Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä häiritsee ihmisten puheessa eniten?

Vierailija
31.08.2023 |

Kiroilu? Mutina? Itse en kestä jos toinen henkilö ei puhu selkeästi vaan jonnekin puseron sisään ja on vaikeaa kuulla mitä sanoo!

Kommentit (401)

Vierailija
181/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetään olla niin kosmopoliittia, vaikkei tajuta mistään Kälviän ulkopuolisestia rotan pippelin vertaa. Mennään "Tsekkeihin", "Ausseihin", jopa "Thaimaaseen". On "Austraaliaa" ja "Ameriikkaa". "Nyki" ja "Losi" ovat typerimmät lyhennökset koskaan, vastaavasti San Francisco lyhenisi Saniksi, samoin San Diego. Löytyy jopa kädellisiä, joiden mielestä Florida sijaitsee "Jenkeissä".

Nut on pinna kireällä.

Vierailija
182/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kailottaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen mansplainaaminen tai neuvominen on narsistista, koska jos sitä tekee seurassa toiselle, niin että muutkin ympärillä kuulevat, jää vaikutelma, että se neuvottu on todella vajaaälyinen. Narsisti manipuloi juuri noin.

Ei. Tuo ei ole narsismia nähnytkään.

Valitettavasti on, olet väärässä tällä kertaa. Kaasuvalottamista ja väärän vaikutelman jättämistä. 

"Kaasuvalottaminen" ja muut modernit luodut sanat oma vastaukseni. Yök.

Vierailija
184/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pitää koko ajan puhua jotakin, vaikkei olisi mitään tähdellistä asiaa. Pahimmillaan sitten puhutaan kolmatta kertaa viiden minuutin sisään samasta asiasta tai muuten vaan hoetaan itsestäänselvyyksiä. Hiljaisuus on silloin tällöin ihan ok.

Vierailija
185/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen vastaavasti huomannut nuorten puhuvan narisevasti. Juuri kuuntelin esim. Mari Valosaarta.

Vierailija
186/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset jotka piipittävät sellaisella kimeällä pikkulapsiäänellä. Miksi?

Vierailija
187/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

puheviat - on se todella kiusallista ja noloa jos joku suhauttelee ässää tai r-vika on vielä karseempi

Vierailija
188/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä puseron sisällä on muhkeat munkit, niin saattaahan se katse helposti siirtyä sinne suuntaan. :)

Vierailija
189/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset jotka piipittävät sellaisella kimeällä pikkulapsiäänellä. Miksi?

Tätä samaa vinkumista on useissa laulajissa. Karmeaa kuunneltavaa.

Vierailija
190/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen vastaavasti huomannut nuorten puhuvan narisevasti. Juuri kuuntelin esim. Mari Valosaarta.

Mari  ei ehkä täytä 41-vuotiaana enää nuoren määritelmää?

Vierailija
191/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mari  ei ehkä täytä 41-vuotiaana enää nuoren määritelmää?

Kyllähän palstalla tiedetään, että 30-60 vuotiaat ovat nuoria. :D

Vierailija
192/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joutuu yksin ylläpitämään keskustelua. Tähän törmää todella usein sosiaalisissa tilanteissa, että moni ei osaa viedä yhtään eteenpäin sitä keskustelua. 

Vierailija
193/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoksissa kuulee mutinaa sekä ihan selviä virheitä. Mitä hittoa se pomo sanoo S-marketin mainoksessa siitä bonus-Seposta? Jotain "ette viehko sitä Seppoa" niin siis mitä? Saako KUKAAN selvää mitä sille Sepolle ei saa tehdä? Vietellä, vauhkoa, viukoa, veihkua, vinkua? Ei vaan saa selvää.

S-mainos: "Älkää lietsoko Seppoa" Minusta muuten typerässä mainoksessa, jonkun takia juuri tämä lause on hauska. 😁 Lietsoa synonyymeja, jos sana on jollekin outo: yllyttää, kiihottaa, stimuloida, panna käyntiin, saada aikaan.

Vierailija
194/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen mansplainaaminen tai neuvominen on narsistista, koska jos sitä tekee seurassa toiselle, niin että muutkin ympärillä kuulevat, jää vaikutelma, että se neuvottu on todella vajaaälyinen. Narsisti manipuloi juuri noin.

Ei. Tuo ei ole narsismia nähnytkään.

Valitettavasti on, olet väärässä tällä kertaa. Kaasuvalottamista ja väärän vaikutelman jättämistä. 

"Kaasuvalottaminen" ja muut modernit luodut sanat oma vastaukseni. Yök.

Kaasuvalottaminen tulee terminä elokuvasta Gaslight (1944). Ei siis kovin moderni sana.

Vierailija
195/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisun "sanoittaminen" käyttö, kun kyse on "selittämisestä".

Toiselle asia selitetään, EI sanoiteta.

Kaikki teennäiset "vuosikymmen ilmaisut". Ei meistä kukaan elänyt "kasarilla" tai "ysärillä". Olen noiden sijaan piruuttani käyttänyt ilmaisuja "kusarilla" (1960-luku) ja "sesarilla" (1970-luku). Jos näyttää ja kuulostaa typerältä, ovat nuo "kasari" ja "ysäri" ilmaisuina täsmälleen yhtä tyhmiä.

1990-luvun lopulla meillä oli "Simo Vaatehuoneelta hei, ysi ysi". Tuota ilmaisua silloin inhottiin,  mutta jostain syystä nykyisin kielessä ohjelmat alkavat "kasilta", "ysiltä", kympiltä jne. Miksi ei siis samalla tavalla "neliltä", "visiltä" ja "kusilta". Jos kieltä haluaa "raiskata", tehdään se sitten kunnolla.

Kuka muistaa sanan "yhdistelmä"? Juu, nykyisin se on "kombinaatio" tai "kombo". Järkyttävää. 

Urheiluselostuksissa LAITETAAN kiekko / pallo maaliin. Koska laittaa voi vain kädellä, pitäisi kaikki "laittomaalit" hyvätä. MIKSI jollekin "laitetaan tekstiviestiä / viestiä", kun tuo suomeksi on "LÄHETETÄÄN viesti"? Jos viesti on paperilla, sen voi laittaa jonnekin, sähköistä viestiä ei voi laittaa minnekään vaan viesti lähetetään. Kun "laitetaan viestiä", ei tapahtuma pääty koskaan. Kun "viesti lähetetään", se lähtee heti ja tulee perille myöhemmin.

Vierailija
196/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut narsistisessa ympäristössä kasvaneet harrastavat tätä samaa, on opittu tapa, jota ei ole kyseenalaistettu. On silti loukkaavaa.

Itseäni ärsyttää, että jollakin on tarpeellista tietoa, eikä kerro tätä tietoa muille. Sitten myöhemmin tätä tietämättömyyttä ihmetellessä tai naureskellessa tämä tiedon panttaaja paljastaa, että kyllä minä tiesin.

Täytyy tunnustaa, että minä kuulun mielummin ryhmään,  joka neuvoo olettaen ettei toinen tiedä tai  mainitsee mielenkiintoisia tietoja tai kertoo hyödylliseksi havaittuja asioita - kuin kuuluisin siihen ryhmään, joka itse paikalla olleena päivittelee toisten tietämättömyyttä, mutta ulkoistaa oman osallistumisensa, koska olisi tiennyt.

Oletan, että toinen kertoo, jos tietää tai aihe ei kiinnosta. Voisihan senkin sanoa ettei halua, että neuvotaan.

Vierailija
197/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle puhuminen. Nyppii, kun olen aivan tarpeeksi pitkään odottanut, että toisen hidas jaarittelu loppuu. Kun se sitten ymmärtääkseni loppuu ja aloitan oman puheenvuoroni, kuulenkin vähän ajan kuluttua edellisen puhujan vielä vikisevän oman puheeni alle joitain turhia loppukaneetteja.

Vierailija
198/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin, Englannin, Saksan tai jonkun muun kielisiä sanoja ja lauseita, jotka eivät juurikaan onnistu niiden esittäjiltä. Kun kaksi suomalaista suomenkielistä ihmistä puhuu keskenään, niin suomenkieli riittää siihen mainiosti.

Vierailija
199/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka käyttävät englannin kielisiä sanoja puhuessaan suomea. Ja nekin menevät yleensä väärin.

Toinen on ns LIKE-englanti. Toistetaan joka lauseessa 5 kertaa sana like. Niinhän sitä englantia puhutaan:)

Vierailija
200/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ihmeellinen epäselvä sössöttävä puhetyyli, missä s-kirjainta jotenkin tahallaan sanotaan väärin. Vähän samalla lailla kun laulaja Jippu joskus lauloi. Nuorien ja nuorehkojen naisten joskus kuullu puhuvan näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi