Onkos muita, jotka pitävät uskovaisia vähän " tyhminä" ?
En tietenkään sano tätä ääneen, mutta en ole vielä älykästä uskovaa tuntenut. Olenko ainoa? Tämä ei ole provo vaan kerrankin rehellinen mielipide..
Kommentit (106)
Onko kenellekään käynyt niin, että tutustuu ihmiseen, esim. koulu/työkaveriin ja alkaa pitää hänestä, ts. ystävystytte. Yleensähän jos ystävystyy ihmisen kanssa, pitää ja arvostaa häntä sellaisenaan enkä minä ainakaan tyhmän ihmisen kanssa jaksa kauaa kaveerata. Sitten jossain vaiheessa käy ilmi, että ystävä onkin uskovainen, uskoo Jumalaan. Hän on siis kaikessa hiljaisuudessa pitänyt tämän asian omana tietonaan ja se jossain luonnollisessa keskustelutilanteessa tulee esiin.
Minulle joskus kävi näin ja täytyy sanoa, että kaveri oli kyllä ihmeissään. Toisteli ettei olisi uskonut. Sanoi, että hän on pitänyt uskovaisia aina vähän tyhminä. Että näinkin..
mutta sinä vaikutat kyllä typerältä.
72
Miten minusta tuntuu, että sinulla on hiukan argumentit hukassa?
Joskus riittää, että antaa vain sen toisen tyhmyyden loistaa.
72
Lahkolaiset ovat asia erikseen... Tarkoittiko alkuperäinen kirjoittaja kristittyjä?
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
1 Kor.13:1-10
jos tarkoitetaan ihan älykkyysosamäärää, niin en usko että se olisi uskovaisilla keskimäärin alhaisempi kuin muilla, kun olen ihmisten kykytasoa olen testannutkin. Mutta jos ihan rehellisesti sanon, niin kyllä pidän esim. raamatun tarinoita ihan kirjaimellisesti totena pitävää ihmistä jotenkin helposti huijattavana. Tätä en kyllä kehtaisi omalla nimelläni tunnustaa.
Paljonko mahtaa olla ikää kysyjällä?
N. 20-vuotiaana, terveenä ja voimissaan on helppo ajatella, että Luojaan uskominen on hölmöjen hommaa...
joten voin noita sieltä kaivella, jos tarvetta tulee. Paavalista minulla ei mitään mielipidettä ole, kun en häntä tunne.
Sinä vaikutat tyhmältä, sori vaan, kun sinulla ei ole mitään omaa sanottavaa.
72
Mitä on viisaus?
Kaikki viisaus ei Raamatun mukaan ole tavoiteltavaa. On olemassa myös sellaista ¿tämän maailman viisautta¿ tai ¿kuviteltua viisautta¿, missä sydäntä hallitsee synti. Jaakob kirjoittaa: ¿Jos teidän sydäntänne hallitsee katkera kateus ja riidanhalu, älkää vastoin totuutta kerskuko kuvitellulla viisaudellanne.¿ (Jaak 3:14) ¿Tieto tekee ylpeäksi, rakkaus sen sijaan rakentaa¿, kirjoittaa Paavali (1 Kor 8:1).
Viisaus on kreikaksi sofia ja viisauden oppi on filosofia. Ihminen voi olla niin tämän oman viisautensa ja viisastelun lumoissa, että siitä tulee hänelle Jumalan tuntemisen este.
Voimakkain inhimillisen viisauden kritiikki on ens. korinttilaiskirjeen ensimmäisessä luvussa. Siinä Paavali kirjoittaa: ¿Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.¿ Inhimillinen viisaus ei siis riitä Jumalan löytämiseen ja hänen valtakuntaansa pääsemiseen. Ihminen ei voi omalla viisaudellaan pelastaa itseään synnistä ja kuolemasta.
Niinpä Paavali jatkaa: ¿Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaiselle, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.¿ (1 Kor 1:21-24)
Kristillisen uskon ydin ei ole järjellä ratkaistavissa vaan se tulee ottaa uskolla vastaan. Mutta samalla kun myönnämme, että kaikki kristillisen uskon asiat eivät ole järjellä selitettävissä, on lisättävä, että meidän käytettävä järkeämme myös silloin, kun yritämme ymmärtää ja selittää uskomme perusteita ja Raamattua.
Järki on väline Jumalan ilmoituksen ymmärtämisessä, mutta ei ilmoituksen lähde. Raamattua tulee tutkia järkevästi (rationaalisesti), mutta ei tule sortua järkeisuskoon (rationalismiin), jossa ihmisen järki nostetaan Raamatun yläpuolelle.
Meidän ei siis kuitenkaan tule pelastuksen asioissa jäädä oman viisautemme varaan (Room 11:25). Oikeaa viisautta on kuuliaisuus Jumalalle ja kyky erottaa hyvä pahasta (1 Kun 3:9-19; Hepr 5:14). Paavali neuvoo meille oikean viisauden tien, kun hän kirjoittaa, että kun Kristuksen sana on keskellämme runsaana, voimme neuvoa toisiamme kaikella viisaudella (Kol 3:16).
Uskokaa nyt, että niitä raamattuja on jokaisella. Ei niitä tarvitse tänne näpytellä.
En kyllä tosin usko, että pitävät. Olen siis uskossa. Akateeminen koulutus. Hyvä työ. Perheasiat kunnossa. Onnellinen. En kovin tyhmästi ainakaan mielestäni ole elänyt. Mutta jos se jollekin antaa iloa, niin pitäkööt tyhmänä vaan...
Jos uskovat (uskovainen viittaa johonkin lahkolaiseen tai nimellisesti uskovaan, ei kuitenkaan aidosti) ovat kerran tyhmiä, niin kai sinulla on heittää esimerkkejä ei-tyhmistä ateisteista?
Ei silti, ei kenelläkään ole kaikki hyvin... Sataa ja paistaa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
Vierailija:
joten voin noita sieltä kaivella, jos tarvetta tulee. Paavalista minulla ei mitään mielipidettä ole, kun en häntä tunne.Sinä vaikutat tyhmältä, sori vaan, kun sinulla ei ole mitään omaa sanottavaa.
72
Sinun suustasi ei taas kuule muuta kuin herjausta, ensimmäistäkään argumenttia en ole lukenut. Pelkkää pahansuopuutta ja herjausta. Enpä koe " älykkyyttäsi" erityisen rakentavana ja siten mitenkään tavoiteltavana.
Mutta uskolla ja järjellä sinällään ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jumala antoi meille järjen, jolla suunnistaa tässä maailmassa. Mutta silloin järki muuttuu pahaksi, kun ihminen kuvittelee tämän vajavaisen järkensä olevan Jumalankin yläpuolella
Minusta on niin perin surkeaa, että mitätön kuolevainen ihminen, joka on vain hitunen tässä maailmankaikkeudessa kuvittelee olevansa Jumalankin yläpuolella, vaikka ei edes elämää pysty synnyttämään. Se ajattelutapa samoin kuten sinun ihmisiäkin vähättelevä ajatustapa tulee suoraan pimeydestä, sillä paholainen on Jumalan vihollinen.
Ihmettelen kuinka ihmiset eivät näe näitä hyvän ja pahan voimia, jotka mittelevät täällä koko ajan. Usein ihminenkin tulee uskoon vasta kun sukeltaa elämän pohjamudan kautta ja näkee kuoleman/pahan kasvoista kasvoihin .
ja sitten on raamatun ylistystä lainasanoilla, mitähän argumentteja ne on?
Minusta vaikutat tyhmältä, koska lainaat raamattua, ylistät raamattua ja sitten sanot, että olet argumentoinut kun olet lainannut raamattua ja ylistänyt raamattua lainasanoilla. Miten tyhmä oikein voi ollakaan!
72
Näistä suomen- ja englanninkielisistä vastausviesteistä tulee vaikutelma melko nuoresta henkilöstä. Liekö tosissaan mitään vastausta tai keskustelua hakemassa, kunhan provoaa.
Vaan eikö ole mielenkiintoista, että kun alkaa kiista siitä, onko Jumalaa vai ei (sitähän koko aiheen otsikko oli peiteltynä), niin alkaa myös hirmuinen taisto, jossa vastakkain ovat valon ja pimeyden voimat? Nämä kun on nähty jo ties kuinka monta kertaa, etenkin Internetin foorumeilla...
Niin oppisit edes erottamaan tekstin, joka ei ole Raamatusta ja sen, joka on sieltä.
Pelkkää herjaa olet ja pahansuopuutta. Missähän se " älykkyytesi" on, kun tähän asti se ei ole kovin kirkkaasti loistanut? Onkohan sinulla itse asiassa lainkaan rahkeita arvostella ensimmäistäkään uskovaa? Itse asiassa säälin sinua, koska vaellat pimeydessäsi itse sitä ymmärtämättä.
säästin koska tarvitsen niitä työssäni. En niitä lue. En ole väittänyt itseäni älykkääksi, olen sanonut, että uskova, jolla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin raamatun lainaaminen ja muu kumea jyliseminen vaikuttaa minun mielestäni typerältä. Suomessa on sananvapaus ja tämä on minun mielipiteeni. Ulkoa opittu toistelu vaikuttaa typerältä. Vaikuttaa typerältä. Piste.
Enempää en hourupäihin aikaani haaskaa, jankatkaa maailmantappiin. Minkä te epäilemättä teette.
72
Kai sitten pidät Jeesustakin tyhmänä, sillä hän on kristityille esikuva. Ja kaikkia niitä historian merkkihenkilöitä, jotka uskoivat Jumalaan. Pidät varmaan Paavalin, apostolien, Lutherin, Einsteinin lisäksi C.S.Lewisiäkin ja Michelangeloakin tyhmänä.