa koulun hanasta. Tai jos ei saisi, laittaisin termariin vettä jäillä. Pähkinöitä kourallinen ja puolikas banaani kylkeen. Esimerkiksi. Tällä menen itsekin töissä lounasajan.

Sen mä haluan nähdä että sinä vielä kaiken muun metatyöt, jne lisäksi paahdat joka aamu kvinoaa.🤣

Kvinoaa ei tarvitse paahtaa päivittäin. Kerran kuukaudessa riittää. Se säilyy hyvin.

Jos tilaat kvinoaa esim ravintolassa, ei sitä aleta sielläkään keittämään alusta asti.

Miksi kvinoa siis pitäisi paahtaa? Siis sehän keitetään kuitenkin, joten ei kai se kovin rapeaa ole? Vaih paahdetaanko vasta sen jälkeen? Käsittääkseni kvinoaa ei voi käyttää keittämättä. Siinä ravintolassa, jossa itse työskentelin, kyllä keitettiin kvinoa alusta asti. En ole koskaan syönyt tai edes kuullut, että rapea kvinoa olisi joku juttu. Itse olen mieltänyt sen samanlaiseksi kuin riisit, hirssit ym, eli kiinteää mutta kuitenkin suht. pehmeää apetta.

Vierailija
133/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari suola silakkaa tosin nekin menevät kortille kun eu rajoittaa kalastusta SAATAVA KIINTIÖ MENEE MINKKIEN REHUKSI???? HEI HALOO. HOLKERIHAN KEHOITTI TAANNOIN SYÖKÄÄ SILAKKAA

Vierailija
134/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot lapselle että lopettaa nirsoilun tai on nälässä? Ruoka on polttoainetta, ei aina tartte olla hyvää ja Suomen kouluruoka on ihan syötävää vaikka harvemmin mikään kulinaarinen nautinto onkaan.

Sulle sanoisin että jos et ole itse syönyt edes viikon verran tän kyseisen laitoskeittiön valmistamaa maidotonta ruokaa, niin ei ole sulla mitään asiaa puhua nirsoilusta. Kyse ei ole siitä, että tarjottaisiin sitä peruskouluruokaa miinus maitotuotteet (luulisi että esim lihakeitto voisi olla samaa kuin muilla, mutta ei), vaan siihen ruokaan laitetaan näitä "maidon korvikkeita", ja taatusti edullisimmasta päästä. Jos olet joskus maistanut vegaanista "juustoa", voit ehkä päästä hieman jyvälle esim ruuan hajusta. Todellakaan ei ole kyse nirsoilusta, kukaan normaali aisteilla varustettu ei kykenisi mukisematta sitä syömään. Ja mulla on tästä myös opettajan sana, ei pelkästään lapsen.

Mutta kiitos teille jotka kerroitte noista mini kylmälaukuista, pitää taas alkaa googlaamaan, jos jostain nyt sattuisi löytymään.

Vierailija
135/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin kanasalaatin, jossa kirsikkatomaattia, salaattia, kurkkua, fetaa, kanaa, avokadoa ja paprikaa sekä rapeaksi paahdettua kvinoaa. Vettä saisi ottaa koulun hanasta. Tai jos ei saisi, laittaisin termariin vettä jäillä. Pähkinöitä kourallinen ja puolikas banaani kylkeen. Esimerkiksi. Tällä menen itsekin töissä lounasajan.

Kana onkin oikein oivallinen eväs lämpimässä säilytettynä.

Jotenkin vähän hämmentää tämä ihmisten todellisuudesta vieraantuneisuus. Siis kuvitteleeko joku ihan oikeasti, että vaikkapa paistettu kananrinta menee pilalle, jos se on pari tuntia huoneen lämmössä? Että siihen ehtii muodostua sellainen bakteerikasvusto, että se voisi sairastuttaa ihmisen?

Pari tuntia huoneen lämmössä? Meillä koulu alkaa tyypillisesti 8.15 ja lounasaika on 12.15. lapsilla. Siinä on koulumatkan kanssa sellainen viisi tuntia melkein kotoa lähdön jälkeen ennen kuin se lounas syötäisiin.

Kuvitteletko, että ihmiset eivät aivan jatkuvasti ympäri maailmaa syö eväitä, jotka eivät ole jatkuvassa kylmäsäilytyksessä ja silti he elävät terveinä. Suosittelen hiukan perehtymään mikrobiologiaan, jos kuvittelet, että muutamilla tunneilla on jotain merkitystä. 

Tietenkin, jos olet ostanut kanat punalappuisina ja ne ovat olleet jo muutaman päivän yliaikaa kotona ja kylmäketju on katkeillut siinä jatkuvasti, niin joskus se raja ylittyy. Jos ruoka on ollut tuoretta 8.15 kotoa lähtiessä, se on 12.15 vielä täysin kunnossa. 

Muutamilla tunneilla on merkitystä, kun on kyseessä kana.

Veljeni on kokki ja sai nyt kesällä ruokamyrkytyksen kanasta, joka oli ollut lämpimässä liian kauan. (Kantoi kaupasta kassissa kotiin ja valmisti) Ruokamyrkytys oli aika raju ja hoidettiin antibiooteilla.

Ikimaailmassa en syö kanaa, joka on ollut lämpimässä. Otan kaupassakin aina kanan sieltä takimmaisesta rivistä. Ei tulisi mieleenkään ostaa punalaputettua kanaa.

Olen itse niin tarkka kylmäsäilytyksen kanssa, että meillä ei ole leivänpäälliset pöydällä ruokailun aikana, vaan ne otetaan esille ruokailun alussa ja silloin tehdään leivät ja jos lisää haluaa ottaa kaapista siksi aikaa, kun tarvitsee.

-eri

Minä ostan punalaputettua kanaa aina, kun mahdollista ja olen vielä niin hurja, että pistän sen pakastimeen. Siitä tehtyä ruokaakin syödään useampi päivä putkeen.

Montako kertaa olen saanut omista kokkauksistani ruokamyrkytyksen? Nolla kertaa.

Mutta minä kypsennän kanan läpikypsäksi aina, oli punalaputettua tai ei. Veljesi luultavasti jätti omansa raa'aksi tai myrkytys tuli jostain muusta. Ne bakteerit nimittäin kuolevat kypsennettäessä. Niitä voi toki kehittyä valmiiseen ruokaan, jos sitä säilytetään liian kauan lämpimässä, mutta riittävä kuumennus tuhoaa ne siitäkin.

Ja jos kuvittelet, että voileipätarvikkeet menevät pilalle, kun ovat ruokailun ajan pöydällä, eikö kaikki ruoka, myös se valmis voileipä, ole pilalla jo kauan ennen kuin olet lopettanut syömisen?

Vierailija
136/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kana onkin oikein oivallinen eväs lämpimässä säilytettynä.

Joo, neljä tuntia huoneen lämmössä ollutta kanaa, fetaa ja avokadoa. Nam, nam, nam.

No itse kyllä hankkisin lapselle jonkun näppärän pienen kylmälaukun jossa säilyttäisi tuon tyyppisiä eväitä.

Vierailija
137/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen mä haluan nähdä että sinä vielä kaiken muun metatyöt, jne lisäksi paahdat joka aamu kvinoaa.🤣

Kvinoaa ei tarvitse paahtaa päivittäin. Kerran kuukaudessa riittää. Se säilyy hyvin.

Jos tilaat kvinoaa esim ravintolassa, ei sitä aleta sielläkään keittämään alusta asti.

Miksi kvinoa siis pitäisi paahtaa? Siis sehän keitetään kuitenkin, joten ei kai se kovin rapeaa ole? Vaih paahdetaanko vasta sen jälkeen? Käsittääkseni kvinoaa ei voi käyttää keittämättä. Siinä ravintolassa, jossa itse työskentelin, kyllä keitettiin kvinoa alusta asti. En ole koskaan syönyt tai edes kuullut, että rapea kvinoa olisi joku juttu. Itse olen mieltänyt sen samanlaiseksi kuin riisit, hirssit ym, eli kiinteää mutta kuitenkin suht. pehmeää apetta.

Katso viesti 63 ja etenkin videon loppuosa.

Vierailija
138/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9mm pistoolin. Sillä saisi haluamansa eväät joka päivä.

Vierailija
139/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin ravitsemusterapeutin pyynnöstä päiväkirjaa syömisistäni kahden viikon ajan. Olen töissä päiväkodissa ja syön esimerkkilounaan lasten kanssa, meillä ei ole lounastaukoja erikseen. Söin siis koulu/päiväkotiruokaa.

Sain palautteen että muuten menee hyvin, mutta lounas on korjattava. Lisättävä hyvää rasvaa ja proteiinia reilusti ja katsottava hiilareita.

Käytännössä tämä tarkoitti sitä että minun täytyi lisätä esimerkiksi raejuustoa, avokadoa ja pähkinöitä lounaalle. Teinkin niin, jolloin esimies pyysi luokseen ja sanoi etten saa syödä mitään sellaista, mitä ei lapset saa.

Lopetin lounaan syömisen töissä ja syön kahvitauolla (10 min) nopeasti omat eväät.

Vierailija
140/160 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin ravitsemusterapeutin pyynnöstä päiväkirjaa syömisistäni kahden viikon ajan. Olen töissä päiväkodissa ja syön esimerkkilounaan lasten kanssa, meillä ei ole lounastaukoja erikseen. Söin siis koulu/päiväkotiruokaa.

Sain palautteen että muuten menee hyvin, mutta lounas on korjattava. Lisättävä hyvää rasvaa ja proteiinia reilusti ja katsottava hiilareita.

Käytännössä tämä tarkoitti sitä että minun täytyi lisätä esimerkiksi raejuustoa, avokadoa ja pähkinöitä lounaalle. Teinkin niin, jolloin esimies pyysi luokseen ja sanoi etten saa syödä mitään sellaista, mitä ei lapset saa.

Lopetin lounaan syömisen töissä ja syön kahvitauolla (10 min) nopeasti omat eväät.

Mitä oli se hyvä rasva, jota suositteli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi