Miksi monet myyvät omakotitalon kun on lapset lähteneet pesästä?
Onko tässä jokin suomalainen traditio? Itse yksin asuvana olen ostamassa omakotitaloa, koska tarvitsen harrastustilaa ja tässä kohteessa jota olen ostamassa, on tontilla valmiina puolilämmin piharakennus.
Suomalaisessa kulttuurissa on varmasti omituista jos ostaa yksin talon. Maksan nyt vuokraa 600e kuussa, asumiskulut okt:sa 450e kuussa.
Kommentit (119)
Robottiruohonleikkuri ja lumilinko talvella auttaa kummasti ok-talon töissä. Hommia voi tehdä omaan tahtiin, eikä kukaan ole kailottamassa/huudattamassa musiikkia seinän takana. Jalat edellä lähden tästä torpasta.
Omakotitalosta pois muuttaminen vapauttaa. Voi olla mökillä koko kesän, ei tarvitse huolehtia kahdesta paikasta. Voi viettää vaikka monta kuukautta Kanarialla etätöissä tai myöhemmin eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalosta pois muuttaminen vapauttaa. Voi olla mökillä koko kesän, ei tarvitse huolehtia kahdesta paikasta. Voi viettää vaikka monta kuukautta Kanarialla etätöissä tai myöhemmin eläkkeellä.
Mökkiä ei tarvita kun ok-talo on järven rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on tosi työläs. Kun on suorittanut 30 vuotta töissä ja 20 kotona alkaa kaivata helpompaa elämää.
Mistä ihmeestä tämä aina nykäistään? Tai siis on varmasti sellaisia omakotitaloja, mitkä ovat työläitä, mutta kyllä tuo on ihan omista tavoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on tosi työläs. Kun on suorittanut 30 vuotta töissä ja 20 kotona alkaa kaivata helpompaa elämää.
Mistä ihmeestä tämä aina nykäistään? Tai siis on varmasti sellaisia omakotitaloja, mitkä ovat työläitä, mutta kyllä tuo on ihan omista tavoista kiinni.
Kyllä ne on semmoisia työsiirtoloita. Aina jokin juttu repsottaa tai täytyy hoitaa asioita. Kerrostalossa riittää kun siivoaa välillä.
Motivaatio banaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on semmoisia työsiirtoloita. Aina jokin juttu repsottaa tai täytyy hoitaa asioita. Kerrostalossa riittää kun siivoaa välillä.
Kesämökkiä pidän työleirinä ja sen myin hyvään hintaan pois. Ok-talosta en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi keski-ikäistä ok-talossa, emme rakentaneet ylisuurta taloa. Hyvin jaksamme hoitaa niin taloa kuin puutarhaa, olisi tähän pari lastakin mahtunut mutta emme halunneet.
Mitä hoitamista edes loppupeleissä on? Jos puutarhanhoito ei kiinnosta, voi pihan päällystää/laatoittaa.
Jos on nurmikkoa, on robottiruohonleikkuri keksitty. Siivouksen voi hoitaa myös siivousrobotti. Toki jos ajattelee vanhanaikaisesti, niin sitten eri asia.
Tämähän oli hilpeä visio.
Minäkin ilahduin tästä huomattavan innovatiivisesta informaatiosta. Hoitaisikohan siivousrobotti kerrostalo-asunnonkin siivoukset? Miten olenkin jämähtänyt ajattelemaan hävettävän vanhanaikaisesti, että imurin varressakin olen minä, eikä robotti. Nolottaa..
Halutaan helpompaa asumista ja tehdä muutakin kuin olla kotona. Lisäksi usein käytetään siinä pienempään vaihtaessa ne ylijäävät rahat lasten asuntojen oston tukemiseen.
Meilläkin on noin 600 - 700 000 euron omakotitalo. Myymme tämän kun viimeinekin on lentänyt pesästä, ostamme kotikaupungistani max 200 000 euron keskusta-asunnon ja laitamme loput rahat lasten asuntoihin.
Eivät jaksa sitä rapistuvaa työleiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkiä pidän työleirinä ja sen myin hyvään hintaan pois. Ok-talosta en luovu.
Ja saat sen puolestani pitää jos se tekee sinut onnelliseksi. Mulle pitäisi maksaa että muuttaisin semmoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat. Tietysti mieltymykset saattavat silti ylittää työleiristä aiheutuvan vaivan, jolloin okt-asuminen on tietenkin ihan OK.
Itsekin ostin yksin omakotitalon ja en aio tästä luopua varmaan sittenkään kun lapsi lähtee maailmalle...Tosin siihen menee ainakin 13 vuotta vielä. Mutta siis aikanaan muutin itseni takia ok-taloon. Monihan muuttaa lasten takia, joten ehkä se on syy poismuuttoonkin.
Olen valmis lähes millaiseen tahansa työleiriin kunhan ei tarvitse asua kiinni seinänaapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin mitään tarvitse tehdä. Tämän näkee kun käy asuntonäytöillä katsomassa 2000-luvun "uudehkoja" omakotitaloja, joissa maalipinta on jo uusimiskunnossa kun huoltomaalausta ei ole tehty koskaan, samoin katto. Onko salaojia huuhdeltu? "Kyl varmaan, tai en oo ihan varma, kyl mä luulisin". 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis lähes millaiseen tahansa työleiriin kunhan ei tarvitse asua kiinni seinänaapurissa.
Tämä on juuri se syy, miksi työleirejä kestetään. Ja ihan validi syy, saatan itsekin päätyä vastaavaan ratkaisuun (ja VAIN mainitsemastasi syystä).
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin yksin vanhan omakotitalon ja olen kyllä toistuvasti katunut. Kuvittelin kyllä eläväni tässä puolison kanssa mutta erosimme. Kova homma yksin siivota isoa taloa ja pitää huolta pihasta. Sähkö maksaa maltaita, remontteihin mennyt kymmeniä tuhansia ja se Kankkulan kaivo olisi pohjaton. Vaikea saada yksin maksettua remppoja. Välillä yrittänyt myydä mutta kukaan ei halua vanhaa taloa jossa vieläkin olisi todella paljon laittoa. Hyvinä puolina talo oli edullinen joten asuntolaina ei ole iso ja tilaa tosiaan on sekä talossa että pihalla harrasteille ja on oma rauha mutta mielenrauha kyllä kadoksissa kun huolet painaa. Varmaankin jumissa tässä lopun ikäni. Pelottaa hirveästi myyjän vastuu vaikka joku ostaisikin jonain päivänä.
Miksi taloa yksinasuvana pitää siivota koko ajan? Itsellä myös ok-talo, mutta siivoan jatkuvasti (siis pidän siistinä) keittiön ja makuuhuoneen. Olohuoneessa ehdin olla vähän näin kesällä kun olen aina kaiken päivää ulkona. Talo on vanha itselläkin ja muutama remppajuttu vielä tekemättä, mutten ota asiasta stressiä jos pari ikkunaa pitää vielä uudistaa, sentään on ikkunat vaikka ovatkin vanhat. Nautin olotilastani enkä huolehdi koko ajan jostain, tarpeelliset ulkotyöt tulevat tehdyksi ihan rennosti eli minkä jaksaa. Aamupäivällä olen aktiivinen hommissa ja iltapäivällä harrastuksissani työpajassani, myöhemmin klo 22 luen sängyssä kirjoja keskiyöhön asti, aamulla klo 7-8 ylös ja ulos. Nautin tästä elämästä vanhassa talossani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin omakotitalossa ja sen kunnossapidon ja pihanhoidon työläyden nykäisen empiirisestä tiedosta.
Tämän henkilökohtaisesti tutkitun tiedon ohjaamana muutin kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Minua vapautti aikoinaan päästä asumaan ok-taloon ja vapauttaa edelleenkin. Saan tehdä just niinkuin haluan. Joku haluaa eläkkeellä Kanarialle tai muualle. Meitä on moneksi. Itse tykkään pysyä kotonani eläkkeellä, matkustelu olisi rasitus jota en viitsi enää alkuunkaan. Aikoinaan tuli tarpeeksi matkusteltua myös työn puolesta paljon. Ei kiinnosta pennin vertaa lähteä mihinkään, korkeintaan päivän reissun saatan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Koska niin se vaan on useimmissa tapauksissa järkevintä. Omakotitalossa asuminen on kiistatta kalliimpaa ja työläämpää kuin kerrostalossa. Ei yksinkertaisesti kannata jäädä ikääntyvänä huonokuntoisena omakotitaloon.
Kannattaa miettiä ovatko harrastustilatarpeet oikeita. Monet valitettavasti vaan kerää romuja nurkkiin ja luopumisenvaikeuksissa halutaan lisätilaa.
Minulla ei ainakaan ole kallimpaa asua ok-talossa kuin kerrostalossa. Miksi luulet, että kaikki ikääntyvinä ovat huonokuntosia? Enkä ole edes kerännyt mitään roinaa nurkkiini, en ennen enkä ok-talossani varsinkaan. Pikkuhommat pihalla pitävät iäkkäämmänkin ihmisen vetreänä. En vaan osaisi istua kököttää sohvalla kerrostalossa ja miettiä miten päivän viettäisin.
Meilläkin käy naapuri traktorilla auraamassa pihan talvella ja itse vaan siistin portaat.