Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Palkasta jää käteen n. 1600 e/kk.

Vierailija
01.09.2023 |

Kokoaikatyö 8 tuntia päivässä, ei tällä elä. Suomessa on järkyttävä verotus ja eläkemaksuprosentti pienituloiselle.

Uuden työn hakeminen koko ajan päällä. Palkankorotusta ei saa. Mitä tässä nyt tekisi, kun palkka ei riitä enää perheen elinkuluihin?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla elää varsin mukavasti äiti ja 2 teiniä. Itsellä jäi palkasta saman verran verojen jälkeen, siitä pois vuokra ja muut kulut. Hyvin on pärjätty ja jopa säästöön jäänyt, eikä ole tarvinnut pihistellä. Kesällä käytiin matkalla ja keväällä Lintsillä jne

Vierailija
42/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele kunnollinen ammatti itsellesi. Siitä on hyötyä koko loppuelämän ajan.

Kun ei se opiskelukaan enää takaa työpaikkaa saati hyvää palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla elää varsin mukavasti äiti ja 2 teiniä. Itsellä jäi palkasta saman verran verojen jälkeen, siitä pois vuokra ja muut kulut. Hyvin on pärjätty ja jopa säästöön jäänyt, eikä ole tarvinnut pihistellä. Kesällä käytiin matkalla ja keväällä Lintsillä jne

Ei elä mukavasti edes yksin.

Vierailija
44/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako kun noin paljon tienaatte. Itse kitkuttelen alle tonnilla kuussa; lopetin vaatteiden silittämisen ja pesulla käyn kerran viikossa. Muusta en vaan voi enää säästää.

Elämässä joutuu aina tekemään valintoja.

Sinä olet selvästi valinnut tuollaisen vaihtoehdon.

Ja jos olet eläkkeellä, niin olet selvästi valinnut noin jo vuosikymmeniä sitten.

Kenellekään ei tule oma eläke yllätyksenä, joten siihen voi varautua jo hyvissä ajoin.

Trolli.

Ja tyhmä sellainen

Itse asiassa juuri päinvastoin.

Miksei se vaan mene punaisten päähän, että ihan omilla toimillaan pystyy kyllä vaikuttamaan omaan eläkkeeseensä?

Vierailija
45/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako kun noin paljon tienaatte. Itse kitkuttelen alle tonnilla kuussa; lopetin vaatteiden silittämisen ja pesulla käyn kerran viikossa. Muusta en vaan voi enää säästää.

Ja jos olet eläkkeellä, niin olet selvästi valinnut noin jo vuosikymmeniä sitten.

Kenellekään ei tule oma eläke yllätyksenä, joten siihen voi varautua jo hyvissä ajoin.

Trolli.

Ja tyhmä sellainen

Valintoja ne useimmilla on. Totta kai on myös huonoa tuuria, onnettomuuksia, sairauksia jne joihin ei itse vain mitenkään voi vaikuttaa, mutta paljon vähemmän niitä on.

Jos ne sairaudet ja muut yllätykset jätetään pois niin aika poikkeuksetta voi esimerkiksi sanoa että jos nuorena opiskeluikäisenä kiinnosti enemmän pillu (tai vastakappale) ja viina kuin tietokoneen ja kirjojen ääressä istuminen niin tienestit ovat aika paljon alemmat kuin tuolla toisella ryhmällä.

Toisella ryhmällä on keskimääräisesti paljon suurempi todennäköisyys päätyä duunariammattiin mutta nuorena perheelliseksi, toisella tuplatuloille mutta yksinäisemmin. Keskimäärin, keskimäärin.

Ja lehmät lentää. Eikä kenellekään ikinä tapahdu mitään pahaa.

Sairaudet ja onnettomuudet voi tuosta tietysti ottaa pois (kuten normaalijärkiset ottivatkin), mutta terveet työikäiset, niitä tuo koskee.

Vierailija
46/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele kunnollinen ammatti itsellesi. Siitä on hyötyä koko loppuelämän ajan.

Kun ei se opiskelukaan enää takaa työpaikkaa saati hyvää palkkaa.

Ei, mutta huomattavasti isommalla todennäköisyydellä sellaisen saa.

Toisilla lasi on aina puoli tyhjä, toisilla puoli täysi.

-eri

Vierailija
47/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

Ja tyhmä sellainen

Valintoja ne useimmilla on. Totta kai on myös huonoa tuuria, onnettomuuksia, sairauksia jne joihin ei itse vain mitenkään voi vaikuttaa, mutta paljon vähemmän niitä on.

Jos ne sairaudet ja muut yllätykset jätetään pois niin aika poikkeuksetta voi esimerkiksi sanoa että jos nuorena opiskeluikäisenä kiinnosti enemmän pillu (tai vastakappale) ja viina kuin tietokoneen ja kirjojen ääressä istuminen niin tienestit ovat aika paljon alemmat kuin tuolla toisella ryhmällä.

Toisella ryhmällä on keskimääräisesti paljon suurempi todennäköisyys päätyä duunariammattiin mutta nuorena perheelliseksi, toisella tuplatuloille mutta yksinäisemmin. Keskimäärin, keskimäärin.

Etkä edes ensimmäistä lausetta onnistunut sisäistämään? Siinä on heti hyvä esimerkki tästä toisesta ryhmästä. :)

Kyllä, niitä itsestä riippumattomia pahoja asioita kuten vakavia sairastumisia tapahtuu. Silti niitä lopulta tapahtuu koko väestössä aika harvalle. 10-20% on vielä "aika harvalle".

Sisäistin toki. Mitä sinä et sisäistä (tai et suostu sisäistämään, jolloin on aika lailla sama, mitä sinulle sanoo), on se yksinkertainen tosiseikka, että esimerkiksi tarpeeksi huono kohtelu (huono kasvuympäristö, huonot vanhemmat, jatkuva kiusaaminen, pahoinpitelyt, näin alkajaisiksi) riittää tuhoamaan kaikki tulevaisuuden haaveet. On aivan sama, mitä itse silloin haluaa, koska ei yksinkertaisesti kykene näkemään mitään tulevaisuutta itsellään. Kyllä, tuosta voi päästä eteenpäin. Mutta. Harvoin se omin voimin onnistuu. Halusit sitä uskoa tai et, ympärillä olevat ihmiset opettavat meille elämän perusasiat. Jos saat läheisiltä vain kuraa, on äärimmäisen vaikeaa - ja äärimmäisen epätodennäköistä - saada kunnollista elämää rakennettua enää myöhemmin. Ja jos edelleen väität, että "et näitä tapauksia tarkoittanutkaan", niin silloin kirjoittamasi oli vain tyhmä provokaatio. Ja se on sinun häpeäsi. Ei minun

Vierailija
48/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

Ja tyhmä sellainen

Etkä edes ensimmäistä lausetta onnistunut sisäistämään? Siinä on heti hyvä esimerkki tästä toisesta ryhmästä. :)

Kyllä, niitä itsestä riippumattomia pahoja asioita kuten vakavia sairastumisia tapahtuu. Silti niitä lopulta tapahtuu koko väestössä aika harvalle. 10-20% on vielä "aika harvalle".

Sisäistin toki. Mitä sinä et sisäistä (tai et suostu sisäistämään, jolloin on aika lailla sama, mitä sinulle sanoo), on se yksinkertainen tosiseikka, että esimerkiksi tarpeeksi huono kohtelu (huono kasvuympäristö, huonot vanhemmat, jatkuva kiusaaminen, pahoinpitelyt, näin alkajaisiksi) riittää tuhoamaan kaikki tulevaisuuden haaveet. On aivan sama, mitä itse silloin haluaa, koska ei yksinkertaisesti kykene näkemään mitään tulevaisuutta itsellään. Kyllä, tuosta voi päästä eteenpäin. Mutta. Harvoin se omin voimin onnistuu. Halusit sitä uskoa tai et, ympärillä olevat ihmiset opettavat meille elämän perusasiat. Jos saat läheisiltä vain kuraa, on äärimmäisen vaikeaa - ja äärimmäisen epätodennäköistä - saada kunnollista elämää rakennettua enää myöhemmin. Ja jos edelleen väität, että "et näitä tapauksia tarkoittanutkaan", niin silloin kirjoittamasi oli vain tyhmä provokaatio. Ja se on sinun häpeäsi. Ei minun

Ei, kyllä laskin nekin tuohon itsestä riippumattomiin asioihin. Ei näitä huonoja kasvuympäristöjäkään massassa lopulta ole niin paljoa, mahtuvat hyvin siihen 10-20% epäonnisiin. Suurin osa suomalaisista lapsista saa ihan kohtuullisen alun kotoa.

Vierailija
49/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

Ja tyhmä sellainen

Ei, kyllä laskin nekin tuohon itsestä riippumattomiin asioihin. Ei näitä huonoja kasvuympäristöjäkään massassa lopulta ole niin paljoa, mahtuvat hyvin siihen 10-20% epäonnisiin. Suurin osa suomalaisista lapsista saa ihan kohtuullisen alun kotoa.

No hyvä. Olemme siis ainakin joistain asioista samaa mieltä. Ja todellakin toivon, että useimmat saavat hyvät eväät kotoa. Jokainen lapsi ansaitsee edes sen verran. Tämä meidän maailmamme vaan on rakennettu - monella tavalla - ylläpitämään eriarvoisuutta. Osittain tietämättömyyden tai vastaavan takia, mutta osittain myös joidenkin ihmisten ahneuden takia. Oliko se 99 prosenttia kaikesta varallisuudesta on sen 1 prosentin hallussa? Vai onko tuo jo vanhaa tietoa? Ollaanko jo promilleissa? Järjestelmiä väärinkäytetään jatkuvasti. Ja valitettavasti ne pahimmat väärinkäyttäjät ovat usein juurikin tuolla huipulla. Ainakin jos varallisuudesta puhutaan. Sellainen ihminen polkee toisen alleen ihan vain siksi, että pystyy sen tekemään. Ei tarvitse edes syytä. On aivan sama, mitä joku duunari matalapalkka-alalla siinä tekee, kun joku ahneudellaan aiheuttaa maailmanlaajuisen laman ja sen duunarin rahat menevät pankkien kaaduttua. Se käy aika helposti.

Vierailija
50/57 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on vaihtoehto lakata tekemästä töitä. 

Jos valtio ajaa kansalaisen tähän, valtio voi myös sitten kantaa vastuun.

Minua ei enää ole hetkeen kiinnostanut mikään velvoittava, puolestani Suomi upotkoon suohon. 

Vierailija
51/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyys eläke netto 2100€/kk. Mitä tehdä?

Somaliaan tai Afganistaniin. Elämys. Herätys. Piristys.

Vierailija
52/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi. Ulosotto tuosta palkasta. 

Ole ahkera. 15 vuotta menee kuin unessa ohi suorittaessa elämää.

Älä valita.

Vierailija
53/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sulle jää käteen, mulle jäi vähemmän. Ja ny työttömänä vielä vähemmän. Älä valita vaan järkeistä elämäsi.

Vierailija
54/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä laittoi oman asunsa vuokralle. Sitä ennen tyhjensi asunnon, myi paljon tarpeetonta pois. Muutti Mikkeliin. Asuu jonkun sukulaisen asunnossa, joka on myynnissä, maksaa yhtiövastikkeen.

Mikkelissä on eläminen halvempaa, tekemistä sopivasti ja on tavannut miesystävän. 

Asuntolainaa on vain vähän jäljellä, vuokralainen maksaa ne. Alunperin aatteli olla max 2 v, mutta nyt miesystävän myötä ties vaikka jää loppuiäksi.

Muuta halvemmalle paikkakunnalle

Vierailija
55/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu 2300€ nettopalkalla. Teen siksi päätoimen lisäksi keikkatyötä. Nyt odottelenkin 3-4 tonnin veromätkyjä. Konkretisoituu meidän systeemimme "kannustavuus" ansaita rahaa omalla työllään. Pitänee pyytää lisää työvuoroja.

Vierailija
56/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää just sama!  Vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen.

Vierailija
57/57 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisille veroprosentti on Suomessa pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän