Voiko aspergerin oireyhtymää sairastavasta tulla lääkäri?
Kommentit (130)
Voi kyllä, mutta ei ole sairaus.
Sanoisin että hyvinkin voi tulla. Varsinkin jos henkilön erityiset mielenkiinnon kohteet ovat matematiikka ja fysiikka niin siinä tapauksessa pääsykokeet ovat erittäin helppoja as-ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että hyvinkin voi tulla. Varsinkin jos henkilön erityiset mielenkiinnon kohteet ovat matematiikka ja fysiikka niin siinä tapauksessa pääsykokeet ovat erittäin helppoja as-ihmiselle.
Mulla on just nuo erityisen mielenkiinnonkohteins ja se lääketiede
Voi tulla, sukulaiseni on diagnosoitu Asperger ja ammattiasiat ovat hyvin hallussa. Ihmisten (potilaat ja muut työtoverit ym.) kohtaaminen ja tunteiden tunnistaminen sekä niihin reagoiminen aiheuttavat paljon pulmatilanteita ja väärinkäsityksiä. Tästä syystä asiantuntija- tai tutkijalääkärin hommat odottavat häntä piakkoin.
Minusta tuntuu että aika moni lääkäri on jonkunlainen epätyypillinen. On paljon älliä opiskella lääkäriksi, mutta kanssakäyminen ja ulosanti potilaiden kanssa on monesti jäykkää tai jopa outoa. Ikään kuin potilas olisi joku lihanpala siinä tutkittavana.
Joten hyvinkin voi ja aspergerista tulla lääkäri, koska moni heistä on sellainen.
Kyllähän varsin moni lääkäri on melko selvästi assipiirteinen. Ei välttämättä katsota potilasta missään kohtaa silmiin ja saatetaan puhua hyvinkin tökerösti, vaikka kyse olisi vakavasta sairaudesta. Usein tuntuu että jos paikalla on hoitaja niin osa sen hoitajan työtä on toimia tietynlaisena vuorovaikutuksen pehmentäjänä lääkärin ja potilaan välissä. En tiedä, onko kyse siitä että koulutukseen karsiutuu turhankin teknis-analyyttista porukkaa, jotka eivät sovi ihmistyöhön, vai iskostetaanko niihin lääkiksessä kuvitelma, että potilaan kohteleminen ihmisenä on ei-toivottavaa.
Siis iso osahan ON ihan selvästi kirjolla. Työterveyslääkärini on niin käsittämätön viheltäjä että se ei pärjäisi missään muussa työssä, mutta kun lääkärinä ei ole mitään kilpailua niin siellä pärjää vähän erikoisempikin.
Lääkärin pitää olla empaattinen eli ei
Kissani käy eläinlääkärillä, jolla on asperger. Pidän tästä lääkäristä erittäin paljon. Hän tutkii aina hyvin huolellisesti ja tarkasti, puhuu täydellisesti kissaa ja myös tietää niistä ihan erityisen paljon.
Tämä lääkäri ei juuri harrasta ylimääräistä jutustelua, mutta kissani asioista hän puhuu mielellään ja kattavasti. Se käy minulle oikein hyvin.
Jos eläimet kiinnostaa ja tulet niiden kanssa hyvin toimeen, niin ehkä tässä voisi olla yksi vaihtoehto?
Mikäs se Syke-Holopainen on? Onko asperger? On siinä tarkka lääkäri.
Sairaanhoitajana kun olen työskennellyt parikymmentä vuotta, niin on tullut paljon lääkäreitä nähtyä, ja paljon niissä on ollut sellaisiakin, joista on tullut mieleen, että jollain kirjolla tuo ihan varmasti on, eikä edes lievemmästä päästä. Lääkäreiltä, ja aivan erityisesti mieslääkäreiltä, hyväksytään kaikenlaista "eksentrisyyttä" paljon paremmin kuin vaikka sairaanhoitajalta. Toki edellyttää, että he osaavat sen työnsä, ja ihmiset saa toimivaa hoitoa. Mutta jos oikea apu saadaan, harva valittaa jos lääkäri vaikka lähinnä mumisee asiansa silmiin katsomatta näyttöä tuijottaen tai on muuten erikoinen.
Ja kuten moni on sanonut, niin jos se perinteinen lääkärin työ e olisikaan oma juttu, niin muutakin on: suuntautumisaloja, joilla ei tarvitse niin paljoa keskustella potilaiden kanssa, työtä tutkijana tai lääkekehityksen parissa, asiantuntijalääkärinä (esim. kunnan tartuntatautivastaava tms) yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaus vaan neurologinen poikkeama. Tunnen yhden Asperger-piirteisen lääkärin. Hän oli meidän omalääkäri pitkän aikaa ja oli huolellisin ja tarkin lääkäri, joka meillä ikinä on ollut.
Oma asperger-eksäni lupasi kerran tiskata kun itse kävin asioita hoitamassa kaupungilla. Parin tunnin aikana ei ollut saanut tehtyä edes pientä parin päivän normaalitiskiä, kun oli jumittanut hajottamaan eväsrasiani atomeiksi että pääsi putsaamaan jopa tiivisteiden alta ja saranoiden välistä.
Repeäisi kyllä otsasuoni jos menisin lääkärille valittamaan kyynärpäätä ja lääkäri kopeloisi koko tuki- ja liikuntaelimistön niskasta varpaisiin ja kyselisi koko elämänkulun munajohtimesta nykyhetkeen ihan vain yhden vaivan takia. Näen tämän ihan sieluni silmin. On olemassa tarkkaa ja myös liian hlvetin rasittavan tarkkaa.
T.tuo aikaisempi
Minä puolestani voisin ilahtua, jos lääkäri kerrankin tutkisi vähän kokonaisvaltaisemmin, eikä vain yhtä yksityiskohtaa. Vasta fysioterapeutilta sain vastauksen siitä, ettei polvessa ole varsinaista vikaa, vaan se johtuu selästä ja selän viasta. Itse yritin myös tarjota lääkärille, että vaiva liittyy jotenkin selkään, mistä olin aikaisemmin käynyt valittamassa.
Ärsyttää sekin, että yhdellä käyntikerralla voi vain valittaa yhdestä vaivasta, muita varten on varattava toinen aika. Mistä sitä tietää, mitkä niistä liittyvät yhteen ja mikä on täysin erillinen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti voi ja varmasti löytyy tuollaisia. Asperger-eksän käytöstä miettien en kuitenkaan usko että pärjäisivät asiakaskontaktissa. Fiksautuvat liikaa yksityiskohtiin, jumittavat, ahdistuvat työnpaineesta, kommunikoivat huonosti tai jäävät kiinni ihan kaiken maailman turhanpäiväisyyksiin ja yksityiskohtiin.
Ehkä jonakin patologina tai tutkijana pärjäisivät, mutta tuskin missään hektisessä poliklinikkaympäristössä.
Aspergereja on tietty erilaisia mutta eikö näiden kanssa ollut että joku yksi kymmenestä on edes palkkatöissä. Ja noiden joukosta vielä lääkärinä.
Taidanpa fiksautua tähän viestiin. Tuntemistani aspergereista 8/9 on töissä (no, yksi opiskelee vielä). Yliopiston tai korkeakoulun käyneitä. Naisaspergerit ovat usein vielä hyvissä asemissa.
Mutta tämä pätee tietenkin vain "high functioning" aspergereihin, joita eivät tietenkään kaikki aspergerit ole
Itse olen EU-tehtävissä, korkeakoulututkinto takana, olen as. Olisin päässyt lääkikseenkin, mutta suoraan sanottuna en halua olla tekemisissä kipeiden ihmisten kanssa. Patologia voisi olla mielenkiintoista. Riittävästi tienaan tekniselläkin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti voi ja varmasti löytyy tuollaisia. Asperger-eksän käytöstä miettien en kuitenkaan usko että pärjäisivät asiakaskontaktissa. Fiksautuvat liikaa yksityiskohtiin, jumittavat, ahdistuvat työnpaineesta, kommunikoivat huonosti tai jäävät kiinni ihan kaiken maailman turhanpäiväisyyksiin ja yksityiskohtiin.
Ehkä jonakin patologina tai tutkijana pärjäisivät, mutta tuskin missään hektisessä poliklinikkaympäristössä.
Aspergereja on tietty erilaisia mutta eikö näiden kanssa ollut että joku yksi kymmenestä on edes palkkatöissä. Ja noiden joukosta vielä lääkärinä.Taidanpa fiksautua tähän viestiin. Tuntemistani aspergereista 8/9 on töissä (no, yksi opiskelee vielä). Yliopiston tai korkeakoulun käyneitä. Naisaspergerit ovat usein vielä hyvissä asemissa.
Mutta tämä pätee tietenkin vain "high functioning" aspergereihin, joita eivät tietenkään kaikki aspergerit ole
Itse olen EU-tehtävissä, korkeakoulututkinto takana, olen as. Olisin päässyt lääkikseenkin, mutta suoraan sanottuna en halua olla tekemisissä kipeiden ihmisten kanssa. Patologia voisi olla mielenkiintoista. Riittävästi tienaan tekniselläkin alalla.
Siis onko joku high function aspergerkin? Olen kuullut että asperger itsessään olisi high function autism. -Ja ero on oleellinen koska aspergerihmisellä ei ole kehitysvammaa, mutta autistisella voi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se Syke-Holopainen on? Onko asperger? On siinä tarkka lääkäri.
Kuvitteellinen henkilö ei kelpaa esimerkiksi
lääkärien joukossa on monia aspergereita, jopa päivittäisessä potilatyössä
Asperger-lääkäri saattaa toimia työssään pitkäänkin ja olla jopa omalla tavallaan arvostettu. Potilaat ovat niitä, jotka kärsivät. Tunteiden validointikyvyn puutteet hankaloittavat kohtaamisia, muttei assi siitä itse ymmärrä kärsiä.
Puolet lääkäreistä on kuvailemiasi persoonia. Lääkärit nimenomaan räyhää, nalkuttaa, hyökkäilee ja esiintyy kuin maailman omistaja kun saapuu paikalle. Puolihuolimattomasti haukutaan kaikki