Kannattaako pitää kotivakuutusta kerrostalossa?
Minulla ei ole täällä mitään kovin arvokasta, eikä ainakaan mitään, mitä vakuutusyhtiö arvostaisi. Nyt menee maksua melkein 200€/vuosi.
Varkaat veisivät ehkä telkkarin, mutta sen nykyarvo on ehkä noin 200€.
Kommentit (44)
Ei kannata. Se ei korvaa kuin nuhjuisen irtaimiston murto-osasta arvostaan. Moni luulee että se korvaa yhtiölle isot vahingot, mutta ei. Niille on eri vakuutukset.
Eikös tulipalo tai vesivahinko aiheuta kustannuksia taloyhtiölle? Noista mun huonekaluista ja vanhoista vaatteista ei paljon korvauksia tipu. Köyhänä mietin säästökohteita.
Moni vuokranantaja edellyttää, että vuokralaisella on kotivakuutus.
Jos unohdat tai vahingossa muuten saat jotain vahinkoa aikaan, niin sen varalta kannattaa pitää, muuten sä maksat kaiken itse mitä vahingoitit.
Jos esim. jää hella päälle ja kämppä palaa, niin luultavasti kotivakuutus korvaa jotain siitä vahingosta vahinkoa kärsineelle, mut jos ei oo vakuutusta sä maksat kaiken itse! Toki ei se kämppä remppaamatta jää, sillä talollakin on vakuutukset...
Tai jos sä vahingossa hajotat jotain talon yhteisissä tiloissa, niin mahdollisesti jokin kotivakuutuksen vastuuosio korvaa jotain siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tulipalo tai vesivahinko aiheuta kustannuksia taloyhtiölle? Noista mun huonekaluista ja vanhoista vaatteista ei paljon korvauksia tipu. Köyhänä mietin säästökohteita.
Ei, jos sä tai sun laitteet aiheuttaa sen tulipalon, niin sulla on vastuu...
No oikeastaan kaikki vakuutuksethan toimivat niin, että keskimäärin niitä ei kannata pitää - koska vakuutusyhtiön voitto syntyy siitä erotuksesta, jonka asiakkaat heille maksavat vakuutusmaksuina ja jonka he maksavat asiakkaille vakuutuskorvauksina. Kuitenkin jos käy vähän keskimääräistä huonompi tuuri, niin sitten se vakuutus tuleekin kannattavaksi. Eli riskien vähentämisestähän siinä maksetaan.
Eikös se vuokranantajakin sen vaadi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Se ei korvaa kuin nuhjuisen irtaimiston murto-osasta arvostaan. Moni luulee että se korvaa yhtiölle isot vahingot, mutta ei. Niille on eri vakuutukset.
Ai sa meinaat, että jos sun kämpässä vaikka liesi jää päälle ja sitten tulee tulipalo, niin ei hätä mitään sun kannalta, taloyhtiöllä on omat vakuutukset...
Oma asunto kyseessä. Mietin vaan, että 200€/vuosi aika paljon. Näiden mun tavaroiden myyntiarvo ei ole paljon mitään. Vanha sohva ja sänky tuskin kelpaisivat enää edes lahjoituksena.
ap
Ei kotivakuutus ole pelkkiä isoja katastrofeja varten. Sieltä voi hakea hyvitystä esim, sähkölaitteista, joiden kanssa olet itse sössinyt eikä mene enää takuun piikkiin.
Mulla on laaja kotivakuutus 120e/vuosi. Olen saanut ihan hyviä korvauksia esim. varastetusta kännykästä (täysimääräisesti ilman omavastuuta, koska kyseessä oli varkaus, kahden vuoden vakuutuksen hinnan verran), samoin esim. hajonneesta melkein uudesta läppäristä ja hajonneesta juuri ostetusta emolevystä, näistä meni kyllä omavastuu. Ihan mielelläni maksan, on se ihan hyvä turva jos joskus hajoaa jotain kalliimpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Oma asunto kyseessä. Mietin vaan, että 200€/vuosi aika paljon. Näiden mun tavaroiden myyntiarvo ei ole paljon mitään. Vanha sohva ja sänky tuskin kelpaisivat enää edes lahjoituksena.
ap
Vakuutusyhtiön täti sanoi, että tavaroiden arvo korvataan summalla mikä niiden arvo on uutena.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mukulasi työntää jonkun lelun vessanpyttyyn. Viemärien avaaminen pitkältä matkalta putkistossa tulee sulle täysinäisenä maksettavaksi, jos sulla ei ole kotivakuutusta.
No juuri niin se menee. Kotivakuutusesi korvaa murto-osan nuhjuisesta irtaimistosstasi. EI taloyhtiölle aiheutuvia vahinkoja.
Naapurissa oli tulipalo ja omatkin tavarat vahingoittuivat siinä. Vakuutus korvasi.
Ap, ota KIIREESTI _laaja_ kotivakuutus! Jos aikaansaat vaikka vesivahingon taloon, niin sinä joudut sen maksamaan, ei taloyhtiö. Nykyisen osakeyhtiölain mukaan vahingon aiheuttaja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sa meinaat, että jos sun kämpässä vaikka liesi jää päälle ja sitten tulee tulipalo, niin ei hätä mitään sun kannalta, taloyhtiöllä on omat vakuutukset...
Kotivakuutus ei korvaa senttiäkään yhtiön vahinkoja. Tosiaan vain asukkaan irtaimistoa ja sitäkin nihkeästi.
Pelinä kerroin on erittäin huono.
Jos vuokrasopimuksessa sellainen vaaditaan, niin en mistään hinnasta jättäisi vakuutusta ottamasta/irtisanoisi kesken kauden. Voisi tulla myöhemmin sellaiset maksut että oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotivakuutus ole pelkkiä isoja katastrofeja varten. Sieltä voi hakea hyvitystä esim, sähkölaitteista, joiden kanssa olet itse sössinyt eikä mene enää takuun piikkiin.
Omavastuu täytyy muistaa, ja laitteen ikä - onko enää mitään mitä korvata iän perusteella.
Toki näitä tarinoita on somepullollaan, joissa emännät kertovat, että kotivakuutuksesta saatiin uus pakastin kun vanha teki temput... Mut näillä emännillä on kai sitten niin julmetun laaja se vakuutus, että kaiken saa mitä vaan kehtaa pyytää...
Tietysti kannattaa. Siitä kun korvataan sellaisetkin vahingot, jotka vaikkapa syntyvät, jos leivänpaahdin syttyy tuleen tai simapullo räjähtää pöydällä tms.