Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista - kyynel

Vierailija
04.09.2023 |

https://yle.fi/a/74-20047000

Ymmärrän, että bensa maksaa ja siksi harrastuksia ei voi olla määrättömästi.
En ymmärrä, miksi mökkiomistaja kitisee tästä.
Valitse mökin myyminen, niin voit kyllä harrastaa lapsinesi lasten aikuistumiseen asti.

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus yhteen mielekkääseen harrastukseen. Se harrastus voi olla ratkaiseva tekijä vaikeuksien keskellä, jos miettii päätyykö lapsi huonoon porukkaan vai ei. Itselläni oli paljon traumaattisia tapahtumia teini-iässä. Silloin se harrastus oli ainoa asia, joka piti minut hengissä.

Sitten taas monta tonnia vuodessa nielevät harrastukset ovat järjettömiä. Meillä lapsella oli ennen tällainen. Vähän vahingossa päätyi lajin pariin ja kilpailemisen alettua harrastus söi meidän kaikki rahat. 6000€/kk nettotuloista ei jäänyt mitään. Houkuteltiin lapsi halvempaan harrastukseen, jossa oli onneksi paljon lahjakkaampi kuin tässä ensimmäisessä ja pikkuhiljaa siirtyi vain siihen. Elämä on nyt paljon stressittömämpää meille aikuisille, kun joka penniä ei tarvitse laskea. Rahaa siihen harrastamiseen menee edelleen, mutta ei lähes tonnia kuussa.

Pienten lasten vanhemmille vinkkaan nykyisin, että ottakaa selvää harrastuksen kustannuksista pitkällä aikavälillä ja isommilla ennen kuin viette edes pientä. Esim. se luistelukoulu imee mukaansa ja kohta maksatte tähtitieteellisiä summia lapsen alettua kilpailemaan.

Vierailija
122/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos pienituloinen itkee, ettei rahat riitä, koska ei ole mitään, mistä varautua pahoihin päiviin, mutta jos hyvätuloinen ei ole ymmärtänyt varautua siihen, että jossain vaiheessa tulot eivät nousekaan samassa suhteessa kulujen kanssa, siitä valittamista en kestä kuunnella/lukea pätkääkään. Itse jouduin sairauslomalle yllättäen vuoden vaihteessa ja todennäköisesti joudun eläkkeelle. Koskaan et tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Aika harva on varautunut siihen, että KAIKKI kallistui näin äkkiä. Nyt sitä elämää sopeutetaan, ja harrastuksista karsitaan. Ei se lapsille silti mikään hyvä asia ole, suotta kadehdit.

En kadehdi ketään. Kyllä kallistumiseen on voinut hyvätuloiset varautua, mutta tietysti se on vaatinut ymmärryksen siitä, että jatkuva talouskasvu, 0-korot ja kulissit eivät ole jatkuvasti mahdollista, eikä niiden varaan kannata rakentaa elämää. "Tyhmästä päästä kärsii koko perhe".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, kun vanhemmat toteuttavat omia unelmiaan lastensa kautta ja sen seurauksena perheellä on talous tiukilla.

Pahoittelen, nämä on lasten unelmia, joita pyritään tukemaan. Ei todellakaan minun, minulle se on oikein ok jos jompikumpi haluaa lopettaa. Olen tehnyt tämän selväksi, että saa jatkaa jos siltä tuntuu ja lopettaa myös. Niin kauan kun on intohimoa, koitan jaksaa tehdä toista työtä lisäksi kattaakseni kulut.

Jotenkin älytöntä vedota että nämä olisi vanhemman unelmia :D

Hyvin usein ovat vanhempien unelmia. Vanhemmat vaan eivät halua/osaa kuunnella lastaan. Oletko myös kertonut, että joudut tekemään toista työtä, mikä on pois yhteisestä ajasta tai rahat pois monesta muusta asiasta mikä voisi olla mahdollista?

Kyllä olen, se on esimerkiksi joko perheulkomaan matkat tai pelireissut ulkomaille, niin että ihan kaikkea ei vaan voi saada. Mutta näillä mennään. Viikko ulkomailla koko perheenä vai koko kausi urheilua....jos on motivaatio kunnossa, niin yleensä valitsee koko kauden

Vierailija
124/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää lasten harrastuksiin 10 000 euroa vuodessa, on se 10 vuodessa jo 100 000 euroa.

Jos tuosta rahasta vaikkapa puolet olisi sijoittanut ja tyytynyt vähän edullisempaan harrastukseen olisi ihan mukava potti maltillisellakin tuotolla kasassa.

Mä sijoitan mieluummin lapsiini ja henkiseen pääomaan. Väitän, että harrastusten inhimillinen vaikutus on suurempi kuin mitä sillä sijoituksen tuotolla sitten tekisi aikanaan. 6 %:n tuotolla reilun 400 e/kk/10 vuotta säästämisellä tulisi voittoa n. 13 000 euroa verojen jälkeen. Muut kulut pois, niin alle 13k. Mitä tällä summalla sitten saa? Käsirahan asuntoon? Lapsi varmasti mieluummin harrastaisi ja aikanaan säästäisi itse oman käsirahan asuntoon.

Niin, mitähän lapsi itse tosiaan mieluummin tekisi? Veikkaan että omat lapseni kieltäytyisivät koko harrastuksesta, jos tietäisivät vanhempien joutuvan ottamaan toisen työn sen vuoksi.

Kaverini perhe otti takavuosina jopa pankkilainaa kaverin harrastusta varten, ja kaverista se oli henkisesti todella painostavaa.

Eihän lapselta tarvitse kysyä, että haluaako hän harrastaa jotain asiaa x, jos äiti ja isä ovat päättäneet, että meidän lapsi harrastaa asiaa x, hän on velvollinen harrastamaan sitä ja vanhemmat velvollisia maksamaan, vaikka lainalla. (Tosikoille sarkasmivaroitus). Oikeasti lapsi nauttii saadessaan olla lapsi.

Vierailija
125/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keskituloinen kolmen lapsen vanhempi, ja on tullut katsottua omien ja tuttavapiirin lasten kautta monenlaista urheilua.

Minulta kyllä onnistuisi se kymppitonnin kokoon raapiminen, mutta ne järjettömiin aikoihin ajoittuvat päivittäiset kuskaukset eivät onnistuisi, tai sitten pitäisi jäädä pois työelämästä. Minkä jälkeen ei olisi kyllä rahaakaan.

Meillä isovanhemmat kuskaavat. Onneksi asuvat lähellä, ovat hyväkuntoisia ja arvostavat urheiluharrastuksia niin paljon, että onnistuu. Itse sumplin töitäni isovanhempien ollessa reissussa, mutta viikottain se ei onnistuisi. Meillä vielä on kolmen kunnan seurat yhdistetty yhdeksi ja treenejä voi olla missä vaan niissä eikä julkisista kulkuneuvoista tietoakaan. Käytännössä pakko viedä autolla melkein joka treeniin.

Vierailija
126/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos pienituloinen itkee, ettei rahat riitä, koska ei ole mitään, mistä varautua pahoihin päiviin, mutta jos hyvätuloinen ei ole ymmärtänyt varautua siihen, että jossain vaiheessa tulot eivät nousekaan samassa suhteessa kulujen kanssa, siitä valittamista en kestä kuunnella/lukea pätkääkään. Itse jouduin sairauslomalle yllättäen vuoden vaihteessa ja todennäköisesti joudun eläkkeelle. Koskaan et tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Aika harva on varautunut siihen, että KAIKKI kallistui näin äkkiä. Nyt sitä elämää sopeutetaan, ja harrastuksista karsitaan. Ei se lapsille silti mikään hyvä asia ole, suotta kadehdit.

En kadehdi ketään. Kyllä kallistumiseen on voinut hyvätuloiset varautua, mutta tietysti se on vaatinut ymmärryksen siitä, että jatkuva talouskasvu, 0-korot ja kulissit eivät ole jatkuvasti mahdollista, eikä niiden varaan kannata rakentaa elämää. "Tyhmästä päästä kärsii koko perhe".

Mistä tukielätti asian tietää, hänellä ei ole kallistunut kuin ruoka jos sekään, ruokajakelu kun on edelleen ilmainen. No ei tämä tuilla eläminen jatku ikuisesti, sen köyhäkin vielä oppii.

Vierailija
127/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on todella väärin, että kortensa vahvasti kekoon laittavat eivät pysty edes harrastuksia lapsilleen maksamaan. Suomi on läpeensä p a s k a maa varsinkin lapsiperheiden kannalta. Lasten tekoon ei kannusteta millään lailla, kuten muissa Euromaissa joissa syntyvyyden lasku on saatu jo hallintaan esim. Perheiden yhteisverotuksen avulla. Ei tarvisi haalia elättejä Suomea täyteen kun huolehdittaisiin ensin omat asiat kuntoon, kuten järkevä työn verotus.

Lapisa hankkivat satsaavat yhteiskuntaan sievoisia summia, jokaisen lapsen kasvattaminen maksaa keskimäärinsen 100 000 euroa, millä tavalla yhteiskunta tässä tukee. Lapsilisät ovat myös naurettavalla tasolla.

Vitsi että huvittaa lukea jälleen kerran mutupaatosta miten juuri Suomessa ainoana maailman maana menee päin peetä kun taas Muualla menee tosin hyvin asian X suhteen.

Vierailija
128/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille harrastuksilla voi olla tosi iso merkitys.

Elämä voi lähteä ihan väärille raiteille ilman hyvää porukkaa ja mielekästä tekemistä.

MInun lapsuudessa ja nuoruudessa eivät vanhemmat kuskanneet lapsiaan autolla harrastuksiin, vaan lapset ja nuoret olivat keskenään tekemissä samassa taloyhtiössä, naapuritaloissa ja lähikoulussa olevien lasten ja nuorten kanssa. Jalkapallon pelaamiseen riitti että mentiin kaveriporukalla jollekin koulun lähelle olevalle hiekkakentälle potkimaan palloa eikä siihen tarvittu mitään virallista seuratoimintaa ja eikä monta kertaa viikossa pakollisia harjoituksia.

Kuule sun lapsuudesta on maailma muuttunut aika paljon. Ei tuolla pihoilla ole kenen kanssa palloa potkia, ne jotka ei harrasta mitään makaa kotona tuijottamassa ruutua.

Joo, tai käyttää päihteitä. Liikuntaharrastuksen soisin jokaiselle lapselle, jotakin  muuta kuin yksinäistä pururadan kiertämistä. Siellä harrastuksissa saa kavereita ja oppii elämään ihmisiksi muutenkin.

Oletko tullut ajatelleeksi, että on muitakin vaihtoehtoja kuin käyttää kymppitonni harrastukseen vuodessa ja ruudun tuijottaminen?

Esimerkiksi omien lasteni harrastukset maksavat murto-osan tuollaisista summista. Päihdeongelmaakaan ei kumma kyllä ole.

Lue edes mihin tuossa vastattiin. Että pitäisi riittää, kun menee potkimaan yksin palloa pihalle, koska näin oli tämän kommentoijan lapsuudessa. Kun ei siellä nykyään edes ole enää muita lapsia, kuten joskus ennen.

Kymppitonni on toki tosi paljon, mutta samat ihmiset saattaa sitten ostaa osamaksulla 50 000 e auton, jottei naapurit luule köyhiksi.

Ja kun harrastaminen ei saa maksaa, ei sitten ihmetellä ettei tule enää mitään jääkiekkomestaruuksia tai muita menestyjiä, kun kaikki vaan potkii yksin palloa pihalla. Tai käy yksin kävelyllä luonnossa, kuten joku muu ääliö ehdotti. Sitten ihmetellään, kun lapset masentuvat ja ovat ylipainoisia ja yksinäisiä.

Trolli, jonka maailmassa ainoa tapa harrastaa liikuntaa on maksaa siitä 10 000 vuodessa.

Lue kunnolla edes joskus: siinä puhuttiin kahdesta lapsesta, eli 5000 e/lapsi. Alle tuon hinnan ei pelata jääkiekkoa, ratsasteta, mistään kilpailulajista puhumattakaan, viimeistään kisamatkat nostaa kustannuksia, vaikka laji olisi joku tavis.

No miksi pitää pelata sikakallista jääkiekkoa tai ratsastaa 5/7? Maailma on täynnä halvempiakin harrastuksia joiden takia ei tarvi roudata nuorta ympäri maata. Harva noista kuitenkaan jatkaa aikuisena kilpatasolla ja heille voidaan luoda jokin stipendijärjestelmä.

Vierailija
129/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on sellainen paikka kuin koulu, joka on ainakin toistaiseksi vielä ilmainen. Monipuolista tekemistä viisi päivää viikossa, joista ainakin yhtenä liikuntaa.

Vierailija
130/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa menee aina puurot ja vellit sekaisin. Osa puhuu hyvätuloisista, osa keskituloisista. Me kai ollaan aika keskituloisia, kun brutto yhteensä 6500 euroa. Käteen siitä jääkin sitten n. 4300 euroa. Se on tietenkin hyvin, mutta ei sillä mitään rikasta elämää elellä. Meilläkin pieni ja vanha asunto, joka kaipaisi remonttia. Vanha auto, mutta sentään löytyy myös halpa mökki. Lapsella yksi kalliimpi harrastus. Aika usein pienituloiset ja etenkin tuilla elävät kuvittelee, että työssäkäyvät asuu kivilinnoissa ja ajelevat uusilla sähköautoilla.

En muutenkaan ymmärrä tätä asennetta. Kai te tajuatte, että teidän vahingonilo osuu lapsiin ja niihin tahoihin, jotka tarjoaa harrastusmahdollisuuksia eli usein yrittäjiin. Ja sitä kautta sitten teihin. Nythän tukiin tehdään mittavat muutokset, koska rahat ei vaan riitä. Kyynel.

Vierailija
131/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tukielätti asian tietää, hänellä ei ole kallistunut kuin ruoka jos sekään, ruokajakelu kun on edelleen ilmainen. No ei tämä tuilla eläminen jatku ikuisesti, sen köyhäkin vielä oppii.

Tukielätti? Minä vuonna olet syntynyt? Mahdollisesti olen ollut jo silloin työelämässä 🙂

Vierailija
132/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne mökit käy kaupaksi nyt, joten se siitä myymisestä. 

Vuokraten menee. Syyslomat, talvilomat, hiihtolomat jne. Ainakin jos on tasokas mökki ja viitsii nähdä vaivaa. 

Vierailija
133/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa menee aina puurot ja vellit sekaisin. Osa puhuu hyvätuloisista, osa keskituloisista. Me kai ollaan aika keskituloisia, kun brutto yhteensä 6500 euroa. Käteen siitä jääkin sitten n. 4300 euroa. Se on tietenkin hyvin, mutta ei sillä mitään rikasta elämää elellä. Meilläkin pieni ja vanha asunto, joka kaipaisi remonttia. Vanha auto, mutta sentään löytyy myös halpa mökki. Lapsella yksi kalliimpi harrastus. Aika usein pienituloiset ja etenkin tuilla elävät kuvittelee, että työssäkäyvät asuu kivilinnoissa ja ajelevat uusilla sähköautoilla.

En muutenkaan ymmärrä tätä asennetta. Kai te tajuatte, että teidän vahingonilo osuu lapsiin ja niihin tahoihin, jotka tarjoaa harrastusmahdollisuuksia eli usein yrittäjiin. Ja sitä kautta sitten teihin. Nythän tukiin tehdään mittavat muutokset, koska rahat ei vaan riitä. Kyynel.

Omat tulot ennen sairauslomaa olivat vain n. 3 000€ brutto. En mielestäni huono- enkä hyvätuloinen. Kuitenkin menojen sopeuttaminen tuloihin on ollut selkäytimessä jo silloin, kun viime vuosituhannella muutin omilleni. Yrittäjän ja kaupungin sossun perheessä oli opetettu, ettei raha ole itsestään selvyys ja aina pitää mitoittaa menot niin, että tuloista jää säästöön. Nyt yllättävän sairastumisen ja ennenkaikkea odotettavissa olevan ennenaikaisen eläköitymisen myötä olen todella kiitollinen vanhemmilleni "tarkan markan opista", vaikka se on tarkoittanut sitä, ettei rahaa ole käytetty muuhun kuin pakolliseen, mutta nyt tulojen leikkautuessa, on sitten mahdollista säästöistä tasapainottaa leikkausta. Valintoja valintoja valintoja. Vanha suomalainen sananlasku sanoo: "on myöhäistä itkeä, kun pa*kat on houssussa", sopii erinomaisesti kerskakuluttajiin, kun elämän realiteetit iskevät vasten kasvoja.

Vierailija
134/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.

Onko tuo monen työn teko kannattavaa, lasten harrastus ym. Missä on perheen yhteinen arki ja yhdessäolo?

Minä tienaan 62000€ vuodessa, puolison tulot päälle. Lapset harrastaa musiikkia ja skeittaa, rahaa menee. Kuitenkin aina toinen vanhemmista ruokailee lasten kans. Useammin kuin kerran viikossa ruokailemme koko perhe yhdessä.

Toki ymmärrän, kun lapset haluaa kilpaurheilla, mutta tuo sinun toisen ihmisen arvon alentaminen menee yli ymmärryksen.

Vierailija
135/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.

Tukiloisten lasten harrastukset maksaa lastensuojelu. Hämärtyy ajatus siitä, että me muut vanhemmat maksamme ne lastemme harrastukset ihan itse.  Ja kärräämme lapsemme harrastuksiin vielä päälle. 

Ai meinaat että lastensuojelu maksaa kymppitonnin vuodessa lasten harrastuksiin? Salli mun nauraa. Jotain rajaa nyt niin muodikaalle vähempiosaisten mollauksellekin toivoisi.

Itse olen keskituloinen, ja kallista lasten harrastaminen on, ihan liian kallista. Mutta ei tulisi mieleenkään olla kateellinen tukien saajille, sellaista elämää en halua itselleni tai lapsilleni, ja onnekseni olen sen välttänyt. Sanoisin jokaiselle joka kadehtii tukien saajia, että siitä vaan, jättäydy sinäkin tukien varaan, niin saat kokea ihan omakohtaisesti, miten ihanaa elämää se on. Vai eikö tee mieli? Miksi ei, jos se elämä on niin helppoa ja ihanaa? Niinpä. Länkytätte vain lämpimiksenne ja tunteaksenne itsenne paremmaksi ihmiseksi kuin "ne laiskat". Hävetkää.

Vierailija
136/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt älytöntä, että lasten harrastus on 60km päässä ja sinne pitää ajaa monta kertaa viikossa. Olisko aika keksiä jotain muuta tilalle?

Nykyisin nuo harrastukset on muutenkin menneet mahdottomaksi, kun nuorillakin on pelejä siellä sun täällä ja reissuilla yöpyvät hotellissa o_O Siihen päälle leirit kotimaassa ja ulkomailla ja turnausmatkat $$$

Ei ennen rampattu joukkueurheilun takia pitkin Suomea muuten kuin SM-karsinnoissa.

Vierailija
137/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt älytöntä, että lasten harrastus on 60km päässä ja sinne pitää ajaa monta kertaa viikossa. Olisko aika keksiä jotain muuta tilalle?

Nykyisin nuo harrastukset on muutenkin menneet mahdottomaksi, kun nuorillakin on pelejä siellä sun täällä ja reissuilla yöpyvät hotellissa o_O Siihen päälle leirit kotimaassa ja ulkomailla ja turnausmatkat $$$

Ei ennen rampattu joukkueurheilun takia pitkin Suomea muuten kuin SM-karsinnoissa.

Ja majoitus oli ennen hotellin sijaan makuupussissa jonkun koulun jumppasalin lattialla.

Vierailija
138/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden lapset eivät harrasta syystä tai toisesta, jaksavat usein mainostaa kuinka metsä- ja kirjastoretket jne riittävät hyvin harrastuksiksi. Molemmat noista erittäin hyödyllisiä tottakai, mutta toisenlainen näkökulma myös - meillä on toinen lapsi saanut lajin sisältä valmennuksen työpaikan, mistä maksetaan ihan mukavasti (teinin mittakaavassa) ja toinen puolestaan sai lajista saatujen yhteyksien ansiosta osa-aikaisen ihan oikean työpaikan, ei valmennusta.

Eli se sosiaalinen pääoma kannattaa ihan oikeasti pitää mielessä.

Vierailija
139/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on todella väärin, että kortensa vahvasti kekoon laittavat eivät pysty edes harrastuksia lapsilleen maksamaan. Suomi on läpeensä p a s k a maa varsinkin lapsiperheiden kannalta. Lasten tekoon ei kannusteta millään lailla, kuten muissa Euromaissa joissa syntyvyyden lasku on saatu jo hallintaan esim. Perheiden yhteisverotuksen avulla. Ei tarvisi haalia elättejä Suomea täyteen kun huolehdittaisiin ensin omat asiat kuntoon, kuten järkevä työn verotus.

Lapisa hankkivat satsaavat yhteiskuntaan sievoisia summia, jokaisen lapsen kasvattaminen maksaa keskimäärinsen 100 000 euroa, millä tavalla yhteiskunta tässä tukee. Lapsilisät ovat myös naurettavalla tasolla.

Vitsi että huvittaa lukea jälleen kerran mutupaatosta miten juuri Suomessa ainoana maailman maana menee päin peetä kun taas Muualla menee tosin hyvin asian X suhteen.

Faktoihin perustuvat, mutta kiva että on hauskaa. Suomi on kovaa vauhtia tippumassa yhdeksi EU:n perässähiihtäjistä kaikilla mittareilla, mutta jostainhan se huumori on revittävä.

Vierailija
140/253 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktoihin perustuvat, mutta kiva että on hauskaa. Suomi on kovaa vauhtia tippumassa yhdeksi EU:n perässähiihtäjistä kaikilla mittareilla, mutta jostainhan se huumori on revittävä.

* Ja esitä toki oma argumentaatiosi asiaan jatkossa, niin kuulostaa paljon uskottavammalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän