Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä häiritsee ihmisten puheessa eniten?

Vierailija
31.08.2023 |

Kiroilu? Mutina? Itse en kestä jos toinen henkilö ei puhu selkeästi vaan jonnekin puseron sisään ja on vaikeaa kuulla mitä sanoo!

Kommentit (401)

Vierailija
221/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe josta ei saa selvää!

Vierailija
222/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun pitäisi sanoa kuka/joka/ niin sanotaan KETÄ!!!! Tätä kuulee ihan televisiossa ja radiossakin!!

Se on murretta, eikä tietämättömyyttä. Jos hyväksytään yhden murteen käyttö tiedotusvälineissä, niin tasapuolisuuden vuoksi on hyväksyttävä niissä kaikki muutkin murteet.

Mutta relatiivipronomeja eivät kaikki hallitse;  käytetään sivulauseissa "kuka" tai "ketkä"-sanoja , kun oikein olisi "joka" tai "jotka"..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä

Vierailija
224/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen liian aikainen "myötäeläminen" rasittaa ja varsinkin hämmentää! Esim. kun itse on vasta puolivälissä aloitustaan niin toinen (myyjä, lääkäri, optikko etcetera) jo siinä vaiheessa on että "joo, niin justiin, joo, niin joo justiin" ja siis huomaan toisen kyllä kuuntelevan ihan aidosti eli kyse ei ole vähättelystä; se vaan hämmentää tällaista puoliaspergeria joka heti miettii että miten toi toinen voi jo nyt olla että "joo, niin justiin, joo, niin justiin joo", kun eihän se oikeasti voi tietää, mitä mä lopulta olen sanomassa.

Vierailija
225/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää miehissä se, että puhuvat ylikorostuneen innostuneesti. Ei kukaan puhu oikeasti niin. Tuohon vielä lisättynä se, että kuin lasten juttuja kuuntelisi aikuisilta miehiltä.

Väkisin väännetty pk-seudun puhetapa, joka palautuu omaksi murteeksi kun tunnetila muuttuu.

Nuoret naiset sössöttävät tai puhuvat monotonisesti. Osa puhuu todella korkealta, mikä rasittaa.

Miksei ihmiset voi puhua ihan normaalisti ilman mitään trendejä?

Vierailija
226/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset hyvää tarkoittavat neuvot ja varoitukset asioissa joista kukaan muu kuin minä itse ei voi tietää mikä juuri minulle on parasta. Lapsenakaan minua ei holhottu ja olen itsenäinen ihminen. Nämä neuvojat taas ovat itse alisteisessa asemassa johonkuhun toiseen nähden.

Vierailija
227/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa häiritsee ihmisten epäselvä puhe.

Nämä sokeltajat ja mutisijat eivät näköjään käsitä että heidän pitäisi puhua tv katsojille eikä keskenään

Vierailija
228/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielinen ammattitermeillä ja sivistyssanoilla snobbailu niille, jotka tietää olevan niistä aikalailla ulkona.

Vierailija
229/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä jolla on krooninen puheripuli. Puhuu koko ajan taukoamatta. En saa minkäänlaista puheenvuoroa. Kävimme sienessä yhdessä ja se ripuli jatkui vaan. Oli pakko eksyttää hieman. Tykkään olla metsässä yksin, hiljaa. Haluan nauttia vain linnunlaulusta ja luonnon rauhasta.

Vierailija
230/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekieli.

Vierailija
231/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andreas kirjoitti:

Kaikki murrehirviöt jotka eivät kykene tuottamaan normaalia suomenkielistä puhetta.

Heistä huokuu vääjäämättä yksinkertaisuus.

Juu, Markku, se on just Markku. No tietenkin Huutokauppakeisarin Markku. Tekee muutenkin rumia tavaroita ja mokaili Mikkelin elaisuojelukodissa naulaamalla kiipeilylautoja seinille. Huonosti kiinnitettyina putosivat kissojen paalle.

Vierailija
232/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äää, äää, ärinä joka välissä.

Vierailija
233/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen mansplainaaminen tai neuvominen on narsistista, koska jos sitä tekee seurassa toiselle, niin että muutkin ympärillä kuulevat, jää vaikutelma, että se neuvottu on todella vajaaälyinen. Narsisti manipuloi juuri noin.

Mieheni sisko teki inhottavasti omalle aviomiehelleen. Laittoi ruokalapun terveen miehensa kaulaan ja kertoi kaikkien sukulaisten kuullen, etta ole sotkematta ruokaa lattialle. 

Vierailija
234/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää eniten puheen liiallinen nopeus. Sanat puuroutuvat yhdeksi sotkuksi, jota ei vaan jaksa kuunnella. Äänikirjatkin kuuntelen usein hidastettuna.

Anne Ramsay, ole kiltti ja rauhoita nopeaa kulkua voicessasi, puuroa, puuroa. Kamalaa kuultavaa. Avaa suutasi ja anna puheen tulla, mutta hitaammin. Mutta ilman tekoripsia.

Vierailija
235/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen nariseva puhetyyli - ikäänkuin puhuja olisi puolinukuksissa. Aika yleinen nykyisin, lieneekö joku hölmö trendi. Olen varma että nämä narisijatkin voisi puhua kunnolla jos viitsisivät olla matkimatta toisiaan.

Sanoista ärsyttää etenkin 'niinku', 'tota' yms. sisällöttömät liikasanat jotka paljastavat ettei puhuja itsekään ymmärrä mitä puhuu. Tai jos aikuinen henkilö puhuu kuten esiteini eli joka toinen sana on 'v*ttu'.

Kirjoitettuna ärsyttää mm. 'niimpä', 'kumpa', 'ompa' tai väärin kirjoitetut yhdyssanat, paljastaa ettei kirjoittaja voi olla älyllisesti kovin lahjakas. Nettikirppiksillä 'kaijuttimet' on myös aika surkuhupaisa enkä ostaisi sellaiselta myyjältä mitään.

Vierailija
236/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten ainainen ylistäminen ja muiden ihmisten ja niiden lasten dissaaminen. Se on toisilla ihan sisäänrakennettu malli. En tiedä mistä se johtuu. Huonosta itsetunnosta vai epävarmuudesta vai onko se jotain harhaa?

Vierailija
237/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papupadat. Ihmiset jotka puhuu toisten päälle ja ei saa omaa suuvuoroa.

Vierailija
238/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää ihmiset (tuntemattomat, naapurit jne) jotka alkavat selittämään miten heillä on töissä mennyt, mitä osti kaupasta tms ilman, että olen edes kerinnyt suutani avaamaan. Enkä edes aikoisi avata juuri tästä syystä, mutta ei sekään heitä estä. Ei kiinnosta puolituntemattomien asiat, pitäkää itsellänne. Niin, enkä myöskään saa puheenvuoroa, jos jään jumiin näihin jorinoihin, että saisi edes itse aikaa kulutettua tai löytää tien ulos.

Vierailija
239/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku emmätiiä tiätsä niiku ömm emmätiiä niinku sillee tiätsä ömm. Jos teillä ei ole mitään järkevää ajatusta päässänne tämän älypuhelinaikakauden takia, niin olkaa hiljaa ja räpeltäkää niskavinossa niitä itikanpillun kokoisia ruutuja. Suomen sivistys tuhoutui.

Vierailija
240/401 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten nariseva puhetyyli.