Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sai negatiivista palautetta kun teki työnsä liian huolellisesti

Vierailija
27.08.2023 |

Kaverini siis. Hän on siivoustyössä ja esimies oli todennut, että hän tekee työnsä liian hyvällä laadulla. Pitää kuulemma tehdä huonommin, mutta enemmän. Kiva työ tuollainen, jossa pitää tehdä paskaa. Ei ainakaan itseltä onnistuisi, ei antaisi luonto periksi. Varmasti saisit silti sitten palautetta, kun on tullut siitä siivousjäljestä sanomista.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän voisi perustaa oman yrityksen ja jatkaa samaa työtä - ilman valituksia siitä että tekee työt liian hyvin? Vaikka toiminimellä. Yksityisyrittäjä ei voi kauaa tehdä huonoa jälkeä, vaan siinä luulisi olevan pelkästään hyväksi jos tekee työt hyvin.

Vierailija
22/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se monesti on, että pitää tehdä nopeammin ja sitten kun onnistut, niin perässä juostaan kyyläämässä että nyt unohdit juostessasi pyyhkiä ikkunalaudat tms.

Ja yhdessä paikassa olin tuotteen valmistuksen loppukäsittelyssä jossa alkutuotteenkin laatu samalla tarkastettiin.

No, kun sinne alkutuotantoon vei uusittavaksi niitä huonoja, niin sai vihat niskoilleen. Minä kun olin niin hölmö että kun käskettiin tarkastaa niin tein sen, ja muutkin pyysivät minua viemään kun eivät itse uskaltaneet.

Ei siinä kauaa mennyt että kävellessäni käytävällä jo alkoivat pyöritellä silmiään ja katsoa vihaisesti.

Ei ihme etten minä saanut jatkoa puolen vuoden pätkään kuten muut työllistetyt...

Kävitkö läpi nämä vihan purkaukset esimiehesi kanssa? Ei tollanen käytös kuulu töihin, jos sun tehtävä on tarkastaa laatu ja viedä huonot takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siivosutasot käydään läpi etukäteen siivoksen tilaajalta. Halvalla ei priimajälkeä saa. Eivätkä kaikki halpuuttajat haluakaan sellaista.

Palvelukuvauksessa kyllä asiakkaalle luvataan, mutta ongelma on siinä, ettei sitten siivousfirman työntekijälle anneta työaikaa tehdä niitä palvelukuvauksen mukaisia juttuja. Aikoinaan siivoustöissä ollessani totesinkin, että se voi näyttää kuvainnollisesti hyvältä kun paperissa lukee "rakennetaan Rooma päivässä", mutta sitten työntekijä saakin sen Rooman rakentamiseen vain kaksi tuntia aikaa. Meilläkin saattoi olla palvelukuvauksessa 25 kohtaa ja työaikaa 2 tuntia. Jo pelkästään alle kymmenen kohdan hyvin tekeminen olisi vienyt tuon työajan, vaikka ei olisi hidastelija ollutkaan.

Vierailija
24/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostaloyhtiössä tuntuu joka viikko moppaavan joku muukalaisen näköinen, aina eri, sinnepäin. Käynyt mielessä, että mitenkähän tuokin hommelihimmeli oikein perimmiltään pyörii...

Vierailija
25/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työssä on oikea laatu. Ylilaadun tekeminen ei ole ammattitaitoa vaan taidottomuutta jos samalla osa siivottavista kohteista jää tekemättä.

Tutullasi on selvästi vaikeuksia ottaa vastaan palautetta.

Vierailija
26/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että firma voi olla jopa epämääräinen, jos sanotaan että "tee työt huonosti, että saadaan enemmän keikkoja ja rahaa". Se taas että taloyhtiö kilpailuttaa, on toinen kysymys. Lopulta joku kärsii siivouksen huonosta jäljestä ja sitten se joudutaan korjaamaan, vai onko se edelleen huono. Ehtii mennä monta vuotta sotkussa yleisessä tilassa, samat matot ja kuraa seinällä. Tätäkö halutaan? 

Vierailija
27/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa työssä on oikea laatu. Ylilaadun tekeminen ei ole ammattitaitoa vaan taidottomuutta jos samalla osa siivottavista kohteista jää tekemättä.

Tutullasi on selvästi vaikeuksia ottaa vastaan palautetta.

No kyllä se nyt varmasti ketuttaa, että käsketään tekemään paskasti ja sitten myöhemmin kuitenkin saat paskaa palautetta, että pitäisi laatua parantaa, kun asiakas valitti :D Et ole selvästikään päivääkään tehnyt siivoustyötä.

Ap

Vierailija
28/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytyksen pitäisi olla sellainen, että pomo siivoaa kunkin kohteen malliksi. Katsotaan aika ja tulos juuri annettujen standardien mukaan.

Vierailija
29/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi oli siis suomeksi sanottuna liian hidas.

Vierailija
30/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ei osaa hommaansa.

Juuri näin! Töissä pitää tehdä se mitä firma (esimies) vaatii. Niin kauan kuin esimies on tyytyväinen työtulokseesi niin palkkasi juoksee. Esimiehen tyytymättömyys johtaa lopulta siihen että lopulta palkansaantisi loppuu, etpähän ole siinä firmassa sitten töissä enää. Jokaisen työntekijän ainoa tehtävä: pidä esimies tyytyväisenä. Ei töissä muuta tarvitse tehdä.

Ja tosiaan tosi monessa firmassa vaaditaan alhaista laatua mutta korkeaa tuotantomäärää. Määrä korvaa laadun. Tälläinen tämä Suomi on, täällä valmistetaan loputtomasti sutta ja sekundaa. Eipä Suomella ja Kiinaintialla paljon eroa ole. Ihmiset joiden "luonto ei anna periksi tehdä huonoa laatua" - ne ihmiset eivät sovi Suomen työelämään, he ovat jonkinlaisia "Suomeen sopeutumattomia ihmisiä". Jos haluat tehdä työsi hyvin: mene töihin ulkomaille, johonkin korkean laadun maahan.

Ja tuo aloittajan pointti että jos alkaa siivota huonosti niin "varmaan sitten alkaa saada siitä negatiivista palautetta". En usko että tuo negatiivinen palaute tulee esimieheltä! Jos toimii esimiehen toiveiden mukaisesti, jos pitää esimiehen tyytyväisenä, niin ei saa häneltä negatiivista palautetta. Se negatiivinen palaute tulee muilta ihmisiltä, ulkopuolisilta. Esim jos on töissä siivousfirmassa joka siivoaa kerrostalojen rappukäytäviä, niin se negatiivinen palaute tulee sen kerrostalon asukkailta. Mutta entäs sitten? Häh? Mitä väliä sillä muka on? Ei ne asukkaat sen siivoojan palkkaa maksa! Ne asukkaat saavat olla siitä siivouksen laadusta ihan mitä mieltä hyvänsä! Jos asukkaat puhuvat kakkaa niin puhukoot vaan - työntekijälle niillä puheilla ei ole mitään väliä. Työntekijälle ainoastaan esimiehen puheilla on väliä, koska ainoastaan esimieheltä työntekijä saa palkkansa. Tee tyytyväiseksi yksi esimiehesi - saat palkkasi. Aivan sama jos tuhat ulkopuolista on tyytymättömiä työsi laatuun. Niin kauan kuin ne tuhannet ulkopuoliset eivät sinulle maksa penniäkään niin sinun ei tarvitse kuunnella heidän puheitaan, ei tarvitse kuunnella heiltä ainuttakaan sanaa.

Vierailija
31/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se monesti on, että pitää tehdä nopeammin ja sitten kun onnistut, niin perässä juostaan kyyläämässä että nyt unohdit juostessasi pyyhkiä ikkunalaudat tms.

Ja yhdessä paikassa olin tuotteen valmistuksen loppukäsittelyssä jossa alkutuotteenkin laatu samalla tarkastettiin.

No, kun sinne alkutuotantoon vei uusittavaksi niitä huonoja, niin sai vihat niskoilleen. Minä kun olin niin hölmö että kun käskettiin tarkastaa niin tein sen, ja muutkin pyysivät minua viemään kun eivät itse uskaltaneet.

Ei siinä kauaa mennyt että kävellessäni käytävällä jo alkoivat pyöritellä silmiään ja katsoa vihaisesti.

Ei ihme etten minä saanut jatkoa puolen vuoden pätkään kuten muut työllistetyt...

Kävitkö läpi nämä vihan purkaukset esimiehesi kanssa? Ei tollanen käytös kuulu töihin, jos sun tehtävä on tarkastaa laatu ja viedä huonot takaisin.

En, eiköhän se pomo ollut tietoinen. Se ei juurikaan ollut edes paikalla, niin tottapa se etten minä saanut jatkoa oli sitten keskusteltu siellä yhdessä.

Työllistettyjä oli 5, ja ne 4 muuta pyydettiin, paitsi 1 ei sitten halunnut jäädä kun lähti takaisin kotipaikkakunnalle.

Minä pyysin edes kuukauden jatkoa jotta saan työssäoloehdon täyteen, ja pomo sanoi että tule sitten pyytämään kun ansiosidonnainen on loppu. No vuotta myöhemmin sain sitten tasan sen kuukauden.

Ne 3 muuta olivat yhä siellä töissä ja jokunen lisää.

Vierailija
32/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten huudetaan että menkää töihin, siivoustöihin kelpaa kaikki... kaikista ei tosiaan ole kaikkeen. Ihana elämä sitten olla haukuttavana teit mitä tahansa vaikka parhaasi yrität.

Vierailija
33/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin heti otsikosta, että kyse siivoustyöstä.

T. Alalla 20 vuotta

Vierailija
34/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten huudetaan että menkää töihin, siivoustöihin kelpaa kaikki... kaikista ei tosiaan ole kaikkeen. Ihana elämä sitten olla haukuttavana teit mitä tahansa vaikka parhaasi yrität.

Nuo huutajat eivät tiedä työmarkkinoista tai rahasta tai maailmantaloudesta yhtään mitään eli eivät tiedä että siivoustyöt eivät ole jokin "loputon työn lähde" jonne palkataan loputtomasti työntekijöitä. Koska ei siellä ole loputtomasti rahaa maksaa loputtomasti palkkaa. Missään ei ole loputtomasti rahaa loputtomiin palkanmaksuihin - joten missään ei ole loputtomasti työpaikkoja. Ei missään! Ei edes siivousalalla.

Jos joskus jostain löytyy loputtomasti rahaa niin sitten myös löytyy loputtomasti työpaikkoja. Mutta loputtomasti rahaa ei ikinä tule löytymään, kuten kaikki taloustieteilijät tietävät. Ainoastaan nuo huutelijat eivät sitä tiedä. Ainoastaan nuo huutelijat eivät tiedä rahasta yhtään mitään.

Eli kaikkialla missä on rahaa, sitä rahaa on rajallisesti. Eli kaikkialla on myös työpaikkoja rajallisesti. Myös siivousalalla. Niin: myös siivousalalla on vain rajallinen määrä työpaikkoja tarjolla - ja niihin rajattuihin työpaikkoihin työnantajat palkkaavat vain tehokkaimmat (tuottavimmat) työntekijät. Tehottomampia ei palkata, he eivät pääse siivoustöihin, eivät saa palkkaa, eivät ansaitse rahaa. Kaikki tämän tietävät, paitsi ne huutelijat, ne jotka huutelevat myös mm että "työttömät eivät edes hae töitä" tai että "työttömien pitää vain hakea töihin, koska kunhan tarpeeksi hakee niin aina sitä jonnekin töihin pääsee", nuo huutelijat eivät tiedä mistään mitään.

Vierailija
35/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään työtä kelloa vastaan, pitää olla ripeä ja ymmärtää, mitä tehdään ja miksi ja miten. On näytetty, että kun teet sen näin ja noin, homma on riittävän hyvin tehty, ja jatkotaputtelu olisi turhaa sievistelyä, jolla ei ole mitään merkitystä. On yllättävää, miten vaikea työntekijän on mukautua tilanteeseen. Kun hänellä tulee pöytä täyteen ja pitäisi siirtää valmiiksi tulleet kärrylle, niin tyyppi saattaa jopa siirtää tavaroita lattialle ja siitä sitten erikseen nostella ne kärrylle. Koska hän ajatteli tehdä tämän työvaiheen ensin valmiiksi.

Kun sanot, että se on hukkatyötä ja rasittaa tekijää tarpeeton nostelu, aletaan selitellä, miten häntä ei haittaa? Niin ei varmaan haittaakaan ainakaan ennen kuin selkä tulee kipeäksi, mutta maksajaa kyllä haittaa, ja maksaja päättää. Niin ei, tämäkään ei mene perille. Kuitenkin pitäisi olla normaalijärkisistä ihmisistä kyse. Valmista tulee entistä vähemmän, kun tekijä ahdistuu ja alkaa miettiä tekemistään entistä enemmän. 

Niin sitten se menee tähän, että sanotaan, että teet niin hyvää jälkeä että vähempikin riittää. Sen sijaan, että kysyttäisiin, onko hän muussakin elämässään joutunut ongelmiin torveloutensa takia. 

Ainoa konsti nopeuttaa työtä on maksaa urakkaa, mutta sitten ei enää laatua ole lainkaan. Ja jos joku kykenee oikeasti tehostamaan työtään vaadituissa laaturajoissa urakkapalkalla, työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja  kaikkien työ heikkenee. 

Ja kun kysymys ei ole siitä, että jonkun pitäisi saada enemmän vastinetta pääomalle, vaan kertakaikkiaan firma ei pysy hengissä, jos työtahti on puolet siitä, minkä pomo saisi heittämällä itse aikaan. Eikä työntekijä käsitä työnsä luonnetta. 

Vierailija
36/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään työtä kelloa vastaan, pitää olla ripeä ja ymmärtää, mitä tehdään ja miksi ja miten. On näytetty, että kun teet sen näin ja noin, homma on riittävän hyvin tehty, ja jatkotaputtelu olisi turhaa sievistelyä, jolla ei ole mitään merkitystä. On yllättävää, miten vaikea työntekijän on mukautua tilanteeseen. Kun hänellä tulee pöytä täyteen ja pitäisi siirtää valmiiksi tulleet kärrylle, niin tyyppi saattaa jopa siirtää tavaroita lattialle ja siitä sitten erikseen nostella ne kärrylle. Koska hän ajatteli tehdä tämän työvaiheen ensin valmiiksi.

Kun sanot, että se on hukkatyötä ja rasittaa tekijää tarpeeton nostelu, aletaan selitellä, miten häntä ei haittaa? Niin ei varmaan haittaakaan ainakaan ennen kuin selkä tulee kipeäksi, mutta maksajaa kyllä haittaa, ja maksaja päättää. Niin ei, tämäkään ei mene perille. Kuitenkin pitäisi olla normaalijärkisistä ihmisistä kyse. Valmista tulee entistä vähemmän, kun tekijä ahdistuu ja alkaa miettiä tekemistään entistä enemmän. 

Niin sitten se menee tähän, että sanotaan, että teet niin hyvää jälkeä että vähempikin riittää. Sen sijaan, että kysyttäisiin, onko hän muussakin elämässään joutunut ongelmiin torveloutensa takia. 

Ainoa konsti nopeuttaa työtä on maksaa urakkaa, mutta sitten ei enää laatua ole lainkaan. Ja jos joku kykenee oikeasti tehostamaan työtään vaadituissa laaturajoissa urakkapalkalla, työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja  kaikkien työ heikkenee

Ja kun kysymys ei ole siitä, että jonkun pitäisi saada enemmän vastinetta pääomalle, vaan kertakaikkiaan firma ei pysy hengissä, jos työtahti on puolet siitä, minkä pomo saisi heittämällä itse aikaan. Eikä työntekijä käsitä työnsä luonnetta. 

Ensin ajattelin että kylläpäs kirjoitit hyvän viestin... paitsi että, ei ehkä sittenkään. Ei todellakaan! Koska:

1. Tosi monilla työpaikoilla tosi monet työntekijät eivät tiedä että mitä heiltä oikein vaaditaan, mitä heidän oikein tulisi tehdä. Heidät on palkattu töihin, mutta heille ei ole kerrottu että mikä heidän työtehtävänsä oikein on. Usein näissä on kyse sellaisista työpaikoista joissa työntekijältä vaaditaan ns "itseohjautuvuutta". Tuo on työnantajan vika! On työnantajan vika jos hän ei osaa kommunikoida itse palkkaamalleen työntekijälle että mitä työntekijän tulee tehdä. Myös esim USA:n armeijan upseerit sanoivat Afganistanin katastrofaalisesti päättyneen sotaoperaation jälkeen "me emme tienneet että miksi me olimme Afganistanissa, me emme tienneet että mitä armeijan oikein tulisi tehdä siellä". Niin, upseerien esimiehet, armeijaa käskeneet poliitikot, olivat lähettäneet armeijan vuosikausiksi Afganistaniin kertomatta että miksi, mikä se tehtävä oli, mikä se päämäärä oli, mitä sen armeijan tulisi siellä Afganistanissa vuosikausia tehdä. Eli ei työntekijöiden vika, vaan esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: kommunikoi työtehtävä paremmin.

2. Tuo jos joku jotenkin ihmeellisesti onnistuu tekemään työnsä hyvin... niin sitten "työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja kaikkien työ heikkenee". No: sekin on esimiehen vika! Koska ihan itse esimies on palkannut sinne töihin tuollaisia kadehtijoita sekä ilmapiirin synkentäjiä! Maailma on täynnä ihmisiä jotka eivät ikinä tunne kateutta, eivät ikinä kanna kaunaa jos joku on menestyneempi kuin he... joten miksei esimies palkkaa töihin sellaisia ihmisiä? Miksi esimiehet eivät palkkaa töihin ihmisiä jotka ovat onnellisia muiden menestyksestä? Miksi esimiehet palkkaavat töihin kakkatyöntekijöitä jotka kadehtivat ihmisiä jotka pärjäävät heitä paremmin? Esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: valitse työntekijäsi paremmin.

3. Tuo että alaisen työtahti on puolet siitä mitä esimies saisi itse aikaan... kerron siitä kohta...

Vierailija
37/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miesvaltaisella alalla ja täällä ainakin tulee kuittailua jos yrittää tehdä hommansa huolellisesti ja pikkutarkasti. En oikein tajua miksi, mutta osaa se ärsyttää. En ole mitenkään kilpailuhenkinen eikä hyvä työ ole muilta pois, teen niin ihan itseni takia koska haluan että asiat on kunnolla reilassa. Mutta kuittia tulee.

Vierailija
38/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laatu vaan määrä! Tämä on urakkatyön normi. On ehdittävä tehdä tietty työ annetussa ajassa ja sillä selvä. Sanomista tulee vasta sitten, jos työn jälki on niin huonoa, että asiakkaat valittavat.

39/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu hoitoalalla, varsinkin vanhusten hoidossa. Jos haluaa tehdä työnsä hyvin , niin tulee sanomista. Ettei vaan esimiehen tarvitsisi palkata lisää henkilökuntaa.

Vierailija
40/53 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miesvaltaisella alalla ja täällä ainakin tulee kuittailua jos yrittää tehdä hommansa huolellisesti ja pikkutarkasti. En oikein tajua miksi, mutta osaa se ärsyttää. En ole mitenkään kilpailuhenkinen eikä hyvä työ ole muilta pois, teen niin ihan itseni takia koska haluan että asiat on kunnolla reilassa. Mutta kuittia tulee.

Se onkin paha  juttu, jos sitä tapahtuu vaikkapa rakennusalalla sellaisissa hommissa, joissa on aivan lakisääteisiä työsuojelu- ym. määräyksiä, joita pitäisi noudattaa. Kun nuori työnjohtajatyttö vaatii niitä kuusikymppiseltä äijältä, niin jonkun verran ns. munaa tarvitaan.