Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !
Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!
Kommentit (518)
Aamiainen klo 8 (viikonloppuna myöhemmin)
Lounas klo 13-14 (viikonloppuna myöhemmin)
Välipala liikuntailtana klo 18
Päivällinen 20.30 (viikonloppuina myöhemmin, liikuntailtana noin klo 22).
Eli 3-4 kertaa päivässä sopii minulle parhaiten. Haluan pitää riittävän pitkät ateriavälit tämänkin takia:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/20/naposteletko-ei-pitaisi-jatkuv…
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.
Tämä on just se oikea ateriarytmi. Jokaisella aterialla kaikkia ravintoaineita. Ei tule nälkä välillä eikä tee mieli ahmia. Annoskoot ovat pieniä. Olen tällä systeemillä laihtunut jo 12 kg puolessa vuodessa eli justiinsa oikean verran/kk.
Mä syön kaks tai kolme kertaa päivässä. En ehdi syödä useammin eikä ruoka oo koko ajan mielessä. En napostele, vedä limuja, juo kahvia tai syö pullaa tai karkkeja. Olen perus terve.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä.
Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.
Miten se on nyt niin vaikea ymmärtää, että ruokailukertojen määrä ei ole sama kuin syödyn ruuan määrä.
Syön kolme kertaa päivässä. Lounas klo 12, välipala klo 16 ja päivällinen klo 19.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
-laillistettu ravitsemusterapeutti
Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.
Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.
Eiköhän työelämässä ole kaikenlaisilla tavoilla syöviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
Iltapala 21Helposti menee.
Huh huh ruoka suussa vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.
Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.
Aamiainen syödään tietenkin. Lounas klo 11, kahvitauko + välipala klo 14, illallinen töistä tullessa joskus 17-18 ja nukkumaan mennessä iltapala, olen huomannut että nukun paremmin jos syön illalla.
Arkipäivinä syön näin:
-Aamupala joku hedelmä tai puuro ja kuppi kahvia.
-Lounas klo 11 aikoihin töissä ja silloin lämmin ateria joka on aikalailla lautasmallin mukainen.
-Töiden jälkeen toinen lämmin ateria joka on samaa luokkaa kuin lounas.
-Iltapala joku kevyt ruoka kuten maitorahkaa hedelmien kera.
En ehdi arkisin syömään enempää ja varmasti lihoaisin jos söisin enemmän vaikka liikun melko paljon.
Vapaapäivinä syön sitten miten sattuu ja epäterveellisemmin.
M30
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi, oon syöny viimeksi 11 aikaan. Nyt ilmeisesti pitää mennä hallitsemattomasti syömään kaikkea mahdollista.
Miksen mää ole mättänyt vaikka syönyt tänään 3kertaa ja seuraava on päivällinen? En vedä kaksinkäsin vaikka kertoja on 4-5.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sanotaan että pitäisi liikkua ja olla hoikka ja toisaalla sanotaan että pitäisi syödä kuin porsas.
THL suosittelee 5-6 kertaa päivässä. Miettikää, KUUSI!
Toisaalta jos söisit 5-6 kertaa päivässä niin ehkä kehosi oppisi, että ruokaa on kohta tulossa lisää. Silloin joka aterialla ei tarvitsisi syödä kuten porsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vahvasti työelämässä, mutta syön aamupalan, lounaan, pienen välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ennen lapsia söin illalla vain kerran, mutta lasten kanssa on luontevaa syödä samaan aikaa. Iltapäivän välipala on itselle must, että verensokeri ei putoa liikaa ja loppupäivästä riittää energiaa töissä ja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen syödään tietenkin. Lounas klo 11, kahvitauko + välipala klo 14, illallinen töistä tullessa joskus 17-18 ja nukkumaan mennessä iltapala, olen huomannut että nukun paremmin jos syön illalla.
Mitkä sun mitat on...? Minä olen 172/64
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
Iltapala 21Helposti menee.
Siis miten te haluatte syödä vielä noin myöhään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.
Tämä on just se oikea ateriarytmi. Jokaisella aterialla kaikkia ravintoaineita. Ei tule nälkä välillä eikä tee mieli ahmia. Annoskoot ovat pieniä. Olen tällä systeemillä laihtunut jo 12 kg puolessa vuodessa eli justiinsa oikean verran/kk.
Ja tämähän ei ollenkaan passaa niille jotka ovat mieltä että omatyyli syödä harvoin on ainoa ja oikea. Kaikki muu tarkoittaa ahmimista ja väärää rytmiä. Eikä kyetä ymmärtämään.
Minä syön. Ikää 49 v, painoa 53 kg, eli lihavuus ei ainakaan vaivaa. 3 näistä on toki erilaisia "paloja", aamupala, iltapäivän välipala ja iltapala, eli ei nyt tarvi jatkuvasti jotain ruokaa olla ihan laittamassa. Esim. näin söin eilen:
- Aamupala: Tuorepuuroa jossa kaurahiutaleita, jogurttia, mansikoita
- Lounas: Pinaattikeittoa, muna, reissumies-leipää
- Iltapäivän välipala: Lasi kefiiriä ja persikka
- Päivällinen: Paistettua lohta, perunamuusia, höyrytettyjä kasviksiä öljykastikkeella
- Iltapala: Karjalanpiirakka, kurkku- ja porkkanatikkuja
Mä syön pari kertaa päivässä plus omena tai jotain siinä välissä. Juoksua tulee harrastettua 5-6 km päivässä.
Tää sopii mulle.
Vierailija kirjoitti:
Välipalat on pikkulapsille.
Syön lounaan ja päivällisen. Pakko syödä välipala tai muuten liian pitkä väli aterioilla. En syö aamiaista.
En tykkää syödä itseäni ähkyyn, joten pienemmät annokset useammin sopii paremmin kuin jättiannos paristi päivässä. Olen hoikka.