Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet myyvät omakotitalon kun on lapset lähteneet pesästä?

Vierailija
27.08.2023 |

Onko tässä jokin suomalainen traditio? Itse yksin asuvana olen ostamassa omakotitaloa, koska tarvitsen harrastustilaa ja tässä kohteessa jota olen ostamassa, on tontilla valmiina puolilämmin piharakennus.

Suomalaisessa kulttuurissa on varmasti omituista jos ostaa yksin talon. Maksan nyt vuokraa 600e kuussa, asumiskulut okt:sa 450e kuussa.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nuori ja voimissaan, luulee olevansa aina, mutta kun ikääntyy, ei enää jaksakaan. 

Vierailija
82/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me vaihdoimme 240m2 omakotitalon puolta pienempään uuteen taloon kun kuopuskin teki lähtöä.

Nykyinen talo on 1 krs mikä helpottaa elämää nyt kun mun polveni on kipeytynyt, tontti on 1/3 entisestä mutta silti tarpeeksi tilava kasvihuoneelle, hedelmä-kasvitarhalle ja kukille. Eikä etäisyyttä edelliseen ole kuin 4km, pysyimme samalla "kylällä". Tämä on parempi kuin entinen myös siksi että nyt vieressä on 2 uimajärveä ja meri, ennen niihin oli 3-5km

No, toisaalta sitten säästyneillä rahoilla ostimme toisen talon etelä-Euroopasta, yhtä ison kuin edellinen ja isolla tontilla:D Eli ojasta allikkoon.

Kerrostaloon mua ei saa kuin koomapotilaana, rivariin muutetaan 5v sisällä jos haluamme lisää käyttörahaa tai siirrymme asumaan pääosin ulkomaille. Toistaiseksi ei ole tarvetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan 50 v pariskunta.. nuorin lapsista vielä kotona..iso talo on noin 300 neliöä ja autotalli 100 neliöä ,mietitty myymistä kohta mutta kun täällä on niin kiva asua ja pelottaa muuttaa johonkin pieneen 100 neliön koppiin..

Tuohon väliin mahtuu aika monta erikokoista asuntoa 300 > 100m2. EI ole pakko ostaa liian pientä. 

Vierailija
84/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä on ostaa vanhuuden päiviä varten 3-kerroksinen omakotitalo, missä peseytymistilat ovat joko ala- tai yläkerrassa mahdollisimman jyrkkien portaitten takana.

Vierailija
85/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).

Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.

Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.

Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.

Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.

Kyllä ne kaikki vastikkeessa maksaa pitää. Eli vuokralla asuja maksaa ne vuokrassaan asunnon omistajalle. Millälailla se ulkoistaminen vaatii työtä? Jonkun verran rahaa siihen tarvitaan ja kun ei tarvitse vuokraa maksaa niin maksaa sitten palveluista. 

Vierailija
86/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on tosi työläs. Kun on suorittanut 30 vuotta töissä ja 20 kotona alkaa kaivata helpompaa elämää.

Mistä ihmeestä tämä aina nykäistään? Tai siis on varmasti sellaisia omakotitaloja, mitkä ovat työläitä, mutta kyllä tuo on ihan omista tavoista kiinni.

Ei niihin mitään tarvitse tehdä. Tämän näkee kun käy asuntonäytöillä katsomassa 2000-luvun "uudehkoja" omakotitaloja, joissa maalipinta on jo uusimiskunnossa kun huoltomaalausta ei ole tehty koskaan, samoin katto. Onko salaojia huuhdeltu? "Kyl varmaan, tai en oo ihan varma, kyl mä luulisin". 😂

No jo on huonosti tehty jos pitää jo maalata uudestaan, käytetty kosteaa huonolaatuista verhouslautaa ja halpismaalia missä ei ole pigmenttiä juuri ollenkaan. Ihan omaa tyhmyyttä jos ei peruhuoltoa tee.

Meillä on 3. okt menossa eikä mitään ongelmia. Edellinen harkkotalo myytiin 13v asumisen jälkeen uudenveroisena ostajan mielestä:) Ja hyvä talo olikin, viimeisen päälle tarkasti tehty ja hyvistä materiaaleista. Yksi terassin kaide oli petsattu uudelleen ko vuosien aikana ja tietty uima-altaan terassi ja muut puuterassit öljytty parin vuoden välein. Muuten pelkkää rännien ja kattojen puhdistusta kerran vuodessa. Sisällä vaihdettu parin seinän väri vuosien mittaan. 

Vierailija
87/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 450 e on laskettu?

Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?

450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta.  Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat. 

Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.

M37

Insinööri nyt vaan unohti sen taloon tulevan sähkön maksavan, samoin maksaa vesi, jätteistä ei pääse ilmaiseksi eroon ja kiinteistövero tulee joka vuosi. Vai onko niin ettei siihen taloosi tule vettä eikä sähköä ? Pihan perällä huussi ?

Mitään näistä kuluista ei ole muissa asumismuodoissa?? 

Vierailija
88/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä on ostaa vanhuuden päiviä varten 3-kerroksinen omakotitalo, missä peseytymistilat ovat joko ala- tai yläkerrassa mahdollisimman jyrkkien portaitten takana.

Ai ja miksi? Mulla on kaksi kerrosta ja iso holvikellari talon alla. Kummassakin asuinkerroksessa on veski ja suihku. Kolma suihku vielä terassilta mentävässä pesutuvassa ja kuivaushuoneessa. Jyrkät portaat vaihdoin toisenlaisiin kun ostin talon. Ei ole vaikeaa asumista mutta edullista on verrattuna kerrostaloon.

Vierailija
89/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 450 e on laskettu?

Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?

450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta.  Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat. 

Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.

M37

Insinööri nyt vaan unohti sen taloon tulevan sähkön maksavan, samoin maksaa vesi, jätteistä ei pääse ilmaiseksi eroon ja kiinteistövero tulee joka vuosi. Vai onko niin ettei siihen taloosi tule vettä eikä sähköä ? Pihan perällä huussi ?

Kerrostalossa joutuu aivan noista samoista maksamaan ja vielä aikalailla muita menoja, jotka koskevat koko kerrostaloa. On vastiketta ja rahoitusvastiketta ym. kaupan päälliseksi vielä meteliä yötä päivää pytingissä. Olet jonkun sortin viisastelija näköjään. 

Vierailija
90/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usado kirjoitti:

Kun on nuori ja voimissaan, luulee olevansa aina, mutta kun ikääntyy, ei enää jaksakaan. 

Jaksaa minkä jaksaa ja tekee sen mielellään. Näin on mulla. Jos tarviin apua niin hommaan apua. Ok-talostani en luovu ja olen jo 70 plus ikäinen. Hommat hoituu ja apua löytyy ja rahaa maksaa jopa apu jos tarvetta tulee. Nyt teen vielä kaikki itse paitsi naapuri puhdistaa rännit. 

Vierailija
91/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuminen on ihanaa. Kiva ajatella, että omistaa kiinteistön. Kyllähän siitä pitää maksaa, mutta mikäpä täällä ilmaista olisi. Parasta on, että ei tarvitse kuunnella yläkerran kanta-astujaa eikä muuta rytkytystä seinän takana. Ikävää olisi ajatella, että ainoa toivonkipinä vuodessa olisi, että pääsee viikoksi vaikka Teneriffalle, siis pois kotoa. Jaksaa sitten kärvistellä taas vuoden odottamassa seuraavaa mahdollisuutta päästä pois kotoa. Kodin pitää olla se paras paikka. Säännöllisesti eteen tulevat pikku hommat voi teettää ammattimiehellä, tulee siistimpää jälkeä kuin itse nikkaroimalla. Että tähän pystyy, pitää omakotiasujan olla varautunut yllättäviin menoeriin eli ei voi törsätä rahoja viimeiseen euroon. Muuten voin suositella.

Vierailija
92/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Portaissa kävely onkin terveellistä hyötyliikuntaa. Vanhempani elivät talossa jossa oli portaita ulkona ja sisällä. Niin ja elivät loppuun saakka siinä ja molemmat olivat yli 90 vee kun lähtö tuli parin vuoden aikana molemmille. Eivät koskaan valittaneet ja hankkivat apua lumen tullessa ym. apua mitä tarvitsivat. 

Vierailija
93/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuminen on ihanaa. Kiva ajatella, että omistaa kiinteistön. Kyllähän siitä pitää maksaa, mutta mikäpä täällä ilmaista olisi. Parasta on, että ei tarvitse kuunnella yläkerran kanta-astujaa eikä muuta rytkytystä seinän takana. Ikävää olisi ajatella, että ainoa toivonkipinä vuodessa olisi, että pääsee viikoksi vaikka Teneriffalle, siis pois kotoa. Jaksaa sitten kärvistellä taas vuoden odottamassa seuraavaa mahdollisuutta päästä pois kotoa. Kodin pitää olla se paras paikka. Säännöllisesti eteen tulevat pikku hommat voi teettää ammattimiehellä, tulee siistimpää jälkeä kuin itse nikkaroimalla. Että tähän pystyy, pitää omakotiasujan olla varautunut yllättäviin menoeriin eli ei voi törsätä rahoja viimeiseen euroon. Muuten voin suositella.

Mikä ihmeen viikko Teneriffalla? Me vietetään kesät Norjassa, tosin siihen ei varmaan olisi rahaa, jos asuttaisiin vielä ok-talossa. Koti on silti paras paikka, tyhmäähän se on olla tekemättä siitä sellainen.

Vierailija
94/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuo rauha naapurien äänistä. Asun pienkerrostalossa ja herään joka yö 1-3 kertaa kun naapurit kulkee rapussa. Olisi ihanaa nukkua koko yö heräämättä, sitä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin.

Jos on varaa palkata ammattilaiset tekemään remontit, niin ok-talo on varmasti ihana, jos valitsee talon alueelta, missä palvelut eivät ole kaukana.

Vierailija
95/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keski-ikäistä ok-talossa, emme rakentaneet ylisuurta taloa. Hyvin jaksamme hoitaa niin taloa kuin puutarhaa, olisi tähän pari lastakin mahtunut mutta emme halunneet. 

Mitä hoitamista edes loppupeleissä on? Jos puutarhanhoito ei kiinnosta, voi pihan päällystää/laatoittaa.

Jos on nurmikkoa, on robottiruohonleikkuri keksitty. Siivouksen voi hoitaa myös siivousrobotti. Toki jos ajattelee vanhanaikaisesti, niin sitten eri asia. 

Miksi kukaan muuttaisi omakotitaloon, jos haluaisi asfalttia kukkien ja istutusten sijaan? Robottileikkuri ei leikkaa tasaisesti, eikä mäkistä maata. Se on myös poissuljettu pienten lasten perheessä, koska muuten on sormet leikattu. Mikään robotti ei kitke rikkaruohoja tai leikkaa omenapuita.

Vierailija
96/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme lasten ollessa pieniä jotta pääsivät rauhallisempaan ympäristöön ja koulukin rauhallisempi ja paljon vähemmän S2 oppilaita. Kun lapset lähtivät jatko-opintoihin niin myimme talomme ja muutimme takaisin kerrostaloasukkaiksi. Emme samoille kulmille mistä lähdimme mutta pohjimmiltaan kumpikaan meistä ei ollut omakotiasuja vaan teimme sen lähinnä lasten takia. 

Vierailija
97/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keski-ikäistä ok-talossa, emme rakentaneet ylisuurta taloa. Hyvin jaksamme hoitaa niin taloa kuin puutarhaa, olisi tähän pari lastakin mahtunut mutta emme halunneet. 

Mitä hoitamista edes loppupeleissä on? Jos puutarhanhoito ei kiinnosta, voi pihan päällystää/laatoittaa.

Jos on nurmikkoa, on robottiruohonleikkuri keksitty. Siivouksen voi hoitaa myös siivousrobotti. Toki jos ajattelee vanhanaikaisesti, niin sitten eri asia. 

Tämähän oli hilpeä visio.

Minäkin ilahduin tästä huomattavan innovatiivisesta informaatiosta. Hoitaisikohan siivousrobotti kerrostalo-asunnonkin siivoukset? Miten olenkin jämähtänyt ajattelemaan hävettävän vanhanaikaisesti, että imurin varressakin olen minä, eikä robotti. Nolottaa..

Ennen siivousroborin käyttöä tavarat pitää nostaa ylös, että robotti pääsee liikkumaan vapaasti. Muuten voi mennä timanttisormukset imuriin, etkä edes huomaa sitä. Juuri se tavaroiden järjestely vie suurimman ajan siivouksessa ja imurointi on myös hyvää liikuntaa, josta ei välttämättä kannata luopua.

Siivousroboteissa on myös mikrofoni, jota kautta perheenne elämää pystytään kuuntelemaan.

Vierailija
98/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen viikko Teneriffalla? Me vietetään kesät Norjassa, tosin siihen ei varmaan olisi rahaa, jos asuttaisiin vielä ok-talossa. Koti on silti paras paikka, tyhmäähän se on olla tekemättä siitä sellainen.

Miksi olet noin kärttyinen, vaikka olette juuri viettäneet kesän Norjassa?

Vierailija
99/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan muuttaisi omakotitaloon, jos haluaisi asfalttia kukkien ja istutusten sijaan? Robottileikkuri ei leikkaa tasaisesti, eikä mäkistä maata. Se on myös poissuljettu pienten lasten perheessä, koska muuten on sormet leikattu. Mikään robotti ei kitke rikkaruohoja tai leikkaa omenapuita.

Omenapuita ei leikata edes kerran vuodessa. Rikkaruohoja tulee kukkapenkkiin kunnes kasvit ovat täysikokoisia ja peittävät alustan. Toisaalta - puutarhanhoito on mulle terapiaa, pään tyhjennystä, vastapainoa työlle ja hyötyliikuntaa - syy olla ihan pihalla:D Yritän viettää ulkona 2-8h päivässä, tosin en näin inhalla sadekelillä mutta onhan toi kiva katsella kukkia ikkunankin takaa! Meillä on nurmikkoa vain 100m2 joten ei tuo siippa siitä rasitu kun 3-4 x kesässä sen ajelee.

Vierailija
100/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutamme omakotitalosta pois 3-4 vuoden kuluttua, kun viimeinenkin lintu on lentänyt pesästä. Ollaan jo katseltu miehen kanssa kolmioita lähellä keskustaa omalla tontilla meren lähellä sijaitsevista kerrostaloista.

Meillä on eläkeikään matkaa kymmenen vuotta vielä, mutta nyt jo huomaa, että ihan kaikki omakotitalon hommat ei ole yhtä vaivattomia kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Ja sitä hommaahan omakotitalossa piisaa. 

Haluamme seniorina huolettomampaa asumista, jossa joku muu hoitaa lumityöt ja huollot. Lisäksi on houkuttelevaa päästä asumaan keskustan läheisyyteen, niin ei tarvitse enää mennä joka paikkaan autolla. Polkupyörällä, julkisilla tai kävellenkin pääsee sitten kaupungin vilinään. 

Meri on molemmille myös tärkeää, koska olemme vasta nyt varttuneemassa iässä hurahtaneet veneilyyn. Mieli lepää myös ihan vaan meren rannoilla jalan liikkuessa. Nykyiseltä asuinpaikaltamme on merelle matkaa 20 km, joten lähemmäksi haluamme asumaan. Merinäköala uudesta asunnosta olisi plussaa, mutta sellaisten asuntojen hinnat taitaa olla kyllä tavoittamattomissa etenkin, kun haluaa asua keskustan liepeillä.