Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL väittää lähihoitajan tienaavan 2800 e kk!?!

Vierailija
03.09.2023 |

Lähihoitaja, mikä on todellinen peruspalkkasi?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/247b2bb9-6170-4484-8475-367d25fa884f

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkipäällä kirjoitti:

Eikös näissä palkka jutuissa pitäs puhua peruspalkoista eikä :mä tienaan 5000e mutta siinä on öitä, juhlapyhiä, tuplavuoroja, hälyjä ja tiesmitä hiluja, kyllä joku putkimieskin tienaisi 7000e jos ryynäisi illat ja viikonloput töissä.

Ei pitäisi puhua peruspalkasta vaan juuri siitä palkasta mitä kuukausittain saa. Vääristää aivan liikaa tilastoja, jos aina ilmotettaisiin palkat ilman lisiä. Osalla, kun ei lisiä tule laisinkaan, ja osalla suurin osa palkasta tulee lisistä.

"osalla suurin osa palkasta tulee lisistä."

Kun peruspalkka noin 2400 euroa niin todellinen harvinaisuus että suurin osa palkasta tulee lisistä. Siinä saa viikonloppujen ja öiden lisäksi nimittäin painaa melkoisesti ylitöitä että olisi mahdollista. Jokaisessa työyhteisössä kun on muitakin joita ne ylityöt napostelee. Saadakseen yli 2400 euroa lisinä täytyy käytännössä asua työpaikalla. 

Vierailija
42/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkipäällä kirjoitti:

Eikös näissä palkka jutuissa pitäs puhua peruspalkoista eikä :mä tienaan 5000e mutta siinä on öitä, juhlapyhiä, tuplavuoroja, hälyjä ja tiesmitä hiluja, kyllä joku putkimieskin tienaisi 7000e jos ryynäisi illat ja viikonloput töissä.

Ei pitäisi puhua peruspalkasta vaan juuri siitä palkasta mitä kuukausittain saa. Vääristää aivan liikaa tilastoja, jos aina ilmotettaisiin palkat ilman lisiä. Osalla, kun ei lisiä tule laisinkaan, ja osalla suurin osa palkasta tulee lisistä.

Kun peruspalkka noin 2400 euroa niin todellinen harvinaisuus että suurin osa palkasta tulee lisistä. Siinä saa viikonloppujen ja öiden lisäksi nimittäin painaa melkoisesti ylitöitä että olisi mahdollista. Jokaisessa työyhteisössä kun on muitakin joita ne ylityöt napostelee. Saadakseen yli 2400 euroa lisinä täytyy käytännössä asua työpaikalla. 

Useimmilla aloilla peruspalkka = koko palkka.

Tuo on jo ihan täyttä epärehellisyyttä että jätetään jopa "henkilökohtainen lisä" tms mainitsematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkipäällä kirjoitti:

Useimmilla aloilla peruspalkka = koko palkka.

Tuo on jo ihan täyttä epärehellisyyttä että jätetään jopa "henkilökohtainen lisä" tms mainitsematta.

Alasta riippumatta kukaan ei kerro täsmälleen oikeita palkkoja paitsi tietysti verottajalle yms joille tiedot kuuluvat. Tyhmyyttä se on muualla kertoa. 

Vierailija
44/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tällä hetkellä lähihoitajan töitä. Olen lukion jälkeen aloittanut sairaanhoitajan opinnot ammattikorkeassa ja ensimmäisen vuoden keväällä totesin, että kamala ammatti. Koska en kuitenkaan halunnut heittää vuotta hukkaan, olen käynyt lähihoitajaksi sen jälkeen. En tehnyt sitä työtä kuin yhden kesän, ja opiskelin tradenomiksi, tehden samalla mäkkärissä keikkaa. Ajattelin, että voisin myydä vaikka jotain terveystuotteita tai perustaa oman firman, joka markkinoi terveysalan yrityksiä tai jotain sen suuntaista. Ei ole ollut varaa perustaa yhtään mitään ja muutenkin jäin opiskelun jälkeen pariksi vuodeksi kotiäidiksi. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, mihin tradenomia tarvittu, mutta eipä ole kukaan rekrytoinut. Ei ole tarvittavaa työkokemusta. Lähihoitajana tienaan tämän kuun alusta alkaen 2268 euroa kuussa. Minulla ei ole vielä kokemuslisiä, kun työkokemusta hoitotyöstä niin vähän. Ilta- ja viikonloppulisiä tulee noin keskimäärin 200 euroa 3 viikon jaksosta. Riippuu palkasta, onko siinä maksussa yhdet vai kahdet lisät. Joskus brutto siis on isompi ja joskus pienempi. Tietysti haluaisin tradenomina työllistyä, mutta asia ei ole minusta kiinni.

Vierailija
45/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti on propagandalehti. Eilen väitti että rasismimielenosoituksessa olisi ollut 11t naista vaikka siellä oli paikalla olleena noin muutama sata.

Vierailija
46/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan palkka kuuluu olla vähintään sama kuin muiden hoitajien. Miksei asiaa korjata?

Vierailija
47/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella ikälisää, henkilökohtaista lisää, ym ei muka lueta palkkaan?

Pitäisikö minunkin ilmoittaa palkkanani "peruspalkka", eli TES-minimi jos olisin aloitteleva työntekijä?

Tonnia siihen päälle ei lasketa kun se on kaikenlaisia lisiä.

Ymmärrän jos ylitöitä ei lueta. Viikonlopputyöt ja iltavuorot pitäisi lukea, koska ne ovat selkeästi tilaisuus tienata paremmin eikä puhtaasti haittalisä. Minä todellakin tekisin sunnuntaitöitä tuplapalkalla jos se olisi omalla alalla mahdollista.

Ikälisä on laiton joten siksi sitä ei lueta palkkaan.

Ajattele minkälainen haloo nousisi kun selviäisi, että alle 25v naiset saisivat enemmän palkkaan mitä yli 25 vuotiaat vain, koska ovat priimaiän ulkopuolella.

Vierailija
48/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun IL kertoo mikä lähäreiden palkka lisineen niin aina vain vaikeampi saada sinne nuoria töihin. Todella huono palkka ja pyhät töissä jos edes tuon palkan tienaa. Jos arkivuorot niin saa satoja euroja vähemmän. Tulevaisuudessa vielä jäänee sunnuntailisät pois joten tekevät sunnuntait ja juhlapyhät arkipäivien hinnalla. 

Vierailija
49/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan palkka kuuluu olla vähintään sama kuin muiden hoitajien. Miksei asiaa korjata?

Ei todellakaan kuulu. Lähihoitajilla ei useinkaan vaikuta olevan minkäänlaista käsitystä tai ymmärrystä mitä erikoissairaanhoidon hoitaja tekee, osaa ja tietää. Luullaan itsestä ja omasta osaamisesta liikoja. Arvostelukyvyttömyys, kaikkivoipaisuusharha sekä  syyseuraussuhteiden ymmärtämättömyys vaarantaa potilasturvallisuuden.

Perushoidosta ei kuulu maksaa samaa palkkaa jonka esimerkiksi keskosten, syöpäsairaiden tai sydänosaston tehosairaanhoitaja saa. Hoito ja lääkitys on paljon vaativampaa ja vaatii erityisosaamista.

Onneksi sairaaloissa ongelma on ymmärretty. Lähihoitajat eivät välttämättä pääse lääkekaapilla lainkaan.

Vierailija
50/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tällä hetkellä lähihoitajan töitä. Olen lukion jälkeen aloittanut sairaanhoitajan opinnot ammattikorkeassa ja ensimmäisen vuoden keväällä totesin, että kamala ammatti. Koska en kuitenkaan halunnut heittää vuotta hukkaan, olen käynyt lähihoitajaksi sen jälkeen. En tehnyt sitä työtä kuin yhden kesän, ja opiskelin tradenomiksi, tehden samalla mäkkärissä keikkaa. Ajattelin, että voisin myydä vaikka jotain terveystuotteita tai perustaa oman firman, joka markkinoi terveysalan yrityksiä tai jotain sen suuntaista. Ei ole ollut varaa perustaa yhtään mitään ja muutenkin jäin opiskelun jälkeen pariksi vuodeksi kotiäidiksi. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, mihin tradenomia tarvittu, mutta eipä ole kukaan rekrytoinut. Ei ole tarvittavaa työkokemusta. Lähihoitajana tienaan tämän kuun alusta alkaen 2268 euroa kuussa. Minulla ei ole vielä kokemuslisiä, kun työkokemusta hoitotyöstä niin vähän. Ilta- ja viikonloppulisiä tulee noin keskimäärin 200 euroa 3 viikon jaksosta. Riippuu palkasta, onko siinä maksussa yhdet vai kahdet lisät. Joskus brutto siis on isompi ja joskus pienempi. Tietysti haluaisin tradenomina työllistyä, mutta asia ei ole minusta kiinni.

Tulisihan tuosta sitten 2800 ekeä. Siis jos olisi täydet työkokemuslisät tai palveluslisät vai mitä ne on ja sattuu palkkaan maksuun samassa kuussa kahden jakson lisät. Jos peruspalkka 2268€ ja kahden jakson lisät 400€ ja täydet palveluslisät päälle, niin menisi yli 2800€.

Vierailija
51/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalkoista ja lisistä ei kannata keskustella. Lähäripuolisoni tienaa 38-40K /v.

Vierailija
52/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun IL kertoo mikä lähäreiden palkka lisineen niin aina vain vaikeampi saada sinne nuoria töihin. Todella huono palkka ja pyhät töissä jos edes tuon palkan tienaa. Jos arkivuorot niin saa satoja euroja vähemmän. Tulevaisuudessa vielä jäänee sunnuntailisät pois joten tekevät sunnuntait ja juhlapyhät arkipäivien hinnalla. 

Ammatillisissa oppilaitoksissa on joka puolella maata pulaa lähihoitajaopiskelijoista. Ryhmien aloituksia siirretään, kun ei saada ryhmää täyteen. Keskeyttämisprosentti on järkyttävä. Jopa puolet keskeyttää monimuoto-opiskelijoista. Toisaalta opiskelijat haluavat, että on etä-opetusta verkossa, käytännön harjoittelua läsnä koululla ja iltaluentoja sekä itsenäisiä tehtäviä, mutta toisaalta kun puolet keskeyttää, taitaa olla liian raskas paketti. Itsekseen opiskeltavaa jää paljon. Samaan aikaan tekevät keikkaa hoivayrityksissä. Ei ne anatomian ja fysiologian tentit mene sillä läpi, että vähän kirjaa vilkaisee, lääkehoidon tenteistä puhumattakaan. Monen nuoren matematiikan taidot ovat niin heikot, että lääkelaskutentteihin pitää saada opetusta enemmän kuin vaikka 10 vuotta sitten. Se taas on ongelma koulutuksen järjestäjälle, kun rahaa ei saa riittävästi. Lähiopetuksen ja tuntiopetuksen tueksi tuotetaan verkkoluentoja ja materiaaleja liikaa, kun on hätä siitä, että opiskelijat eivät läpäise kurssia/lääketenttejä. Vaikka olen kuullut joissain oppilaitoksissa olevan hitaammin etenevien ryhmiä, opiskelijat itse eivät niihin halua, kun on kiire töihin. Ei ymmärretä, että riittävä osaaminen auttaisi selviytymään paremmin työssä.

Vierailija
53/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran yritetään harhauttaa.

Aihe on mitä lähihoitaja tienaa, mutta ap kysyy peruspalkasta.

Ketään ei kiinnosta mikään peruspalkka. Vain kokonaispalkalla on merkitystä. Omalla alallakaan ei ole olemassa mitään peruspalkkaa. On palkka. Siinä on mukana ikä, työkokemus, erikoistehtävät, lisäkoulutukset, ihan kaikki.

Koko brutto, vuositulot. Kiitos.

Selventäisi paljon.

Vierailija
54/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalkka on monissa ammateissa aika pieni, todellineen palkkaa tulee paljon lisiä. Monesti sitten verotus vie sen lisähyödyn.

Vierailija
55/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, Mitkä ne alat oli joissa saa 4-5000 nopealla lisäkoulutuksella?

No on jotain, missä vaaditaan pohjakoulutukseksi vähintään AMK -tason koulutus, yleensä tekniseltä puolelta.

Vierailija
56/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonko tekee ylitöitä, öitä, viikonloppuja. Minulla oli lähihoitajana töitä 5 viikonloppua ja 1 viikonloppu vapaa. Meillä oli yhdistelmälistat 3+3 vkoa. Ihan oma toive oli tuo 5 viikonloppua töitä ja yksi vapaata, koska opiskelin samaan aikaan amk:ssa ja tarvitsin arkipäiviä vapaaksi noin 4-5 päivää kuussa koulun lähipäiviä varten.

Kyllä nykyään pääsisi varmasti 2800 euron tuloihin, jos tekee 5 viikonloppua putkeen töitä. Minulla oli myös yövuoroputkia, esim. 4-5 yövuoroa peräkkäin. Nyt jälkikäteen voi myöntää, että aamuyön hiljaisina tunteina on tehty monta opiskelutehtävää noiden yövuoroputkien aikana. Eihän se sallittua ole, mutta ei meillä erityisesti kieltoakaan ollut muulle kuin Netflixin, Viaplayn yms. katsomiselle oli kielto. Jotkut yököt luki kirjoja pysyäkseen hereillä, kun ei siellä yksikössä oikein mitään yleensä tapahtunut klo 01-05 välillä, asiakkaat nukkuivat.

Vierailija
57/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minunkin ilmoittaa palkkanani "peruspalkka", eli TES-minimi jos olisin aloitteleva työntekijä?

Ymmärrän jos ylitöitä ei lueta. Viikonlopputyöt ja iltavuorot pitäisi lukea, koska ne ovat selkeästi tilaisuus tienata paremmin eikä puhtaasti haittalisä. Minä todellakin tekisin sunnuntaitöitä tuplapalkalla jos se olisi omalla alalla mahdollista.

Ajattele minkälainen haloo nousisi kun selviäisi, että alle 25v naiset saisivat enemmän palkkaan mitä yli 25 vuotiaat vain, koska ovat priimaiän ulkopuolella.

Ikälisä on todellakin laiton, jos se perustuu henkilön ikään. "Ikälisä" nimitystä olen kuullut käytettävän työkokemukseen perustuvasta henkilökohtaisesta palkanlisästä. Minun mielestäni se on vain reilua, että kokeneemmalle maksetaan enemmän kuin vasta valmistuneelle. Ihan riippumatta siitä, minkä ikäisiä nämä henkilöt ovat.

Vierailija
58/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen lähihoitajaksi oppisopimuksella hyvinvointialueella, saan hoiva-avustajan palkkaa, peruspalkka on reilu 2200e. Lisien jälkeen bruttopalkka on jopa yli 3000e jos on tehnyt pari hälyvuoroa. Ilman hälyvuoroja brutto on noin 2500e.

Mulla Attendolla peruspalkka lähihoitajana kolmivuorossa kahdella kokemuslisällä 2260,77€. Jep jep, mitä pjaskaa Attendon touhu.

Vierailija
59/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikälisä on todellakin laiton, jos se perustuu henkilön ikään. "Ikälisä" nimitystä olen kuullut käytettävän työkokemukseen perustuvasta henkilökohtaisesta palkanlisästä. Minun mielestäni se on vain reilua, että kokeneemmalle maksetaan enemmän kuin vasta valmistuneelle. Ihan riippumatta siitä, minkä ikäisiä nämä henkilöt ovat.

Ikälisä on väärä nimitys. Kokemuslisä on oikea nimi ja sitä maksetaan tehtyjen työvuosien perusteella riippumatta työntekijän iästä.

Vierailija
60/75 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä alakanttiin uutisoineet. Meillä ainakin saa 3500€/kk plus lisät.