Voiko aspergerin oireyhtymää sairastavasta tulla lääkäri?
Kommentit (130)
Riippuu varmaan siitä millainen ihminen on, onko jotain erikoishaasteita ja kiinnostusta lääkärin työhön. Minulla on asperger ja luulen, että voisin pärjätä muuten mutta en jaksa tavata työjseni ihmisiä. No onneksi lääketiede ei edes juuri kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä millainen ihminen on, onko jotain erikoishaasteita ja kiinnostusta lääkärin työhön. Minulla on asperger ja luulen, että voisin pärjätä muuten mutta en jaksa tavata työjseni ihmisiä. No onneksi lääketiede ei edes juuri kiinnosta minua.
Kiinnostusta lääketieteeseen ja lääkärin työhön on paljon.
Jos räyhää, hyökkäilee tai nalkuttaa, kannattaa jättää se ura väliin. Pitää olla jotain itsehillintää, asiallisuus ja ymmärrystä asiakkaan läsnäollessa. Tai menee lomalle aina välillä. Liian pitkät päivät ei ehkä hyvä, pitäisi olla joustoja tai joku systeemi joka toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos räyhää, hyökkäilee tai nalkuttaa, kannattaa jättää se ura väliin. Pitää olla jotain itsehillintää, asiallisuus ja ymmärrystä asiakkaan läsnäollessa. Tai menee lomalle aina välillä. Liian pitkät päivät ei ehkä hyvä, pitäisi olla joustoja tai joku systeemi joka toimii paremmin.
En tee mitään noista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostusta lääketieteeseen ja lääkärin työhön on paljon.
No sellaisesta henkilöstä voi hyvin tullakin lääkäri. Toki siinä työssä on huonot puolensa myös, kuten yö- pyhä- ja viikonloppuvuorot, huonokuntoisia eli mahdollisesti ärsyyntyneitä ja kireitä ihmisiä tapaa päivittäin monta ja joutuu olemaan tekemisissä kaikenlaisten ihmiseritteiden kanssa. Mutta jos ei haittaa niin mikä estää hakemasta?
Varmasti voi ja varmasti löytyy tuollaisia. Asperger-eksän käytöstä miettien en kuitenkaan usko että pärjäisivät asiakaskontaktissa. Fiksautuvat liikaa yksityiskohtiin, jumittavat, ahdistuvat työnpaineesta, kommunikoivat huonosti tai jäävät kiinni ihan kaiken maailman turhanpäiväisyyksiin ja yksityiskohtiin.
Ehkä jonakin patologina tai tutkijana pärjäisivät, mutta tuskin missään hektisessä poliklinikkaympäristössä.
Aspergereja on tietty erilaisia mutta eikö näiden kanssa ollut että joku yksi kymmenestä on edes palkkatöissä. Ja noiden joukosta vielä lääkärinä.
Eilenhän olit vielä skitsofreenikko, tänään asperger.
Kannattaa ryhtyä radiologiksi jos lääketiede kiinnostaa mutta ihmisten kanssa seurustelu ei.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti voi ja varmasti löytyy tuollaisia. Asperger-eksän käytöstä miettien en kuitenkaan usko että pärjäisivät asiakaskontaktissa. Fiksautuvat liikaa yksityiskohtiin, jumittavat, ahdistuvat työnpaineesta, kommunikoivat huonosti tai jäävät kiinni ihan kaiken maailman turhanpäiväisyyksiin ja yksityiskohtiin.
Ehkä jonakin patologina tai tutkijana pärjäisivät, mutta tuskin missään hektisessä poliklinikkaympäristössä.
Aspergereja on tietty erilaisia mutta eikö näiden kanssa ollut että joku yksi kymmenestä on edes palkkatöissä. Ja noiden joukosta vielä lääkärinä.
Tutkijan ura kiinnostaa myös
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ryhtyä radiologiksi jos lääketiede kiinnostaa mutta ihmisten kanssa seurustelu ei.
Ei kiinnosta radiologin työ juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin olen asiakkaiden kanssa itse pärjännyt
T. museon opas
Muutenkin riippuu ihmisestä miten tulee toimeen muiden kanssa. Lisäksi eri lääkäreillä on erilaisia töitä. Kirurgi juttelee vähemmän kuin psykiaktri.
Lääketieteessä on useita erikoistumisaloja, joten sitäkin kautta voisit pohtia, että mikä niistä sopisi sinulle parhaiten. Jos mikään niistä ei kuulosta hyvältä, niin sitten ei varmaan kannata. Tämä toki pätee myös neurotyypillisiin ihmisiin.
Ei se ole sairaus vaan neurologinen poikkeama. Tunnen yhden Asperger-piirteisen lääkärin. Hän oli meidän omalääkäri pitkän aikaa ja oli huolellisin ja tarkin lääkäri, joka meillä ikinä on ollut.
Totta kai, jos oot jo yo, niin ala lukemaan pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni luku on niin että autisteista 10% on palkkatöissä, eli aspergereista varmaankin suurempi osa, kun ovat "lievästä" päästä autismin kirjoa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos oot jo yo, niin ala lukemaan pääsykokeisiin.
Olen lukion toisella
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaus vaan neurologinen poikkeama. Tunnen yhden Asperger-piirteisen lääkärin. Hän oli meidän omalääkäri pitkän aikaa ja oli huolellisin ja tarkin lääkäri, joka meillä ikinä on ollut.
Keskushermoston kehityshäiriö.
Voi tulla.