Kannattaako pitää kotivakuutusta kerrostalossa?
Minulla ei ole täällä mitään kovin arvokasta, eikä ainakaan mitään, mitä vakuutusyhtiö arvostaisi. Nyt menee maksua melkein 200€/vuosi.
Varkaat veisivät ehkä telkkarin, mutta sen nykyarvo on ehkä noin 200€.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Se ei korvaa kuin nuhjuisen irtaimiston murto-osasta arvostaan. Moni luulee että se korvaa yhtiölle isot vahingot, mutta ei. Niille on eri vakuutukset.
Ai sa meinaat, että jos sun kämpässä vaikka liesi jää päälle ja sitten tulee tulipalo, niin ei hätä mitään sun kannalta, taloyhtiöllä on omat vakuutukset...
Taloyhtiön vakuutus kattaa ainoastaan ne asiat, jotka on taloyhtiön vastuulla. Mutta taloyhtiö ei ole vastuussa läheskään kaikesta huoneistossa esim. seinien pinnoista, joten ilman vakuutusta tulisi kallis paukku asukkaalle mahdollisen tulipalon satuttua.
Vakuutus on lisäksi pakollinen vuokralaiselle.
Kyllä taloyhtiön kiinteistövakuutus korvaa huoneiston pinnat perustasoon asti. Ja keittiön kaapit, ovet jne esim. tulipalon tai vesivahingon vuoksi.
Juurikin vesivahingon kärsineenä taloyhtiö korvasi vahinkoni kustannuksiltaan perustasoon asti. Ja keittiökaapit ja kaakelit (koko ph meni atomeiksi)
Mutta minulla sattui olemaan perustasoa kalliimmat pinnat ja keittiö, jotka olin vakuuttanut. Oma vakuutus korvasi erotuksen.
Samassa taloyhtiössä yläkerran boileri alkoi vuotaa ja vedet meni myös alakerran asuntoon. Ja se korjattiin taloyhtiön vakuutuksesta perustasoon asti. Näillä tapauksilla on 10 vuotta väliä, ei aina mossahda...
Kummankin huoneiston asukkaat muutti vuokralle (korvattiin 90 % sijaisasunnon vuokrasta), oma kotivakuutus.
Irtaimistovakuutus tosiaan koskee vain omaa irtaimistoa. Mutta yhtenä palikkana kotivakuutukseen sisältyy vastuuvakuutus eli vakuutus korvaa, jos lain mukaan olet korvausvastuussa aiheuttamastasi vahingosta. Ja tämä vastuuvakuutus on juurikin se, jota vuokranantajat vaativat.
Ainahan vahinko ei ole itseaiheutettu, juurikin tulipalo ja vesivahinko muista kerroksista voi aiheuttaa isoja vahinkoja.
Sitten pitää erottaa kiinteistövakuutus ja irtaimistovakuutus, korvausehdot ovat eri.
Vakuutusyhtiössä töissä olleena näki monenlaista vahinkoa. Ehkä eniten jäi mieleeni vanhan rouvan huoneistopalo. Kaikki meni, ei kotivakuutusta, ei vastuuvakuutusta. Kaikki meni, ei vakuutusta, joka olisi korvannut sijaisasunnon.
Kannattanee muistaa, että jos naapuri (jolla ei myöskään ole kotivakuutusta) polttaa kämppänsä ja sinun asuntosi palaa siinä sivussa myös niin jos sinulla ei ole kotivakuutusta niin saat 0€ korvauksia. Siinä ei auta sitten itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Taidan irtisanoa vakuutuksen. Jos tulee joku niin iso vahinko minun maksettavaksi, ettei mun rahat riitä, niin voin lopettaa samalla tämän paskan elämäni muutenkin.
t. ap
Sellaisen neuvon antaisin, että pyydä tarjous muistakin vakuutusyhtiöiltä. Sen pystyy tekemään netissäkin, jos puheluiden hinta hirvittää.
Huomasin, että vakuutuksesi on hintava, se lienee täysarvovakuutus?
Pyydä sellainen vakuutustarjous, jossa irtaimiston arvo on vaikka 10.000 (lienee minimi vakuutuksissa) ja johon sisältyy vastuu- ja oikeusturvavakuutus.
Oletko oikeutettu alennuksiin? Nuorisoalennus? Ammattiliiton alennus?
Tai sitten soitat vakuutusyhtiöösi ja kerrot, että hinta tuntuu suurelta, mitä mahdollisuuksia pienentää?
Kaikesta huolimatta, toivon parempaa syksyä!
Vakuutusyhtiöt osaavat myös olla korvaamatta, jonkin syyn takia. Kenen resurssit riittää tapella vakuutusyhtiötä vastaan? Ei ne ole hyväntekijöitä.