Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyssäri ahkerille ihmisille: Mikä / mitkä oli ensimmäinen työsi, jota sait palkkaa? Tuilla ja avustuksilla elävien ei tarvitse vastata.

Vierailija
01.09.2023 |

Itse tein ensimmäisen tilini paimenena. Naapurin isäntä kunnosti lehmikarjansa laidunaitaa, ja minun piti vahtia etteivät hiehot karkaa metsään puuttuvista aidanosista.
Sain palkkaa 2 mk/ päivä. Ostin ansioillani Mora-puukon, jolla vuolin useita pajupillejä ja jousipyssyn nuolia.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jurttimaan harvennus. Sain parhaimmillaan 500 mk/päivä. Samoihin aikoihin poimin myös herneitä, näistä sai kilohinnan. N. 13 v.

Onneksi oli maanviljelijä-sukulaisia. Oli helppo saada töitä lapsena.

Jaa, minä sain tehdä noita samoja töitä ihan ilmaiseksi ja sinua nuorempana.

Mikä on jurttimaa?

Rehujuurikaspelto

Ok, kiitos. Varmaan niin kuin sokerijuurikasta? Kai?

Vierailija
42/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko vastata vaikka nostan tukia osa-aikatyöni lisäksi? Noh, vastaan kuitenkin. Olin kerhonohjaajana 14-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän kyllä tuilla, mutta vastaan silti. Ensimmäinen palkkatyöni oli kirjastossa kirjastoapulaisena.

Vierailija
44/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15 vuotiaana mansikkatilalla marjoja keräämässä. Siitä lähtien aina kesätöissä ja opintojen päätyttyä vakituisessa työssä, äitiyslomat olen pitänyt, muuten töissä koko ajan.

Vierailija
45/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin12-vuotiaana tutun alle kouluikäisten lasten hoitajana. Palkkarahoilla ostin hamekankaan sekä langat villatakkiin, jonka itse kudoin. Lippurahat käytin pikkuveljen leluihin ja kvarkkeihin.

Vierailija
46/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12v kun sain ekan työpaikkani ja toimin silloin eduskunnassa kansanedustajana. Palkkaa sain 8000e/kk ja sitten vielä sain ilmaset jätskit,karkit,lelut yms ja mitä parasta pääsin linnanmäelle veronmaksajien piikkiin. Nyt olen jo sopeutumiseläkkeellä.

Vierailija
47/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Tuilla elävät voivat vain alapeukuttaa aloitusta.

Paikallislehden ja mainosten jakamista 2vko 12-vuotiaana. Meni hyötyliikunnasta ja porrastreenistä, kun silloin postilaatikot eivät olleet tien vieressä.

Vierailija
48/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 70-80 -luvulla muuten syrjittiin tyttöjä oppilasvalinnoissa ammatikouluissa. Tasa-arvoinen työ- ja palkkaelämä sukupuolten välillä voisi olla eri näköinen muuten.

Amiksen suosituille sähkö-, puhelin- ja televisoasentajalinjoille oli silloin satojakin hakijoita, ja kuitenkin tyttöjä otettiin vain max 1-4 luokalleen, vaikka kaikki valitut olisivat olleet tyttöjä, jos olisi pääsykoikeiden perusteella valittu.

Sitä syrjintää perusteltiin sillä, että pojat luonnostaan osaavat sahata ja viilata ja käyttää ruuvimeisseliä, kun ovat sellaiseen askarteluun oppineet jo lapsina.

Nytkin olisi ehkkä viisasta, että pojat aloittaisivat koulun vasta vähän vanhempina, kun kehittyvät tyttöjä hitaammin ja pärjäävät huonosti koulussa. Tai heille pitäisi olla ylimääräinen esiluokka jo vaikka 6 -vuotiaana.

Vierailija
49/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin persettä 10 vuotiaana

Vierailija
50/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Tuilla elävät voivat vain alapeukuttaa aloitusta.

Paikallislehden ja mainosten jakamista 2vko 12-vuotiaana. Meni hyötyliikunnasta ja porrastreenistä, kun silloin postilaatikot eivät olleet tien vieressä.

2 kertaa viikossa siis.

Vierailija
51/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänistutus 2 viikkoa

Vierailija
52/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 - vuotiaana leikkasin nurmikkoa. Nykyään olen siitä huolimatta työtön!

Sinulta ei toivottu vastausta. Lukee jo otsikossa.

Vierailija
53/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvahtina 13-vuotiaana. Ei ollut kovin vaativa homma, koska ne lapset joita vahdin olivat jo kouluikäisiä. Lähinnä vaan pelailtiin yhdessä pihalla kaikenlaista ja käytiin uimassa.

Kivasti sain kuitenkin palkkaa kouluvaatteita varten.

Vierailija
54/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työt yläasteiässä. Jaoin mm. mainoksia ja olin kaupoissa töissä (hyllyttäjänä ym.). Hoidin myös pientä serkkua kesälomilla. Olen ollut myös henkilökohtaisena avustajana neliraajahalvaantuneelle, tehnyt vanhustyötä ym. Nyt en terveyden memetyksen takia pysty enää työskentelemään ja joudun turvautumaan tukiin. Mutta nuorena aloitin työnteon ja olen aina ollut ahkera ja työtelineen sekä pyrkinyt aina sinnikkäästi eteenpäin. Ap sinä ja kaltaisesi olette aivan totaalisen ksipäisiä i*iootteja.

Vierailija
55/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana tuli kylällemme firma, joka tarvitsi jäkälänpoimijoita saksalaisiin lääketehtaisiin ja Hautaustoimistojen seppeleisiin.

Tienestit eivät olleet kovin hulppeita, mutta sieltä ansaitsin rahat ensimmäisiin leveälahkeisiin V-leikkausfarkkuihin ja pilettiin Kuusrockiin Oulun Kuusisaareen.

Taisinpa ostaa palkkarahoilla myös Deep Purplen In Rock-C-kasetin.

Siitä pitäen työurani on jatkunut katkeamattomana vuoteen 2022, jolloin jäin ansaitulle eläkkeelleni erään suunnittelukonsernin osastopäällikön virasta.

Vierailija
56/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin työt yläasteiässä. Jaoin mm. mainoksia ja olin kaupoissa töissä (hyllyttäjänä ym.). Hoidin myös pientä serkkua kesälomilla. Olen ollut myös henkilökohtaisena avustajana neliraajahalvaantuneelle, tehnyt vanhustyötä ym. Nyt en terveyden memetyksen takia pysty enää työskentelemään ja joudun turvautumaan tukiin. Mutta nuorena aloitin työnteon ja olen aina ollut ahkera ja työtelineen sekä pyrkinyt aina sinnikkäästi eteenpäin. Ap sinä ja kaltaisesi olette aivan totaalisen ksipäisiä i*iootteja.

Autocorrect muutti sitten työteliään työtelineeksi...

Vierailija
57/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kenkäkauppaan kesätöihin., olin 15-v. Oli hauska työpaikka. Palkan lisäksi sain vielä läksiäislahjaksi lenkkarit.

Vierailija
58/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prostituoitu.

Heikosti meni sinullakin, entäs nykyisin, vieläkö sama ammatti ?

Vierailija
59/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoita poimin 14 vuotiaana. Ostin rullaluistimet palkalla, osan säästin.

Vierailija
60/107 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuma 25 kirjoitti:

Töihin en mene. Mulla tuli tunnit täyteen.

Tervetuloa eläkeläisten kerhoon, tanssittaako vielä ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi