Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin
Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.
Kommentit (520)
Jos ei ole varaa perustarpeisiin niin se vie ihmisen työkyvyn aika aika äkkiä. Ja tällä työmarkkinatuella ei kukaan pysy pitkään työkykyisenä.
Jos nyt siitä otetaan vielä pois, lasketaan toimeentulotuen tasolle ja indeksiä ei tule neljään seuraavaan vuoteen ja hinnat nousevat koko ajan niin sillä 555 eurolla ei kukaan elä eikä pysy työkuntoisena. Sillä rahalla ei saa juurikaan mitään. Järkyttävää että ihmisen pitäisi suomen hinta tasoisessa maassa elää muutamalla satasella. Kun kaupasta ei satasella saa juurikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sit puolison pitäis lopettaa työt sen takia että mä pääsen töihin.
Älä unta nää että me muutettaisiin yhtään mihinkään. Asumme ihanassa maalaiskodissa ja tästä en luovu. Enkä vie lapsia rakkaasta kodista mihinkään. Meidän koko elämä ja suku on täällä joten siinä ei kuule kiinnosta joku avustajan paikka.
Sinun ensimmäisen huolesi pitäisi olla se, miten ruokit lapsesi. Ihan toissijaista se, missä kukakin asuu. Kun tukiaisia leikataan, saadaan tuollainen nirsoilu loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta artikkeli oli erittäin hyvä. Siinä käsiteltiin sitä tasapainoasemaa, että tiettyyn pisteeseen asti tukien leikkaus auttaa, mutta on ihmisiä ketkä eivät työllistyä, vaikka heiltä otettaisiin rahaa. Jotenkin pitää löytää se tasapainopiste, että vaikka tietty porukka on tekemättä mitään jos ilmaista rahaa on jaossa, niin sen poistaminen taas aiheuttaa toisaalla niin suuria ongelmia muualla, että se on vain hinta mikä meidän pitää hyväksyä.
Tasapainopiste löytyisi helpommin sillä, että annettaisiin kunnon työtä niille, jotka haluavat töihin. Sitä ei ikinä saavuteta niin, että keskitytään typerästi niihin muutamiin lusmuihin, jotka eivät edes halua eivätkä kykene töihin.
Mutta eihän teikäläisiä oikeasti tämä asia kiinnosta, vaan pelkästään ihmisten nöytyyttäminen.
Mihin töihin? T. 60v työtön. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa perustarpeisiin niin se vie ihmisen työkyvyn aika aika äkkiä. Ja tällä työmarkkinatuella ei kukaan pysy pitkään työkykyisenä.
Jos nyt siitä otetaan vielä pois, lasketaan toimeentulotuen tasolle ja indeksiä ei tule neljään seuraavaan vuoteen ja hinnat nousevat koko ajan niin sillä 555 eurolla ei kukaan elä eikä pysy työkuntoisena. Sillä rahalla ei saa juurikaan mitään. Järkyttävää että ihmisen pitäisi suomen hinta tasoisessa maassa elää muutamalla satasella. Kun kaupasta ei satasella saa juurikaan mitään.
Minä saan satasella kahden viikon ruoat. Olen kokoomuslainen, jonka kuukausitulot ovat 5000 - 6000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unta nää että me muutettaisiin yhtään mihinkään. Asumme ihanassa maalaiskodissa ja tästä en luovu. Enkä vie lapsia rakkaasta kodista mihinkään. Meidän koko elämä ja suku on täällä joten siinä ei kuule kiinnosta joku avustajan paikka.Sinun ensimmäisen huolesi pitäisi olla se, miten ruokit lapsesi. Ihan toissijaista se, missä kukakin asuu. Kun tukiaisia leikataan, saadaan tuollainen nirsoilu loppumaan.
Meinaatko että muutamme koska työmarkkinatuesta lähtee 200e??????
Älä unta nää että me muutettaisiin yhtään mihinkään. Asumme ihanassa maalaiskodissa ja tästä en luovu. Enkä vie lapsia rakkaasta kodista mihinkään. Meidän koko elämä ja suku on täällä joten siinä ei kuule kiinnosta joku avustajan paikka.[/quote]
No sun tekstistä päätellen sua ei edes työpaikka kiinnosta, minkäänlainen. Se on mulle ihan ok, mutta elä sen äijän rahoilla eikä yhteiskunnan. Ja lopeta valittaminen.
Minä en mene kiusallanikaan, jos Orpon hallitus jatkaa. Onneksi ikää on jo 59, niin voi hakea aina sairauslomaa. On vaivoja, joita valitella. Seuraavat 4 vuotta sairauslomilla, sitten jo pääseekin eläkkeelle. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.
Sairaille on onneksi työkyvyttömyyseläke. Rajatapauksille vielä osatyökyvyttömyyseläke.
Höpö höpö. Olen sairastanut aivoverenvuodon, minulta on löytynyt puhkeamaton aneurysma, ja se on koilattu ja ehkä sen takia olen saanut tia-hohtauksia. Silti ole tynhakija.
Työttämänä noin vuoden, ikää yli 60v.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä löytyy Laajasalosta päiväkoti, joka ottaa sut mieluusti. Tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Tasapainopiste löytyisi helpommin sillä, että annettaisiin kunnon työtä niille, jotka haluavat töihin. Sitä ei ikinä saavuteta niin, että keskitytään typerästi niihin muutamiin lusmuihin, jotka eivät edes halua eivätkä kykene töihin.
Mutta eihän teikäläisiä oikeasti tämä asia kiinnosta, vaan pelkästään ihmisten nöytyyttäminen.
Kunnon töihin vaaditaan kunnon koulutus ja työkokemus. Kun ne ovat kohdillaan, Suomessa pääsee kyllä vaikka ylilääkäriksi.
Työttömät pitäisi saada kiinnostumaan niistä töistä, jotka ovat heidän ominaisuutensa huomioiden realistisia. Tutkimusten mukaan siihen päästään leikkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.
Sairaille on onneksi työkyvyttömyyseläke. Rajatapauksille vielä osatyökyvyttömyyseläke.
Höpö höpö. Olen sairastanut aivoverenvuodon, minulta on löytynyt puhkeamaton aneurysma, ja se on koilattu ja ehkä sen takia olen saanut tia-hohtauksia. Silti ole tynhakija.
Työttämänä noin vuoden, ikää yli 60v.
Minä jäin työelämästä muhkeille tuille noin 30-vuotiaana. Vähän valitin elämän surkeutta.
Olen 58 ja saanut 10 hakemastani paikasta kielteisen vastauksen, kuukauden aikana. Missä se työvoimapula luuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan satasella kahden viikon ruoat. Olen kokoomuslainen, jonka kuukausitulot ovat 5000 - 6000 euroa.
Paljosta vetoa,että ostat kotiin ruokaa sillä satasella, ja luulet että se tosiaan riittää kahdeksi viikoksi,mutta tosiasiassa syöt joka toinen päivä ravintolassa etkä laske niitä menoja ruokamenoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä unta nää että me muutettaisiin yhtään mihinkään. Asumme ihanassa maalaiskodissa ja tästä en luovu. Enkä vie lapsia rakkaasta kodista mihinkään. Meidän koko elämä ja suku on täällä joten siinä ei kuule kiinnosta joku avustajan paikka.
No sun tekstistä päätellen sua ei edes työpaikka kiinnosta, minkäänlainen. Se on mulle ihan ok, mutta elä sen äijän rahoilla eikä yhteiskunnan. Ja lopeta valittaminen.
Kyllä minä töitä voin tehdä ja paljon olen tehnytkin mutta se että pitäis muuttaa 200e takia? Eihän nyt kukaan tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä löytyy Laajasalosta päiväkoti, joka ottaa sut mieluusti. Tervetuloa!
Haittaako, että inhoan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Minä en mene kiusallanikaan, jos Orpon hallitus jatkaa. Onneksi ikää on jo 59, niin voi hakea aina sairauslomaa. On vaivoja, joita valitella. Seuraavat 4 vuotta sairauslomilla, sitten jo pääseekin eläkkeelle. 😂
Et sinä 63vuotiaana pääse eläkkeelle. Sinun eläkeikä on kai 65.5 vuotta. Minä olen nyt 63v ja minulla on vielä puolitoista vuotta eläkeikään. Sinulla täytyy siis olla vuosi enemmän tyäaikaa, kuin minulla, koska olet 4 vuotta nuorempi. Yksi vuosi = 3kk korkeampi eläkeikä.
Ai jättäisin kodin ja perheen sen takia että pääsen johonkin kouluavustajaksi?
No en minäkään niin hullu ole.
No mä selvennän. Sä muutat sen perheen kanssa. Niin minäkin olen tehnyt useampaan kertaan työn perässä.
Tää on kanssa yksi klisee.
Voisinhan minäkin nyt muuttaa sinne sun naapuriin ja jäädä työttömäksi ja kitistä. Mielummin olen töissä ja saan rahaa siitä, ei miljoonia mutta olen ylpeä työssäkäynnistäni ja siitä ettei tarvitse kotona märistä miten yhteiskunta ei järjestä mulle työpaikkaa.