Pörssisähkön hinta ollut viime päivinä korkealla, useinkin 20 snt/kWh. Eli määräaikainen sähkösoppari 8-9 snt/kWh ei olekaan niin huono.
Eipä esim. tänään ole pörssisähkön hinta kuin muutamana tuntina alle tuon 8-9 senttiä kilowattitunnilta. Muutamana yön tuntina siis. Sen sijaan koko muun päivän pörssisähkön tuntihinnat ovatkin noiden 8-9 sentin kiinteiden hintojen yläpuolella. Tällä hetkellä ainakin 16 senttiä. Eli ne vähäiset säästöt, mitä yöltä saat, syödään päivällä hyvinkin nopeasti ja tappiolle mennään niin että helisee.
Talvella 20 senttiä kilowattitunnilta tulee olemaan pörssisähkölle ennemminkin sääntö kuin poikkeus. On toiveajattelua odotella isoissa määrin silloin halpoja päiviä tai peräti jopa miinushintaisia päiviä!
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jo kuukausia ladannut sähköauton viikonloppuisin ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. Sitten ajelen viikon ajot mitä ajan ja taas viikonloppuna puoli-ilmaiseen lataukseen. Kyllä on kamalaa tämä sähköautoilu.
On kyllä. En halua autoa, joka kärsii jopa 8% vuosittaisesta polttoainetankin pienentymisestä.
https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html
"Eräs tuore julkisuuteen levinnyt esimerkki löytyy Norjasta, jossa vajaat kaksi vuotta taksikäytössä olleen Tesla Model 3:n ajoakusta oli 96300 kilometrin jälkeen jäljellä enää 84 prosenttia – eli auton alkuperäisestä toimintamatkasta oli toisin sanoen hävinnyt jopa lähes sata kilometriä."
Kyllä polttomoottoriauto on tuossa yliveto, kun siellä tankki ei pienene lainkaan vaikka kymmenen tai edes 20 vuoden käytön jälkeen!
PIKALADATUN akun kapasiteetin heikkeneminen näinkin paljon näinkin nopeasti on todettu aiemmin muun muassa diagnostiikkayritys Aviloon julkistamissa massamittauksissa. Niiden mukaan vain hidasladatuissa autoissa akun kapasiteetista on jäljellä 80 000 - 100 000 kilometrin ajon jälkeen keskimäärin 94,5 prosenttia.
Mutta polttomoottoriautossapa noiden kilometrien jälkeen on bensatankin tilavuus edelleen 100% alkuperäisestä!
Kyllä se polttiskin on aika romuna kun se on "taksiuransa" tehnyt. Huoltoihin ja korjauksiin on mennyt omaisuus. Polttoaineesta puhumattakaan!
Suurin osa lataa autoaan kotona öisin (pikalatauksilla hyvin harvoin). Esim minä lataan kotona miltei ilmaisella sähköllä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tein määräaikaisen sopimuksen, 8,3c/kwh.
Hermo lepää.
Parin vuoden päästä voitte laskea voitinko vai hävisin.
Tuo on mun mielestä ihan OK hinta, viimeiset 2v oon maksanu 5c/kwh.
Eikä oo tarvinnu anella Sannulilta avustusta euroakaan.
Muutenkaan en saa senttiäkään mitään avustuksia, maksan vain rutosti veroja.
Uliskaa sitte taas talvella että hyi miten kallista sähköä, pitää saada avustusta.
Mietin vaihtoturvan käyttämistä, kun saisin kahden vuoden sopimuksen 8,7. Nyt maksan 12.89.
Voisi harmittaa jos sähkön hinta vuodessa tulee vielä alas. Sähkölämmitteinen rivitalokaksio on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Uliskaa sitte taas talvella että hyi miten kallista sähköä, pitää saada avustusta.
Mietin vaihtoturvan käyttämistä, kun saisin kahden vuoden sopimuksen 8,7. Nyt maksan 12.89.
Voisi harmittaa jos sähkön hinta vuodessa tulee vielä alas. Sähkölämmitteinen rivitalokaksio on.
Järkyttävä hinta tuo 8,7c. En ikinä suostuisi maksamaan noin paljon sähköstä keskiarvona.
Pörssisähköläinen
Eli kevät kesä syksy pörssisähkö on keskimäärin halpaa ja en tarvitse lämmittämiseen sähköä.
Toukokuussa laitoin patterit kiinni ja on vieläkin ja äskettäin hankittu ilmalämpöpumppukin on kiinni. No pesuhuoneessa on lattialämmitys päällä.
Sitten kun tulee talvi ja tarvitsen lämmittämiseen esimerkiksi 2000 KW/h per kk, niin pörssisähkö onkin kallista.
Valitsin kiinteän hinnan ja tässä tapauksessa se ei taida olla ainakaan kovin huono vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Kyllä jokainen saa verorahoilleen vastinetta vaikka ei suoraa avustusta saisikaan. Ihan vaan sellainen huomio, että viime syksynä monet pakotettiin ottamaan kallis määräaikainen. Osa sähköyhtiöistä meni konkkaan, osa katkaisi sopimukset. Röyhkeimmät yhtiöt poisti sopimissakin. Esimerkiksi meille kävi niin, että yhtiö nosti hinnan ensin pilviin ja sitten irtisanoi sopimuksen. Onneksi pääsin sopimussakolla eroon. En kyllä ulissut avustusten perään, mutta kieltämättä oli aika mukavaa, kun vaihdoin pörssiin ja sähköhyvityksen avulla en maksanut penniäkään sähköstä ajalla 15.2-30.9. :)
Vierailija kirjoitti:
Eli kevät kesä syksy pörssisähkö on keskimäärin halpaa ja en tarvitse lämmittämiseen sähköä.
Toukokuussa laitoin patterit kiinni ja on vieläkin ja äskettäin hankittu ilmalämpöpumppukin on kiinni. No pesuhuoneessa on lattialämmitys päällä.
Sitten kun tulee talvi ja tarvitsen lämmittämiseen esimerkiksi 2000 KW/h per kk, niin pörssisähkö onkin kallista.
Valitsin kiinteän hinnan ja tässä tapauksessa se ei taida olla ainakaan kovin huono vaihtoehto.
Pörssisähkö on ollut tammikuun alusta alkaen halpaa kuin makkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Kyllä jokainen saa verorahoilleen vastinetta vaikka ei suoraa avustusta saisikaan. Ihan vaan sellainen huomio, että viime syksynä monet pakotettiin ottamaan kallis määräaikainen. Osa sähköyhtiöistä meni konkkaan, osa katkaisi sopimukset. Röyhkeimmät yhtiöt poisti sopimissakin. Esimerkiksi meille kävi niin, että yhtiö nosti hinnan ensin pilviin ja sitten irtisanoi sopimuksen. Onneksi pääsin sopimussakolla eroon. En kyllä ulissut avustusten perään, mutta kieltämättä oli aika mukavaa, kun vaihdoin pörssiin ja sähköhyvityksen avulla en maksanut penniäkään sähköstä ajalla 15.2-30.9. :)
Sopimissakin= sopimussakon
Vierailija kirjoitti:
Itse tein taas kiinteän halvan sopparin 2v eteenpäin. Säästyy pörssisähköpsykoosilta ja voi keskittyä muuhun elämään. Otin vielä hintaturvan, niin että voin vaihtaa sen vieläkin halvempaan vuoden päästä.
En halunut menettää järkeäni tuijottamalla joka päivä pörssisähkön hintoja.
Mistä sait halvan sopparin? En tarkoita siis mitään 8 snt/kwh vaan halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein taas kiinteän halvan sopparin 2v eteenpäin. Säästyy pörssisähköpsykoosilta ja voi keskittyä muuhun elämään. Otin vielä hintaturvan, niin että voin vaihtaa sen vieläkin halvempaan vuoden päästä.
En halunut menettää järkeäni tuijottamalla joka päivä pörssisähkön hintoja.
Mistä sait halvan sopparin? En tarkoita siis mitään 8 snt/kwh vaan halpaa.
Mulle halpa on tämä 32c/kWh sopimus. Köyhät kyykkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Järkyttävä hinta tuo 8,7c. En ikinä suostuisi maksamaan noin paljon sähköstä keskiarvona.
Pörssisähköläinen
Kerrostalossa sähköä kuluu lähinnä pyykin pesemiseen, ruuanlaittoon ja valaistukseen. Öisin näillä asioilla ei tee mitään. Eli ihan edullinen hinta tuo on ainakin kerrostalossa, ei tule isoja laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on ollut tammikuun alusta alkaen halpaa kuin makkara.
Niin ja keskiarvoa lämpimämmät kelit jatkuu 2024 ja 2025. Ei tule kylmää ilmaa Siperiasta. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Pörssisähköläinen
Kerrostalossa sähköä kuluu lähinnä pyykin pesemiseen, ruuanlaittoon ja valaistukseen. Öisin näillä asioilla ei tee mitään. Eli ihan edullinen hinta tuo on ainakin kerrostalossa, ei tule isoja laskuja.
Minkä takia sun edes kannattaa täällä kirjoitella jos ei kulu sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Se paljonko pörssisähkö maksaa päivän aikana keskimäärin on harhaanjohtamista. Yöllä aika harva ihminen katsoo tv,pesee pyykkiä,tekee ruokaa,käyttää astianpesukonetta,pelaa konsolilla,käyttää valoja.. jne
Pörssisähkö on öisin todella halpaa ja silloin kun ihminen käyttää sähköä niin silloin se on kallista, yöllä kun pörssisähkö on lähes ilmaista usein niin se laskee tottakai tuota sähkön keskiarvoa.
Pitäisi olla tieto paljonko pörssisähkö maksaa keskimäärin klo 8-22 välillä ja pitäisi olla tietoa paljonko pörssisähkö maksaa lämmitysaikoina koska silloin sähkölämmittäjillä kuluu sähköä paljon.
Kyllä meillä jo lapsuudenkodissa laitettiin pyykki- ja tiskikoneet pyörimään yöllä ja varaava lattialämmitys säädetiin isommalle, kun yösähkö on halvempaa. Nykyäänhän se on vielä helpompaa, kun voi ajastaa pesuohjelmat alkamaan vaikka tunnilleen siihen halvimpaan ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Pörssisähköläinen
Tätä mäkin ihmettelen, että miksi joku kerrostalokämpässä asuva viitsii korvaansa lotkauttaa koko sähköaiheelle, kun ei se heitä koske.
Huomennakin halpaa muuten paitsi kolme tuntia aamulla. Kyllä meitä pörssiläisiä nyt hemmotellaan.
Sähkö maksaa minkä maksaa, onneksi se on suoraveloituksella, niin ei tarvii miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermo lepää.
Pörssisähköläinen
Aina pitää tietenkin yrittää päteä asioissa, joista ei mitään ymmärrä ja kun se kaikkien aiheiden trollaus on vaan niin mukavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se paljonko pörssisähkö maksaa päivän aikana keskimäärin on harhaanjohtamista. Yöllä aika harva ihminen katsoo tv,pesee pyykkiä,tekee ruokaa,käyttää astianpesukonetta,pelaa konsolilla,käyttää valoja.. jne
Pörssisähkö on öisin todella halpaa ja silloin kun ihminen käyttää sähköä niin silloin se on kallista, yöllä kun pörssisähkö on lähes ilmaista usein niin se laskee tottakai tuota sähkön keskiarvoa.
Pitäisi olla tieto paljonko pörssisähkö maksaa keskimäärin klo 8-22 välillä ja pitäisi olla tietoa paljonko pörssisähkö maksaa lämmitysaikoina koska silloin sähkölämmittäjillä kuluu sähköä paljon.
Kyllä meillä jo lapsuudenkodissa laitettiin pyykki- ja tiskikoneet pyörimään yöllä ja varaava lattialämmitys säädetiin isommalle, kun yösähkö on halvempaa. Nykyäänhän se on vielä helpompaa, kun voi ajastaa pesuohjelmat alkamaan vaikka tunnilleen siihen halvimpaan ajankohtaan.
Meillä vanhemmassa sähkömittarissa menee automaattisesti lattialämmityksen ja lämminvesivaraaja yösähköllä päälle. Lämpö riittää hyvin koko päiväksi kun lattia varaa lämpöä ja vesivaraaja on riittävän iso. Tiskikonekin on helppo ajastaa yöllä käynnistymään, pyykinpesukonetta en viitsi, kun pyykit täytyy saada heti kuivumaan
Jaahas, auton tankki täynnä. Mihjnkäs sitä halpaa sähkö nyt tuuppaisi??
No eipä noista muutenkaan tule paljon mitään, vaikka olisi 9 snt määräaikaisella sopparilla pestyt pyykit. Mutta hienoa, että sait iloa päivääsi.