Tukihenkilö/tukiperhetoiminta
Koko ajan tulee somessa MLL:n mainoksia, jossa vedotaan ryhtymään tukiperheeksi tai tukihenkilöksi, joka ottaisi lapsen luokseen joka kuukausi yhte viikonloppuna, että vanhemmat saavat levätä. Myös ystäväni ovat moneen kertaan ehdottaneet, että minun pitäisi ruveta tukihenkilöksi koska olen lapseton.
Kysymys: voisinko vuokrata airnbnb-asunnon tai huvilan aina niiksi viikonlopuiksi kun lapsi tulee vai olisiko minun pakko ottaa hänet omaan kotiini?
Kommentit (9)
Ilmoittaudu pelastakaa lapset ry:lle. Tukiperheeksi päästäksesi joudut käymään lyhyen koulutuksen.
Hyvä ajatus. Lapsi viihtyisi ylellisessä kämpässä eikä saisi tietoonsa kotiosoitettasi, joten ei voisi pyrkiä sisään tukiviikonloppujen ulkopuolisina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu pelastakaa lapset ry:lle. Tukiperheeksi päästäksesi joudut käymään lyhyen koulutuksen.
Selvittävätkö ne etukäteen, millaiseen taloon lapsi menee yökylään vai voinko sanoa suoraan, että vuokraan aina hyvissä ajoin airnbnb:n lapsiviikonloppuja varten?
Mikä motivaatio ryhtyä tukihenkilöksi, kun asenne on tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittävätkö ne etukäteen, millaiseen taloon lapsi menee yökylään vai voinko sanoa suoraan, että vuokraan aina hyvissä ajoin airnbnb:n lapsiviikonloppuja varten?
Selvittävät jollain tasolla. Ei niin tarkasti kuin sijaisperheen/päivystysperheen, mutta selvittävät kyllä. En usko sen muodostuvan ongelmaksi, että et halua lasta kotiisi, jos sinulla on tarjota vaihtoehto. Tukiperheistä on huutava pula ja perhe saattaa olla jonossa jopa yli vuoden. t: se toinen vastaaja, sosiaalityöntekijä
Olin MLL:n kautta yksinhuoltajaäidin tukihenkilö. Odotukset olivat liian suuret voimavaroihini nähden. Olisi pitänyt opettaa naiselle suomea, saada hänen lapsensa lopettamaan ihmisten raapiminen ja lyöminen, neuvoa äitiä karsimaan ylimääräinen tavara kodistaan, suomentaa kaikki päiväkodista tulevat lomakkeet ja kyselyt jne.
Kaiken huipuksi kunnan sosiaalitoimi (!) olisi halunnut, että käyn heidän kotonaan useammin, että sopiiko tällainen minulle? HUOM! Tukihenkilöt eivät saa mitään korvausta ajankäytöstään. Autolla-ajokilometreistä maksetaan vain puolet normaalista kilometrikorvauksesta.
Kävin vuoden ja siihen lopetin.
Tukiperheen järjestävä taho haluaa tietää, millaiseen paikkaan lapsi tulee viikonlopuiksi sekä millaisia tarvikkeita, leluja ym sinulla on tarjota. Eli sinun pitäisi varmaankin kutsua heidät "kotikäynnille" sinne airbnb -asuntoon.
Mistä johtuu, että tukiperheitä ja tukihenkilöitä on niin vaikea saada? Lapsista on paljon iloa ja auttamisesta tulee itsellekin hyvä mieli.
Ei ole pakko ottaa omaan kotiin.