Sai negatiivista palautetta kun teki työnsä liian huolellisesti
Kaverini siis. Hän on siivoustyössä ja esimies oli todennut, että hän tekee työnsä liian hyvällä laadulla. Pitää kuulemma tehdä huonommin, mutta enemmän. Kiva työ tuollainen, jossa pitää tehdä paskaa. Ei ainakaan itseltä onnistuisi, ei antaisi luonto periksi. Varmasti saisit silti sitten palautetta, kun on tullut siitä siivousjäljestä sanomista.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään työtä kelloa vastaan, pitää olla ripeä ja ymmärtää, mitä tehdään ja miksi ja miten. On näytetty, että kun teet sen näin ja noin, homma on riittävän hyvin tehty, ja jatkotaputtelu olisi turhaa sievistelyä, jolla ei ole mitään merkitystä. On yllättävää, miten vaikea työntekijän on mukautua tilanteeseen. Kun hänellä tulee pöytä täyteen ja pitäisi siirtää valmiiksi tulleet kärrylle, niin tyyppi saattaa jopa siirtää tavaroita lattialle ja siitä sitten erikseen nostella ne kärrylle. Koska hän ajatteli tehdä tämän työvaiheen ensin valmiiksi.
Kun sanot, että se on hukkatyötä ja rasittaa tekijää tarpeeton nostelu, aletaan selitellä, miten häntä ei haittaa? Niin ei varmaan haittaakaan ainakaan ennen kuin selkä tulee kipeäksi, mutta maksajaa kyllä haittaa, ja maksaja päättää. Niin ei, tämäkään ei mene perille. Kuitenkin pitäisi olla normaalijärkisistä ihmisistä kyse. Valmista tulee entistä vähemmän, kun tekijä ahdistuu ja alkaa miettiä tekemistään entistä enemmän.
Niin sitten se menee tähän, että sanotaan, että teet niin hyvää jälkeä että vähempikin riittää. Sen sijaan, että kysyttäisiin, onko hän muussakin elämässään joutunut ongelmiin torveloutensa takia.
Ainoa konsti nopeuttaa työtä on maksaa urakkaa, mutta sitten ei enää laatua ole lainkaan. Ja jos joku kykenee oikeasti tehostamaan työtään vaadituissa laaturajoissa urakkapalkalla, työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja kaikkien työ heikkenee.
Ja kun kysymys ei ole siitä, että jonkun pitäisi saada enemmän vastinetta pääomalle, vaan kertakaikkiaan firma ei pysy hengissä, jos työtahti on puolet siitä, minkä pomo saisi heittämällä itse aikaan. Eikä työntekijä käsitä työnsä luonnetta.
Ensin ajattelin että kylläpäs kirjoitit hyvän viestin... paitsi että, ei ehkä sittenkään. Ei todellakaan! Koska:
1. Tosi monilla työpaikoilla tosi monet työntekijät eivät tiedä että mitä heiltä oikein vaaditaan, mitä heidän oikein tulisi tehdä. Heidät on palkattu töihin, mutta heille ei ole kerrottu että mikä heidän työtehtävänsä oikein on. Usein näissä on kyse sellaisista työpaikoista joissa työntekijältä vaaditaan ns "itseohjautuvuutta". Tuo on työnantajan vika! On työnantajan vika jos hän ei osaa kommunikoida itse palkkaamalleen työntekijälle että mitä työntekijän tulee tehdä. Myös esim USA:n armeijan upseerit sanoivat Afganistanin katastrofaalisesti päättyneen sotaoperaation jälkeen "me emme tienneet että miksi me olimme Afganistanissa, me emme tienneet että mitä armeijan oikein tulisi tehdä siellä". Niin, upseerien esimiehet, armeijaa käskeneet poliitikot, olivat lähettäneet armeijan vuosikausiksi Afganistaniin kertomatta että miksi, mikä se tehtävä oli, mikä se päämäärä oli, mitä sen armeijan tulisi siellä Afganistanissa vuosikausia tehdä. Eli ei työntekijöiden vika, vaan esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: kommunikoi työtehtävä paremmin.
2. Tuo jos joku jotenkin ihmeellisesti onnistuu tekemään työnsä hyvin... niin sitten "työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja kaikkien työ heikkenee". No: sekin on esimiehen vika! Koska ihan itse esimies on palkannut sinne töihin tuollaisia kadehtijoita sekä ilmapiirin synkentäjiä! Maailma on täynnä ihmisiä jotka eivät ikinä tunne kateutta, eivät ikinä kanna kaunaa jos joku on menestyneempi kuin he... joten miksei esimies palkkaa töihin sellaisia ihmisiä? Miksi esimiehet eivät palkkaa töihin ihmisiä jotka ovat onnellisia muiden menestyksestä? Miksi esimiehet palkkaavat töihin kakkatyöntekijöitä jotka kadehtivat ihmisiä jotka pärjäävät heitä paremmin? Esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: valitse työntekijäsi paremmin.
3. Tuo että alaisen työtahti on puolet siitä mitä esimies saisi itse aikaan... kerron siitä kohta...
Ja nyt jatkan... tuo kohta numero 3. Aikoinaan tein töitä tivolissa. Joka viikko se tivoli muutti uudelle paikkakunnalle, joten joka viikko kaikki tivolilaitteet (vuoristoradat, törmäilyautotilat, arpajaiskojut,...) piti koota uudestaan. Siellä oli yksi tivolilaite, mahtava huvipuistolaite, jota kokosi uudella paikkakunnalla aina ihan koko päivän kolme työntekijää. Esimieheni valitti minulle "mua harmittaa kun nuo työntekijät tekevät tuon niin hitaasti. Jos minä tekisin tuon kahdestaan jonkin hyvän työntekijän kanssa niin saisin tuon työn valmiiksi puolet nopeammin!" Ja tuo oli ihan totta. Sillä esimiehellä oli tuplasti nopeampi työtahti kuin alaisilla. Mutta: ihan itse se esimies oli ne laiskat hitaat tuottamattomat työntekijät sinne palkannut! Eli syyttäköön esimies itteään!
Itsekin alkuun siinä työssä totuin hitaaseen työtahtiin, koska hitaat kollegani näyttivät minulle miten ne työt tehdään, otin mallia kollegoiltani. Mutta myöhemmin esimieheni oli jonain päivänä jonkin aikaa työparini. Ja silloin hämmennyin ja hämmästyin siitä että miten paljon nopeammin tehokkaammin ripeämmin ne työt voi tehdä, miten paljon nopeammin voi saada valmista aikaiseksi! Joten niin minä aina siitä eteenpäin yritin ihan yksin itsekin jatkaa työntekoa siinä samassa ripeässä tahdissa, tietysti! Mutta mitä silloin tapahtui? Kollegani tulivat luokseni ja sanoivat "älä tee töitä niin nopeasti koska sä saat meidät muut näyttämään laiskoilta".
Eli mitäh? Mun mielestä on ihan koko firman ja kaikkien työntekijöiden ja kansantalouden hyödyksi jos joku alainen tekee työnsä tehokkaasti. Yksi tekee työnsä tehokkaasti - KAIKKI hyötyvät! Mun mielestä! Mutta ilmeisesti nuo valittajatyöntekijät eivät ole tuota mieltä, eivät piittaa kaikkien hyödystä mitään. He piittaavat vain siitä että firman hyvinvoinnin kustannuksella he saavat itse pitää työpaikkansa, saavat itse jatkossakin palkkaa - vaikka se vaatisi sitä että heidän täytyy käydä tehokkaiden työntekijöiden kimppuun, täytyy vaikka väkisin hidastaa tehokkaiden työtahtia, täytyy vaikka väkisin savustaa tehokkaat ulos firmasta. Esimies saa syyttää itseään jos on tuollaisia työntekijöitä palkannut.
Eli siis kaverisi jää hinkkaamaan jotain nurkkaa liian pitkäksi aikaa. Kaverisi ei ole tajunnut, kun joka päivä siivotaan se käy nopeammin kun ei jää hinkkaamaan. Sitten kun on ns suursiivouksen aika, sitten vähän perusteellisemmin. Opettelisi nyt edes suht helpon työn tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miesvaltaisella alalla ja täällä ainakin tulee kuittailua jos yrittää tehdä hommansa huolellisesti ja pikkutarkasti. En oikein tajua miksi, mutta osaa se ärsyttää. En ole mitenkään kilpailuhenkinen eikä hyvä työ ole muilta pois, teen niin ihan itseni takia koska haluan että asiat on kunnolla reilassa. Mutta kuittia tulee.
Se onkin paha juttu, jos sitä tapahtuu vaikkapa rakennusalalla sellaisissa hommissa, joissa on aivan lakisääteisiä työsuojelu- ym. määräyksiä, joita pitäisi noudattaa. Kun nuori työnjohtajatyttö vaatii niitä kuusikymppiseltä äijältä, niin jonkun verran ns. munaa tarvitaan.
Kun työkulttuuri on edennyt niin pahaksi että työt tehdään vaarallisen hätäisesti ja jopa laittoman huonosti... niin siinä vaiheessa työkulttuuri on myös edennyt niin pahaksi että sitä ihmistä syytellään joka ei laittomuuksiin suostu, sitä ihmistä syytellään joka yrittää estää niitä pahoja seurauksia/onnettomuuksia yms tapahtumasta, sitä ihmistä syytellään joka yrittää turvata muita niiltä vaaroilta. Ei tuollaisessa paikassa enää voi tehdä töitä. Pelastukoon ken voi! Paetkaa henkenne edestä! Täytyy vain paeta, häipyä, ja tuntea sääliä niitä kohtaan jotka eivät paenneet kun se mahdollisuus vielä oli.
Esim kun se amerikkalainen avaruusalus räjähti yrittäessään nousta avaruuteen (Challenger?), niin sen avaruusaluksen vioista oli monenmonta kertaa esimiehille huomauttanut joku heille töitä tehnyt insinööri. Hän todellakin yritti estää avaruusaluksen lähdön, yritti saada esimiehet tajuamaan että ne viat täytyy korjata. Mutta esimiehet eivät kuunnelleet. Ja kun se avaruusalus räjähti... niin ketä kaikki yrittivät syyttää, kenen kimppuun kaikki halusivat käydä? No sen vioista ja vaaroista varoitelleen insinöörin kimppuun tietysti!
Mitä toksisempi työpaikka: mitä enemmän yrität tehdä oikein - sitä enemmän muut käyvät sinun kimppuusi. Kun enemmistö on jo tottunut tekemään väärin niin se enemmistö pyrkii tuhoamaan vähemmistön joka pyrkii tekemään oikein.
Joo. Kotisiivous firmasta jolla pitkä lista, mitä kaikkea tehdään kahdessa tunnissa. No ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
No tuo menihan on ollut vallalla jo monella alalla pitkään. Joskus ennen 90-luvun lamaa taidi olla viimeksi aika, jolloin työnsä sai vielä monessa paikassa tehdä hyvin.
Ainakin kaupan alalla tämä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. Tästä on usein puhuttu että saispa tehdä työnsä hyvin. Vaan eipä saa kun pitää hutiloida loput 17 työtehtävää vielä tänä päivänä. Ja sitten kun teet huonosti, on joku heti huomauttamassa että miksi tehty näin huonosti. Oma työ vaikuttaa toistenkin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ei osaa hommaansa.
Juuri näin! Töissä pitää tehdä se mitä firma (esimies) vaatii. Niin kauan kuin esimies on tyytyväinen työtulokseesi niin palkkasi juoksee. Esimiehen tyytymättömyys johtaa lopulta siihen että lopulta palkansaantisi loppuu, etpähän ole siinä firmassa sitten töissä enää. Jokaisen työntekijän ainoa tehtävä: pidä esimies tyytyväisenä. Ei töissä muuta tarvitse tehdä.
Ja tosiaan tosi monessa firmassa vaaditaan alhaista laatua mutta korkeaa tuotantomäärää. Määrä korvaa laadun. Tälläinen tämä Suomi on, täällä valmistetaan loputtomasti sutta ja sekundaa. Eipä Suomella ja Kiinaintialla paljon eroa ole. Ihmiset joiden "luonto ei anna periksi tehdä huonoa laatua" - ne ihmiset eivät sovi Suomen työelämään, he ovat jonkinlaisia "Suomeen sopeutumattomia ihmisiä". Jos haluat tehdä työsi hyvin: mene töihin ulkomaille, johonkin korkean laadun maahan.
Ja tuo aloittajan pointti että jos alkaa siivota huonosti niin "varmaan sitten alkaa saada siitä negatiivista palautetta". En usko että tuo negatiivinen palaute tulee esimieheltä! Jos toimii esimiehen toiveiden mukaisesti, jos pitää esimiehen tyytyväisenä, niin ei saa häneltä negatiivista palautetta. Se negatiivinen palaute tulee muilta ihmisiltä, ulkopuolisilta. Esim jos on töissä siivousfirmassa joka siivoaa kerrostalojen rappukäytäviä, niin se negatiivinen palaute tulee sen kerrostalon asukkailta. Mutta entäs sitten? Häh? Mitä väliä sillä muka on? Ei ne asukkaat sen siivoojan palkkaa maksa! Ne asukkaat saavat olla siitä siivouksen laadusta ihan mitä mieltä hyvänsä! Jos asukkaat puhuvat kakkaa niin puhukoot vaan - työntekijälle niillä puheilla ei ole mitään väliä. Työntekijälle ainoastaan esimiehen puheilla on väliä, koska ainoastaan esimieheltä työntekijä saa palkkansa. Tee tyytyväiseksi yksi esimiehesi - saat palkkasi. Aivan sama jos tuhat ulkopuolista on tyytymättömiä työsi laatuun. Niin kauan kuin ne tuhannet ulkopuoliset eivät sinulle maksa penniäkään niin sinun ei tarvitse kuunnella heidän puheitaan, ei tarvitse kuunnella heiltä ainuttakaan sanaa.
Mitä pillereitä olet vetänyt?
Siivouksen tilaaja ei maksa tarkasta siivouksesta, hän maksaa tuntimäärästä x jonka on sovittu sisältävän siivoustyöt m, n ja o.
Menee homma tappiolle jos joku käyttää siivoukseen x+y tuntia ja tekee siivoustyöt j, k, l, m, n ja o.
Tarkoitus on että jos siivouksen tilaaja tarvitseekin paremman siivouksen niin hän tilaa sen ja maksaa lisäajasta ja haluamistaan siivoustöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään työtä kelloa vastaan, pitää olla ripeä ja ymmärtää, mitä tehdään ja miksi ja miten. On näytetty, että kun teet sen näin ja noin, homma on riittävän hyvin tehty, ja jatkotaputtelu olisi turhaa sievistelyä, jolla ei ole mitään merkitystä. On yllättävää, miten vaikea työntekijän on mukautua tilanteeseen. Kun hänellä tulee pöytä täyteen ja pitäisi siirtää valmiiksi tulleet kärrylle, niin tyyppi saattaa jopa siirtää tavaroita lattialle ja siitä sitten erikseen nostella ne kärrylle. Koska hän ajatteli tehdä tämän työvaiheen ensin valmiiksi.
Kun sanot, että se on hukkatyötä ja rasittaa tekijää tarpeeton nostelu, aletaan selitellä, miten häntä ei haittaa? Niin ei varmaan haittaakaan ainakaan ennen kuin selkä tulee kipeäksi, mutta maksajaa kyllä haittaa, ja maksaja päättää. Niin ei, tämäkään ei mene perille. Kuitenkin pitäisi olla normaalijärkisistä ihmisistä kyse. Valmista tulee entistä vähemmän, kun tekijä ahdistuu ja alkaa miettiä tekemistään entistä enemmän.
Niin sitten se menee tähän, että sanotaan, että teet niin hyvää jälkeä että vähempikin riittää. Sen sijaan, että kysyttäisiin, onko hän muussakin elämässään joutunut ongelmiin torveloutensa takia.
Ainoa konsti nopeuttaa työtä on maksaa urakkaa, mutta sitten ei enää laatua ole lainkaan. Ja jos joku kykenee oikeasti tehostamaan työtään vaadituissa laaturajoissa urakkapalkalla, työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja kaikkien työ heikkenee.
Ja kun kysymys ei ole siitä, että jonkun pitäisi saada enemmän vastinetta pääomalle, vaan kertakaikkiaan firma ei pysy hengissä, jos työtahti on puolet siitä, minkä pomo saisi heittämällä itse aikaan. Eikä työntekijä käsitä työnsä luonnetta.
Ensin ajattelin että kylläpäs kirjoitit hyvän viestin... paitsi että, ei ehkä sittenkään. Ei todellakaan! Koska:
1. Tosi monilla työpaikoilla tosi monet työntekijät eivät tiedä että mitä heiltä oikein vaaditaan, mitä heidän oikein tulisi tehdä. Heidät on palkattu töihin, mutta heille ei ole kerrottu että mikä heidän työtehtävänsä oikein on. Usein näissä on kyse sellaisista työpaikoista joissa työntekijältä vaaditaan ns "itseohjautuvuutta". Tuo on työnantajan vika! On työnantajan vika jos hän ei osaa kommunikoida itse palkkaamalleen työntekijälle että mitä työntekijän tulee tehdä. Myös esim USA:n armeijan upseerit sanoivat Afganistanin katastrofaalisesti päättyneen sotaoperaation jälkeen "me emme tienneet että miksi me olimme Afganistanissa, me emme tienneet että mitä armeijan oikein tulisi tehdä siellä". Niin, upseerien esimiehet, armeijaa käskeneet poliitikot, olivat lähettäneet armeijan vuosikausiksi Afganistaniin kertomatta että miksi, mikä se tehtävä oli, mikä se päämäärä oli, mitä sen armeijan tulisi siellä Afganistanissa vuosikausia tehdä. Eli ei työntekijöiden vika, vaan esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: kommunikoi työtehtävä paremmin.
2. Tuo jos joku jotenkin ihmeellisesti onnistuu tekemään työnsä hyvin... niin sitten "työkaverit kadehtivat ja ilmapiiri synkkenee ja kaikkien työ heikkenee". No: sekin on esimiehen vika! Koska ihan itse esimies on palkannut sinne töihin tuollaisia kadehtijoita sekä ilmapiirin synkentäjiä! Maailma on täynnä ihmisiä jotka eivät ikinä tunne kateutta, eivät ikinä kanna kaunaa jos joku on menestyneempi kuin he... joten miksei esimies palkkaa töihin sellaisia ihmisiä? Miksi esimiehet eivät palkkaa töihin ihmisiä jotka ovat onnellisia muiden menestyksestä? Miksi esimiehet palkkaavat töihin kakkatyöntekijöitä jotka kadehtivat ihmisiä jotka pärjäävät heitä paremmin? Esimiesten vika! Esimiehelle vinkki: valitse työntekijäsi paremmin.
3. Tuo että alaisen työtahti on puolet siitä mitä esimies saisi itse aikaan... kerron siitä kohta...
Ja nyt jatkan... tuo kohta numero 3. Aikoinaan tein töitä tivolissa. Joka viikko se tivoli muutti uudelle paikkakunnalle, joten joka viikko kaikki tivolilaitteet (vuoristoradat, törmäilyautotilat, arpajaiskojut,...) piti koota uudestaan. Siellä oli yksi tivolilaite, mahtava huvipuistolaite, jota kokosi uudella paikkakunnalla aina ihan koko päivän kolme työntekijää. Esimieheni valitti minulle "mua harmittaa kun nuo työntekijät tekevät tuon niin hitaasti. Jos minä tekisin tuon kahdestaan jonkin hyvän työntekijän kanssa niin saisin tuon työn valmiiksi puolet nopeammin!" Ja tuo oli ihan totta. Sillä esimiehellä oli tuplasti nopeampi työtahti kuin alaisilla. Mutta: ihan itse se esimies oli ne laiskat hitaat tuottamattomat työntekijät sinne palkannut! Eli syyttäköön esimies itteään!
Itsekin alkuun siinä työssä totuin hitaaseen työtahtiin, koska hitaat kollegani näyttivät minulle miten ne työt tehdään, otin mallia kollegoiltani. Mutta myöhemmin esimieheni oli jonain päivänä jonkin aikaa työparini. Ja silloin hämmennyin ja hämmästyin siitä että miten paljon nopeammin tehokkaammin ripeämmin ne työt voi tehdä, miten paljon nopeammin voi saada valmista aikaiseksi! Joten niin minä aina siitä eteenpäin yritin ihan yksin itsekin jatkaa työntekoa siinä samassa ripeässä tahdissa, tietysti! Mutta mitä silloin tapahtui? Kollegani tulivat luokseni ja sanoivat "älä tee töitä niin nopeasti koska sä saat meidät muut näyttämään laiskoilta".
Eli mitäh? Mun mielestä on ihan koko firman ja kaikkien työntekijöiden ja kansantalouden hyödyksi jos joku alainen tekee työnsä tehokkaasti. Yksi tekee työnsä tehokkaasti - KAIKKI hyötyvät! Mun mielestä! Mutta ilmeisesti nuo valittajatyöntekijät eivät ole tuota mieltä, eivät piittaa kaikkien hyödystä mitään. He piittaavat vain siitä että firman hyvinvoinnin kustannuksella he saavat itse pitää työpaikkansa, saavat itse jatkossakin palkkaa - vaikka se vaatisi sitä että heidän täytyy käydä tehokkaiden työntekijöiden kimppuun, täytyy vaikka väkisin hidastaa tehokkaiden työtahtia, täytyy vaikka väkisin savustaa tehokkaat ulos firmasta. Esimies saa syyttää itseään jos on tuollaisia työntekijöitä palkannut.
Kiitos pointeista. Mietin vain, että työnantajalla ei ole niin paljon varaa valita useinkaan, että saisi priimaa. Meillä on myös havaittu mallioppimisen merkitys. Siksi tulokas tekee ensin työnjohtajan kanssa kaksistaan hommaa, jos se tämän aikataulujen kannalta vain on mahdollista. Tai parhaimmistoon kuuluvan tehokkaan työntekijän kanssa. Sitten jos malli on jo otettu hitaammista, sitä on aika vaikea saada nopeutumaan, osittain ehkä juuri siksi, että hidastelijat ovat ehtineet muodostua tulijan viiteryhmäksi.
Urakkaa tehdessä joku työntekijä alkaa todella loistaa. On taitoa olla itse oma työntutkijansa ja hakea aina tehokkaampaa suoritusta. Muut jos yrittävät pysyä perässä ilman samaa hiomiskykyä, alkavat huiskia, ja tulee sutta ja sekundaa. Mitä tekisit pomona tuossa tilanteessa? Meillä se oli pakko ratkaista niin, ettei urakoita tehty, kun jos niihin olisi ottanut vain osan, tuntipalkalle jääviä olisi harmittanut. Joskus sitä toivoisi, että koulussa peluutettaisiin lapsilla jotain yrittäjäpeliä, niin että oppisivat ajattelemaan kuviota kokonaisuudenkin kannalta. Yksi mahdollisuus olisi pilkkoa tietyt tylsät jutut urakoiksi, mutta sitten tulee kitinää, miksei sitä tehdä enemmän... ja harmistunut työntekijä on vain harvoin tehokas muussa kuin ilmanpilaamisessa.
Tuo hitaammintekijöiden ryhmä on vielä siitä hankala, että he saattavat pitää tahdin sellaisena, että vaivaisemmatkin pysyvät mukana. Siinä siis suojellaan heidän työpaikkaansa, etenkin jos ollaan oltu kauan talossa ja ymmärretään, mikä on pitkään ylläpidettävissä oleva vauhti. Tulokas saattaa jaksaa jonkin aikaa painaa tehokkaammin, mutta onko tahti ylläpidettävissä pitempään? Mutta aivan tottahan se on, että tahti voi mennä naurettavaksi ja silti tehdään huolimattomasti, ja sitten ollaankin pysyvissä ongelmissa. Tuttu otti loparit valtionyhtiöstä, kun meni hermo vätystelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotkut tekee työt tosi nopeasti ja muutkin saadaan siihen mukaan niin työntekijöitä voidaan vähentää, niitä ei tarvita enää niin montaa. Ja tämähän on loputon kierre joka alalla, taas vaaditaan nopeampaa ja kun se nopeus saavutetaan niin taas joku ylimääräinen työntekijä pihalle. Ja taas kiristetään ruuvia....
Minä olen saanut samanlaisen palautteen. Kuulemma asiakkaat tottuu siihen liian hyvään tulokseen, ja sitten sitä odotetaan aina ja kaikilta työntekijöiltä. Siksi parempi pitää työn tulos keskitasolla. Aika kunnianhimotonta, mutta tavallaan myös loogista.
Postissa työt pitää tehdä nopeasti ja huonosti.
Laadukasta työn tekemistä ei suvaita, siihen menee liian paljon aikaa.
Miksi pitää työt hosuen?
No siksi että johtajat saisivat bonuksia.
Vierailija kirjoitti:
No meidän firmassa laskuttivat kahdesta tunnista. Mutta kun itse asun lähellä niin lenkillä näin kun lähtivät pois jo 17 vaikka olin itse laittanut ovet lukkoon klo 16 eikä olleet vielä tulleet. Mun lenkkireitti menee vierestä. En suis erikseen kytännyt. Sanottiin irti. Nyt siivoo semmoinen sivutoiminen jolle maksetaan palkka suoraan ja sanottu että tekee asiat x ja y sekä laskuttaa sitten sen mukaan. Hyvää on jälki ja sen pari tuntia viikossa tekee.
Kirjoitat monikossa. Oliko niitä siis kaksi siivoojaa? Silloinhan se on mennyt ihan oikein. Jos yksi siivooja on ollut paikalla, hänen pitäisi olla se n.2h. Kaksi siivoojaa n.tunnin. Ja monissa siivousyrityksissä vielä sopimuksissa siirtymäaika (10-15min), joka vähennetään siivousajasta. Siinä tapauksessa siis yksi siivooja voi lähteä 10-15min aiemmin ja kaksi siivoojaa 5-7.5min aiemmin.
Ihan normaalia. Työnantaja haluaa siisteystason x, ja siihen x:ään on pyrittävä.