Keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista - kyynel
Ymmärrän, että bensa maksaa ja siksi harrastuksia ei voi olla määrättömästi.
En ymmärrä, miksi mökkiomistaja kitisee tästä.
Valitse mökin myyminen, niin voit kyllä harrastaa lapsinesi lasten aikuistumiseen asti.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, kun vanhemmat toteuttavat omia unelmiaan lastensa kautta ja sen seurauksena perheellä on talous tiukilla.
Pahoittelen, nämä on lasten unelmia, joita pyritään tukemaan. Ei todellakaan minun, minulle se on oikein ok jos jompikumpi haluaa lopettaa. Olen tehnyt tämän selväksi, että saa jatkaa jos siltä tuntuu ja lopettaa myös. Niin kauan kun on intohimoa, koitan jaksaa tehdä toista työtä lisäksi kattaakseni kulut.
Jotenkin älytöntä vedota että nämä olisi vanhemman unelmia :D
Hyvin usein ovat vanhempien unelmia. Vanhemmat vaan eivät halua/osaa kuunnella lastaan. Oletko myös kertonut, että joudut tekemään toista työtä, mikä on pois yhteisestä ajasta tai rahat pois monesta muusta asiasta mikä voisi olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.
Tästä tuli surullinen olo. Huomaa, että tosissanne panostatte lastenne eteen.
Tsemppiä, en osaa muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on. Suu säkkiä myöten vain sitten.
Meilläkin jouduttiin luopumaan lasten musiikkiharrastuksista jo ajat sitten. Mä en nyt tässä kohtaa tunne tippaakaan myötätuntoa.
Ikävää että teille kävi noin. Musiikki on kyllä yksi halvimmista tavoitteellisista harrastuksista, jos pääsee valtionosuustoiminnan piiriin ja malttaa harjoitella tosissaan. Mutta aikaahan se vie valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, kun vanhemmat toteuttavat omia unelmiaan lastensa kautta ja sen seurauksena perheellä on talous tiukilla.
Pahoittelen, nämä on lasten unelmia, joita pyritään tukemaan. Ei todellakaan minun, minulle se on oikein ok jos jompikumpi haluaa lopettaa. Olen tehnyt tämän selväksi, että saa jatkaa jos siltä tuntuu ja lopettaa myös. Niin kauan kun on intohimoa, koitan jaksaa tehdä toista työtä lisäksi kattaakseni kulut.
Jotenkin älytöntä vedota että nämä olisi vanhemman unelmia :D
Miksi alapeukkuja tähän? Jos lapsi tykkää harrastaa ja hänen unelma on esim. ammattilaisuus, niin tekö torppaatte sen koska maksaa? Harvemmin kai se vanhemman pakottama unelma on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun lapset eivät voi enää harrastaa ilman autoilua ja bensaa. Aikanaan paljon kaikenlaista pystyi harrastamaan ihan kotonakin tai pyöräiltävän matkan päässä.
Jos lukisit jutun, kyseessä on pohjois-suomen asukkaista, ei täällä ole julkista liikennettä se mikä on ei sillä harrastuksiin pääse, kun harrastukset on illalla tai no pääsee jos sitten varaa matkoihin sen pari-kolme tuntia, jotka menee pysäkillä seisten.
No kun ei edes aina pääse. Tai pitäis lähteä aamulla ja tulla seuraavana aamuna takas. Ai koulussakin pitäisi käydä ja nukkuakin jossain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.
Tukiloisten lasten harrastukset maksaa lastensuojelu. Hämärtyy ajatus siitä, että me muut vanhemmat maksamme ne lastemme harrastukset ihan itse. Ja kärräämme lapsemme harrastuksiin vielä päälle.
Kerrotko vielä, missä lastensuojelu maksaa 10 000 euron harrastuksia?
Tukiloiset ja pienituloiset saavat kaikkiaan rahaa vuodessa noin 10 000 - 15 000 euroa.
Siitä pitää repiä koko eläminen.Siitähän tässä on kyse, kun ette te maksa siitä kuin murto-osan elämisestänne. Me muut maksamme päälle asumiset, sähköt, vakuutukset, lastenne harrastukset, päivähoidon jne.
Ette maksa, tähän kuuluu kaikki. Itse saan keskimäärin eläkettä ja pientä asumistukea yhteens noin 15 000 euroa. En saa mitään muita tukia siihen päälle. Tästä summasta pitää maksaa kaikki menot. Asun yksin.
Maksan itse sähkön, suurimman osan vuokraa, ihan kaiken.
Lasten harrastuksia ei ole kun ovat jo aikuisia.
Mutta jos olisi, niin vain jonku pienen osan ehkä saisi tt-tukea niihin. Suurimman osan maksaisin itse.
Ei se ole mikään rajaton summa, mikä hyväksytään.
Älkää puhuko asioista joista teillä ei ole omakohtaista kokemusta.
Keski- ja suurituloisena tuskin olette joutuneet harmaan tt-tuea ja siten olette tietämättömiä miten ne asiat Kelan kanssa tosiasiassa toimivat
Se ei todellakaan ole mikään raha-automaatti.
Ehkä joillekin suurilapsisille perheille joissa lapsilla on paljon erilaisia vaikeuksia ja vanhemmat työttömiä tai muuten tulot ovat pienet. Silloin ehkä helpompaa saada tukia.
Mutta itsestään ne eivät kenellekään silti tule. Joku doumentti pitää olla.
En vaanedelleenkään käsitä miten joku voi kadehtia jonkun niukkaa elämää.
Kuitenkaan eivät koskaan ole halukkaita luopumaan ylikalliista omakotitalostaan, mökistään, autostaan, kalliista harrastuksitaan yms. Kun niiden vuoksi juuri rahaa jää vähän.
Tervetuloa vaan astumaan niukkaan elämään, jää silloin rahaa käteen niistä monien tuhansien eurojen palkoista.
Vaatimaton elämä, enemmän rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää lasten harrastuksiin 10 000 euroa vuodessa, on se 10 vuodessa jo 100 000 euroa.
Jos tuosta rahasta vaikkapa puolet olisi sijoittanut ja tyytynyt vähän edullisempaan harrastukseen olisi ihan mukava potti maltillisellakin tuotolla kasassa.
Mä sijoitan mieluummin lapsiini ja henkiseen pääomaan. Väitän, että harrastusten inhimillinen vaikutus on suurempi kuin mitä sillä sijoituksen tuotolla sitten tekisi aikanaan. 6 %:n tuotolla reilun 400 e/kk/10 vuotta säästämisellä tulisi voittoa n. 13 000 euroa verojen jälkeen. Muut kulut pois, niin alle 13k. Mitä tällä summalla sitten saa? Käsirahan asuntoon? Lapsi varmasti mieluummin harrastaisi ja aikanaan säästäisi itse oman käsirahan asuntoon.
Niin, mitähän lapsi itse tosiaan mieluummin tekisi? Veikkaan että omat lapseni kieltäytyisivät koko harrastuksesta, jos tietäisivät vanhempien joutuvan ottamaan toisen työn sen vuoksi.
Kaverini perhe otti takavuosina jopa pankkilainaa kaverin harrastusta varten, ja kaverista se oli henkisesti todella painostavaa.
Pankkilainan ottaminen pitkäaikaista sijoittamista varten on aikamoista arpapeliä. Samoin liika työn tekeminen. Nämä tosin jo menee kauas alkuperäisestä pohdinnasta harrastaminen vs. sijoittaminen. Minun lapsuudessa vanhempani mieluummin säästivät kuin vaatettivat lapsensa puhtaisiin ja ehjiin vaatteisiin. Nyt on kuitenkin 2020-luku ja harrastaminen on normaali osa arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiloisten lasten harrastukset maksaa lastensuojelu. Hämärtyy ajatus siitä, että me muut vanhemmat maksamme ne lastemme harrastukset ihan itse. Ja kärräämme lapsemme harrastuksiin vielä päälle.
Kerrotko vielä, missä lastensuojelu maksaa 10 000 euron harrastuksia?
Tukiloiset ja pienituloiset saavat kaikkiaan rahaa vuodessa noin 10 000 - 15 000 euroa.
Siitä pitää repiä koko eläminen.Siitähän tässä on kyse, kun ette te maksa siitä kuin murto-osan elämisestänne. Me muut maksamme päälle asumiset, sähköt, vakuutukset, lastenne harrastukset, päivähoidon jne.
Minä olen keskituloinen, mutta veikkaan kyllä että verokertymäni ei riitä edes omien lasteni koulun, päivähoidon, neuvoloiden ja harrastuksien todellisiin kuluihin.
-ohis.
KIITOS! Tämähän se on monesti totuus, joka unohtuu noilta tukiloinen-huutelijoita.
Monen perheen oma verokertymä kuluu ja ei riitäkään niiden omien lasten yhteiskunnan maksamiin etuihin.
Esimerkiksi jo lasten ja nuorten kattava hammashoito maksaisi paljon itsemaksettuna.
Monella on jotkut oikomisraudat suussaan, näkyy ainakin olevan.
Neuvolatoiminta, rokotukset, lapsilisät, kouluruokailu, voi voi, näitähän löytyy.
Ilmeisesti matematiikka ei ole vahvin puoli näillä hyvin toimeentulevilla.
Köyhillä pitääkin olla, senverran tarkkaan pitää eurot ja sentit laskea elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää lasten harrastuksiin 10 000 euroa vuodessa, on se 10 vuodessa jo 100 000 euroa.
Jos tuosta rahasta vaikkapa puolet olisi sijoittanut ja tyytynyt vähän edullisempaan harrastukseen olisi ihan mukava potti maltillisellakin tuotolla kasassa.
Mä sijoitan mieluummin lapsiini ja henkiseen pääomaan. Väitän, että harrastusten inhimillinen vaikutus on suurempi kuin mitä sillä sijoituksen tuotolla sitten tekisi aikanaan. 6 %:n tuotolla reilun 400 e/kk/10 vuotta säästämisellä tulisi voittoa n. 13 000 euroa verojen jälkeen. Muut kulut pois, niin alle 13k. Mitä tällä summalla sitten saa? Käsirahan asuntoon? Lapsi varmasti mieluummin harrastaisi ja aikanaan säästäisi itse oman käsirahan asuntoon.
Voittoa? Voiton lisäksi olisi se alkuperäinen säästetty pääoma. Eli jotain 50 000 euroa plus se tuotto.
Ja oikeastaan tämän hetken 4+ %:n inflaatiossa tuo laskennallinen 6 % tuotto on oikeasti alle 2 % eli suurin osa säästöistä sulaa inflaation vuoksi tuon 10 vuoden aikana. Raha siis kannattaa ehdottomasti käyttää nyt eikä vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille harrastuksilla voi olla tosi iso merkitys.
Elämä voi lähteä ihan väärille raiteille ilman hyvää porukkaa ja mielekästä tekemistä.
MInun lapsuudessa ja nuoruudessa eivät vanhemmat kuskanneet lapsiaan autolla harrastuksiin, vaan lapset ja nuoret olivat keskenään tekemissä samassa taloyhtiössä, naapuritaloissa ja lähikoulussa olevien lasten ja nuorten kanssa. Jalkapallon pelaamiseen riitti että mentiin kaveriporukalla jollekin koulun lähelle olevalle hiekkakentälle potkimaan palloa eikä siihen tarvittu mitään virallista seuratoimintaa ja eikä monta kertaa viikossa pakollisia harjoituksia.
Kuule sun lapsuudesta on maailma muuttunut aika paljon. Ei tuolla pihoilla ole kenen kanssa palloa potkia, ne jotka ei harrasta mitään makaa kotona tuijottamassa ruutua.
Joo, tai käyttää päihteitä. Liikuntaharrastuksen soisin jokaiselle lapselle, jotakin muuta kuin yksinäistä pururadan kiertämistä. Siellä harrastuksissa saa kavereita ja oppii elämään ihmisiksi muutenkin.
Oletko tullut ajatelleeksi, että on muitakin vaihtoehtoja kuin käyttää kymppitonni harrastukseen vuodessa ja ruudun tuijottaminen?
Esimerkiksi omien lasteni harrastukset maksavat murto-osan tuollaisista summista. Päihdeongelmaakaan ei kumma kyllä ole.
Lue edes mihin tuossa vastattiin. Että pitäisi riittää, kun menee potkimaan yksin palloa pihalle, koska näin oli tämän kommentoijan lapsuudessa. Kun ei siellä nykyään edes ole enää muita lapsia, kuten joskus ennen.
Kymppitonni on toki tosi paljon, mutta samat ihmiset saattaa sitten ostaa osamaksulla 50 000 e auton, jottei naapurit luule köyhiksi.
Ja kun harrastaminen ei saa maksaa, ei sitten ihmetellä ettei tule enää mitään jääkiekkomestaruuksia tai muita menestyjiä, kun kaikki vaan potkii yksin palloa pihalla. Tai käy yksin kävelyllä luonnossa, kuten joku muu ääliö ehdotti. Sitten ihmetellään, kun lapset masentuvat ja ovat ylipainoisia ja yksinäisiä.
Ai niin, kotitalousvähennykset verotuksessa, nekin hyödyntävät pelkästään keski- ja hyvätuloisia. Sekin on hyvä etu ja koko ajan parannetaan.
Niitä köyhä ei pysty hyödyntämään lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi lähteä ihan väärille raiteille ilman hyvää porukkaa ja mielekästä tekemistä.
MInun lapsuudessa ja nuoruudessa eivät vanhemmat kuskanneet lapsiaan autolla harrastuksiin, vaan lapset ja nuoret olivat keskenään tekemissä samassa taloyhtiössä, naapuritaloissa ja lähikoulussa olevien lasten ja nuorten kanssa. Jalkapallon pelaamiseen riitti että mentiin kaveriporukalla jollekin koulun lähelle olevalle hiekkakentälle potkimaan palloa eikä siihen tarvittu mitään virallista seuratoimintaa ja eikä monta kertaa viikossa pakollisia harjoituksia.
Kuule sun lapsuudesta on maailma muuttunut aika paljon. Ei tuolla pihoilla ole kenen kanssa palloa potkia, ne jotka ei harrasta mitään makaa kotona tuijottamassa ruutua.
Joo, tai käyttää päihteitä. Liikuntaharrastuksen soisin jokaiselle lapselle, jotakin muuta kuin yksinäistä pururadan kiertämistä. Siellä harrastuksissa saa kavereita ja oppii elämään ihmisiksi muutenkin.
Oletko tullut ajatelleeksi, että on muitakin vaihtoehtoja kuin käyttää kymppitonni harrastukseen vuodessa ja ruudun tuijottaminen?
Esimerkiksi omien lasteni harrastukset maksavat murto-osan tuollaisista summista. Päihdeongelmaakaan ei kumma kyllä ole.
Lue edes mihin tuossa vastattiin. Että pitäisi riittää, kun menee potkimaan yksin palloa pihalle, koska näin oli tämän kommentoijan lapsuudessa. Kun ei siellä nykyään edes ole enää muita lapsia, kuten joskus ennen.
Kymppitonni on toki tosi paljon, mutta samat ihmiset saattaa sitten ostaa osamaksulla 50 000 e auton, jottei naapurit luule köyhiksi.
Ja kun harrastaminen ei saa maksaa, ei sitten ihmetellä ettei tule enää mitään jääkiekkomestaruuksia tai muita menestyjiä, kun kaikki vaan potkii yksin palloa pihalla. Tai käy yksin kävelyllä luonnossa, kuten joku muu ääliö ehdotti. Sitten ihmetellään, kun lapset masentuvat ja ovat ylipainoisia ja yksinäisiä.
Trolli, jonka maailmassa ainoa tapa harrastaa liikuntaa on maksaa siitä 10 000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, kotitalousvähennykset verotuksessa, nekin hyödyntävät pelkästään keski- ja hyvätuloisia. Sekin on hyvä etu ja koko ajan parannetaan.
Kotitalousvähennystä saa teettämästään työstä verovähennyksenä. Eli ei tarvitse maksaa niin paljon kuin normisti. Maksimi on 2250€ per vuosi. Jos ei maksa veroja, niin sitten ei voi vähentää. Mitä helvetin uhriutumista tämäkin on, pitäisi vielä saada hyötyä sitä, että ei ylipäätään maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No kun köyhällä pitäisi olla jotakin omia tuloja, joista vähentää. Eli pitäisi käydä töissä. Joo ei sovi köyhälle, tiedetään.
Minä säälin kaikkia niitä lapsia joiden vanhemmat ei kustanna mitään harrastusta. Löytyy ihan omakohtainen kokemus, eikä enää olla missään väleissä vanhempien kanssa (vaikka ei tästä asiasta yksin johdu). Aikuisena sitten on pitänyt opetella liikunnan merkitys elämässä, ja olihan se ankeaa katsoa kun luokkakaverit harrasti kaikkea kivaa liikuntaa ja musiikkia, ja itse sai käydä kävelyllä ja lukea kirjaston kirjoja. Ei se vaan ole sama, aloittaako jonkun baletin tai pianonsoiton vasta aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli, jonka maailmassa ainoa tapa harrastaa liikuntaa on maksaa siitä 10 000 vuodessa.
Lue kunnolla edes joskus: siinä puhuttiin kahdesta lapsesta, eli 5000 e/lapsi. Alle tuon hinnan ei pelata jääkiekkoa, ratsasteta, mistään kilpailulajista puhumattakaan, viimeistään kisamatkat nostaa kustannuksia, vaikka laji olisi joku tavis.
Minusta se on todella väärin, että kortensa vahvasti kekoon laittavat eivät pysty edes harrastuksia lapsilleen maksamaan. Suomi on läpeensä p a s k a maa varsinkin lapsiperheiden kannalta. Lasten tekoon ei kannusteta millään lailla, kuten muissa Euromaissa joissa syntyvyyden lasku on saatu jo hallintaan esim. Perheiden yhteisverotuksen avulla. Ei tarvisi haalia elättejä Suomea täyteen kun huolehdittaisiin ensin omat asiat kuntoon, kuten järkevä työn verotus.
Lapisa hankkivat satsaavat yhteiskuntaan sievoisia summia, jokaisen lapsen kasvattaminen maksaa keskimäärinsen 100 000 euroa, millä tavalla yhteiskunta tässä tukee. Lapsilisät ovat myös naurettavalla tasolla.
Nämä tuista valittavat valittavat eivät vaan koskaan ne niitä hyviä puolia, joita palkallaan pystyvät hankkimaan.
Ovat vain kateellisia köyhille.
Itse asun köyhänä vaatimattomasti vuokralla alueella jossa on myös uusia ja tilavia omakotitaloja.
Olen tyytyväinen rauhalliseen alueeseen. Nautin oleskelusta vaatimattomalla, mutta vihrellä pihalla.
Mutta kovin vähän näkyy olevan aikuisia ihmisiä noilla hienoilla pihoilla. Ei ole viikonloppuisinkaan tai kesälläkään pahemmin. Toki isoilla uusilla autoillaan menevät ja tulevat, toisilla hienot asuntoautot.
En tiedä ovatko edes kotonaan vai missä. Onneksi pienemmät lapset leikkivät joskus sentään lähistöllä ja pihoissa.
Hienot talot, mutta nauttivatko omistajat itse niistä mukavuuksista. Vai pitääkö vain saada kun on muillakin tutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tuista valittavat valittavat eivät vaan koskaan ne niitä hyviä puolia, joita palkallaan pystyvät hankkimaan.
Ovat vain kateellisia köyhille.
Itse asun köyhänä vaatimattomasti vuokralla alueella jossa on myös uusia ja tilavia omakotitaloja.
Olen tyytyväinen rauhalliseen alueeseen. Nautin oleskelusta vaatimattomalla, mutta vihrellä pihalla.
Mutta kovin vähän näkyy olevan aikuisia ihmisiä noilla hienoilla pihoilla. Ei ole viikonloppuisinkaan tai kesälläkään pahemmin. Toki isoilla uusilla autoillaan menevät ja tulevat, toisilla hienot asuntoautot.
En tiedä ovatko edes kotonaan vai missä. Onneksi pienemmät lapset leikkivät joskus sentään lähistöllä ja pihoissa.Hienot talot, mutta nauttivatko omistajat itse niistä mukavuuksista. Vai pitääkö vain saada kun on muillakin tutuilla.
Minkä helvetin takia sä kyyläät parempiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä köyhä ei pysty hyödyntämään lainkaan.No kun köyhällä pitäisi olla jotakin omia tuloja, joista vähentää. Eli pitäisi käydä töissä. Joo ei sovi köyhälle, tiedetään.
Minä säälin kaikkia niitä lapsia joiden vanhemmat ei kustanna mitään harrastusta. Löytyy ihan omakohtainen kokemus, eikä enää olla missään väleissä vanhempien kanssa (vaikka ei tästä asiasta yksin johdu). Aikuisena sitten on pitänyt opetella liikunnan merkitys elämässä, ja olihan se ankeaa katsoa kun luokkakaverit harrasti kaikkea kivaa liikuntaa ja musiikkia, ja itse sai käydä kävelyllä ja lukea kirjaston kirjoja. Ei se vaan ole sama, aloittaako jonkun baletin tai pianonsoiton vasta aikuisiällä.
Juuri näin. Itse olin kahden lapsen yh ja tiukkaa oli, mutta lasten harrastuksista ei tingitty. Nyt toiselle on harrastuksesta tullut ammatti, jota rakastaa ja jossa tienaakin ihan hyvin, ja toinenkin sai harrastuksesta taatusti sellaista sosiaalista pääomaa, jonka turvin nyt opiskelee yliopistossa. Itselläni ei ollut aina hirveästi annettavaa ruuhkavuosien kurimuksessa, mutta huolehdin, että lapsilla oli ympärillään inspiroivia ihmisiä. Se raha oli silloin iso, mutta nyt se tuntuu parhaalta sijoitukselta, jonka koskaan olen tehnyt.
Maksan päivähoidosta jotain, mutta vain murto-osan todellisista kuluista. Koulusta en maksa mitään, vaikka minulla on kaksi alakoululaista.
Jos ajattelet, että kokonaisuuden kannalta väliä on sillä, että maksan ylipäätään jotain päivähoidosta, eikä väliä ole sillä, mitä viivan alle oikeasti jää, en suosittele sinulle ainakaan talousalaa.