Kyssäri ahkerille ihmisille: Mikä / mitkä oli ensimmäinen työsi, jota sait palkkaa? Tuilla ja avustuksilla elävien ei tarvitse vastata.
Itse tein ensimmäisen tilini paimenena. Naapurin isäntä kunnosti lehmikarjansa laidunaitaa, ja minun piti vahtia etteivät hiehot karkaa metsään puuttuvista aidanosista.
Sain palkkaa 2 mk/ päivä. Ostin ansioillani Mora-puukon, jolla vuolin useita pajupillejä ja jousipyssyn nuolia.
Kommentit (107)
kiltti poika kirjoitti:
Hieroin naapurin tätiä ja kävin sen kanssa saunassa ja muutenkin lohdutin sitä.
Tuotahan työtä voisi vähän vanhempikin mies tehdä mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Olin 15 vuotiaana mansikkatilalla marjoja keräämässä. Siitä lähtien aina kesätöissä ja opintojen päätyttyä vakituisessa työssä, äitiyslomat olen pitänyt, muuten töissä koko ajan.
Pelkät kesätyöt ei ole oikeaa työtä. Oikea työ on semmoinen, joka jatkuu ympäri vuoden. Samoin opiskelijana pitää tehdä ympäri vuoden töitä eikä vain 2kk kesällä.
Varmaan ekat oli jotain vihannesmaan kitkemistä lapsena. Mutta varsinaisesti ekan kunnon palkan sain, kun lähdin poimimaan mansikkaa. Muistan, että joku kesä oli niin hyvä, että sain 12 000 markkaa kuukaudessa. Se oli silloin iso raha opiskelijalle. Toki tuli tehtyä pitkää päivää, ja aamulla jo aikaisin töissä.
Istutin mansikantaimia Suonenjoella. Palkkaa sain 10 markkaa tunnilta.
Se oli aika raskasta hommaa, piti koko ajan olla kyykyssä siellä mansikkamaalla. Viikon sitä jaksoin. Olin 14-vuotias.
Samana kesänä pääsin kauppa-apulaiseksi naapurin omistamaan kauppaan. Se sujui ihan leikiten. Ostin palkkarahoilla uudet farkut ennen koulun alkua ja rahaa jäi vielä talveksi erilaisiin omiin ostoksiin. Kotoa rahaa ei olisi liiennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Tuilla elävät voivat vain alapeukuttaa aloitusta.
Paikallislehden ja mainosten jakamista 2vko 12-vuotiaana. Meni hyötyliikunnasta ja porrastreenistä, kun silloin postilaatikot eivät olleet tien vieressä.
Miten niin? Voihan tuilla elävällä olla vuosikymmenten katkeamaton työhistoria, useampaa työtä yhtäaikaa 7 pöivänä viikossa aamusta yöhön ja useampi tutkinto.
Huom. Opintotuki, eläke, mammatuki ovat myös tukia.
Ensimmäinen oikea työpaikkani oli lihanleikkaamossa, jossa tein avustavia töitä toimistossa ja leikkaamon puolella. Ennen sitä olin mm. hoitanut lapsia ja jakanut mainoksia.
Lastenvahtina raviradan lastenhuoneessa.
Olin 16v, eikä käteen jäänyt mitään matkojen ja eväiden jälkeen.
Mutta silti koen, että kannatti.
Lapsenlikkana 10-vuotiaana, palkaksi sain vaatteita. Seuraavana kesänä sain varmaan jo palkkaa. Talvella kävin lauantaisin lukemassa vanhukselle viikon sanomalehdistä valitut, 10 mk per kerta. Nämä lama-aikaan.
Mansikanpoimijana, taisin olla 14-vuotias. Sen jälkeen hoitoalalla ja kaupan alalla urani tehnyt
Poistin hukkakauraa sokerijuurikaspelloilta. Muistan ensimmäisen 4 tunnin jälkeen, kun savotta näytti loputtomalta, että ei tästä tule mitään. En vaan kerta kaikkiaan jaksa, mutta niin vain selvisin ensimmäisestä päivästä.. ja toisesta. Ja siitä se sitten lähti.
14-vuotiaana aloitin jakelemaan mainoksia.
Ysärillä 16 v. torimyyjänä esim. mansikoita, perunoita, herneitä. Tuskin kovat tulot mutta tuntui paljolta.
Kenneltyttönä olin. Laitoin teininä ilmoituksen Koiramme-lehteen ja sain kesätyön. Ulkoilutin ja ruokin koiria, siivosin ym. Palkkaa en muista, mutta hurjan isolta se tuntui, kun oli eka oma raha.
Koodasin jäsenrekisteriohjelman yhdistykselle. Ikää oli 15.
Kuitupuupölkkyjen kuoriminen 6-vuotiaana. Palkan maksoi verokirjalla se puutavarayhtiö, joka oli puut kuoripäällisinä ostanut naapurin isännältä. Palkan suuruutta en muista, mutta se oli pinokuutiometrien mukainen. Seuraavaana vuonna tuli eläkeyhtiöstä kysely: "Oletteko huolehtinut eläketurvastanne? Äiti kirjoitti vastauksen: "Alle kouluikäisen ei tarvitse maksaa eläkemaksuja." Tämä tapahtui vuonna 1963.
Olen tehnyt ansiotyötä 15-vuotiaasta lähtien. Työttömänä en ole ollut sekuntiakaan. Ainoa yhteiskunnan antama raha, mitä olen koskaan saanut on lapsilisä 0-18 vuotiaaksi, mikä sekin meni vanhempien kukkaroon.
Ai niin, olin jo unohtaa. Sotaväessä sain valtion maksamaa päivärahaa 11 kk ajan, joka sekin kului munkkikahveihin sotkussa ja tupakkaan.
Muuten olen ollut yhteiskunnan nettomaksaja koko ikäni.
Odotan vain enää eläkettä, jolloin voin saada lopultakin "ilmaista" rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ansiotyötä 15-vuotiaasta lähtien. Työttömänä en ole ollut sekuntiakaan. Ainoa yhteiskunnan antama raha, mitä olen koskaan saanut on lapsilisä 0-18 vuotiaaksi, mikä sekin meni vanhempien kukkaroon.
Ai niin, olin jo unohtaa. Sotaväessä sain valtion maksamaa päivärahaa 11 kk ajan, joka sekin kului munkkikahveihin sotkussa ja tupakkaan.
Muuten olen ollut yhteiskunnan nettomaksaja koko ikäni.
Odotan vain enää eläkettä, jolloin voin saada lopultakin "ilmaista" rahaa.
Jos et saannut lapsilisää tilillesi niin et sinä sitä rahaa silloin saannut.
Mansikkamaalla ahkeroitsin urakkapalkalla useampana kesänä. Olin oppikoululainen, kun aloitin kesätyöni jokaikinen heinäkuu mansikka-aikaan.
Kaikki työ ei ole siis arvokasta? Mistä muuten päättelet, että jos on prostituoitu niin menee automaattisesti huonosti?