Nuoret eivät antaneet istumapaikkaa bussissa viimeisillään raskaana olevalle
Ja en voinut antaa itsekään koska seisoin itsekin koko matkan. Aivan täysi bussi ja matkustajat seisoi käytävällä kuskin kopille asti. Bussi oli täynnä koululaisia yläkoulu-lukioikäisiä ja osa tuijotti puhelintaan, osa vaan toljotti muuten vaan mutta ei tehneet elettäkään antaakseen paikkaansa :( pahaa teki katsoa kun se äiti ison mahansa kanssa tasapainoili että pysyi pystyssä.
Opettajaa pliis teineillenne käytöstapoja!
Kommentit (224)
Itse olisin vaan vaivaantunut ja tuntenut oloni kiusalliseksi, jos joku olis täydessä bussissa alkanut itselleni paikkaa tarjoamaan raskauden vuoksi. Kävelin useita kilometrejä päivittäin aina synnytykseen asti.
Älkää maatko kuin laiskat lahnat, niin pysytte hyvässä kunnossa. Jos millään vointi sallii - ja useimmilla on ihan normaali raskaus - niin ylös ulos ja lenkille raskaanakin. Poikkeukset erikseen.
Raskaus ei ole sairaus. Oliko tällä henkilöllä joku ongelma ? Jos ei mitään hätää niin saa kai sitä seisoa, voi myös pyytää istumapaikkaa jos voi huonosti, tuskin kukaan kieltäytyy,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon että opetelkaa kaikki käytöstapoja. Omasta kokemuksesta sanon ettei juuri kukaan anna istumapaikkaa raskaana oleville. Pahimpia ovat nuoret ja keski-ikäiset miehet jotka esittää ettei huomaakaan. 9kk aikana sain paikan vain 2 kertaa, molemmilla kerroilla nuorelta mieheltä joka oli liikkeellä ilmeisesti naisystävänsä kanssa.
Pahimpia ovat nuoret miehet jotka kuitenkin olleet ainoita paikan antajia?
Yksikään nainen ei kertaakaan.
Niinpä.
Mutta kun ne miehet on vaan pahimpia...
Tuokin seksisti on nyt mitä ilmeisemmin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni meni Venäjällä idän pikajunalla monta päivää ja raskaana. Sanoi, että kaikki huomioivat ja auttoivat, laukkuja ei tarvinnut kantaa, ei tehdä mitään pitivät kuin kukkaa kämmenellä, miehet ja naiset. Eli ero oli ollut ja paljon.
Ja samat venäläiset raiskaa naisia ja lapsia Ukrainassa. Notta ovat niin sivistyskansaa, oi että.
Bless your heart, pikku pupuseni.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää juttu nyt on kun kuulen jatkuvasti että busseja ylibuukataan, eikä oteta toista autoa alle. Samaan aikaan kaavaillaan jotain hemmetin miljoonauudistuksia jo toimiviin (muihin) liikenneyhteyksiin, jotta oltaisiin vartti aiemmin perillä??!!
Ei haluta palkata kuljettajia tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä muista itsekään koskaan antaneeni paikkaani raskaana olevalle. Raskaus ei ole sairaus. Kuten niin monesti muistutellaan ja loukkaannutaan...
Ei voi vaatia ulkopuolisilta automaattisesti erityiskohtelua yhdessä tilanteessa ja toisessa tilanteessa vetää sellaisesta herneet nenäänsä.
Jos jollakin ulkoisesti terveellä on niin tukala tai huono olla, että on pakko päästä istumaan, niin avatkoon suunsa ja pyytäköön. Mutta en myöskään täpötäydessä bussissa/metroissa ole muutenkaan istunut viimeisille vapaille paikoille.Vanhuksille ja "raihnaisille" sen sijaan mielelläni luovutan paikkani oma-alotteisesti.
EI se sairaus ole, mutta voi miettiä onko se mukavaa olla sellaisen ison vatsan kanssa. Raskauteen liittyy monenlaista vaivaa, ja loppuvaiheessa varsinkin se vatsa on varmasti painava ja ikävä. Tuskin kukaan 'erityiskohtelua' odottaa, mutta että vähän otettaisiin huomioon suht erikoistilanne, kun harva kovin monesti raskaana on..! Sitten vielä kehdataan itkeä syntyvyydestä kun raskauteen suhtaudutaan tuolla tapaa ja sairaalassa ei välttämättä sen paremmin, kuten paristakin ketjusta kävi selväksi..
Ja ei, en ole itse ollut raskaana mutta osaan kuvitella.
Nonni
Sieltä se tulikin! "En ole ollut raskaana, mutta osaan kuvitella". Noin itsekin kuvittelin ennen kun oli ollut kertaakaan raskaana.
Osaat kuvitella tuollaista, koska sinulle luodaan mielikuvia jatkuvasti, että raskaus on tuota.
Moni raskaana oleva kykenee ihan normaalia elämää elämään. Myös loppuvaiheessa. Valtaosa. Sitten on niitä, jotka ovat vaivaisia heti ovulaatiosta lähtien. Osa oikeastikin, mutta moni draamaqueen kehittelee itselleen vaikka mitä.
Todella painavia, isomahaisia on tässä maassa jo yksi kolmasosa väestöstä, joten eikun tappelemaan eduista!
Kaikki nuoret ei oo terveitä. Esim mulla on diabetes ja sydämen rytmihäiriö ja jos häiriö tulee päälle pahana niin Kaikki pyörii ympärillä. Sillon en ala seistä missään bussissa. Toki lähtökohtaisesti voisi olettaa näiden nuorten olleen terveitä ja edes joku olisi voinut antaa paikkansa.
Sepä se että terveydellinen tila ei näy päällepäin. Eikä välttämättä raskautta ole helppo erottaa. Raskaana oleva voi olla paljon paremmassa kunnossa kuin nuori ihminen, jolla on terveysongelmia
Älkää olettako.
Mulle ei annettu paikkaa kun olin erittäin näkyvästi raskaana ja käytin kainalosauvoja. Paikallisjunassa jouduin pyytämään paikkaa. Paikan antoi nainen joka istui kolmen penkin rivissä keskipaikalla. No siinä kohdassa ei ollut mitään tankoa mistä pitää kiinni joten hytkyvässä junassa lähes romahdin siihen keskipenkille. Viereiset matkustajat eivät tykänneet hyvää. Sen jälkeen katsoin tarkkaan että kun jouduin pyytämään paikkaa niin pyysin sellaisessa kohdassa missä on tanko ja pääsee hyvin istahtamaan. Raskaus on ohimenevää ja kävi sääliksi invalideja jotka joutuvat sietämään typeriä kanssamatkustajia loppuelämänsä.
Oma kokemus on lastenvaunujen kanssa liikkuessa Helsingissä (en onneksi asu sielä, olin käymässä). Kaupan ovi pamautetaan päin vaunuja. Kaupassa siis ovi joka aukeaa sisäänpäin. Ratikassa nuoret istuvat vaunupaikoilla ja tuijottavat puhelimia kun tulee vaunujen kanssa sisään. Sanoin kyllä, että tämä paikka taitaa olla varattu vaunuille ja vanhuksille.
Ihmisiltä puuttuu normaali kyky ottaa toisia huomioon.
Huomasivatko edes koko naista, jos tuijottivat puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin vaan vaivaantunut ja tuntenut oloni kiusalliseksi, jos joku olis täydessä bussissa alkanut itselleni paikkaa tarjoamaan raskauden vuoksi. Kävelin useita kilometrejä päivittäin aina synnytykseen asti.
Älkää maatko kuin laiskat lahnat, niin pysytte hyvässä kunnossa. Jos millään vointi sallii - ja useimmilla on ihan normaali raskaus - niin ylös ulos ja lenkille raskaanakin. Poikkeukset erikseen.
Awww, oletpa sydämellinen, kun tiedostat, että poikkeuksiakin on olemassa, ja että kaikki ihmiset eivät ole yhtä erinomaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanota laissa missään että pitää antaa paikka raskaana oleville, eli älä valita.
- --
Vain mistään mitään ymmärtämättömille vajakeille pitää olla yksiselitteiset säännöt joka asiaan. Edellinen kirjoittaja käy siitä asiasta kouluesimerkistä. Käytätkö vessassa pyyhkimiseen paperia, vaikka siitäkään ei määrätä missään laissa?
Huoh....
Olisihan se jonkun mielestä hienoa, kun olisi tuhansia sivuja sääntöjä ja lakeja kuinka käyttäytyä ja elää. Virkamiehiä ja lainvalmistelijoita palkattaisiin lisää ja kouluissa opeteltaisiin kaikki ulkoa. Mahtava idea.
Alkaa oma auto vaikuttamaan loistoidealta, kun se paljon hehkutettu julkinen liikenne osoittautuukin näin huonoksi.
Tää on hallituksen linjan mukaista: jokainen vastatkoon itsestään. Mitäs on hankkiutunut raskaaksi.
Hyvät käytöstavat, toisen huomioiminen ja kunnioittaminen ei ole hallituksen mieleen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut raskauden aikana kertaakaan paikkaa Metrossa tai ratikassa. Monesti olin ainut joka seisoi metron keskellä ison mahan kanssa, muut istuivat, eivätkä tehneet elettäkään paikan antamiseksi.
Kokemus avasi silmät ja suhtaudun paheksuvasti vanhus-/ raskauspaikalla istuviin sekä hissejä käyttäviin laiskiaisiin, kun liukuportaat ovat vieressä.
Pyysitkö sinä kertaakaan istumapaikkaa?
Aivan. Minä osaan pyytää paikkaa ja aina sen saankin. Käytän kyynärsauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus. Oliko tällä henkilöllä joku ongelma ? Jos ei mitään hätää niin saa kai sitä seisoa, voi myös pyytää istumapaikkaa jos voi huonosti, tuskin kukaan kieltäytyy,
En ole ollut raskaana, mutta tiedän että raskaus voi aiheuttaa monenlaista kipua. Eli voi se oirehtia kuten sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se että terveydellinen tila ei näy päällepäin. Eikä välttämättä raskautta ole helppo erottaa. Raskaana oleva voi olla paljon paremmassa kunnossa kuin nuori ihminen, jolla on terveysongelmia
Älkää olettako.
Samaten vanhus voi olla parempikuntoinen kuin nuori. Eli mummot turha tuijottaa vihaisesti, kun jalkavamman kanssa etsin itselleni lähimmän istumapaikan.
Olin viimeisilläni raskaana ja ainoaan tyhjään istuinpaikkaan bussissa istui nainen, jolla oli itsellään lapsia. Tiedän kun asuttiin naapuritaloissa.Joten ei tämä nyt pelkästään nuorison huomaamattomuutta ole.
Niin. Eihän raskautta saa nykyään mennä olettamaan! Sehän on hirveetä kehorauhan rikkomista! Missä pellossa olette oikein kasvaneet?