Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäihmiset, jotka olettavat pelkän ikänsä perusteella olevansa oikeutettuja kunnioittavaan kohteluun

Vierailija
21.06.2025 |

Mielenkiintoinen ilmiö.

Minulla on naapurina 70v+ pariskunta, jotka ovat nuoremmille ihan uskomattoman tylyjä. Tiuskitaan, pidetään nuhteluita tyhjästä, puututaan ulkonäköön, odotetaan että kaikki toimisivat niin kuin he. Ja vastavuoroisesti heille pitäisi puhua hyvin kunnioittavasti, nöyrästi, ellei jopa kuninkaallisesti.

Kaupassa tuli vastaan tilanne, jossa ikänainen poistui kassajonosta ihan muualle jotain tarjousta katselemaan ja aloitti kimakan huudon kun ei saanutkaan enää palata samaan kohtaan kassajonossa. Hirveä huuto, että vartijat paikalle ja miksi ette kunnioita ikäihmisiä. No, hän oli se, joka vartijoiden saattamana sieltä kaupasta poistettiin.

Ja mattopesulassa n. 65v eläkeläisemäntä.. sanoi, että hänellä on ikänsä puolesta oikeus jatkaa pesua silloinkin, kun oma vuoro on päättynyt ja toisten vuoro alkanut. Tämä tapaus kävi sitten jo käsiksi, kun yritettiin alkaa siinä omia mattojamme pesemään.

Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Miksi he olettavat, että kunnioitusta ei tarvitse mitenkään ansaita (esim. itse hyvin käyttäytymällä) vaan saa sikailla menemään vaan kun kilometrejä alkaa olla mittarissa tietty määrä? Mistä tällainen käsitys on peräisin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v porukkaa tuleekin kyykyttää että luonne hioutuu.

Vierailija
2/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotapas kun nuoremmat mulle-tänne-kaikki-heti -ikäluokat vanhenevat. Silloin se vasta rähinä alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijat vain paikalle. Hyvä.

Vierailija
4/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ikäihminen kuvittelee ansaitsevansa etuoikeuksia ja muiden kunnioituksen vain pysyttyään hengissä tarpeeksi kauan. Olen kauhulla odottanut jo puoli vuosisataa, tuleeko itsestäni samanlainen pikkupaskis aikanaan eläköityessäni.

Vierailija
5/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti oma äitini on tuollainen. On jo vanhuuseläkkeellä siis. Todella kova komentelemaan, v*ttuilee kuin mikäkin Euroopan omistaja, änkeää välistä tai ohi kyynerpäät viuhuen :( Ei auta vaikka me keski-ikäiset lapset hänelle suututaan ja vaaditaan pyytämään anteeksi. Ollaan vaan hänen mielestä vanhuksia kohtaan vihamielisiä ja kiittämättömiä. Uskoisin, että monella iäkkäällä on piileviä mielenterveysongelmia, kun alkaa pelottaa se ikääntyminen ja myös ajatus kuolemasta. Tulee ikään kuin kateelliseksi nuoremmille ja siksi ollaan katkeriä ja kitkeriä..

Vierailija
6/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vai peräti kolmen ihmisen perusteella teit päätelmäsi?

Mielenkiintoista. 

Vierailija
7/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustason kunnioitusta ei tarvitse erikseen ansaita. Yhteiskunta muuttuu erittäin veemäiseksi paikaksi ilman sitä. On jo vähän muuttunut.

Vierailija
8/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmistö on tuollaisia ja luultavasti ovat olleet pissapäitä jo nuorena.

Vierailija
9/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä maailma oli sellainen, kun he olivat itse nuoria. Ovat itse olleet kakkosluokan kansalaisia nuorina ja nyt kokevat, että on heidän vuoronsa kyykyttää muita. Varmaan ikävää huomata, että se ei menekään niin, vaan maailma on nykyään erilainen.

Vierailija
10/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotapas kun nuoremmat mulle-tänne-kaikki-heti -ikäluokat vanhenevat. Silloin se vasta rähinä alkaa.

Maailmanloppu ehtii tulla sitä ennen.

Vierailija
11/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkeihin en ota kantaan mutta väitän että sellainen kulttuuri jossa vanhempia kunnioitetaan lähtökohtaisesti ihan vaan iän (ja iän myötä oletetusti tulleiden elämänkokemusten takia), ei itsessään ole mitenkään huono asia.

Vierailija
12/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. 

Ikä pehmentää päätä. Saa tällaista sitten sanoa tai ei. Alkaa näkymään siinäkin, että sosiaalisessa käyttäytymisessä ilmenee puutteita.

Vierailija
13/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on tällainen marttyyrimummo 70+. Haukkuu lapsiaan, mutta olettaa, meidän pitää kunnioittaa häntä ikänsä vuoksi.

Vierailija
14/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans sama homma isän kanssa. Se entinen niiiiiiiin järkevä ja lempeä isä on nyt ihan täyspäiväinen kokovartalomulkku seitsenkymppisenä. Yhtäkkiä on omasta mielestään täysin erehtymätön, virheetön, kaikkitietävä ja -osaava taivaanlahja nuorisolle. Ja saa kunnon paskaraivarin kun osoittautuu, että muut tietävät paremmin. Veljeni väläyttelee muistitutkimuksia. Saa nähdä saadaanko tuota jullia lähtemään lekurille.

Vierailija
15/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. 

Ikä pehmentää päätä. Saa tällaista sitten sanoa tai ei. Alkaa näkymään siinäkin, että sosiaalisessa käyttäytymisessä ilmenee puutteita.

Olen huomannut samaa. Ikääntyminen voi myös katkeroittaa, mikä aiheuttaa huonoa käytöstä.

Vierailija
16/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nivelkipuja ja voimat vähentyneet.

Siksi pitää iäkkäitä kunnioittaa. 

Vierailija
17/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaapa sellainen asia kuin "oikeutuksen tunnelukko." Avaa melko hyvin tämänlaisten ihmisten ajatusmaailmaa, iästä riippumatta.

Vierailija
18/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat pahin mulle heti tänne kaikki -ikäluokka. Niitä aiemmat eikä myöhemmät sukupolvet voi pahempia olla. :D

Vierailija
19/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ikää katso. Röyhkeitä tyyppejä on kaikissa ikäluokissa, niin vanhoissa kuin nuorissakin.

Ikä ei ole alkuunkaan  ratkaiseva tekijä, vaan luonne ja ihmisen henkinen sivistystaso. 

Vierailija
20/23 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin pohtinut. Tuntuu että nykynuoret on äkäisiä jo parikymppisenä. Ovat kiukkuisia tulevasta eläkkeestään, vaikka kukaan ei tiedä millainen maailma on 50 vuoden kuluttua. Nykyiset päättäjät eivät ole päättämässä. Tätä eivät oikein tunnu ymmärtävän.

Mutta sinänsä ikä ei oikeuta perseilyyn, oli nuori tai vanha vaan kaikki pitää ottaa huomioon ja omaa vuoroa jaksaa odottaa ellei ole kuolemassa siihen paikkaan.