Olin kerran Madeiralla, viihdyin hyvin
Paremmin kuin missään muualla ja olen kolunnut läpi kymmenet ja kymmenet maat.
Mietin, mistä se oikein johtui, että niin viihdyin siellä ja muistelin oikein miten miellyttäviä ja luontevia ne ihmiset siellä olivat. Ilmapiiri oli niin leppoisa.
Vaatimatonta, rauhallista ja mukavaa kansaa ja Madeira oli todella kaunis ja rauhallinen paikka.
Kommentit (98)
Madeiralle on liian pitkä matka. En jaksa istua lentokoneessa niin kauaa. Kauniilta kyllä näyttää kun on niin paljon kukkia. Toinen mikä kiinnostaa on Azorit. Oletko käynyt ap siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levada-reitit on kivoja. Kukkaloisto uskomaton. Kaunis paikka. Uimme merivesialtaassa.
Jos totta puhutaan niin kesäinen Helsinkikin on huomattavasti vehreämpi kuin Madeira.
No älä nyt puhu paskaa.
Kuivaa korppua se on verrattuna alkukesäiseen Suomeen missä kaikki on vaalean vihreää ja syreenit kukkii. Kotimaa vetää vehreydessä voiton.
Kävin siellä syksyllä ja kukkia oli vaikka kuinka paljon. Teiden varsilla oli isoja hortensioita ja pensaissa oli punaisia kukkia. Mietin, että millainen kukkaloisto siellä on keväällä sitten.
Kuulostaa hyvältä. Rakastan kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut sinne matkustamisesta , mutta olen kuullut että siellä on tosi lyhyt lentokenttä ja laskeutumiset ja nousut aika hasardeja.
Siksi en ole uskaltanut mennä.
En muista mitään tuollaista, muistaisin varmasti jos niin olisi.
Tosin käynnistäni on jo yli 20 vuotta, mutta ei lienee vaikuta asiaan. ApSitten varmaan olet ollut kännissä tai nukkunut laskun / nousun, muuten kyllä muistaisit.
En harrasta kännäilyä.
Madeiralta saa vuokrattua isoja taloja (300 m2) uima-altaalla kivaan hintaan. Maisemat aivan huikeat korkeuserojen vuoksi. Vähän madeiraa ja vinho verdeä ja grillissä vartaat. Uimaan altaaseen ja töllöstä portugalin ajankohtaisohjelmia. Aamulla vuokra-auto käyntiin ja hakemaan Funchalin hallista tuoretta tonnikalaa illan grillausta varten. Kivointa aikaa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan sitä maata ja itseäni. Olen rakastunut hölmö ja aika yksinäinen.
Ap
Oliko hauskaa? Oikea Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olivatko miehet isokaluisia ja naiset tiukkapilluisia ystävällisiä kaunottaria??
Oli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Madeiralta saa vuokrattua isoja taloja (300 m2) uima-altaalla kivaan hintaan. Maisemat aivan huikeat korkeuserojen vuoksi. Vähän madeiraa ja vinho verdeä ja grillissä vartaat. Uimaan altaaseen ja töllöstä portugalin ajankohtaisohjelmia. Aamulla vuokra-auto käyntiin ja hakemaan Funchalin hallista tuoretta tonnikalaa illan grillausta varten. Kivointa aikaa elämässä.
Mmmm. Kuullostaa hauskalta ja herkulliselta.😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko miehet isokaluisia ja naiset tiukkapilluisia ystävällisiä kaunottaria??
Oli.
Ap
Höpsis. Oikea Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levada-reitit on kivoja. Kukkaloisto uskomaton. Kaunis paikka. Uimme merivesialtaassa.
Jos totta puhutaan niin kesäinen Helsinkikin on huomattavasti vehreämpi kuin Madeira.
Madeira on täynnä tunneleita. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Olipas mäkistä, myös Funchalin alue. Kaunis luonto ja hyvää, edullista ruokaa. Viiniharrastelijoina maistelimme joka ilta uutta madeiraa. Manner-Portugali kiva myös.
Saaret on merenpohjan vuoria ja usein saaret nousee vedenpinnan yläpuolellakin.
Minäkin tykkäsin Madeirasta! Ihania ne Levada-kävelyt. Haaveilen Azoreista seuraavaksi. Vieläkin villinpää luontoa. Lennot sinne vaan on tosi kalliita.
Saari tuliperäinen ja siellä on usein pieniä maavyöryjä johtun runsaista sateista ja maaperän laadusta. Korkeuserot ovat päätähuimaavia ja muutenkin paikkaa ei voi suositella kuin tervejalkaiselle.
Ehkä juuri dramaattisen luonnon takia Madeira onkin niin hieno kokemus. Ja saarella on omanlainen leppoisa tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Madeiralle on liian pitkä matka. En jaksa istua lentokoneessa niin kauaa. Kauniilta kyllä näyttää kun on niin paljon kukkia. Toinen mikä kiinnostaa on Azorit. Oletko käynyt ap siellä?
Enpä ole Azoreilla käynyt, mutta tottakai sekin Portugalin kohteena kiinnostaisi.
Nykyään kun on koira, ei tule juuri lähdettyä minnekään, kun ei halua jättää sitä hoitoon minnekään, kun on vähän hankala tapaus kyseessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, mutta ilmailun ystävänä kiinnostaisi käydä Madeiralla. Tietääkseni lentäjiltä vaaditaan joku lisäkoulutus jos lentävät Funchaliin. Sen verran haastava tuo sijainti. Aina lennot ei pysty sinne laskeutumaan:
Finskillä on 4 vai 7 lentäjää, joilla lupa laskeutua/nousta ko kentälle.
Olen ollut useita kertoja. Ihana saari. Aivan ihana!
Funchal on oikea kaupunki eikä mikään turistihökötelmä. Niin ja turisteista puuttuvat sellaiset känniöyhöttäjät (en puhu nyt suomalaisista)
Vierailija kirjoitti:
Himouimarille Kroatia, Kreikka, Portugalin muut paikat ja Espanja on parempia.
Itse on jättänyt Madeiran väliin just sen takia että ei ole hirveästi hiekkarantoja eikä surffauspaikkoja. Näin olen kuullut onko totta?
Kaikki kaverit jotka on käyneet ovat kyllä tykänneet.
Madeiralla on lähinnä merivesialtaita eli ei sovi hiekkarantalomailuun. Surffauksesta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Itse on jättänyt Madeiran väliin just sen takia että ei ole hirveästi hiekkarantoja eikä surffauspaikkoja. Näin olen kuullut onko totta?
Eipä ole juuri hiekkarantoja ja siksi tietynlainen jengi puuttuu.
Ihania merivesialtaita ja uin kyllä hotellin upean allasalueen lisäksi myös meressä - hotellin laiturilta.
Saaren sää on se mitä on. Ei auringonpalvojille.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle himouimari Israelin Eilatia ja Punaista merta!
On ihan hillittömän upeita kaloja ja muita meren eläimiä aivan useita satoja lajeja!
Myös sukellusveneellä ja observatorioon pääsee niitä livenä katselemaan.
Siellä on meri aina lämpimämpi, kuin ilma, mikä on aika erikoinen kokemus ja tekee sukeltamisen miellyttäväksi.Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaverit jotka on käyneet ovat kyllä tykänneet.Eipä ole juuri hiekkarantoja ja siksi tietynlainen jengi puuttuu.
Ihania merivesialtaita ja uin kyllä hotellin upean allasalueen lisäksi myös meressä - hotellin laiturilta.
Saaren sää on se mitä on. Ei auringonpalvojille.
Sekin oli syy, miksi viihdyin siellä, koska en tykkää löhöillä auringossa, olen mieluiten liikkeellä luonnossa tai meressä uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole oikein ketään kelle puhua. Siksi tein tän alotuksen.
Ap
On kyllä läheisiä, keille puhua, mutta ei oikein sielunkumppania enää, mutta onneksi te olette täällä. Oikea Ap.