IL väittää lähihoitajan tienaavan 2800 e kk!?!
Lähihoitaja, mikä on todellinen peruspalkkasi?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/247b2bb9-6170-4484-8475-367d25fa884f
Kommentit (75)
Älkää nyt hehkuttako noita isoja palkkoja, joissa on ylimääräisiä vuoroja. Jos hoitaja saa 3000€ palkan, jossa on kaksi ylityö päivää niin palkka on todella huono.
Peruspalkkani on 2320e/kk. Viime kuussa tein paljon ylitöitä, iltoja ja kolme viikonloppua +tulin hälytettynä töihin kahdesti. Silloin tienasin 3060e (brutto).
Nyt en vähään aikaan tee yhtään ylitöitä. On liian raskasta olla töissä klo 7-21 vaikka siitä maksetaankin hyvin.
Eikös näissä palkka jutuissa pitäs puhua peruspalkoista eikä :mä tienaan 5000e mutta siinä on öitä, juhlapyhiä, tuplavuoroja, hälyjä ja tiesmitä hiluja, kyllä joku putkimieskin tienaisi 7000e jos ryynäisi illat ja viikonloput töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Mä olen Attendolla töissä ja mun peruspalkka kahdella kokemuslisällä on 2260,77€. Attendolla huonompi palkka kuin julkisella puolella. Opiskelen sairaanhoitajaksi eikä ole kyllä pelkoa, että jään Attendolle töihin valmistumisen jälkeen.
Hoitoala on ainoa ala joka maksaa yksityisellä huonompaa palkkaa kuin julkisella. Tosin ok-seudulla on pari keikkatyöfirmaa, joilla on hyvät tuntitaksat mutta ne ovat harvinaisuus.
Siivous on se toinen ala. T: laitoshuoltaja
Hoitajat marisee aina. "Unohdetaan" tahallisesti kertoa lisät. Jotka nostavatkin palkkaa reilusti. Ja asettaa kitinät uuteen valoon.
Hoitajien palkkaus pitäisi mielestäni muuttaa enemmän työnkuvaa huomiovaksi. Psykiatrialla istutaan kansliassa, juoruillaan työkavereiden kanssa, juodaan kahvia, jaetaan taukotupakoita ja availlaan ovia. Välissä tiuskitaan ja komennellaan potilaita. Joskus heitetään joku koppiin. Jätetään sinne yksin. Dementiaosastot voivat olla henkisesti ja fyysisesti äärimmäisen raskaita. Teholla ja erikoissairaanhoidossa vaaditaan oikeaa ja todellista osaamista.
Mielestäni psykiatriassa ei pitäisi saada samaa palkkaa kuin esimerkiksi sydänsairaita tai syöpäsairaita hoitavalla osastolla. Niissä tarvitaan lääketieteellistä osaamista ja jatkuvaa tarkkuutta. Psykiatria ei mielestäni tiedettä edes ole. Ei ainakaan lääketiedettä.
Moni hoitaja kuvittelee oman työn olevan maailman raskain ammatti. Vaikka eivät koskaan olisi päivääkään muuta työtä elämässään edes tehneet. Arvostelukyky pettää. Moni muu ammatti on paljon raskaampi.
Varhaiskasvatuksessa erinäisten henkilökohtaisten lisien kanssa peruspalkka on 2830e. Pitää osata pyytää, kun neuvottelee uuttaa sopimusta pääkaupunkiseudulla. Jos ei onnistu, ei mene vaan hakee paikkaa toisaalta. Aina on löytynyt yli tessin maksajia, jos on hyvät referenssit. Olen nuori ja pystyn työskentelemään kolmella kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Mä olen Attendolla töissä ja mun peruspalkka kahdella kokemuslisällä on 2260,77€. Attendolla huonompi palkka kuin julkisella puolella. Opiskelen sairaanhoitajaksi eikä ole kyllä pelkoa, että jään Attendolle töihin valmistumisen jälkeen.
Hoitoala on ainoa ala joka maksaa yksityisellä huonompaa palkkaa kuin julkisella. Tosin ok-seudulla on pari keikkatyöfirmaa, joilla on hyvät tuntitaksat mutta ne ovat harvinaisuus.
On myös kouluja, joissa on huonompi palkka kuin julkisella.
Putkipäällä kirjoitti:
Eikös näissä palkka jutuissa pitäs puhua peruspalkoista eikä :mä tienaan 5000e mutta siinä on öitä, juhlapyhiä, tuplavuoroja, hälyjä ja tiesmitä hiluja, kyllä joku putkimieskin tienaisi 7000e jos ryynäisi illat ja viikonloput töissä.
Ei pitäisi puhua peruspalkasta vaan juuri siitä palkasta mitä kuukausittain saa. Vääristää aivan liikaa tilastoja, jos aina ilmotettaisiin palkat ilman lisiä. Osalla, kun ei lisiä tule laisinkaan, ja osalla suurin osa palkasta tulee lisistä.
Vierailija kirjoitti:
Putkipäällä kirjoitti:
Ei pitäisi puhua peruspalkasta vaan juuri siitä palkasta mitä kuukausittain saa. Vääristää aivan liikaa tilastoja, jos aina ilmotettaisiin palkat ilman lisiä. Osalla, kun ei lisiä tule laisinkaan, ja osalla suurin osa palkasta tulee lisistä.
Mutta se pitää ilmoittaa, että kyse on kolmivuorotyöstä, jossa lisät. Jos palkka on kolmivuorotyöstä 3500€/kk niin se on huono.
Taas kerran yritetään harhauttaa.
Aihe on mitä lähihoitaja tienaa, mutta ap kysyy peruspalkasta.
Ketään ei kiinnosta mikään peruspalkka. Vain kokonaispalkalla on merkitystä. Omalla alallakaan ei ole olemassa mitään peruspalkkaa. On palkka. Siinä on mukana ikä, työkokemus, erikoistehtävät, lisäkoulutukset, ihan kaikki.
Koko brutto, vuositulot. Kiitos.
Lähihoitaja HUS:lla
Peruspalkka 2540€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkipäällä kirjoitti:
Mutta se pitää ilmoittaa, että kyse on kolmivuorotyöstä, jossa lisät. Jos palkka on kolmivuorotyöstä 3500€/kk niin se on huono.
Se on sun mielestä huono kolmivuorotyöstä. Aika moni muu olis tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran yritetään harhauttaa.
Aihe on mitä lähihoitaja tienaa, mutta ap kysyy peruspalkasta.
Ketään ei kiinnosta mikään peruspalkka. Vain kokonaispalkalla on merkitystä. Omalla alallakaan ei ole olemassa mitään peruspalkkaa. On palkka. Siinä on mukana ikä, työkokemus, erikoistehtävät, lisäkoulutukset, ihan kaikki.
Koko brutto, vuositulot. Kiitos.
Kokonaispalkalla ei ole mitään merkitystä, jos ei selitä mistä se koostuu. Monilla hoitajilla voi ylitöistä tulla jopa 6000€ vuodessa. Palkka voi kuulostaa hyvältä, mutta kun selittää kuinka paljon siinä on ylityötä niin palkka onkin naurettavan pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkipäällä kirjoitti:
Se on sun mielestä huono kolmivuorotyöstä. Aika moni muu olis tyytyväinen.
En tiedä tyytyväisiä. Tuohon kuuluu paljon yötyötä. Rankkaa on.
Sairaalassa, jatkuva yövuoro, vuositulot hiukan yli 62 tonnia miinus verot. Sinkku pks.
Millä perusteella ikälisää, henkilökohtaista lisää, ym ei muka lueta palkkaan?
Pitäisikö minunkin ilmoittaa palkkanani "peruspalkka", eli TES-minimi jos olisin aloitteleva työntekijä?
Tonnia siihen päälle ei lasketa kun se on kaikenlaisia lisiä.
Ymmärrän jos ylitöitä ei lueta. Viikonlopputyöt ja iltavuorot pitäisi lukea, koska ne ovat selkeästi tilaisuus tienata paremmin eikä puhtaasti haittalisä. Minä todellakin tekisin sunnuntaitöitä tuplapalkalla jos se olisi omalla alalla mahdollista.
Hyvinvointialalla sosiaalipuolen palvelussa kolmivuorotyötä. Vaihtelee palkka,mutta tän vuoden keskimääräinen brutto 3400-3500,välillä enemmän välillä vähemmän.
Mutta teen ylitöitä ja viimeiseen 6 viikkoon ei esim. yhtään vapaata vkl.
Just nostin taas veroprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialalla sosiaalipuolen palvelussa kolmivuorotyötä. Vaihtelee palkka,mutta tän vuoden keskimääräinen brutto 3400-3500,välillä enemmän välillä vähemmän.
Mutta teen ylitöitä ja viimeiseen 6 viikkoon ei esim. yhtään vapaata vkl.
Just nostin taas veroprosenttia.
Niin,lisäys vielä,että peruspalkka 2370,eli umpisurkea työn raskauteen nähden.( Ei fyysisesti kuitenkaan raskasta)
Kun tekee iltaa/yötä ja saa viikonloppuvuoroja, niin kyllähän sillä elää. :D