Miksi monet myyvät omakotitalon kun on lapset lähteneet pesästä?
Onko tässä jokin suomalainen traditio? Itse yksin asuvana olen ostamassa omakotitaloa, koska tarvitsen harrastustilaa ja tässä kohteessa jota olen ostamassa, on tontilla valmiina puolilämmin piharakennus.
Suomalaisessa kulttuurissa on varmasti omituista jos ostaa yksin talon. Maksan nyt vuokraa 600e kuussa, asumiskulut okt:sa 450e kuussa.
Kommentit (119)
Ai miksi? No siksi, että ainakin jotkut on ehtineet kyllästyä ja turtua omakotitalossa hiljaisuuteen ja siihen, että harvoin mikään palvelu on ihan siinä lähellä.
Lisäksi kerrostalossa asumisen helppous houkuttaa, vaikka sielläkin on omat lieveilmiönsä. Täydellistä asuntoa ja paikkaa ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen on ihanaa. Kiva ajatella, että omistaa kiinteistön. Kyllähän siitä pitää maksaa, mutta mikäpä täällä ilmaista olisi. Parasta on, että ei tarvitse kuunnella yläkerran kanta-astujaa eikä muuta rytkytystä seinän takana. Ikävää olisi ajatella, että ainoa toivonkipinä vuodessa olisi, että pääsee viikoksi vaikka Teneriffalle, siis pois kotoa. Jaksaa sitten kärvistellä taas vuoden odottamassa seuraavaa mahdollisuutta päästä pois kotoa. Kodin pitää olla se paras paikka. Säännöllisesti eteen tulevat pikku hommat voi teettää ammattimiehellä, tulee siistimpää jälkeä kuin itse nikkaroimalla. Että tähän pystyy, pitää omakotiasujan olla varautunut yllättäviin menoeriin eli ei voi törsätä rahoja viimeiseen euroon. Muuten voin suositella.
Mikä ihmeen viikko Teneriffalla? Me vietetään kesät Norjassa, tosin siihen ei varmaan olisi rahaa, jos asuttaisiin vielä ok-talossa. Koti on silti paras paikka, tyhmäähän se on olla tekemättä siitä sellainen.
Miksi olet noin kärttyinen, vaikka olette juuri viettäneet kesän Norjassa?
Kärttyinen? Väsynyt ehkä, vielä riitti muuttokuormassa pestävää tällekin päivälle. Vähän ehkä tympivät nuokin stereotypiat, että kt on aina ankea loukko metelöivillä naapureilla. Meillä on täällä harrastushuone (onneksi) ja hiljaista kuin huopatossutehtaalla, ihan tavallisessa ysäritalossa.
Usado kirjoitti:
Kun on nuori ja voimissaan, luulee olevansa aina, mutta kun ikääntyy, ei enää jaksakaan.
Tämähän se. Lisäksi järkevät ikäihmiset ymmärtää, ettei heidän jälkikasvunsa voi olla "talonmiehinä".
jalat edelläpois kirjoitti:
Itse en luopuisi omakotitalosta mistään hinnasta. Nurmikon hoito, jatkuva siivous ei kiinnosta. NO ei ole pakko sotkea kaikkia paikkoja tai kasvattaa nurmikkoa, Kasvata niitty ,laatoita polut. Tilaa pitää kuitenkin olla ja rauhaa. Älä hanki liian suurta. Omakotitalo loppuun asti.
Never say never!
Koska tilaa on liikaa, samoin tuossa vaiheessa talo alkaa kohta kaipaamaan jo jotain suurempaa remppaa. Halutaan vähätöisempää tilaa ja vapautta vaikka matkustella tai viettää enemmän aikaa mökillä, sillä toisella työleirillä. Kerros- tai rivitaloasunnon pihatyöt tekee yleensä huoltoyhtiö, ei tarvitse niistä itse huolehtia.
Kyllä mekin tää ok-talo myydään kun lapset lähtee kotoa. Nyt tarvitaan tilaa ja omat huoneet lapsille ja sitä on. Sitten kun lapset on poissa, riittää vähempi tila ja pienempi talo, varmaan rivitalo ja siten asumiskustannukset halpenee, esim sähkö. Ja sitten vähennetään töitä ja alkaa reissailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).
Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.
Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.
Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.
Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.
Kyllä ne kaikki vastikkeessa maksaa pitää. Eli vuokralla asuja maksaa ne vuokrassaan asunnon omistajalle. Millälailla se ulkoistaminen vaatii työtä? Jonkun verran rahaa siihen tarvitaan ja kun ei tarvitse vuokraa maksaa niin maksaa sitten palveluista.
Voin olla väärässäkin, mutta uskoisin, että mitä syrjemmässä asuu, sitä vaikeampaa on saada työmies luomaan aamulla lumet pois autotallin edestä, jotta pääsee itse töihin. Sillä työmiehellä on luultavasti monta muutakin keikkaa ympäri kylää tai maakuntaa, ja minun onnellani hän ei koskaan tulisi omalle talolleni juuri silloin kun tarvitaan. Kerrostalojen huoltomiehet kulkevat joka aamu kierroksellaan ja mitä tulee lumitöihin, siitä hyötyy heti kymmeniä perheitä samalla kerralla. Jos taas on useampi ok-taloa rivissä, se rivin viimeinen joutuu odottamaan aika tovin ennen kuin kotitalkkari on hänen talonsa kohdalla.
Mutta joo, arvaan jo vastauksesi: Teet etätöitä, etkä tarvitse lumenluontia aamulla. Kaikilla ei kuitenkaan ole sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
jalat edelläpois kirjoitti:
Itse en luopuisi omakotitalosta mistään hinnasta. Nurmikon hoito, jatkuva siivous ei kiinnosta. NO ei ole pakko sotkea kaikkia paikkoja tai kasvattaa nurmikkoa, Kasvata niitty ,laatoita polut. Tilaa pitää kuitenkin olla ja rauhaa. Älä hanki liian suurta. Omakotitalo loppuun asti.
Never say never!
En ole edellinen mutta vain koomapotilaana voin ajatella krstaloa, väkisin saavat viedä sinne silloinkin.
Minun vanhemmat muutti pois ok-talosta, kun se kävi liian suureksi kahdelle. Saivat myytyä sen vuonna 2018 ihan hyvän hintaan ja ostivat kt-huoneiston kaupungin keskustasta.
Nykyään reissaavat ympäri maailmaa ahkerasti ja tuntuu, että heille koti on vain tukikohta ennen seuraavaa reissua.
Ovat sanoneet, että ei ole yhtään ikävä omakotitalossa asumista. Heillä on käynyt tuuri, sillä kerrostalo jossa nyt asuvat, on hyvin rauhallinen ja siellä asuu vakavaraisia asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei oikeasti haluaisi asua omakotitalossa, mutta lapsia varten se on kuitenkin pakollinen.
What? Miten niin pakollinen? Tälläkin hetkellä sadat tuhannet lapset maassamme asuvat jossain muualla kuin omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Me muutamme omakotitalosta pois 3-4 vuoden kuluttua, kun viimeinenkin lintu on lentänyt pesästä. Ollaan jo katseltu miehen kanssa kolmioita lähellä keskustaa omalla tontilla meren lähellä sijaitsevista kerrostaloista.
Meillä on eläkeikään matkaa kymmenen vuotta vielä, mutta nyt jo huomaa, että ihan kaikki omakotitalon hommat ei ole yhtä vaivattomia kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Ja sitä hommaahan omakotitalossa piisaa.
Haluamme seniorina huolettomampaa asumista, jossa joku muu hoitaa lumityöt ja huollot. Lisäksi on houkuttelevaa päästä asumaan keskustan läheisyyteen, niin ei tarvitse enää mennä joka paikkaan autolla. Polkupyörällä, julkisilla tai kävellenkin pääsee sitten kaupungin vilinään.
Meri on molemmille myös tärkeää, koska olemme vasta nyt varttuneemassa iässä hurahtaneet veneilyyn. Mieli lepää myös ihan vaan meren rannoilla jalan liikkuessa. Nykyiseltä asuinpaikaltamme on merelle matkaa 20 km, joten lähemmäksi haluamme asumaan. Merinäköala uudesta asunnosta olisi plussaa, mutta sellaisten asuntojen hinnat taitaa olla kyllä tavoittamattomissa etenkin, kun haluaa asua keskustan liepeillä.
Omistusasunto hyvällä meri näköalalla maksaa niin paljon, että hyvin harvalla sellaiseen asuntoon on varaa. Ainakaan Etelä- Suomessa.
Muuten kyllä hyvältä vaikuttaa teidän suunnitelmat.
Aiotaan muuttaa pienempään ok-taloon kun muksut muuttaa omilleen.
On mukavaa kun on oma autotalli.
Seuraavaksi sitten vielä isompi talli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).
Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.
Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.
Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.
Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.
Tämä.
Kerrostalossa et todellakaan maksa itse yhtään mistään huoltohommista, taloyhtiö tai vuokraisäntä ne maksaa.
Joku putkiremonttikin maksaa miljoonia, ei tavallisella ihmisellä ole sellaiseen varaa. Mutta kun kaikilla on taloyhtiö takana niin sieltä löytyy rahaa mistä ottaa kun firma maksaa.Tiedän kun olen meidän taloyhtiön hallituksen pj
Tässä hyvää sarkasmia :)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo 450 e on laskettu?
Olen eri mutta meillä on laskettu näin
sähkö vesi vakuutus tonttivuokra öljy jäte likakaivo kiint. Vero hulevesi
912,58 337,06 509,27 359,96 1102 246 68,2 129,16 25 €
yhteensä 3689,23/v eli 307,43/kk ja tuo menee siis puoliksi, eli reiska 150€/pää per kk.
Tuo on viime vuoden menot, nuohous jäi just pois tuosta, se oli 65€, jos haluaa sen vielä jyvittää kuukausille.
No jos vaihtaa 200-neliöisestä esim. 130-neliöiseen, voi välistä kuitata esim. satatonnia taskurahaa ja siivoaminen on helpompaa eikä lämmitys maksa niin paljon. Yleensä vaihdetaan myös tasokkaampaan taloon.
Kai se on se priorisointi, eli mihin aikansa haluaa käyttää ennemminkin kuin se ettei jaksa ok-taloa.
Tuskin ok-talosta luopuva menee loppuelämäksi sohvalle makaamaan kädet ristissä kun ei jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kaikki vastikkeessa maksaa pitää. Eli vuokralla asuja maksaa ne vuokrassaan asunnon omistajalle. Millälailla se ulkoistaminen vaatii työtä? Jonkun verran rahaa siihen tarvitaan ja kun ei tarvitse vuokraa maksaa niin maksaa sitten palveluista.
Voin olla väärässäkin, mutta uskoisin, että mitä syrjemmässä asuu, sitä vaikeampaa on saada työmies luomaan aamulla lumet pois autotallin edestä, jotta pääsee itse töihin. Sillä työmiehellä on luultavasti monta muutakin keikkaa ympäri kylää tai maakuntaa, ja minun onnellani hän ei koskaan tulisi omalle talolleni juuri silloin kun tarvitaan. Kerrostalojen huoltomiehet kulkevat joka aamu kierroksellaan ja mitä tulee lumitöihin, siitä hyötyy heti kymmeniä perheitä samalla kerralla. Jos taas on useampi ok-taloa rivissä, se rivin viimeinen joutuu odottamaan aika tovin ennen kuin kotitalkkari on hänen talonsa kohdalla.
Mutta joo, arvaan jo vastauksesi: Teet etätöitä, etkä tarvitse lumenluontia aamulla. Kaikilla ei kuitenkaan ole sama tilanne.
Harvassa kerrostalossa on autotalli. Entisessä kt:ssä oli autotalleja joku 10 kpl., ja niiden edestä kyllä ihan itse luotiin ne lumet aamulla mikäli mielittiin töihin autolla lähteä, ei siellä kuudelta ollut mikään aura vielä käynyt niitä pois ajelemassa. Sama kosi ihan parkkipaikkoja.
Mun tuntemistani omakotitalostaaan luopuneista yhtä lukuunottamatta kaikilla talo ei ole ollut kovin lähellä palveluita. Sen sijaan ne, joilla talo on lähellä palveluita tai muuten hyvien kulkuyhteyksien päässä, asuvat omakotitaloissaan edelleen. Eroa ei siis ole ollut niinkään sillä, kuinka paljon talossa on liikaa tilaa yhdelle tai kahdelle aikuiselle vaan sijainti. Ja sen yhden kohdalla kyse oli siitä, että asuvat talvet Espanjassa ja heillä on myös kesämökki Suomessa, joten Suomessa ei tarvitse olla vielä omakotitaloakin vaan kerrostalokaksio riittää.
Siksi, koska monella terveellä keski-ikäisellä alkaa siinä kohtaa se elämän paras vaihe.