Mitä sinä laittaisit lapsesi lounasboksiin, jos Suomessa ei olisi ilmaista kouluruokailua?
Olen nyt seurannut erilaisia kanavia ja hieman järkyttynyt lähinnä jenkkien kokoamista lunchboxeista lapsilleen.
Normaali lounas rapakon takana näyttää olevan: sokerimehu, valmispussi mac and cheese tehtynä termariin, sipsipussi, makea hedelmä tai prosessoitu hedelmäsose, subway tyyppinen majoneesipullaleipä juustolla.
Olisiko aika kiittää suomalaista kouluruokaa?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Puoli kiloa kasviksia. Kalorit syö iltaisin, eikä koskaan kotona rehuja.
Savage
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on taas katsottu leffoja.🤣 Yhdysvalloissakin tarjotaan kouluruokaa joka vastaa kansainvälisiä ravitsemussuosituksia ja muita standardeja, joita sille on asetettu.
Hah! Kun aiemmin Suomessa asuneet jenkkituttuni muuttivat takaisin jenkkeihin ja antoivat 8-vuotiaan poikansa syödä välillä kouluruokalassa (toisina päivinä pakkasivat eväät ja tiedän, että kotona syövät terveellisesti), tuloksena oli lääkärinhoitoon asti vienyt kivulias ummetus. Kouluruoka on lähinnä pizzaa ja ranskalaisia.
Ja se lääkäri määräsi lapselle ULOSTUSLÄÄKKEITÄ. Ei esimerkiksi kysynyt mitään syödyn kuidun määrästä eikä kehottanut lisäämään kuitua ruokavalioon.
Olin sanaton, ja niin oli ystävänikin.
Kyllä tässä on jotain muuta perustavanlaatuista vikaa kuin kouluruoka. Varsinkin jos lapsi syö kouluruokaa sen kolme tai neljä kertaa viikossa. Lapsella on toivottavasti ruokailukertoja viikossa 40 ja jos niistä kolme tai neljä kertaa syö koulussa niin ei pitäisi vaikuttaa. Toki te vanhemmat voitte muuta kertoa, mutta näin ulkopuolisen silmin lapsen elämässä ei liikuta, ei syödä kotona terveellisesti ja ei todellakaan liikuta. Muistinko mainita liikkumisen? Liikkumisella saa suoliston pidettyä hyvänä ja massan liikkeessä. Ei sillä, että kolmena tai neljänä päivänä viikosta syödään koulun ruokaa ole mitään väliä.
Me eletään maassa, jossa ei ole lapselle kouluruokailua. Pakkaan evääksi leipää ja erilaisia hedelmiä. Välillä olen höllällä tuulella ja pakkaan myös sipsejä. Itse olen käynyt kouluni massa, jossa ei ollut kouluruokailua, mutta koulussa oli mikrot. Silloin pidin lounaslaukussa lounaan ja lämmitin sitä mikrossa. Vahemmista jompi kumpi pakkasi myös salaatin aina mukaan. Välillä oli porkkanaraastetta, välillä oli makaronisalaattia, välillä oli perunasalaattia, toisinaan nykykään kutsutaan "green godess" salaatiksi. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kanasalaatin, jossa kirsikkatomaattia, salaattia, kurkkua, fetaa, kanaa, avokadoa ja paprikaa sekä rapeaksi paahdettua kvinoaa. Vettä saisi ottaa koulun hanasta. Tai jos ei saisi, laittaisin termariin vettä jäillä. Pähkinöitä kourallinen ja puolikas banaani kylkeen. Esimerkiksi. Tällä menen itsekin töissä lounasajan.
Kana onkin oikein oivallinen eväs lämpimässä säilytettynä.
Jotenkin vähän hämmentää tämä ihmisten todellisuudesta vieraantuneisuus. Siis kuvitteleeko joku ihan oikeasti, että vaikkapa paistettu kananrinta menee pilalle, jos se on pari tuntia huoneen lämmössä? Että siihen ehtii muodostua sellainen bakteerikasvusto, että se voisi sairastuttaa ihmisen?
Pari tuntia huoneen lämmössä? Meillä koulu alkaa tyypillisesti 8.15 ja lounasaika on 12.15. lapsilla. Siinä on koulumatkan kanssa sellainen viisi tuntia melkein kotoa lähdön jälkeen ennen kuin se lounas syötäisiin.
Kuvitteletko, että ihmiset eivät aivan jatkuvasti ympäri maailmaa syö eväitä, jotka eivät ole jatkuvassa kylmäsäilytyksessä ja silti he elävät terveinä. Suosittelen hiukan perehtymään mikrobiologiaan, jos kuvittelet, että muutamilla tunneilla on jotain merkitystä.
Tietenkin, jos olet ostanut kanat punalappuisina ja ne ovat olleet jo muutaman päivän yliaikaa kotona ja kylmäketju on katkeillut siinä jatkuvasti, niin joskus se raja ylittyy. Jos ruoka on ollut tuoretta 8.15 kotoa lähtiessä, se on 12.15 vielä täysin kunnossa.
Muutamilla tunneilla on merkitystä, kun on kyseessä kana.
Veljeni on kokki ja sai nyt kesällä ruokamyrkytyksen kanasta, joka oli ollut lämpimässä liian kauan. (Kantoi kaupasta kassissa kotiin ja valmisti) Ruokamyrkytys oli aika raju ja hoidettiin antibiooteilla.
Ikimaailmassa en syö kanaa, joka on ollut lämpimässä. Otan kaupassakin aina kanan sieltä takimmaisesta rivistä. Ei tulisi mieleenkään ostaa punalaputettua kanaa.
Olen itse niin tarkka kylmäsäilytyksen kanssa, että meillä ei ole leivänpäälliset pöydällä ruokailun aikana, vaan ne otetaan esille ruokailun alussa ja silloin tehdään leivät ja jos lisää haluaa ottaa kaapista siksi aikaa, kun tarvitsee.
-eri
Kylmäboxi. Säilyy kylmänä 8-10 tuntia. Ole hyvä.
Sopii tottakai aikuiselle (itse maksanut) mukaan töihin. Jännää on, kuinka monta joutuisit vuoden aikana ostamaan lapselle. On realiteetteja...
Lapseni ei ole ahdh. Ei hävitä mitään kouluun.
Ei minunkaan olleet nepsyjä. Kuvittelepa askel eteenpäin se ruokailutilanne ja hässäkkä, ja millä kiireellä jatketaan koulutöitä. Menee joskus boksit sekaisin, koska siinä tilanteessa muut lapset pakkailevat mitä sattuu reppuihinsa, esim. lapsesi hienon termarin. Sitten viestitellään vanhempien kanssa, että minkä näköistä haetaan. Näin pitkälle ei tässä keskustelussa vielä edes päästy. No joo. Tiedän, mahdotonta kuvitella, kun Suomessa kouluissa se ruokala. P.S. olen koulussa töissä. Ei kannata minun kanssa tästä asiasta jängätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on taas katsottu leffoja.🤣 Yhdysvalloissakin tarjotaan kouluruokaa joka vastaa kansainvälisiä ravitsemussuosituksia ja muita standardeja, joita sille on asetettu.
Hah! Kun aiemmin Suomessa asuneet jenkkituttuni muuttivat takaisin jenkkeihin ja antoivat 8-vuotiaan poikansa syödä välillä kouluruokalassa (toisina päivinä pakkasivat eväät ja tiedän, että kotona syövät terveellisesti), tuloksena oli lääkärinhoitoon asti vienyt kivulias ummetus. Kouluruoka on lähinnä pizzaa ja ranskalaisia.
Ja se lääkäri määräsi lapselle ULOSTUSLÄÄKKEITÄ. Ei esimerkiksi kysynyt mitään syödyn kuidun määrästä eikä kehottanut lisäämään kuitua ruokavalioon.
Olin sanaton, ja niin oli ystävänikin.
Kyllä tässä on jotain muuta perustavanlaatuista vikaa kuin kouluruoka. Varsinkin jos lapsi syö kouluruokaa sen kolme tai neljä kertaa viikossa. Lapsella on toivottavasti ruokailukertoja viikossa 40 ja jos niistä kolme tai neljä kertaa syö koulussa niin ei pitäisi vaikuttaa. Toki te vanhemmat voitte muuta kertoa, mutta näin ulkopuolisen silmin lapsen elämässä ei liikuta, ei syödä kotona terveellisesti ja ei todellakaan liikuta. Muistinko mainita liikkumisen? Liikkumisella saa suoliston pidettyä hyvänä ja massan liikkeessä. Ei sillä, että kolmena tai neljänä päivänä viikosta syödään koulun ruokaa ole mitään väliä.
Me eletään maassa, jossa ei ole lapselle kouluruokailua. Pakkaan evääksi leipää ja erilaisia hedelmiä. Välillä olen höllällä tuulella ja pakkaan myös sipsejä. Itse olen käynyt kouluni massa, jossa ei ollut kouluruokailua, mutta koulussa oli mikrot. Silloin pidin lounaslaukussa lounaan ja lämmitin sitä mikrossa. Vahemmista jompi kumpi pakkasi myös salaatin aina mukaan. Välillä oli porkkanaraastetta, välillä oli makaronisalaattia, välillä oli perunasalaattia, toisinaan nykykään kutsutaan "green godess" salaatiksi. Mikä ongelma?
Tuolla ko. lapsella ollut aina haasteita suoliston toiminnassa, mutta Suomessa ei koskaan kärsinyt niin pelottavan kivuliaasta ummetuksesta, että olisivat olleet ensiapuun lähdössä. Kotiruokansa perhe yritti pitää maasta toiseen mahdollisimman samanlaisena. Ero oli se kouluruoka, jota Suomeen tottuneena antoivat pojan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kanasalaatin, jossa kirsikkatomaattia, salaattia, kurkkua, fetaa, kanaa, avokadoa ja paprikaa sekä rapeaksi paahdettua kvinoaa. Vettä saisi ottaa koulun hanasta. Tai jos ei saisi, laittaisin termariin vettä jäillä. Pähkinöitä kourallinen ja puolikas banaani kylkeen. Esimerkiksi. Tällä menen itsekin töissä lounasajan.
Jotenkin vähän hämmentää tämä ihmisten todellisuudesta vieraantuneisuus. Siis kuvitteleeko joku ihan oikeasti, että vaikkapa paistettu kananrinta menee pilalle, jos se on pari tuntia huoneen lämmössä? Että siihen ehtii muodostua sellainen bakteerikasvusto, että se voisi sairastuttaa ihmisen?
Pari tuntia huoneen lämmössä? Meillä koulu alkaa tyypillisesti 8.15 ja lounasaika on 12.15. lapsilla. Siinä on koulumatkan kanssa sellainen viisi tuntia melkein kotoa lähdön jälkeen ennen kuin se lounas syötäisiin.
Kuvitteletko, että ihmiset eivät aivan jatkuvasti ympäri maailmaa syö eväitä, jotka eivät ole jatkuvassa kylmäsäilytyksessä ja silti he elävät terveinä. Suosittelen hiukan perehtymään mikrobiologiaan, jos kuvittelet, että muutamilla tunneilla on jotain merkitystä.
Tietenkin, jos olet ostanut kanat punalappuisina ja ne ovat olleet jo muutaman päivän yliaikaa kotona ja kylmäketju on katkeillut siinä jatkuvasti, niin joskus se raja ylittyy. Jos ruoka on ollut tuoretta 8.15 kotoa lähtiessä, se on 12.15 vielä täysin kunnossa.
Veljeni on kokki ja sai nyt kesällä ruokamyrkytyksen kanasta, joka oli ollut lämpimässä liian kauan. (Kantoi kaupasta kassissa kotiin ja valmisti) Ruokamyrkytys oli aika raju ja hoidettiin antibiooteilla.
Ikimaailmassa en syö kanaa, joka on ollut lämpimässä. Otan kaupassakin aina kanan sieltä takimmaisesta rivistä. Ei tulisi mieleenkään ostaa punalaputettua kanaa.
Olen itse niin tarkka kylmäsäilytyksen kanssa, että meillä ei ole leivänpäälliset pöydällä ruokailun aikana, vaan ne otetaan esille ruokailun alussa ja silloin tehdään leivät ja jos lisää haluaa ottaa kaapista siksi aikaa, kun tarvitsee.
-eri
Sopii tottakai aikuiselle (itse maksanut) mukaan töihin. Jännää on, kuinka monta joutuisit vuoden aikana ostamaan lapselle. On realiteetteja...
Ei minunkaan olleet nepsyjä. Kuvittelepa askel eteenpäin se ruokailutilanne ja hässäkkä, ja millä kiireellä jatketaan koulutöitä. Menee joskus boksit sekaisin, koska siinä tilanteessa muut lapset pakkailevat mitä sattuu reppuihinsa, esim. lapsesi hienon termarin. Sitten viestitellään vanhempien kanssa, että minkä näköistä haetaan. Näin pitkälle ei tässä keskustelussa vielä edes päästy. No joo. Tiedän, mahdotonta kuvitella, kun Suomessa kouluissa se ruokala. P.S. olen koulussa töissä. Ei kannata minun kanssa tästä asiasta jängätä.
Noh, meillä lapset söivät lounaansa pulpettien ääressä tai hyvällä säällä pihalla. Ja kun jokaisella on se oma eväslaukku vieressään, ei ne mihinkään katoa tai sekaannu muiden kanssa. Kolme lasta ilman kouluruokailua pärjäsivät useita vuosia koulussaan hävittämättä eväitään/laukkujaan/termareitaan. Urheiluvaatteet joskus unohtuivat, mutta löytyivät kyllä koulun urheiluhallin löytökorista.
Vierailija kirjoitti:
Maksullisena kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Hei, minäkin olen opettaja. Vai oletko sinäkin?
Mutta tosiaan, toiset lapset osaavat huolehtia omista tavaroistaan ihan pienestä pitäen, toiset eivät aikuisenakaan.
Kouluruokailu eväsboxeista toteutettaisiin omassa luokassa, oman pulpetin ääressä. Itse opettajana ohjeistaisin alkuopetuksen oppilaitani ottamaan eväät esille ja ruokailun päätteeksi laittamaan tyhjät rasiat pussiin ja reppuun. Tämä tapahtuisi siis jokaisen omalta paikalta. Vaikea kuvitella että keskiverto keskittymiskyvyn omaava oppilas ei tästä selviytyisi. Tosin on minulla ollut oppilas, joka hävitti säännöllisesti silmälasinsakin.
Hän sai sitten avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, neljä tuntia huoneen lämmössä ollutta kanaa, fetaa ja avokadoa. Nam, nam, nam.
Ettekö ole kuulleet kylmälaukuista tai kylmän/lämmön pitävistä astioista?
Kiva juttu nää kylmälaukut sun muut. Niitä pitäisi olla aina muutamia, koska lapset unohtelevat ja hukkaavat kouluun ja reppuihin. Parinkymmenen vuoden kokemuksella saksalaisesta kouluarjesta: yksinkertaiseen muovirasiaan voileipä taitettuna (päälle kinkku, makkara juusto tms.), vihanneksia ja hedelmiä viereen paloina tai kokonaisena, pähkinöitä. Vesipullo kaupasta. Mielellään väriä vaihtelevista hedelmistä, näyttääkin mukavalta.
Meidän lapsella oli muuten yhdessä vaiheessa reppu, missä oli oma eristetty tasku pullolle ja yksi iso "kylmälaukku" tasku myöskin. Tuossa repussa oli erilaisia osastoja ja taskuja joka tarpeeseen, oli joku merkki reppu, mikä ostettiin halvalla maahantuojan myynnistä. En muista oliko tuo vai joku toinen laskettelureppu, missä oli oma taskunsa laskettelulaseillekin, missä oli vielä nauhan päässä oma rätti lasien kuivaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Veljesi ostama kana oli jo ostaessa pilalla jos tuommoisen ruokamyrkytyksen sai. Olkoon vaan kokki veljesi, mutta ei osannut ostaa kunnollista. Mitenkähän toimisit, jos olisit elänyt ajan ennen jääkaappia? Mitä teit aikoinaan kun koko kylmäketjuvouhotusta ei oltu vielä keksitty? Joo, kaikkea voi liioitella, varmaan olisi parempi olla niin iso kylmiö teillä, että sinne mahtuisi ruokapöytä. Kyllä karvalakki päässä ja tuulipuku päällä voisi siellä ruokailla niin kylmäketjusi ei katkeasi.
Väärin osti hän ja väärin säilytän minä.
Hyvä, että sinä osaat olla liioittelematta ja ostaa kanat oikein.
En ymmärrä näitä tällaisia vastauksia. Joskus saattaisi olla hyvä pysähtyä miettimään, ennen kun vastaa.
Pysähdyinkin miettimään oikein olan takaa, että miten valmistat yleensäkään ruokaa lihasta ja kalasta, jos niitä ei sovi pitää jääkaapin ulkopuolella oikein hetkeäkään. En sanonut missään kohtaa väärin ostettu väärin säilytetty. Säilytä ja osta sinä ja veljesi niinkuin huvittaa. Minä ja moni muu tykätään syödä juustoa ja leikkeleitä niin, että niissä on joku makukin. En osta koskaan kanaa, naapurilla on iso kanala ja sieltä saa myös kanaa syötäväksi kuten muniakin. Useita muitakin elintarvikkeita ostan suoraan tuottajilta. Itselleni elintarvikkeiden laatu on erittäin tärkeä, mieluiten lähiruokaa eikä ties mistä tuotettua. Jokainen tavallaan.
Minä joudun tekemään lapselleni päivittäin eväät ihan täällä koti-Suomessa, koska lapsella on maitoallergia ja koulun maitoproteiiniton ruoka on niin kamalaa, ettei lapsi voi sitä syödä. Että ihan mielenkiintoinen ketju! Mutta tuohon haluaisin kommentoida, kun ihmiset pätee että "etkö ole kuullut pienistä kylmälaukuista" jne, niin miettikääpä kuinka paljon tilaa ne vie koululaisen repusta? Ja kuinka painavia ne on?
Kun repussa on koulukirjat ja esim liikuntakamat, niin painoa tulee jo niistä aikalailla. Ei ne oikeassa elämässä toimi lapsilla, aikuisten eväsrasioina varmaan kyllä. Tästä johtuen eväsongelmana on se, että eväiden täytyy olla lämpimässä säilyviä, ei mitään kanasalaatteja voi ajatellakaan. Yleensä eväänä on eväsleivät (ruisleivästä), hedelmä, kokonaisia kirsikkatomaatteja, muutama pähkinä jne, mutta hirveä nälkähän lapsella on kotiin tullessa. Jos teillä on hyviä ideoita, niin otan mielellään niitä vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Valmistaisin varmaan erilaisia bento-rasioita, jos olisi pakko. Olisi vaihtelevaa ja laadukasta ruokaa.
Minäkin pistäisin pari bentsoa mukaan.
Japanissa käydessä katselin ja maistelin paikallisia bento-box. Sellaisia tekisin lapsille. Kun internetissä joskus katselen, niin niitä on askarreltu nätiksi. Siihen en rupeaisi, mutta maukkaita ja nälkä menee, sekä he lisäävät sinne myös vihanneksia/ hedelmiä.
Lapin Erä kirjoitti:
Kaikkea sitä mitä halusin itse lapsena! eli pizzaa, spaghettia (bolognese, carbonara jne.), keksejä, sipsejä, mehua ja kaakota :)
Laihuus löytyy geeneistä, eli lapseni eivät käsi ylipainosta ollenkaan. Kouluruoka on yliarvostettua mutta ihailtavaa jos ajattelee kuinka paljon oikeasti köyhien maitten lapset hyötyisivät suomen kaltaisesta järjestelmästä.
Keksit,sipsit ja mehut kannattaisi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Veljesi ostama kana oli jo ostaessa pilalla jos tuommoisen ruokamyrkytyksen sai. Olkoon vaan kokki veljesi, mutta ei osannut ostaa kunnollista. Mitenkähän toimisit, jos olisit elänyt ajan ennen jääkaappia? Mitä teit aikoinaan kun koko kylmäketjuvouhotusta ei oltu vielä keksitty? Joo, kaikkea voi liioitella, varmaan olisi parempi olla niin iso kylmiö teillä, että sinne mahtuisi ruokapöytä. Kyllä karvalakki päässä ja tuulipuku päällä voisi siellä ruokailla niin kylmäketjusi ei katkeasi.
Minun lapsuudessani ei kaupoista saanut kuin kokonaisia pakastekanoja. Maalla taas siltä kanalta katkaistiin niska ja käytettiin samantien.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun tekemään lapselleni päivittäin eväät ihan täällä koti-Suomessa, koska lapsella on maitoallergia ja koulun maitoproteiiniton ruoka on niin kamalaa, ettei lapsi voi sitä syödä. Että ihan mielenkiintoinen ketju! Mutta tuohon haluaisin kommentoida, kun ihmiset pätee että "etkö ole kuullut pienistä kylmälaukuista" jne, niin miettikääpä kuinka paljon tilaa ne vie koululaisen repusta? Ja kuinka painavia ne on?
Kun repussa on koulukirjat ja esim liikuntakamat, niin painoa tulee jo niistä aikalailla. Ei ne oikeassa elämässä toimi lapsilla, aikuisten eväsrasioina varmaan kyllä. Tästä johtuen eväsongelmana on se, että eväiden täytyy olla lämpimässä säilyviä, ei mitään kanasalaatteja voi ajatellakaan. Yleensä eväänä on eväsleivät (ruisleivästä), hedelmä, kokonaisia kirsikkatomaatteja, muutama pähkinä jne, mutta hirveä nälkähän lapsella on kotiin tullessa. Jos teillä on hyviä ideoita, niin otan mielellään niitä vastaan!
Sanot lapselle että lopettaa nirsoilun tai on nälässä? Ruoka on polttoainetta, ei aina tartte olla hyvää ja Suomen kouluruoka on ihan syötävää vaikka harvemmin mikään kulinaarinen nautinto onkaan.
Rahaa ja veitsen jonka avulla neuvottelee luokkatoverin äidin tekemät eväät käyttöönsä.
Tässä malliesimerkki mukaterveellisestä jenkkihötöstä:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt eväiden viemisen hankaluutta,varsinkin kun vielä harrastuksiinkin täytyy myös pakata kuulemma eväät mukaan ja jos koulu ja harrastus ovat aivan peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellaisia pienempiä vetoketjullisia pussukoita, jonne mahtuu pari eväsrasiaa, riippuen koosta ja pieniä pakasteakkuja 5x10 cm. En asu Suomessa, mutta näillä mennään.
Kaikki puhuvat vain jenkeistä, mutta kun sitä kouluruokailua ei ole monessa muussakaan maassa ihan Euroopan sisällä.
Itse tein vuosikaudet koululaisille eväät: Suomesta ostettuun ruokatermokseen aamulla kunnolla kuumennettua edellisen päivän ruokaa. Erilliseen pieneen kylmälaukkuun (jossa kylmäpatterit) ruisleipää (pakastin täyteen Suomesta ja muutoin kalliilla Suomi-kaupasta ostettua), päällä mieluista leikkelettä ja juustoa. Tomaatit, kurkut, paprikat, porkkanat jne. pienessä muovirasiassa seuraksi, ne sai itse laittaa leivän päälle tai syödä sellaisenaan. Lisäksi joku hedelmä/mansikoita/ viinirypäleitä ja pieni pussi pähkinöitä. Vesipullo. Hyvinhän nuo kasvoivat ja pärjäsivät.
Vinkki hänelle, jonka mielestä avocadoa ei voi avattuna säilyttää huoneenlämmössä: sen voi halkaista, poistaa kivi ja viipaloida hedelmäliha kuoressaan. Sitten kivi takaisin koloonsa, puolikkaat vastakkain ja kelmua ympärille. Lusikka mukaan eväslaukkuun. Simsalabim, avocado ei mustu ja on hyvää ja terveellistä syötävää.