Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?
Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.
Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)
Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.
Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)
Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)
Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Matkavakuutus maksaa kyllä paljon enemmän kuin pari kymppiä. Viimeksi kun etsin sellaista niin hinta oli parin sadan euron luokkaa. En ottanut, eikä minulla ole ollut varsinaista matkavakuutusta ikinä, mutta joskus luottokortilla maksetussa matkassa on ainakin teoriassa ollut jonkinlainen matkavakuutusturva. Osaan pitää itsestäni huolta ulkomaillakin.
Onnettomuus voi sattua vaikka kuinka pitäis itsestään huolta, tai vaikka joku sairauskohtaus.
No tuo Kanariansaaret ei vielä edes ole niin paha, koska EU:ssa saat kyllä terveydenhoitoa, mutta se että jotkut lähtee esim. Jenkkeihin ilman vakuutusta on aivan käsittämätöntä.
Tässä kattava lista siitä, miten kalliiksi voi käydä, jos olet Yhdysvalloissa ilman matkavakuutusta:
Ensiapu: 5003000 dollaria
Sairaalahoito per vuorokausi: 20005000 dollaria (tehohoidossa jopa 1000020000 dollaria/vrk)
Leikkaukset (esim. umpilisäkkeen poisto, sydänleikkaus jne.): 20000100000 dollaria+
Röntgen- ja laboratoriotutkimukset: röntgen 5001000 dollaria, verikokeet 100500 dollaria
Lääkkeet: moninkertaisesti kalliimpia kuin Suomessa
Ambulanssikuljetus: 10002000 dollaria
Ambulanssilento: 2000050000 dollaria (tai jopa enemmän, tilanteesta riippuen)
Vierailija kirjoitti:
No tuo Kanariansaaret ei vielä edes ole niin paha, koska EU:ssa saat kyllä terveydenhoitoa, mutta se että jotkut lähtee esim. Jenkkeihin ilman vakuutusta on aivan käsittämätöntä.
Tässä kattava lista siitä, miten kalliiksi voi käydä, jos olet Yhdysvalloissa ilman matkavakuutusta:
Ensiapu: 5003000 dollaria
Sairaalahoito per vuorokausi: 20005000 dollaria (tehohoidossa jopa 1000020000 dollaria/vrk)
Leikkaukset (esim. umpilisäkkeen poisto, sydänleikkaus jne.): 20000100000 dollaria+
Röntgen- ja laboratoriotutkimukset: röntgen 5001000 dollaria, verikokeet 100500 dollaria
Lääkkeet: moninkertaisesti kalliimpia kuin Suomessa
Ambulanssikuljetus: 10002000 dollaria
Ambulanssilento: 2000050000 dollaria (tai jopa enemmän, tilanteesta riippuen
Joo, palsta poisti nuo väliviivat numeroista...
Vierailija kirjoitti:
Minä en EU-alueella matkustaessa hanki matkavakuutusta, koska pidemmille matkoille ne ovat kalliita (matkustan yleensä kuukausia kerrallaan), ja onhan minulla eurooppalainen sairasvakuutuskortti, joka toimii kaikissa EU-maissa, joten en näe syytä miksi ostaa kallis matkavakuutus.
Voi vaan olla aika karu kokemus jos joutuu julkispuolen sairaalaan monissa maissa. Eikä se eu-kortti korvaa esim. uusia matkalippuja.
Kaikkihan muistaa koronan.Olin ollut 2kk espanjassa,sulku tuli pariviikkoa ennen kotiin lähtöä,lennot loppuivat Suomeen finnairin lippu maksoi 500€, kun matkani keskeytyi paripäivää ennen kun lentoni kotiin olisi lähtenyt,jatkuvasti voimassa oleva matkavakuutus korvasi kaikki kuluni alkaen taksi lentokentälle,lento,besa kustannukset kotimaan päässä noutajaltani kotimaassa.En ole koskaan katunut vakuutuksen ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en EU-alueella matkustaessa hanki matkavakuutusta, koska pidemmille matkoille ne ovat kalliita (matkustan yleensä kuukausia kerrallaan), ja onhan minulla eurooppalainen sairasvakuutuskortti, joka toimii kaikissa EU-maissa, joten en näe syytä miksi ostaa kallis matkavakuutus.
Voi vaan olla aika karu kokemus jos joutuu julkispuolen sairaalaan monissa maissa. Eikä se eu-kortti korvaa esim. uusia matkalippuja.
Myöskään kata jatkohoitoa. Saat hoitoa samalla tasolla kuin paikallisia hoidettaisiin eli paikallisessa sairaalassa siihen asti, että selviydyt ja pystyt mahdollisesti järjestämään itsesi kotimatkalle omaan kotimaahan. Se ei todellakaan kata silmätulehduksia, kuumeita, ruokamyrkytyksiä, tmv. Voisi olla aika karu kokemus jos aivoverenvuodon tai sydärin saat, pelastetaan just siihen pisteeseen, että elät, kärrätään pihalle ja toivotetaan hyvää jatkoa. Ihan vinkiksi, että moni lentoyhtiö ei päästä lennolle jos on tilanne päällä ja näytät huonovointiselta. Niihin on omat vakuutusyhtiöiden prosessit olemassa. Mikään yhtiö ei halua ottaa vastuuta vakuuttamattomasta potilaasta.
Jos pidemmillä reissuilla olet eli yli 3 kk Eu:n sisällä yhdessä maassa niin sähän joudut muutekin jo kirjaamaan itsesi maan verojärjestelmään ja luultavasti vaihtamaan sosiaalijärjestelmäsi Kelasta pois. Vinkki vitosena, silloin sulla ei ole mitään mikä auttaisi jos jotain tapahtuu. Vakuutus joko Suomesta tai paikallisena hankittuna pelastaa siinä tilanteessa.
Kun jotain sattuu ulkomailla eikä ole vakuutusta, niin sitten soitetaan Iltasanomiin ja Iltalehteen ja itketään miten Finnair ja Suomen ulkoministeriö ovat jättäneet suomalaisen pulaan. Lehti tekee lööpin: mika/sari jumissa laspalmasin baarissa. Ei rahaa, kukaan ei maksa heille hotellia ja kotiamatkaa. Lehti julkaisee somessa avatun keräystilin numero, että saadaan rahaa tunareille.
Some villiintyy, miten ei Suomen valtio huolehdi kansalaisistaan, jotka ryyppäävät rahansa ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon matkustaneena ja ulkomailla asuneena ja asuvana oman kokemukseni mukaan Suomen terveydenhuolto on nimenomaan EU:n pohjasakkaa. Kaikkialla muualla olen saanut huomattavasti parempaa palvelua, edullisemmin tai ilmaiseksi ja ja paljon paljon nopeammin.
Höpölöpö, kyllä sillä kortilla saa tarvittavan hoidon, myös kuumeisiin, silmätukehduksiin jne.
Vakuutus on aina vakuutusyhtiolle rahaa tuottava instrumentti, jonka ostaja maksaa rahaa sita vastaan, että hyvin pieni realisoitunut riski ei tulisi rahallisesti kohtuuttoman hintaiseksi. Olen asunut ulkomailla vuosikymmenen ilman ainuttakaan vakuutusta, siinä saastaa joka vuosi sen verran rahaa, että lekuri kaynnit joita harvakseltaan tulee on kannattava maksaa omasta pussista.
En mopoile tai harrasta asioita, joissa voi helposti saada siipeensa.
EU:n alueella saa Eurooppalaisella sairausvakuutuskortilla sen hoidon mitä paikallisetkin saisivat. Mutta jos joudut vaikka onnettomuuteen, jonkun pitäisi sinut sen akuutin tilanteen jälkeen tuoda Suomeen ja sitä ei enää korvatakaan. Ambulanssilennot on todella kalliita. Tai jos umpisuoli puhkeaa. Akuutti tilanne hoidetaan kyllä mutta tavalliselle lennolle juuri leikkauksesta toipuvaa ei välttämättä oleta.
Ja jos on Euroopan ulkopuolella reissussa, matkavakuutuksen ottamatta jättämisellä pelaa kyllä melkoista venäläistä rulettia. Mutta kukin tyylillään, ei vain sitten kannata itkeä jossain Bangkokin sairaalassa että miksi Suomen valtio ei kuskaa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on matkavakuutus eikä tarvitse ottaa erillisiä vakuutuksia.
Luuletko että näillä pa-tyypeillä on luottokortti?
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on matkavakuutus eikä tarvitse ottaa erillisiä vakuutuksia.
Juuri näin. Käsittämätöntä että jotkut jättävät luottokortin hankkimatta!
Kannattaa lukea tarkkaan millainen se luottokortin matkavakuutus oikein on.
Eurooppalainen (Pohjola) matkavakuutus korvasi peräti pari kymppiä (nekin vain lääke- ja päivystyskuluja), kun jouduin onnettomuuteen Virossa. Menetykset itselleni oli oli noin 700e.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tuolla eu-kortilla saa kuin terveyskeskustasoista välttämätöntä hoitoa. Jos joudut sairaalaan tai vaikka ambulanssikuljetuksella kotimatkalle niin turha kirota satojen tuhansien eurojen laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus on aina vakuutusyhtiolle rahaa tuottava instrumentti, jonka ostaja maksaa rahaa sita vastaan, että hyvin pieni realisoitunut riski ei tulisi rahallisesti kohtuuttoman hintaiseksi. Olen asunut ulkomailla vuosikymmenen ilman ainuttakaan vakuutusta, siinä saastaa joka vuosi sen verran rahaa, että lekuri kaynnit joita harvakseltaan tulee on kannattava maksaa omasta pussista.
En mopoile tai harrasta asioita, joissa voi helposti saada siipeensa.
Vaikka et harrasta ja olet varovainen niin joku muu voi aiheuttaa sinulle tapaturman. Yksikin pesemätön tomaatti lautasella voi aiheuttaa vakavankin tulehduksen, ruokamyrkytykset, auringonpistokset, öttiäisten puremat, jne. Matkavakuutus ei kyllä niin hintava ole ettenkö jättäisi sitä hankkimatta suhteessa riskeihin mitä hoidot tulisi maksamaan.
Asun myös vuokralla,vuokraus ehtoihin kuuluu pakollinen kotivakuutus jota ilman ei vuokraus onnistu. Voin myös kertoa tapauksesta jossa työkaverillani lomamatkalla alkoi vuotaa verta nenästä, joka ei tyrehtynyt normaalisti,kun se jatkui hän lähti sairaalaan se käynti maksoi 2000 markkaa ja se toistui saman matkan aikana uudelleen.Onneksi hän oli ammattiliiton jäsen,hän totesi jälkeenpäin yhdelläkertaa kuitanneensa kymmenen vuoden jäsenmaksunsa.