Köyhän ei ole varaa istua kahviloissa. Latte 7 euroa,kakkupala 5 euroa
Mielummin hakee Lidin paistopisteen donitsin 70c ja keittää kotona kahvit.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Lounaat ne vasta arvokkaita ovatkin. 12,70€ johon vähän kurkkua, jääsalaattia, tomaattilohkoja, valkosipulikastiketta, riisiä, perunamuusia ja joku kana- tai lihakastike. Päälle vesi ja maito sekä ruisleivän pala. Jälkkäri lisämaksusta.
Ja silti ei kannata pitää paikkaa auki... Näin siis työpaikkaa lähin ravintola, joka sulki ovensa.
Kävijät joutuivat varmasti ajattelemaan koko päivän ruokabudjettia. Lounas ei ole päivän ainoa ateria.
Kuka edes jaksaa istuskella jossain kahvilassa?
Mikä pakko se on se latte ostaa ? Eikä kahvilat ole tarkoitettukaan koskaan köyhille vaan ihmisille joilla on tuloja ja joilla on vara käydä kahvillakin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan kyllä että se on se köyhempi ja kurjempi kansanosa joka viihtyy vauva palstalla
Entä sitten?
No en edes halua istua kahviloissa. Kahvi on parasta yksin omassa rauhassa kotona :)
Olen keskituloinen eläkeläinen ja suon itselleni kerran tai joskus jopa kaksi kertaa viikossa kahvilassa kahvit leivonnaisen kera. Jotain nautintoa pitää elämässä olla vaikka se sitten tietäisi jostain muusta tinkimistä. Minä en osta kaupasta kahvileipää vaan leivon itse ja jo tästä tulee säästöä viikottain enemmänkin kuin tuon yhden kahvin ja leivoksen hinnan verran.
Monissa muissa maissa kyllä on varaa käydä edes kahvilla, ja pienellä leivoksellakin. Kahvilakulttuuri on pitkälle niiden maiden historiassa. Suomessa on kova verotus, palkat ym joten täällä kahviloiden hinnat on aika korkeat lisäksi raaka-aineiden hinnat on nousseet, mm kahvin. Kahviloihin menisi omaisuus jos siellä istuskelisi. Joskus kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhällä on varaa keittää kahvit kotona ja ostaa kaupasta munkki/ viineri / pulla . Ihme valitusta.
Jos välttämättä haluaa kahvilaan köyhä voi kerätä pulloja sitä varten.
Niistä taistelee todella iso joukko nykyään. Sateiden ja viileämmän sään myötä pulloja ja tölkkejä on ulkona vähemmän ja kuten sanottu, moni etsii niitä. Yritin kesällä venyttää budjettia lähtemällä "löytöretkelle" muutaman kerran. Tulos oli laihahko.
Suosittelen kaikille köyhille lähikahvilaa niin kauan kun tukirahoja vielä tulee ja niistä pystyy säästämään. Menkööt rikkaat ostamaan pullansa Lidlistä.
Missä näitä 7 euron latteja myydään? Meidän kallein lähin kahvila on tuo Espresso House ja siellä latte on 4,8 euroa. Sillä bonus appillä saa välillä ilmaiseksi. Eikä sitä voi verrata kotona keitettyyn suodatinkahviin, silloin kahvilassakin pitää ottaa suodatinkahvi. Lattea kuitenkin se henkilökunta joutuu tekemään ja työ maksaa.
Samoin kuin joku puhu 10 euron terassioluista. Ihan kuin se pitää valita se kallein terassi kaupungin parhaimmalta paikalta. 5-6 eurolla olen tänä kesänä ihan 0,5 litran tuoppeja terassilla juonut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhän pitäisi istuskella kahvilassa?
Itse olen keskituloinen työssäkäyvä. Enlä istuskele kahvilassa.
Osalle ihmisistä makean mässyttäminen on ilmeisesti elämän tarkoitus.
Miksei voi itse leipoa jotain ja keittää kahvia, menee yli minun ymmärrykseni. Säästyisi rahaa ja tulisi terveellisempääkin. Sitten voisi ottaa kahvit termospulloon ja mennä vaikka jonnekin lintutorniin syömään. Maistuisi paremmalta raikkaassa ulkoilmassa ja linnut aloittelee juuri syysmuuttoaan, aktiivisuutta on kovasti.
Ja jos ihmisiä tahtoo muuten vaan katsella, voi istuskella ostoskeskuksen "miesparkissa" ostamatta mitään. Tai mennä kirjastoon, tai vaikka kirkkoon. Ihmisiä on ihan luvallista katsella ilman että on kuppi kädessä.
Ei ihme, että kansa on niin paksua, jos mitään ei osata tehdä ilman kahvia ja makeaa leivonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä olen huomannut, että jotkut henkilöt ajattelevst, että baarissa voi kyllä ostaa 8€ siiderin, mutta ei missään nimessä mennä kahvilaan ja ostaa sillä summalla lattea ja pullaa.
Klassinen teoreettinen ongelma:
1) lapsilisää pienennetään summalla X (esim. 20 euroa): "törkeää sosiaaliturvan leikkausta ja köyhän kyykyttämistä - kakskymppii on iso raha lapsiperheessä!"
2) lapsilisää korotetaan samalla summalla X (em. 20 euroa): "törkeää pihistelyä ja köyhän kyykyttämistä - eihän tuo kakskymppii riitä mihinkään lapsiperheessä!"
niin, milloinkas se ylimääräinen lapsilisä maksettiinkaan ja joku perhe oikein kehui lehdessä kun se iskettiin vanhempien laatuaikaan nää sataset kiinni..että sellainen lasten tarve.
Minulle näyttää tämän vuoden kahvilakulut jo lukemaa 1723 €. Kirjaan kaikki menoni kännykkäsovellukseen. Osa noista kahvilamenoista on tosin R-kioskilla ostettuja leipiä, hodareita ja kahveja, mut varmastikin oikeisiin kaviloihin on mennyt 75% tuosta rahasta. Niissä on niin mukava käydä kahvilla ja on rentoutusta, joten koen käyttäväni rahani mieluisaan kohteeseen. Halvempia ne tosin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä 7 euron latteja myydään? Meidän kallein lähin kahvila on tuo Espresso House ja siellä latte on 4,8 euroa. Sillä bonus appillä saa välillä ilmaiseksi. Eikä sitä voi verrata kotona keitettyyn suodatinkahviin, silloin kahvilassakin pitää ottaa suodatinkahvi. Lattea kuitenkin se henkilökunta joutuu tekemään ja työ maksaa.
Samoin kuin joku puhu 10 euron terassioluista. Ihan kuin se pitää valita se kallein terassi kaupungin parhaimmalta paikalta. 5-6 eurolla olen tänä kesänä ihan 0,5 litran tuoppeja terassilla juonut.
kyllä pk-seudulla vastaavassa ketjupaikassa erikoiskahvi + joku leivos lähentelee 12e eli alle 5e lattea ei kovin monesta paikasta saa. Toki onneksi on muitakin kuin ketjupaikkoja, eräskin helmi, josta saa ison kakkupala(ei ole mikään pakaste) ja teen/tavallisen kahvin n.5e..vyötärölinjan vuoksi ei siellä viitsi hurjan usein käydä, mutta muutaman kerran vuodessa tulee herkuteltu :)
Meidän talouden nettotulot on yli 12 000e/kk eikä käydä kahviloissa koskaan. Ei myöskään osteta leivonnaisia kotiin tai leivota itse. Kahvia juodaan kotona yhdet kupilliset aamuisin ihan sellaisenaan.
Miksi edes pitäisi olla varaa? Ei minullakaan, keskituloisella, ole sellaiseen varaa.
Tuollaiset on luksusjuttuja, joihin taivun vain erikoistilanteissa. En arkisin todellakaan.
Suomalaisethan voisivat pihiydessään myös leikata hiuksensa kotona jne., niin ei tulis sitten mihinkään käytettyä oikein rahaa, paitsi ruokaan, bensaan, sähköön, kännykkälaskuun ym. Olis täällä tosin paljon nykyistäkin korkeampi työttömyys, jolloin sitä rahaa olisikin paljon vähemmän kuin mitä jää käyttäessä palveluja. Näin voisivat tehdä myös ne, joilla olisi rahaa käyttää palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisethan voisivat pihiydessään myös leikata hiuksensa kotona jne., niin ei tulis sitten mihinkään käytettyä oikein rahaa, paitsi ruokaan, bensaan, sähköön, kännykkälaskuun ym. Olis täällä tosin paljon nykyistäkin korkeampi työttömyys, jolloin sitä rahaa olisikin paljon vähemmän kuin mitä jää käyttäessä palveluja. Näin voisivat tehdä myös ne, joilla olisi rahaa käyttää palveluja.
Näinhän se menee. Mielestäni kahviloista, hanhenmaksapalleroista ja jatkuvasta matkustelemisesta itkeminen on käsittämätöntä. Jos johonkin perustoimeentulon lisäksi törsätään, niin se on sellaista, mikä kasvattaa varallisuutta. Itse ostelen kultaa, hopeaa ja osakkeita.
Itse käyn tosi harvoin kahvilassa, mutta silloin kun käyn, niin ostan jonkun sellaisen herkkukahvin, mitä en ikinä tule kotona tekemään. Jonkun sellaisen makukahvin, jossa paljon kermavaahtoa jne. Se on mulle harvinaista herkkua, varsinkin kun en päivittäin juo kahvia, ja tuon kahvilahetken jaan aina jonkun ystäväni kanssa. Se on myös sosiaalinen tapahtuma, ja yhdenlaista ( molemmin puolista ) terapiaa. Halpa hinta mielentilan hyvinvoinnista 😊
Sivistymätön kommentti.