Mies ei tarjoa esim. ravintolassa, mutta muille pitää esittää että tarjoaa??????
Vakituinen parisuhde ja aikuiset ihmiset kyseessä, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Tarjoamattomuus ei ole varsinainen ongelma, joten on ihan ok että maksetaan omansa, joten siitä ei tarvitse alkaa jankata. Mutta tämä on omituista; kun mennään syömään ihan vaan keskenään, se että tarjoilija tuo erilliset laskut on miehelle ok, mutta jos ollaan miehen sukulaisten tai kaverien kanssa ravintolassa syömässä, sama ei käykään. Mies ei kuulemma kehtaa maksaa erikseen, joten hän sitten "tarjoaa"=maksaa molempien laskun muiden seurassa ollessa, mutta haluaa summan takaisin myöhemmin.
Miehelle on tärkeää ja on erikseen korostanut, että hän ei tarjoa ja maksa kaikkea vaan kumpikin maksaa oman osuutensa syömässä, matkoilla jne. Miksi kuitenkin muiden seurassa ja muiden miesten maksaessa koko laskun myös puolisonsa osalta, alkaa teatteriesitys jossa mies maksaa koko laskun ja esiintyy tarjoavana miehenä? Miksi ei voi pyytää erillisiä laskuja kuten tavallisestikin? Olen kysynyt, ei kuulemma "kehtaa". Miksi erilliset laskut ovat ok ja oletus kahdestaan, mutta seurassa ne onkin noloa eikä "kehtaa" antaa naisen maksaa osuutensa?
Minusta homma menee niin, että jos sovitaan että kumpikin maksaa omansa, kumpikin myös maksaa omansa, tilanteesta ja seurasta riippumatta. Jos toinen haluaa tarjota, niin hän silloin todellakin tarjoaa eikä vain esitä muille tarjoavansa ja kysele summan perään myöhemmin. Mikä tuossa esittämisessä on ideana?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat herrasmiehet perinteisesti tarjoavat/maksavat laskun. Mieheni on pienituloinen, mutta ei minua haittaa jos hän haluaa seurassa tai tarjoilijalle esittää parempituloista kuin on. Olen joko etukäteen antanut hänelle rahaa laskun maksuun tai sitten hän maksaa kortillani. Tuollainen pieni itsetunnon pönkitys ei ole minulta pois.
Miten kenenkään itsetunto voi pönkittyä MUIDEN varallisuuden avulla? Jos mies ottaa autoliikkeestä koeajoon kalliin auton, hänen itsetuntonsa pönkittyy tuolla logiikalla siitä, että saa ajaa muutaman kilometrin autokaupan esittelyautolla. Ehh......
Tuttavat eivät tiedä kuinka pienituloinen mieheni on, eikä itselläni puolestaan ole halua eikä tarvetta korostaa parempituloisuuttani.
Tuttavat eivät tiedä, mitä mies tekee työkseen tai tekeekö edes töitä? Esitätte muussakin kuin laskunmaksussa? Mies esittää olevansa johtajapäällikköinsinööri vaikka ei olekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat herrasmiehet perinteisesti tarjoavat/maksavat laskun. Mieheni on pienituloinen, mutta ei minua haittaa jos hän haluaa seurassa tai tarjoilijalle esittää parempituloista kuin on. Olen joko etukäteen antanut hänelle rahaa laskun maksuun tai sitten hän maksaa kortillani. Tuollainen pieni itsetunnon pönkitys ei ole minulta pois.
Miten kenenkään itsetunto voi pönkittyä MUIDEN varallisuuden avulla? Jos mies ottaa autoliikkeestä koeajoon kalliin auton, hänen itsetuntonsa pönkittyy tuolla logiikalla siitä, että saa ajaa muutaman kilometrin autokaupan esittelyautolla. Ehh......
No tuollaisissa tarjoamistilanteissa ei ainakaan tule kolhua itsetuntoon. Ihan ymmärrettävää.
Outo keskustelu. Täällä(kin) on ollut monta keskustelua piheistä miehistä parisuhteessa. Näitä on puolusteltu nykyajalla, tasa-arvolla ja moittimalla naisia lompakkoloisiksi ja lokeiksi kun ihmettelevät että parin euron kahvikupin tarjoaminen naisystävälle on liikaa. Nyt sitten pidetään lähes itsestäänselvyytenä, että mies maksaa ja jos miehellä ei ole varaa niin nainen antaa miehelle rahaa, jotta mies voi sitten esittää herrasmiestä ja maksaa koko laskun. Ap:n mies vasta ihme hyypiö onkin, vaikka hänhän toimii niinkuin kuulemma nykyaikana kuuluu ja kaikki toimivat, naisetkin suorastaan vaativat koska pystyvät ihan itsekin maksamaan oman ruokansa eivätkä tarvitse siihen miestä ja parisuhde perustuu muulle kuin rahalle. Nih.
Että mitähäh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kukkarostasi pois.
Yksinkö sinne ravintolaan pitäisi mennä ja jättää mies kotiin? Tai mitä minä siitä hyötyisin, että nöyryyttäisin miestäni maksamalla ainoana naisena seurueessa laskun, sama summahan siinä menisi.
Minun miehen itsetunto kyllä kestää sen, että minä maksan ravintolalaskun. Muut eivät tiedä, mistä rahoista minä maksan, omistani vai yhteisistä.
Pyydä itse seuraavan kerran erilliset laskut yhteisen sijaan.
Kuulostaa ihan mun eksältä. Aina esitys muille, että hän tarjoaa ja maksaa kaiken, vaikka todellisuudessa maksoin osuuteni hänelle. En tiedä mikä ihmistä vaivaa. Ja ei mulle se oman osuuden maksaminen ole se ongelma vaan juurikin se että esitetään muille jotain muuta.
Ensi kerralla sanoisin jo ravintolaan mennessä miehelle, että joko suoraan eri laskut tai sitten hän tarjoaa, mutta sinä et maksa takaisin. En lähtisi tuollaiseen pelleilyyn yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun eksältä. Aina esitys muille, että hän tarjoaa ja maksaa kaiken, vaikka todellisuudessa maksoin osuuteni hänelle. En tiedä mikä ihmistä vaivaa. Ja ei mulle se oman osuuden maksaminen ole se ongelma vaan juurikin se että esitetään muille jotain muuta.
Niin juurikin se. Muistan joskus kun tarjoilija ravintolassa ei kysynyt yhteen vai erikseen, vaan ilmeisesti oletti että samasta maksetaan enkä alkanut huudella perään ja toi sitten yhteisen laskun. Mies maksoi sen selvästi ärsyyntyneenä ja myöhemmin kiukutteli, kuinka minä en pyytänyt omaa laskua vaan oletin että hän maksaa koko laskun ja luulen olevani joku prinsessa jolle pitää maksaa kaikki. Kun mennään isommalla joukolla ravintolaan, tulisi riita siitä jos sanoisin tarjoilijalle, että maksetaan erikseen. Mutta kuitenkin todellisuudessa maksetaan erikseen, kun myöhemmin maksan osuuteni takaisin.
Ja ihan itse valitsit tuollaisen miehen.
Eikö todellakaan ollut vaihtoehtoja?
Yhteinen taloustili jonne molemmat siirrätte jonkun verran rahaa tuommoisia tilanteita varten.
Älä enää maksa osuuttasi takaisin. Ei kai mies tuohon teatteriin kovin monesti lähde mukaan, jos joutuukin todellisuudessa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen taloustili jonne molemmat siirrätte jonkun verran rahaa tuommoisia tilanteita varten.
Ja ap tilaamaan samanhintaisia ruokia ja juomia kuin mies siellä ravintolassa. Jos molemmat laittavat taloustilille saman summan, sitä pitää kuluttaakin samalla summalla. Muuten vähemmän kuluttava maksaa enemmän kuluttavan osuutta, ts. tarjoaa. Ja koska tämä oli ehdoton nounou aloittajan pihimiehelle, se on vastaavasti yhtä nounou myös aloittajalle.
Jos haluaa olla parisuhteessa itsekkään pihistelijän kanssa, silloin se tehdään pihistelijän ehdoilla. Ja ne ehdot pätevät siis myös pihistelijään. Pihistelijät kun tahtovat olla vähän sellaisia, että sanovat pitävänsä esim. lahjoja turhina eivätkä itse niitä osta perusteluna että ollaan aikuisia/tavaraa on jo paljon/ei tiedä mitä ostaisi jnejne tekosyitä, vaikka todellinen syy on se, ettei halua ostaa/antaa toiselle mitään. Kummasti kuitenkin nuristaan kun ei saada omana syntymäpäivänä lahjaa "et edes kakkukahveja tarjonnut". En tarjonnut en, kun et sinäkään.
Parisuhdeitsekkyys on muuten nykyään todella yleistä, mistä lienee johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä nauraisin päin näköä ja sanoisin, että anna olla, ei jaksa ja maksaisin itse omani. Tosin, mä en tuollaisen nihilistin kanssa jaksaisi edes olla
Moni luulee, että nihilisti on itara/pihi tms. Ärsyttävää, kun käytetään sivistyssanaa, jota ei ymmärretä alkuunkaan.
Mun exä oli vieläkin hauskempi. Se maksoi laskun mun kukkarolla eli esitti että oli hänen kukkaronsa ja otti rahat sieltä. Kaikki aina ihasteli kuinka se jätti runsaat tipit.
Hassua. Meillä on omat tilimme ja lisäksi yhteinen, jolle molemmilla kortit. Niillä maksellaan yhteiset menot, kumpi ensin ehtii. Suosittelen. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nauraisin päin näköä ja sanoisin, että anna olla, ei jaksa ja maksaisin itse omani. Tosin, mä en tuollaisen nihilistin kanssa jaksaisi edes olla
Moni luulee, että nihilisti on itara/pihi tms. Ärsyttävää, kun käytetään sivistyssanaa, jota ei ymmärretä alkuunkaan.
Tämä. Sama kuin akateemikko käytettynä akateemisen tutkinnon suorittaneesta.
Ihan vain koska vanhempi kansanosa on sitä kastia, että heillä usein on yhteinen tili ja kaikki maksetaan sieltä. Tai sitten eri tilit, mutta tyyliin pappa käyttää mamman pankkitunnuksia laskujen maksuun tai toisin päin. Eli rahat on aidosti käytännössä yhteiset ja ajatusmaailma se, että perheessä pitää niin olla.
Nykyaikainen parisuhde aika harvoin toimii taas enää noin. Molemmilla on tilinsä, molemmat käy yhtä lailla töissä ja kotiäidit alkaa olla harvinaisuus. Koska perhemalli on muuttunut, niin molemmat yleensä osallistuu kustannuksiin, eikä kumpikaan osapuoli "tarjoa" ellei nyt jotain erityistä ole, että toisen vaikka synttäriksi syömään veisi.
Vanhempi kansa ei tätä ymmärrä ja heidän mielestään mies, joka ei maksa perheensä ravintolalaskua, on joko tyyliin peliveloissa tai ulosottokierteessä. Perhe on kuin heitteellä. Vaimolla ja lapsilla ei ole rahaa ja mies ei maksa. Sama tilanne olisi, jos vaimo maksaisi. Vanha kansa ajatteli, että juoko se mies nyt aivan kaikki rahansa, kun vaimon pitää ravintolalaskukin täällä maksaa. Helpommalla siis usein päästään mielikuvatasolla, kun mies maksaa ravintolalaskun silloin jos pöydässä on niitä yli 60-vuotiaita.
Meillä on yhteinen luottokortti ja yleensä maksan sillä jos vaimon kanssa syödään. Mutta hän on se, joka näissä on tarkempi. Että jos mulla on ollut 2 olutta ja hänellä vain 1 viini, niin hän saattaa huomauttaa, että maksoin nyt sulle puolikkaan oluen. Mun puolesta en pennosia laskisi ja antaisin mennä vain yhdellä samalla laskulla.
Aivan pelletouhua, en katselisi hetkeäkään. En muutenkaan ymmärrä parisuhteita, joissa eletään kuin kämppikset ja maksetaan kaikki sentilleen tasan. Jos on niin pihi ettei voi välillä tarjota kumppanille esim ravintolassa, niin ei jatkoon!
Kyse nyt tuskin on mistään rikkaan esittämisestä. Kyllähän ne läheiset tietää noin suunnilleen, että mitä työtä tekee ja millä autolla se ajaa. Kyse on enempi etiketistä. Mies haluaa olla herrasmies ja käyttäytyä ikään kuin sen mukaan siinä muiden läsnäollessa.
Ai että sinun mielestäsi on miehelle "nöyryyttävää", jos nainen maksaa laskun ja että miehen itsetuntoa pitää "pönkittää" antamalla hänelle salaa rahaa laskun maksamiseen?
Alkaa tuntua siltä, että ansaitsette toisenne.
- eri