Kuka tekee osa-aikaiset työt
Jos hallituksen esitykset menee läpi ja sovitellun päivärahan suojaosuudet poistetaan?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille osa-aikatyöt on hyviä. Saa työkokemusta ja tuloja.
Ei tee opiskelijakaan, asumistuki leikkaantuu
Itse kokisin kyllä tärkeänä, että esim.koulunkäynnin ohjaajilla, jotka paljon osa-aikatöitä tekevät, olisi koulutus. Koulumaailmassa on niin paljon lapsia joilla on kaikenlaista haastetta elämässään, että jokainen koulutettu ja motivoitunut aikuinen on tuikitärkeä.
Ja varmasti monella muulla osa-aikatöitä tarjoavalla alalla sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjat tietenkin. Eikös toimeentulotukeen ollut tulossa työvelvoite?
Ei ole selkeästi vielä kerrottu missään onko työvelvoite vai enemmänkin työnhakuvelvoite ja velvollisuus ottaa vastaan sitä jos jotain julkisen puolen työtä tarjotaan.
Mutta jännittävä nähdä tämäkin, jos toteutuu työntekovelvollisuutena, että miten monta tuntia työvelvollisuus esim. tuohon vajaan 600 euron perustoimeentulotukeen on.Ja teetetäänkö esim. omat työni jatkossa ( koulunkäynnin ohjaaja) kouluttamattomilla, hommaan pakotetuilla. Samaan aikaan ollaan kuitenkin esim. meidän kaupungissa tehty hieno Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023–2026. Ja samaan aikaan kaupunki aikoo seuraavan budjettikauden aikana säästää lapsilta ja nuorilta 9 miljoonaa.
Vajaan 600 euron? Minä saan toimeentulotukea 47e/kk.
Työmarkkinatukea noin 650e netto, asumistuki noin 420e, ja muutama kymppi toimeentulotukea.
Voivatko jotkut olla vaikka koko aikuiselämänsä työmarkkinatuella, jos hakevat sitä kerran eivätkä sitten mene tai pääse töihin? Onko työmarkkinatuella edes työnhakuvelvollisuutta vai ainoastaan työttömyyspäivien raportointi jälkeenpäin?
Kuule on työnhaku velvollisuus työmarkkinatuella.olisko parempi että otat asioista selvää ennenkuin kirjoittelet mitään
Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim kaupat jotka palkkaavat monta osa-aikaista voivat kyllä sitten ruveta käyttäytymään ihmisiksi ja palkata kokoaikaiseksi. Vaikka jos minä saisin päättää, en soviteltua olisi poistanut koska se päätös ei hyödytä yhtään mitään. Työnantajillakin on vastuunsa. Jos ei voi palkata kokoaikaista niin olkoot ilman.
Ei soviteltua olla poistamassa!!!
Niin ei sovittelua, mutta suojaosuus kyllä, elikkäs käytännössä monen sadan euron palkan alennus tulossa osa-aikaisia töitä tekeville
ja samaan aikaan, kun vielä asumistuki laskee niin alkaa olla kyllä melkolailla kurjistettu pienillä työtunneilla pyristelevän elämä.
A-studiossa oli haasateltavana kokoomuksen edustaja, joka kirkkain silmin väitti, että kun tukea lasketaan ihminen automaattisesti saa töitä... Mietin vain,että kuka niitä mahtaa tarjota. Onko valtiolla kenties töitä tarjolla?!?
Vierailija kirjoitti:
A-studiossa oli haasateltavana kokoomuksen edustaja, joka kirkkain silmin väitti, että kun tukea lasketaan ihminen automaattisesti saa töitä... Mietin vain,että kuka niitä mahtaa tarjota. Onko valtiolla kenties töitä tarjolla?!?
Tässä näkee nykyisten päättäjien älyllisen tason. Jos ei ole töitä niin niitä ei ole. Ei kaikilla ole mahdollista muuttaa hesaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee nykyisten päättäjien älyllisen tason. Jos ei ole töitä niin niitä ei ole. Ei kaikilla ole mahdollista muuttaa hesaan.
90-luvun virheet toistetaan, silloinkin vallassa kokoomus.
Kyllä Petteri, Ruikka ja Sari tekee
Kokoomuksella on kummallinen ajatus maailma. Toivottavasti rkp hajottaa hallituksen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Petteri, Ruikka ja Sari tekee
Älä unohda rkp:tä
Mulla on 4 työpaikkaa. Ihana tehdä monessa paikassa eri hommia.
Ei ole yhtään vaikeata. Koittakaa tekin. Tehkää edes 35 tuntia viikossa. Mä teen 60.
Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon täysipäiväisiä työntekijöitä jatkossa palkkaavat kaupan alan liikkeet. K-kaupat, S-ryhmän liikkeet ja Lidlit ja Minimanit sun muut. Ovat keplotelleet max 30 viikkotunnin soppareilla ilman kaikkia työantajavelvoitteita ja mieluiten henkilöstövuokrausfirmojen kautta vuosikymmeniä jo . Toivottavasti tämä loppuu.
Työntekijöille töitä ja täydet viikkotunnit ja oikea palkka. Myös kaikki firman henkilöstöedut.
Alas henkilöstövuyokrausfirmat ja keinotekoinen keploittelu!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään vaikeata. Koittakaa tekin. Tehkää edes 35 tuntia viikossa. Mä teen 60.
Niin varmasti....
Vierailija kirjoitti:
T. kokoomuksen märkä uni
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon täysipäiväisiä työntekijöitä jatkossa palkkaavat kaupan alan liikkeet. K-kaupat, S-ryhmän liikkeet ja Lidlit ja Minimanit sun muut. Ovat keplotelleet max 30 viikkotunnin soppareilla ilman kaikkia työantajavelvoitteita ja mieluiten henkilöstövuokrausfirmojen kautta vuosikymmeniä jo . Toivottavasti tämä loppuu.
Työntekijöille töitä ja täydet viikkotunnit ja oikea palkka. Myös kaikki firman henkilöstöedut.
Alas henkilöstövuyokrausfirmat ja keinotekoinen keploittelu!
Samoin baarit ja ravintolat. Mielenkiinnolla odotan myös muuttuvatko työmarkkinat vai itketääkö kun ei löydy tekijöitä muualta kuin ulkomailta
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tehdä osa-aikatyötä. Minulla on varallisuutta sen verran, että voisin vaikka puolittaa työaikani. Mutta kokonaan ei ole varaa jäädä pois loppu elämäkseni. Tämän hetkinen työnantajani ei suostu lyhentämään työaikaani. Näännytän itseni siis töissä vielä noin 10 vuotta ja jään sit 10 vuotta ennen varsinaista eläkeikääni omalle eläkkeelle. Tosin töissä on niin rankkaa, että voi olla sairauslomatkin tässä edessä ja meidän tessillä työnantaja maksaa siitä täyden palkan monta monta kuukautta.
Eihän tämä muutu miksikään, on teillä oudot jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä tilanne, eikä tätä ole kukaan toimittajakaan uskaltanut hallituksen ministereilltä kysyä, että miten tällä voi olla työllistävä vaikutus jos ja kun ei kokoaikaisia työtehtäviä vain yksinkertaisesti ole tarjolla.
Mutta onhan se lopulta kaikille selvää että tässä vain halutaan pienituloisia kyykyttää kokoomuksen toimesta oikein kunnolla. Ei näillä leikkauksilla tunnu olevan muuta merkitystä, koska velkaa otetaan yhtä paljon kuin edellisen hallituksenkin toimesta.onpa jännä kun osa-aikaiset ja nollasopimukset on tähän mennessä tuomittu vasemmiston taholta:
Antti Rinteen valtiosihteeri: ”Nollasopimusten olemassaolosta hyötyy vain pieni työnantajien joukko” | Demokraatti.fi
Sanna Marin: "matalapalkkainen tarvitsee tarpeeksi työtunteja elääkseen”"
SAK: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62d98780-7c34-40dc-8290-583449fd3ccf
Demonkraatti: https://demokraatti.fi/pam-haluaa-osa-aikaisille-lain-mahdollisuus-suun…
Väärät puolueet hoitaa homman. Edellinen hallitus ei saanut aikaan kuin poistettua saatavuusharkinnan sekä kattamaan kuntakokeilun koko Suomeen, eiku joo, oliks tää hyvä vai huono....
Ovatko ihmiset todella näin yksinkertaisia? Sopikaa työnantajan kanssa mille päiville tuntinne laittaa ja etsikää toinen työ vapautuville päiville.
Minä jatkaisin koska en saa mitään suojaosuutta nytkään. Teen 30 tuntia viikossa ja tekisi sen verran jatkossakin. Siinä on jo riittävästi koska meidän taloudellisessa tilanteessa ei tarvitse enempää ja jää riittävästi aikaa muuhunkin.