Patruunatehtaan räjähdys ja Lapua 1976 -elokuvasta
Mietteitä Patruunatehtaan räjähdyksestä ja juuri ensi-iltaan saapuneesta Lapua 1976 -elokuvasta.
Kommentit (474)
"Kävin eilen katsomassa Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä kertovan elokuvan. Istuin elokuvan jälkeen tunnin hiljaisessa autossa kasaamassa ajatuksiani.
Minä, joka synnyin 80-luvulla naapurikaupunkiin, tiedän mitä musiikkia soitettiin kun Titanic upposi, miten paperit leijailivat WTC-torneista alas ja aallot löivät Khao Lakin rantaan, en tiennyt, millaisten vaiettujen tarinoiden keskellä olen elämäni elänyt.
Itselle elokuvan koskettavin hetki olivat sen yhden miehen kasvot,joka löysi omaisensa raunioista ja huusi tuskansa julki. Se sekunnin sadasosa, jolloin trauma tekee ihmiseen kodin, jätti lähtemättömän jäljen.
Miehen kasvot muistuttivat minua kirjoituksestani Lootin vaimosta - heistä, jolla ei ole edes omaa nimeä niin kuin trauman kärsineillä harvoin on.
Lapua 1976 antaa äänen näille kasvottomien. ihmisten tarinoille. Se antaa mahdollisuuden kohdata menneisyyden kauhut nykyhetken turvassa, ja haavoille mahdollisuuden kasvaa umpeen.
Lapua 1976 on sekä kulttuuri- että mielenterveysteko. Jokaisen suomalaisen pitäisi nähdä se."
Sekunnit ja tunnit - blogi
"Lapua 1976 -elokuvan suosio yllätti kaikki – ”Tämä ei olisi ollut mahdollista missään muualla kuin Etelä-Pohjanmaalla”
"KAHDENTOISTA VUODEN työ Lapua 1976 -elokuvan parissa on päättynyt ja elokuva on jo ehtinyt saada ansaitsemansa hetket parrasvaloissa. Lapua 1976 oli Suomen katsotuin elokuva ensi-iltaviikonloppunaan, eikä suosio näytä hiipuvan.
–Meillä oli laskelmia siitä, kuinka elokuva voisi mahdollisesti kiinnostaa, mutta tällaisista katsojaluvuista emme olisi osanneet edes haaveilla, sanoo elokuvan tuottaja Pekka Pohjoispää.
–Lapuan patruunatehtaan räjähdys on koskettanut jollakin tapaa koko Suomea. Se on ollut vuonna 1976 yksi niistä harvoista uutisista, joita on uutisoitu valtakunnallisesti ja kansainvälisesti Suomesta ulospäin, pohtii Pohjoispää.
Tuottajan tehtävä on projekteissa mahdollistaa taiteellinen työskentely ja järjestää puitteet kuntoon. Lapua 1976 oli kuitenkin työnkuvan suhteen poikkeuksellinen.
–Tuottaja ohjaa ja kuvaa, järjestää lokaatiot, rahoituksen, autot, maskeeraajat, puvustajat ja niin edelleen. Tuottaja myös vastaa siitä, että tuotanto pyörii ja kaikki saavat palkkansa. Yleensä tuottaja ei osallistu kuvauksiin, mutta itse olin jokaisena kuvauspäivänä paikalla. Halusin niin sanotusti olla kädet savessa, auttaa kaikessa missä pystyin. Meillä oli upea tiimi, kaikki puhalsivat yhteen hiileen."
https://www.jarviseudunsanomat.fi/arkisto/2023/09/11/lapua-1976-elokuva…
Ehkä kannattaa sitten mennä elokuviin katsomaan Lapua. Muistan kun räjähdyksessä menehtyneiden henkilöiden hautajaiset televisioitiin.
Haluaisin tietää miksi Kaurismäen elokuva oli tylsä. Jokuhan täällä jotain siihen suuntaan kirjoitti. Minä kun just sen ajattelin mennä katsomaan. Pidän Kaurismäentyylistä.
"Lapua 1976 jatkaa katsojatilastojen kärjessä!
Ohjaaja Toni Kurkimäki kiittää katsojia:
”Aikamoista. Eipä tähän osaa juuri muuta sanoa. Etelä-Pohjanmaan kaikkien aikojen top kymppiin reilussa viikossa. Lapuan 2. katsotuin kautta aikojen. 2 viikkoa koko Suomen ykkönen.
Vielä ei olla kuitenkaan tavoitteessa. Kiitos teille kaikille SADOISTA viesteistä, joita olemme saaneet. Elokuva on osunut monilla sydämeen ja se on avannut tunnelukkoja ja keskusteluita, joista jotkut olisi pitänyt käydä jo vuosikymmeniä sitten. Hienoa, että elokuva on auttanut siinä.
Moni tietänee, että tämä elokuva tehtiin sydämestä, ilman tuotantotukea Elokuvasäätiöltä. En moiti tuotantoneuvojia kielteisistä päätöksistään vaikka ne vääriltä tuntuivatkin - tuskin kukaan osasi odottaa elokuvan onnistuvan. Sen sijaan kiitän niitä tahoja jälleen kerran, jotka uskoivat ja luottivat meihin. Yrityksiä ja yksittäisiä ihmisiä, jotka auttoivat rahallisesti tai muuten.
Kaikkein suurin tuki tulee yleisöltä, ja siinä voi elokuvaa auttaa vieläkin. Ostamalla lipun itselleen ja/tai ystävälle ja katsomalla elokuvan, joka piti tehdä - maksoi mitä maksoi.”
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää miksi Kaurismäen elokuva oli tylsä. Jokuhan täällä jotain siihen suuntaan kirjoitti. Minä kun just sen ajattelin mennä katsomaan. Pidän Kaurismäentyylistä.
Varmaan juuri sen tyylin takia, koska suurin osa hänen tekemistään elokuvista on tehty sellaisella ankealla tylsällä tyylillä jota pidetään sitten taiteellisena.
Kävin katsomassa eilen ja sali oli täynnä. Koskettava, mieleenjäävä, hyvä elokuva kotimaiseksi. Itseä tottakai kiinnosti myös ajankuva, olin silloin 11. Niin tutulta näyttivät autot ja vaikkapa sisäkuvat taloista.
Kannattaa mennä katsomaan. Se on meidän historiaa vaikka en läheltä olekaan kotoisin. Tästä lähin kun näen jossain Lapuan panosten merkin tulen muistamaan elokuvan.
Menen katsomaan tämän elokuvan uudestaan, vaikka en oikeastaan ikinä mene katsomaan samaa elokuvaa uudelleen. Tämä on ehdottomasti yksi parhaimpia kotimaisia elokuvia.
Kävin katsomassa. Nyt meni jotenkin todella syvälle tämä elokuva huh. En olisi ikinä uskonut, että suomalainen elokuva saa tällaisen tunteen aikaiseksi. Elokuva teki todella ison vaikutuksen. Kotiin päästyä heti googlaamaan tapahtuneesta ja nähtävästi eksyin tännekkin.
Olin lapsi kun se tapahtui, joten en muista mitään. Vanhemmatkaan ei puhuneet siitä. Miksipä lapselle olisivat noin kammottavaa tapahtumaa kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsi kun se tapahtui, joten en muista mitään. Vanhemmatkaan ei puhuneet siitä. Miksipä lapselle olisivat noin kammottavaa tapahtumaa kertoneet.
Itse elokuvaa en aio mennä katsomaan kun on mennyt niin paljon rahaa hyviin elokuviin mitä on viime aikoina näytetty. Jatkoa edelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 10-vuotias, kun tuo tapahtui. Hautajaiset katsottiin koulussa televisiosta. Asuimme noin 30 km päässä Lapualta.
Oli hyvä elokuva, tänään tuli käytyä katsomassa Lapuan.
Tuo murre oli ihan ehtaa tavaraa! 🙏🏻 Ja täytyy kyl sanoa että jotain aitoa Etelä-Pohjanmaalaasuutta oli leffaan saatu🤭🤗 Parhain Suomalainen elokuva mitä on ikinä tehty(vihaan suomalaisia elokuvia yleensä) ja niin toivon että tämä elokuva sais hoitaa ennenkaikkea Lapualaasten syrämen haavoja, ja he voisivat keventää syräntä
Yhteensä Lapua 1976 -elokuvalla on jo 84 808 katsojaa. Hienoa! Kaikki vaan katsomaan upeaa elokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 10-vuotias, kun tuo tapahtui. Hautajaiset katsottiin koulussa televisiosta. Asuimme noin 30 km päässä Lapualta.
Olin 8 tapahtuma-aikaan ja kuulen tapahtumasta tämän elokuvan myötä ensi kertaa. Ehkä Pohjanmaalla sitten isompikin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 8 tapahtuma-aikaan ja kuulen tapahtumasta tämän elokuvan myötä ensi kertaa. Ehkä Pohjanmaalla sitten isompikin juttu.
Katsottiin kotona Kuopiossa mustavalkoisesta televisiosta. Olin 10 v.
Olin 15 ja muistan mustavalkoisen telkan kuvat niistä arkuista... setä asui perheineen Lapualla. En ole vielä leffaa nähnyt... aion katsoa kyllä
Me käytihin kattomas perjantaina, oli kyllä hyvä ja meni tuntehisin. Siihen kiinnitin huamiota jotta yleesön joukos oli palijo nuarisoa.