Patruunatehtaan räjähdys ja Lapua 1976 -elokuvasta
Mietteitä Patruunatehtaan räjähdyksestä ja juuri ensi-iltaan saapuneesta Lapua 1976 -elokuvasta.
Kommentit (474)
Aivan mahtava, mielenkiintoinen ja myös voi sanoa et ihana elokuva. Menkää katsomaan tekin, jotka vain harvoin käytte elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miten tuosta on saatu leffan ainekset kasaan lisäämättä sinne keinotekoisia suhteita ja dramatiikkaa. Tosiasiassa päivä ja elämä oli tuiki tavallista, sitten yhtäkkiä pum ja sitten ei ollut enää mitään tehtävissä ja tilanne ohi.
Aika erikoinen ajatus, että itse pamahdukseen jälkeen olisi kaikki ollut ohi. Kuolleilta kylläkin, mutta ei muilta. Haavoittuneet, kuolleiden omaiset, haavoittuneiden omaiset, silminnäkijät, pelastustyöntekijät ja monet muut elivät räjähdysten seurausten keskellä ja niiden kanssa. Nyt elokuvan myötä on julkaistu aikalaisten haastatteluita, ja niistä huomaa, että vaikka tapahtuneesta on kauan ja se on siirretty arkielämän alta sivuun, unohtunut se ei ole. Käsittääkseni esimerkiksi nuoria varusmiehiä on ollut tapahtumapaikalla auttamassa. Tuskin heille on annettu sellaista tukea nähdyn ja koetun käsittelyyn, mitä nykyään annettaisiin.
Kyllä, siellä tosiaan oli nuoria varusmiehiä ja VPK:n poikia raivaamassa.
Vaikka räjähdys oli odotettavissa koko ajan, silti se onnistui yllättämään voimakkuudellaan. Tuli kylmät väreet siitä.
Upea elokuva!
Toivottavastitä tehdään lisää elokuvia eri vuosikymmeneltä ja historiallisia tapahtumia.
Pidin paljon siitä, kun hahmot puhuivat murteella ja oli mielenkiintoista nähdä kurkistus 70-luvulle. Kiva nähdä suomalaisia elokuvia, jotka eivät ole pelkästään Helsingissä yms pkseudulla kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtava, mielenkiintoinen ja myös voi sanoa et ihana elokuva. Menkää katsomaan tekin, jotka vain harvoin käytte elokuvissa.
En halua itkeskellä julkisesti, joten jätän kotisohvan elokuvaksi.
Kävin katsomassa eilen, vaikuttava elokuva ja hieno ajankuvaus. Paljon tuttuja asioita omasta lapsuudesta. Muistan uutisoinnin räjähdyksestä, arkut kirkon pihassa ja sen uskomattoman tunteen, että eihän tuollaista voi tapahtua! Tunsin suurta surua lasten ja puolisonsa menettäneiden puolesta, vaikka en itse ollut kuin hiukan päälle kymmenen tuolloin. Linnea ja Konsta olivat ihan supervalinta pääosien esittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku lobbaus? Ei se oikein ketään kiinnosta. Leffa tuli eilen ensi-iltaan. Esimerkiksi täällä Oulussa huomenna siitä neljä näytöstä, joihin on myyty tällä hetkellä yhteensä kuusi lippua.
Ensi viikolle on myyty yhteensä kymmenen lippua. Tällä menolla ei pysy pitkään ohjelmistossa.
Onko tämä joku yritelmä dissata? Meidän näytöksessä tänään oli sali täynnä kylläkin 🤔
Hyvä jos jossain myy. Finnkinolla ollut täysi floppi.
Todellinen floppi joo... Vain Suomen katsotuin elokuva avajaisviikonloppunaan. Epärealistisena pidetystä 100 000 leffakatsojan tavoitteesta tuli täyteen ensimmäisenä viikonloppuna jo 41 000.
väkisin väkerretty tekele kirjoitti:
kukas paskaa kehuisi jos ei tekijät itse. aika hyvin on jos 6 lippua on myyty
Stadilaiset ne kadehtii jopa suuronnettomuutta.
Jos pamaus olisi tapahtunut Helsingissä, leffa olisi mahtava? Mutta harmi, kun se tapahtuikin pikkupikku Lapualla.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvan musiikki oli mielestäni tosi vaikuttavaa - loistavasti toteutettua äänen ja kuvan yhteistä tunnelmaa...
Mä kiinnitin huomiota kuvakulmiin, että tosi miellyttävästi kuvattu elokuva.
Selvästi visiota ollut tuon elokuvan tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa eilen, vaikuttava elokuva ja hieno ajankuvaus. Paljon tuttuja asioita omasta lapsuudesta. Muistan uutisoinnin räjähdyksestä, arkut kirkon pihassa ja sen uskomattoman tunteen, että eihän tuollaista voi tapahtua! Tunsin suurta surua lasten ja puolisonsa menettäneiden puolesta, vaikka en itse ollut kuin hiukan päälle kymmenen tuolloin. Linnea ja Konsta olivat ihan supervalinta pääosien esittäjiksi.
Erittäin onnistunut elokuva. Linnea onnistui hyvin tuomaan esille hahmon herkkyyden.
Miksiköhän Suomen elokuvasäätiö ei tukenut tätä elokuvaa?
Tällaisen elokuvan tekeminen on kyllä kulttuuriteko. Ja kiva nähdä elokuvassa myös itselleni vieraita näyttelijöitä.
Olin innoissani kunnes näin trailerin. Aivan kammottavan teeskenneltyä pohjalaismurretta, todella epäaito fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Olin innoissani kunnes näin trailerin. Aivan kammottavan teeskenneltyä pohjalaismurretta, todella epäaito fiilis.
No ei tuohon kyllä itse elokuvassa kiinnittänyt huomiota. Tosin 70-luvulla murre oli vielä voimakkaampaa mitä se on 2020-luvulla.
T: Eteläpohojalaanen
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän Suomen elokuvasäätiö ei tukenut tätä elokuvaa?
Eihän se tue kuin samojen tunnettujen ohjaajien projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuohon kyllä itse elokuvassa kiinnittänyt huomiota. Tosin 70-luvulla murre oli vielä voimakkaampaa mitä se on 2020-luvulla.
Joko et ole eteläpohojalaasta nähänykkään tai sitten olet joku muualta muuttanut. Lapsikin huomaa ettei elokuvassa puhuttu murre ollut aitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trailerin perusteella pohjalainen murre kuulosti epäaidoilta. Onko täällä ihkaoikeita pohjalaisia kommentoimaan?
Lapua on länsi- ja savolaismurteiden rajalla, joten kunnan itäreunalla puhutaan hieman erilaista murretta kuin länsireunalla.
Kyllähän Lapualta on yli 200 km Savon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Traileri ei ollut kovin hyvä, kannattaa katsoa koko elokuva. Paljon parempi kuin traileri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko et ole eteläpohojalaasta nähänykkään tai sitten olet joku muualta muuttanut. Lapsikin huomaa ettei elokuvassa puhuttu murre ollut aitoa.
Ehkä tarkoitin sanoa sen, että se murre ei ole elokuvan juttu. Ihan hyvä että näyttelijöitä on muualtakin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
väkisin väkerretty tekele kirjoitti:
kukas paskaa kehuisi jos ei tekijät itse. aika hyvin on jos 6 lippua on myyty
Stadilaiset ne kadehtii jopa suuronnettomuutta.
Jos pamaus olisi tapahtunut Helsingissä, leffa olisi mahtava? Mutta harmi, kun se tapahtuikin pikkupikku Lapualla.
Gelsinki on Suomen ainoa kaupunki.
Pidin. Kosketti minua kovasti. Hyvät näyttelijät. Se hiljaisuus ja tunnelma, joka jäi elokuvateatteriin, kun elokuva päättyi oli myös jotakin uutta minulle. Ihmiset eivät rynnäneet pois vaan jäivät paikoilleen.