Kuka tekee osa-aikaiset työt
Jos hallituksen esitykset menee läpi ja sovitellun päivärahan suojaosuudet poistetaan?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset todella näin yksinkertaisia? Sopikaa työnantajan kanssa mille päiville tuntinne laittaa ja etsikää toinen työ vapautuville päiville.
Ei saa olla kahdessa eri firmassa samaan aikaan.
Nimenomaan. Kilpailukielto työsopparissa
Ei ole laillista pitää kilpailukieltoa, jos kyse jostain matalapalkkaisista palvelualan töistä osa-aikaisella sopimuksella. Voi ihan hyvin ottaa toisen työpaikan.
Tuollaiset kilpailukiellot koskee lähinnä aisantuntijoita ja johtoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Muutin metsään ja tee 10h viikossa.
Minäkin teen. 10 kpl 12h yövuoroja kuussa. 20pv kuussa vapaata. Yövuoro 210e netto. 2100e lapaan kuussa, että katselen pääasiassa sohvalla netflixiä. Vapaat ja lomat niin pitkiä kuin rahaa säästän ja haluan.
-laitosyökkö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset todella näin yksinkertaisia? Sopikaa työnantajan kanssa mille päiville tuntinne laittaa ja etsikää toinen työ vapautuville päiville.
Olen ollut neljällä eri työnantajalla yhtä aikaa. Yhdessä 50% ja muissa kolmessa tuntiopettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjat tietenkin. Eikös toimeentulotukeen ollut tulossa työvelvoite?
Ei ole selkeästi vielä kerrottu missään onko työvelvoite vai enemmänkin työnhakuvelvoite ja velvollisuus ottaa vastaan sitä jos jotain julkisen puolen työtä tarjotaan.
Mutta jännittävä nähdä tämäkin, jos toteutuu työntekovelvollisuutena, että miten monta tuntia työvelvollisuus esim. tuohon vajaan 600 euron perustoimeentulotukeen on.Ja teetetäänkö esim. omat työni jatkossa ( koulunkäynnin ohjaaja) kouluttamattomilla, hommaan pakotetuilla. Samaan aikaan ollaan kuitenkin esim. meidän kaupungissa tehty hieno Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023–2026. Ja samaan aikaan kaupunki aikoo seuraavan budjettikauden aikana säästää lapsilta ja nuorilta 9 miljoonaa.
Vajaan 600 euron? Minä saan toimeentulotukea 47e/kk.
Työmarkkinatukea noin 650e netto, asumistuki noin 420e, ja muutama kymppi toimeentulotukea.
kolmee eri tukea.hiton hienoo koht leikataa onneks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjat tietenkin. Eikös toimeentulotukeen ollut tulossa työvelvoite?
Ei ole selkeästi vielä kerrottu missään onko työvelvoite vai enemmänkin työnhakuvelvoite ja velvollisuus ottaa vastaan sitä jos jotain julkisen puolen työtä tarjotaan.
Mutta jännittävä nähdä tämäkin, jos toteutuu työntekovelvollisuutena, että miten monta tuntia työvelvollisuus esim. tuohon vajaan 600 euron perustoimeentulotukeen on.Ja teetetäänkö esim. omat työni jatkossa ( koulunkäynnin ohjaaja) kouluttamattomilla, hommaan pakotetuilla. Samaan aikaan ollaan kuitenkin esim. meidän kaupungissa tehty hieno Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023–2026. Ja samaan aikaan kaupunki aikoo seuraavan budjettikauden aikana säästää lapsilta ja nuorilta 9 miljoonaa.
Vajaan 600 euron? Minä saan toimeentulotukea 47e/kk.
Työmarkkinatukea noin 650e netto, asumistuki noin 420e, ja muutama kymppi toimeentulotukea.
kolmee eri tukea.hiton hienoo koht leikataa onneks
Leikataanko muuta kuin asumistukea? Jos julkisuudessa rummutetaan työttömyystuen suojaosan poistoa ja muita tukia, totta kai hakijoita siirtyy sovitellusta työttömyysturvasta muihin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee esim. henkilökohtaisen avustajan työtä, joka on lähes aina osa-aikaista? Kaupan kassat? Hallitus puhuu kannustinloukusta, mutta rakentaa tässä itse sellaisen. Tämä malli nimenomaan tekee sen, että kokonaan työttömänä ollessa saa sitten enemmän rahaa kuin osa-aikatyössä.
Henkilökohtaisella avustajalla voi olla kaksi tai kolme avustettavaa.
Kassoja ja muita myyjiä on jatkossa palkattava kokoaikaisiksi, jos kauppa haluaa saada työntekijöitä. Esimerkiksi jos kaupassa on nyt 10 myyjää, joilla kaikilla sopimus 30 tuntia viikossa, yhteensä 300 tuntia viikossa. Jatkossa työmäärä pysyy samana, niin tarvitaan 8 myyjää, joilla kaikilla työaika täydet 37,5 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Kilpailukielto työsopparissa
Saa olla. Älä selitä.
Mene töihin.Olen osa-aikatyössä. En voi ottaa kilpailevalta yritykseltä lisätunteja. Se lukee työsopimuksessa
No huh. Oliskohan laiton sopimus. Kysy liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elämässä täytyy riittää yksi työpaikka mistä saa oikeaa palkkaa. Kun on yksi työpaikka oikealla palkalla, niin elämässä on myös muutakin sisältöä kuin pelkkä työnteko.
Kaveri tekee kahta työtä eikä hänellä ole muuta elämää kuin sovitella aikatauluja näiden kahden työpaikan välillä ja olla sitten töisssä jatkuvasti. Eikä hän edes tienaa siitä oikeastaan mitään. Saa laskut maksettua. Koko aika stressi ja pinna kireellä.
Sit se aukoo päätään muille, että helppoahan teillä on kun teillä on isot palkat.
Joo niin ja ne on tullut lukemalla läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elämässä täytyy riittää yksi työpaikka mistä saa oikeaa palkkaa. Kun on yksi työpaikka oikealla palkalla, niin elämässä on myös muutakin sisältöä kuin pelkkä työnteko.
Kaveri tekee kahta työtä eikä hänellä ole muuta elämää kuin sovitella aikatauluja näiden kahden työpaikan välillä ja olla sitten töisssä jatkuvasti. Eikä hän edes tienaa siitä oikeastaan mitään. Saa laskut maksettua. Koko aika stressi ja pinna kireellä.
Sit se aukoo päätään muille, että helppoahan teillä on kun teillä on isot palkat.
Joo niin ja ne on tullut lukemalla läksyjä.
Asiallinen kommentti, jonka pilasit viimeisellä lauseella.
Ei kaikille ole tarjolla toimistotöitä, jonkun on tehtävä sitä suorittavaakin, ihan jo siksikin, että niillekin töille tarvitaan tekijät. Kaikilla ei myöskään pää riitä akateemisiin töihin, siinä ei läksyjen lukemiset auta.
Haluaisin nähdä sen kaaoksen, mikä aiheutuisi, kun kaikki osa-aikaista työtä tekevät jäisivät pariksi viikoksi kotiin. Ehkä siinä konkretisoituisi, miten merkittäviä töitä osa-aikaisilla teetetään. Minunkin työpaikalleni 20 hengestä jäisi kuusi. Kyllä se jossain näkyisi, kun työvoimasta yli kaksi kolmasosaa puuttuisi. Jos oltaisiin turhia, ei meitä siellä roikotettaisi.
Että kyllä, elämässä pitäisi riittää yksi työpaikka, josta saa kunnon palkkaa. Mun tuntipalkka on 13 ja risat ja jos vain saisin kokoaikatyön, palkka olisi minun elämäntavoille kunnollinen.
Minä teen osa-aikaiset työt. Hallituksen päätökset eivät vaikuta siihen.