Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tarvitsi rahaa ettei tarvitsisi koskaan käydä töissä?

Vierailija
27.08.2023 |

Joku asiasta enemmän tietävä voisi kertoa, että paljonko tarvitsee rahaa ettei tarvitse koskaan käydä töissä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pystyy luomaan itselleen tekemistä ihan ilman töissä käyntiäkin.

Vierailija
22/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain laskettiin, että 18-vuotiaana syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle noin miljoonan. Nykyinflaation aikana luultavasti enemmänkin. Olisiko siinä vastaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain laskettiin, että 18-vuotiaana syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle noin miljoonan. Nykyinflaation aikana luultavasti enemmänkin. Olisiko siinä vastaus?

Kyse ei ole syrjäytyneen nuoren elinkustannuksista vaan yhteiskunnasta syrjäyttämisen aiheuttamien oireiden ja lieveilmiöiden (esim. mt-ongelmat) hoitamisesta.

Vierailija
24/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääomaa on miljoona, voisi sen tuotoille jo elellä ihan mukavasti koskematta pääomaan.

Miljoonan pääoma voisi hyvin sijoitettuna tuottaa 4% vuodessa inflaation jälkeen. Eli 3300€ kuukaudessa. Siitä vielä pääomaverot pois niin jää noin 2300-2400€ kuussa käteen.

Ei kuulosta miltään kovin leveältä elämältä pelkällä miljoonalla.

Miljoona on loppujen lopuksi aika pieni summa jos pääomatuloja haluaa.

Vierailija
25/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ei haluaisi käydä töissä? Työ kuuluu aikuiseen elämään ja on aika keskeinen mielekkyyden ja elämänrytmin tuoja.

🥱

Vierailija
26/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä aikavälillä pitäisi yrittää huomioida myös inflaatio. Ja niitä sijoitusten tuottoja toki myös verotetaan. 30% tai 34% riippuen kokonaismäärästä.

Itse tarvisin pari miljoonaa jos haluaisin ylläpitää samaa elintasoa kuin nyt huomioiden verot ja inflaation vaikkapa 2% vuodessa Nykyään tienaan n. 3300e/kk netto. Elämä on tavallista. Ei tarvi vieläkään miettiä ruokakaupassa pahemmin mitä ostaa ja pk-seudulla asutaan lähiörivarissa. Velkaa ei ole enää, mutta jos haluaisi vaikka keittiörempan tai uuden auton niin kyllä sitä pitäisi sitten myös ottaa.

Sen sijaan jos haluaisin jotain parempaa kuin tämä, niin toki isompi summa.

Vierailija
27/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoona olisi sopiva summa, siitä riittäisi 3000 €/kk käteen jos elän vielä 30 vuotta.

Vierailija
28/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Alkuun tiivistelmä, jos joku ei jaksa lukea: Asiaa ei voi määritellä.

Olen haaveillut koko elämäni taloudellisesta riippumattomuudesta.

Opiskeluaikana 1994 ajattelin, että pärjäisin hyvin 5000mk/kk (840€), kun elin opintoteulla ja lainalla (529€/kk). Olisin siis tarvinnut noin 600.000€, että olisin jatkanut samalla elintasolla seuraavat 60 vuotta.

Nyt elän noin 2000€/kk ja eläämää on jäljellä noin 30 vuotta. Tarvitsisin siis noin 720.000€. Sijoitettuna riittäisi paljon pienempikin summa, kun eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.  

Vaan kun nälkä kasvaa syödessä. Nyt tavoittelen nykyrahassa 4000€:n elintasoa, että voin eläkkeellä asua talvet etelässä ja muutenkin toteuttaa haaveitani. Ja tuohon on vielä pitkä matka.

piensijoittaja ja et osaa arvioida tulevia TUOTTOJA.

600 000 € saa helposti nettona käteen 2000 €/kk. Suomeksi tuota 840 €/kk elintasoa pitäisi yllä IKUISESTI, koska 2000 > 840. Eli säästöön/ekstramenoihin jäisi 1160 € joka ikinen kuukausi.

Minulla on oman asunnon puolikas, kaksi sijoitusasuntoa, kolmannen hintainen indeksirahasto-osuus ja perintöä lesken hallussa yhden yhden yksiön verran. Niiden arvo on yhteensä noin 950.000€. 

Ei niiden tuotoilla kuitekaan ruhtinaallisesti eläisi. Itseäni lohduttaakseni olen aina miettinyt, että puolet tuotosta on tulee omaisuuden arvonnoususta. Lisäksi pitää miettiä riskejä. Isäni aikoinaan eron jälkeen osti KOP:n osakkeita 80-luvulla ja kesti yli 20 vuotta, ennen kuin pääsi omilleen.

Vierailija
29/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ei haluaisi käydä töissä? Työ kuuluu aikuiseen elämään ja on aika keskeinen mielekkyyden ja elämänrytmin tuoja.

Onhan se jos on ulkoapäin ohjautuva ja läheisriippuva ihminen eli tarvitsee jonkun kertomaan mitä elämässä pitää tehdä ja milloin. Sitten on näitä itseohjautuvia ihmisiä, aikuisia, itsenäisiä, rohkeita jotka osaa ottaa vastuun omasta elämästään.

Vierailija
30/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäkäymimen aina oletetaan asiaksi jota ei haluaisi tehdä jos olisi paljon rahaa?

Itse jatkaisin ihan mielelläni nykyisessä duunissani lottovoiton jälkeenkin jos vain saisi sovittua työajaksi esim 2-3pv viikossa ja vapaan lomaoikeuden. Työni on kiinnostavaa ja haastavaa sekä lisäksi pääsee näkemään ja tekemään asioita joilla on merkitystä.

Vierailija
31/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoona euroa pääomaa hajautettuna pörssissä on sellainen, mitä itse pidän suht turvallisena tasona. Sen tuotoilla tod. näk. pärjäisi 1 henkilö.

Vierailija
32/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne sairaat hoidetaan ja moottoritiet huolletaan, jos kukaan ei käy töissä?

Jokumuu hoitaa

Paljonko se  joku muu tarvitsee rahaa että voi jakaa ilman vastinetta pari milliä per lärvi?  Raha ei edes toimi jos ei voi ostaa tuotteita ja palveluita kun kukaan ei tee mitään. 

Vierailija
33/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta tk eläkettä takana ja elämänrytmi säilynyt vallan mainiosti.

Vierailija
34/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Alkuun tiivistelmä, jos joku ei jaksa lukea: Asiaa ei voi määritellä.

Olen haaveillut koko elämäni taloudellisesta riippumattomuudesta.

Opiskeluaikana 1994 ajattelin, että pärjäisin hyvin 5000mk/kk (840€), kun elin opintoteulla ja lainalla (529€/kk). Olisin siis tarvinnut noin 600.000€, että olisin jatkanut samalla elintasolla seuraavat 60 vuotta.

Nyt elän noin 2000€/kk ja eläämää on jäljellä noin 30 vuotta. Tarvitsisin siis noin 720.000€. Sijoitettuna riittäisi paljon pienempikin summa, kun eläkettäkin on kertynyt jo 2000€/kk.  

Vaan kun nälkä kasvaa syödessä. Nyt tavoittelen nykyrahassa 4000€:n elintasoa, että voin eläkkeellä asua talvet etelässä ja muutenkin toteuttaa haaveitani. Ja tuohon on vielä pitkä matka.

Taidan olla ikätoverisi. Olen alkanut hahmottaa elämän rajallisuuden eri tavalla, kuin sen ehkä menneisyydessä tein.

Kun pääsemme eläkeikään, saattaa olla ettei tule montaa talvea, jotka etelässä viettäisimme tai muutoin haaveitamme toteuttaisimme. Nuoremmat ihmiset elävät ikuisen elämän illuusiossa, mutta kyllä se tämän ikäisenä on kummasti rationalisoitunut käsite. Menot niiden haaveiden toteuttamiseen alkavat pienentyä ja päivän kohokohta saattaa olla kauniit ja rohkeat kahvikupposen saattelemana.

En harrasta lottoa...

Vierailija
35/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten aikoo elää, miten hinta-tasot pysyy läpi elämän, mitä elinkustannuksiin vaikuttavia muutoksia elämässä tapahtuu. Itse pärjään 2000€/kk eli 24000€/vuodessa hyvin. Oletetaan että elän 85v ja maksan omat menoni täytettyäni 18v, eli 67v elinkustannuksia. Se tekee 1608000€/elämä.

Kuvitella että jotkut tienaa tuon summan tekemällä alle 13,5 vuotta töitä tai vähemmänkin. Hyvätuloisella duunarilla yli 44,5 vuotta. Pienituloisella menisi yli 89 vuotta eli ehtisi kuolla pois ennen.

Vierailija
36/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10 miljoonaa ja se ainakin riittää loppuelämäksi. On niin paljon, että summa tuntuu vaan lisääntyvän vuosi vuodelta. Eli siitä riittää jo lapsillekin, tosin ovat kyllä hankkineet myös koulutuksen ja työt, mutta voivat sitten joskus ottaa vähän iisimmin.

Vierailija
37/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pääomaa on miljoona, voisi sen tuotoille jo elellä ihan mukavasti koskematta pääomaan.

Miljoonan pääoma voisi hyvin sijoitettuna tuottaa 4% vuodessa inflaation jälkeen. Eli 3300€ kuukaudessa. Siitä vielä pääomaverot pois niin jää noin 2300-2400€ kuussa käteen.

Ei kuulosta miltään kovin leveältä elämältä pelkällä miljoonalla.

Miljoona on loppujen lopuksi aika pieni summa jos pääomatuloja haluaa.

Eläisin kuin kroisos 2300€:lla kuukaudessa. Siitä jäisi varmaan vielä 1000€ säästöönkin.

Vierailija
38/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona euroa pääomaa hajautettuna pörssissä on sellainen, mitä itse pidän suht turvallisena tasona. Sen tuotoilla tod. näk. pärjäisi 1 henkilö.

Hajautetun salkun tuotto on keskimäärin 6-7%. Inflaatio on keskimäärin 2%.

Eli hajautetun salkun reaalituotto on 4-5%.

Euroiksi muutettuna saisit käteen 2000-3000 euroa kuussa. Naapurin sairaanhoitaja tienaisi paremmin kuin miljonääri.

Vierailija
39/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää 2000  euroa/kk eikä tarvitse käydä enää töissä ikinä!

Vierailija
40/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-eläkkeellä ja sen määrä vastaa noin 270 000€:n salkun tuottoa. Olen 10 vuotta jo pärjäillyt.