Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tekee osa-aikaiset työt

Vierailija
29.08.2023 |

Jos hallituksen esitykset menee läpi ja sovitellun päivärahan suojaosuudet poistetaan?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä.

Vierailija
22/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee esim. henkilökohtaisen avustajan työtä, joka on lähes aina osa-aikaista? Kaupan kassat? Hallitus puhuu kannustinloukusta, mutta rakentaa tässä itse sellaisen. Tämä malli nimenomaan tekee sen, että kokonaan työttömänä ollessa saa sitten enemmän rahaa kuin osa-aikatyössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYvä aloitus.Itse en ainakaan.

tätönen 23

Vierailija
24/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä tilanne, eikä tätä ole kukaan toimittajakaan uskaltanut hallituksen ministereilltä kysyä, että miten tällä voi olla työllistävä vaikutus jos ja kun ei kokoaikaisia työtehtäviä vain yksinkertaisesti ole tarjolla.

Mutta onhan se lopulta kaikille selvää että tässä vain halutaan pienituloisia kyykyttää kokoomuksen toimesta oikein kunnolla. Ei näillä leikkauksilla tunnu olevan muuta merkitystä, koska velkaa otetaan yhtä paljon kuin edellisen hallituksenkin toimesta.

onpa jännä kun osa-aikaiset ja nollasopimukset on tähän mennessä tuomittu vasemmiston taholta:

Antti Rinteen valtiosihteeri: ”Nollasopimusten olemassaolosta hyötyy vain pieni työnantajien joukko” | Demokraatti.fi

Sanna Marin: "matalapalkkainen tarvitsee tarpeeksi työtunteja elääkseen”"

SAK: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62d98780-7c34-40dc-8290-583449fd3ccf

Demonkraatti: https://demokraatti.fi/pam-haluaa-osa-aikaisille-lain-mahdollisuus-suun…

Vierailija
25/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tehdä osa-aikatyötä. Minulla on varallisuutta sen verran, että voisin vaikka puolittaa työaikani. Mutta kokonaan ei ole varaa jäädä pois loppu elämäkseni. Tämän hetkinen työnantajani ei suostu lyhentämään työaikaani. Näännytän itseni siis töissä vielä noin 10 vuotta ja jään sit 10 vuotta ennen varsinaista eläkeikääni omalle eläkkeelle. Tosin töissä on niin rankkaa, että voi olla sairauslomatkin tässä edessä ja meidän tessillä työnantaja maksaa siitä täyden palkan monta monta kuukautta.

Vierailija
26/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Samoin kiinnostavaa nähdä, saako kukaan vuoden määräaikaisuutta, joka ennen olisi saanut lyhyemmän. Miksi hallituksen suunnitelmat vaikuttaisivat myönteisesti? Miksi jonkun työn määrä yhtäkkiä lisääntyisi vuoden pituiseksi tai mitä asialla haetaan takaa? Vaikka jatkossa voitaisiin tarjota vuoden määräaikaisuutta ilman syytä, tuskin kukaan maksaa palkkaa ilman syytä.

Työskentelen paikassa, jossa työt eivät ole 12 kk vuodessa. Välissä on vaihtelevan pituinen tauko tiettyyn aikaan vuodesta tarkasta työtehtävästä riippuen ja ketään saman nimikkeistä ei ole vakinaistettu, vaikka suuremmasta joukosta muutama on ympäri vuoden. Työpaikassa käyttäydytään kuin koskaan ei voisi tietää, päätetäänkö nekin työt lopettaa tai siirtää jonnekin muualle.

Paikka on julkisen sektorin rahoittama, eli rahoituksen määräaikaisuudella voi ikuisesti perustella pätkiä, niin kauan kun valtakunnassa tai organisaatiossa ei ole ylemmällä tasolla päätetty, miten työt jatkuvat hamaan tulevaisuuteen.

Ansiosidonnaisen työskentelyvaatimuksen pidentäminen vuodeksi osuu meihin. Jos on alle vuoden töissä, ei saa jatkossa ansiosidonnaista joka työttömyyskautena. Jos on koko vuoden, ei saa ansiosidonnaista jos saa seuraavan työpätkän perään. Työntekijät itse eivät voi asialle mitään. Joitain voidaan yhtäkkiä määrätä eli kysyä jonkun pituiseen lisäpätkään, eivätkä muut läheskään aina voi hakea avoimeen työhön.

Pari kertaa vuodessa järjestetään suuri rekrytointikierros eri mittaisiin määräaikaisuuksiin. Osa palkatuista on samoja kuin aiempina vuosina, koska kaikkien saman nimikkeisten työsuhteet ovat määräaikaisia.

Vain muun nimikkeisten vakinaistamiset ovat olleet aktiivisesti työlistalla ja osa heistä on vakinaistettu. Erikoista koska kaikkia työtehtäviä tarvitaan vuosittain, mutta jostain syystä yhtään osan vuodessa tekevien töistä ei voi vakinaistaa. Ilmeisesti siltä varalta, että muilta joskus vähenisi töitä tai vakinaistaminen heillä vaarantuisi. Silloin voidaan vedota siihen, että olisi paikassa lisätöitä, joista toisen nimikkeisiä voisi vähentää.

Kausityöläisissä on kyse paristakymmenestä ihmisestä, joten aika laaja muutos tarvittaisiin, että tarve yhtäkkiä loppuisi.

TÄH? Eihän sitä työssäoloehtoa tarvitse yhteen putkeen täyttää tälläkään hetkellä. Voit tuon vuoden työssäolon tehdä vaikka ensin 6 kk, olla sit työttömänä 3 kk ja tehdä taas 6 kk töitä, niin siinä vaiheessa lasketaan päivärahan määrä uudestaan. Onhan nuo työssäoloehdon pituudet joskus aiemmin ollut noin vuoden. Joskus ehkä 15 vuotta sitten.

Vierailija
27/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjat tietenkin. Eikös toimeentulotukeen ollut tulossa työvelvoite?

Ei ole selkeästi vielä kerrottu missään onko työvelvoite vai enemmänkin työnhakuvelvoite ja velvollisuus ottaa vastaan sitä jos jotain julkisen puolen työtä tarjotaan. 

Mutta jännittävä nähdä tämäkin, jos toteutuu työntekovelvollisuutena, että miten monta tuntia työvelvollisuus esim. tuohon vajaan 600 euron perustoimeentulotukeen on.

Ja teetetäänkö esim. omat työni jatkossa ( koulunkäynnin ohjaaja) kouluttamattomilla, hommaan pakotetuilla. Samaan aikaan ollaan kuitenkin esim. meidän kaupungissa tehty hieno Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023–2026. Ja samaan aikaan kaupunki aikoo seuraavan budjettikauden aikana säästää lapsilta ja nuorilta 9 miljoonaa.

Vajaan 600 euron? Minä saan toimeentulotukea 47e/kk.

Työmarkkinatukea noin 650e netto, asumistuki noin 420e, ja muutama kymppi toimeentulotukea.

Voivatko jotkut olla vaikka koko aikuiselämänsä työmarkkinatuella, jos hakevat sitä kerran eivätkä sitten mene tai pääse töihin? Onko työmarkkinatuella edes työnhakuvelvollisuutta vai ainoastaan työttömyyspäivien raportointi jälkeenpäin?

Työmarkkinatuen kestoa ei ole rajoitettu. Työnhakuvelvoite on 1-4 paikkaa kuukaudessa kuten muillakin työttömillä. Työmarkkinatukea saavat ne työttömät, joilla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen eikä peruspäivärahaan, eli sitä maksetaan jos:

- olet työtön, mutta tulet ensi kertaa työmarkkinoille. Olet siis esimerkiksi juuri valmistunut ammattiin.

- olet jo ollut töissä, mutta et niin pitkään, että työssäoloehtosi täyttyisi.

- olet ollut työttömänä perus- ja ansiosidonnaisen päivärahan maksun maksimiajan eli 400 päivää.

-eri vastaaja

Vierailija
28/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee esim. henkilökohtaisen avustajan työtä, joka on lähes aina osa-aikaista? Kaupan kassat? Hallitus puhuu kannustinloukusta, mutta rakentaa tässä itse sellaisen. Tämä malli nimenomaan tekee sen, että kokonaan työttömänä ollessa saa sitten enemmän rahaa kuin osa-aikatyössä.

Eihän saa enemmän! Vaikka suojaosa poistetaan soviteltavasta, niin eiköhän edelleen sovitella, eikä vähennetä. Eli palkasta puolet vaikuttaa pienentävästi. Kuten nyt siitä suojaosan ylittävästä osasta vaikuttaa. Eli nyt jos saat 600 e palkkaa kuukaudessa, otetaan suojaosa 300 e pois ja yli menevästä 300 eurosta puolet vaikuttaa. Eli 150 e pienentää. Jatkossa ilman suojaosaa sinulta pienennetään puolet koko palkan osuudesta eli -300 e.

Vierailija
29/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kaupat jotka palkkaavat monta osa-aikaista voivat kyllä sitten ruveta käyttäytymään ihmisiksi ja palkata kokoaikaiseksi. Vaikka jos minä saisin päättää, en soviteltua olisi poistanut koska se päätös ei hyödytä yhtään mitään. Työnantajillakin on vastuunsa. Jos ei voi palkata kokoaikaista niin olkoot ilman.

Vierailija
30/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim kaupat jotka palkkaavat monta osa-aikaista voivat kyllä sitten ruveta käyttäytymään ihmisiksi ja palkata kokoaikaiseksi. Vaikka jos minä saisin päättää, en soviteltua olisi poistanut koska se päätös ei hyödytä yhtään mitään. Työnantajillakin on vastuunsa. Jos ei voi palkata kokoaikaista niin olkoot ilman.

Ei soviteltua olla poistamassa!!!

Vierailija
31/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoille osa-aikatyöt on hyviä. Saa työkokemusta ja tuloja.

Vierailija
32/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tähän mäkin haluaisin saada vastauksen. oon töissä firmassa jossa on paljon osa-aikaisia esim. opiskelijoita töissä ihan jo meidän aukioloaikojen takia (ma-su 9-21). Vaikeata on ollut löytää työntekijöitä jo nyt, saa nähdä miten ensi syksynä.

Osa-aikaiset sopimukset pois, jos ei ole osatyökyvyttömyyttä, jossa korvaus on sitten ihan muu kuin työttömyyskorvaus, tai tosiaan esim opiskelua.

Teidänkin aukioloajoilla on mahdollista antaa 30-37,5 viikkotuntia töitä per hlö, ei mitään muuta syytä pyörittää osa-aikaisuuksia kuin lisien ja lakisääteisten lomien minimoiminen.

Kaunis ajatus, mutta työnantajia ei velvoiteta mitenkään. Ainoastaan työntekijöiden puolta kepitetään

Vierailija
33/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soviteltua olla poistamassa!!!

Niin ei sovittelua, mutta suojaosuus kyllä, elikkäs käytännössä monen sadan euron palkan alennus tulossa osa-aikaisia töitä tekeville

Vierailija
34/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille osa-aikatyöt on hyviä. Saa työkokemusta ja tuloja.

Ei tee opiskelijakaan, asumistuki leikkaantuu

Vierailija
35/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin voin tehdä osa-aikaista työtä. Olen eläkkeellä ja se on mukava lisä siihen. Voin myös itse valita, mitä työtä haluan tehdä ja miten pitkään.

Vierailija
36/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön voi mennä osa-aikatöihin ja saada soviteltua päivärahaa, ei sen suojaosuuden poistaminen tarkoita, että muuten etuudet katoaa.

Vierailija
37/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen omasta tahdostani osa-aikatyötä kaupassa 25h/vko. Työnantaja on tarjonnut lisätunteja mutta en halua ottaa niitä vastaan koska tykkään siitä että minulla on 3 vapaapäivää viikossa ja aikaa harrastaa.

En ole saanut soviteltua tukea koskaan, koska palkka on siihen liian suuri. Teen paljon iltaa ja viikonloppua niin lisät nostavat palkkaa.

Vierailija
38/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin älyköt arkadianmäellä vauhdissa.

Vierailija
39/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi mennä osa-aikatöihin ja saada soviteltua päivärahaa, ei sen suojaosuuden poistaminen tarkoita, että muuten etuudet katoaa.

Ääliö, ei siitä ole kysymys, vaan tulojen pienentymisestä jos tee osa-aikatyötä

Vierailija
40/90 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö, ei siitä ole kysymys, vaan tulojen pienentymisestä jos tee osa-aikatyötä

Haukkujen sijaan kannattaa ehkä selvittää tuen määräytymistä.

Itsellekin tätä saavana on tällä hetkellä vähän epäselvää miten tuo vaikauttaa, kun teen pienipalkkaista työtä 25 h viikossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän