Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet myyvät omakotitalon kun on lapset lähteneet pesästä?

Vierailija
27.08.2023 |

Onko tässä jokin suomalainen traditio? Itse yksin asuvana olen ostamassa omakotitaloa, koska tarvitsen harrastustilaa ja tässä kohteessa jota olen ostamassa, on tontilla valmiina puolilämmin piharakennus.

Suomalaisessa kulttuurissa on varmasti omituista jos ostaa yksin talon. Maksan nyt vuokraa 600e kuussa, asumiskulut okt:sa 450e kuussa.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 450 e on laskettu?

Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?

450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta.  Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat. 

Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.

M37

Insinööri nyt vaan unohti sen taloon tulevan sähkön maksavan, samoin maksaa vesi, jätteistä ei pääse ilmaiseksi eroon ja kiinteistövero tulee joka vuosi. Vai onko niin ettei siihen taloosi tule vettä eikä sähköä ? Pihan perällä huussi ?

Vierailija
42/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 450 e on laskettu?

Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?

450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta.  Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat. 

Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.

M37

Surkea "insinööri" kun väität 450 eurolla asuvasi ja se onkin pelkkä lainanhoitokulu.

Sun pitää budjetoida toinen mokoma lämmitykseen, vesimaksuun ja jätehuoltoon sekä vakuutuksiin ja veroihin. Kiinteistöveroa muuten nostetaan, se lukee hallotusohjelmassa.

Jos ostelet yritystilin kautta tarvikkeita yksityiskäyttöön, se on veropetos ja/tai kirjanpitorikos.

Eikä edes ole.

Kyllä rautakauppa saa myydä tavaraa yksityiselle vaikka 99% alennuksella jos haluaa. Ei siinä ole mitään rikollista.

Olen töissä isossa rakennusliikkeessä, joka ostaa paljon tarpeita rautakaupasta. Kun teen omaa remppaa, sanon vakiomyyjälle että anna mulle kunnon alet tavarasta y, ostan omaan käyttöön. Saan yksityisenä samaan hintaan (+alv) mitä se firmalle maksaisi.

Myyjä mielellään antaa, kun tietää että niin kauan kun minä olen tyytyväinen, myös meidän firma asioi ko. liikkeessä. Jos alkaa naukumaan, vien firman ostokset muualle.

Viimeksi ostin ILPin, hinnasta sain kaks tonnia alennusta. Täysin laillista.

Tämä. Isoilla ostajilla on valtaa sanoa asioita aivan eri tavalla kuin tavallisilla sukankuluttajilla jotka ostavat kerran vuoteen parilla satkulla tarvikkeita. 

Paras oli, kun asiakas osti itse paskaa materiaalia starkilta, koska rakennusyrittäjän tarjoamat tarvikkeet olivat liian kalliita. Todellisuudessa sen rakennusyrittäjän tarvikkeet olivat paljon laadukkaampia, mutta yrittäjä laittoi näille hieman katetta, koska bisnes. Yrittäjä on ostanut tarvikkeet yritysmyynnistä edellämainituilla hinnoilla huomattavan paljon halvemmalla kuin taviskuluttaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).

Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.

Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.

Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.

Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.

Tämä.

Kerrostalossa et todellakaan maksa itse yhtään mistään huoltohommista, taloyhtiö tai vuokraisäntä ne maksaa.

Joku putkiremonttikin maksaa miljoonia, ei tavallisella ihmisellä ole sellaiseen varaa. Mutta kun kaikilla on taloyhtiö takana niin sieltä löytyy rahaa mistä ottaa kun firma maksaa.

Tiedän kun olen meidän taloyhtiön hallituksen pj

Vierailija
44/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).

Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.

Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.

Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.

Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.

Tämä.

Kerrostalossa et todellakaan maksa itse yhtään mistään huoltohommista, taloyhtiö tai vuokraisäntä ne maksaa.

Joku putkiremonttikin maksaa miljoonia, ei tavallisella ihmisellä ole sellaiseen varaa. Mutta kun kaikilla on taloyhtiö takana niin sieltä löytyy rahaa mistä ottaa kun firma maksaa.

Mitä?? Tietenkin asukas aina maksaa. Vuokrissa jos vuokralainen. Yhtiövastikkeissa ja rahoitusvastikkeissa jos on omistaja.

Vitsit te palstan talousnerot asutte jossain pahvilaatikossa sillan alla.

Vierailija
45/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myimme 250-neliöisen talon ja ostimme tilalle 80-neliöisen, kun lapset muuttivat kotoa. Ihan tarpeeksi on tilaa (ja työtä). Lisää vanhetessamme on varmaan rivitaloasunto seuraava askel.

Luopukaa leiristä tarpeeksi ajoissa.  Vanhana voi olla raskasta muuttaa.  Suomi lisäksi sukeltaa koko ajan.

Vierailija
46/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Mitä ihmettä... Tiedätkö, mistä ne rahat sille taloyhtiölle tulee?!

-Toinen taloyhtiön hallituksen pj

Vierailija
47/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei oikeasti haluaisi asua omakotitalossa, mutta lapsia varten se on kuitenkin pakollinen.

Vierailija
48/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sekä omista että appivanhemmistani minkälaista omakotitalossa on leskenä. Muutamme kerrostaloon eläkkeelle jäämisen myötä. Samalla tyhjennetään varastot ja ylimääräiset tavarat.

Voi olisipa kaikki noin järkeviä! Mekin ollaan jo tehty jo kuolinsiivous niin ei ole lapsilla sitten niin isoa urakkaa. 

Vierailija
49/119 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 70 asuntoa ja 110 asukasta yhtiössämme.  Melua  tai muutä hälinää kuulee kuin hautausmaalla.

Ensi vuosikymmenellä alkaa myös sukupuuttokehityksemme vaikuttaa ja  lähes kaikki menee uusiksi.

Vierailija
50/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson tuota listaa: sähkölasku siirtoineen 7000€, kiinteistövero 900€, vesi ja jätevesi 1020€, polttopuut 620, vakuutus 450 jne- n.10.000 euroa menoja ennen kaikkea muuta sälää plus korjaus- ja huoltokustannukset. Ei ole edullista adua omakotitalossa.

Asuminen on tärkeimpiä lypsämiskohteita.

vIRKAROTTIEN ELÄTTÄMINEN KÄY KALLIIKSI.

Vierailija
51/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä kuluja tulla rivi-ja kerrostaloihinkin. Itse halusin ok-taloon juuri tuosta syystä. Ärsyttää maksaa putki ja julkisivu, ikkuna yms. remontteja jotka ok-talossa voi itse tehdä tai päättää tekijän hintoineen. Saatika yhtiömuotoisuus, ihan hirveetä ns. omistaa oikeus asua asunnossa hirveallä velalla.

Vierailija
52/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin omakotitalo kun ei kiinnostanut kumpaakaan sen hoitaminen. Jatkuvasti jotain pientä korjattavaa, lumitöitä, ruohonleikkuuta, sun muuta pihahommaa. Ei vaan kiinnostanut enää 20 vuoden asumisen jälkeen.

Vierailija
53/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat neliöt, turhaa siivottavaa ja esim lumityöt aiheuttaa vanhemmiten harmia. Mieluusti otan rahat taskuun ja hyppään oravanpyörästä aikaisemmin nauttimaan elämästä.

Vierailija
54/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan kerrostaloon, koska en tykkää omakotitaloon liittyvistä hommista. Niitä on, varsinkin kun on tavallinen palkansaaja, eikä voi joka hommaan palkata ulkopuolista tekijää.

Mutta tosiaan, lasten takia on kiva ollut asua omakotitalossa. On voinut olla omalla pihalla tramppa, uima-allas ja keinu. Omalla pihalla ja talossa on voinut meluta ja huutaa (vaikka kyllähän pihalla äänet naapuriin kuuluu, vaikka tontti on isohko, kun alue on vanha ja talot eivät ole vieri vieressä). Mutta kunhan toinenkin lapsi muuttaa pois ja asuntomarkkinat näyttää siltä, että vähänkin kannattaa myydä,  niin talo menee myyntiin.

Vierailija
55/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärä. Leikkaan ruohon ja siistin trimmerillä reunat vartissa. Talvella puhdistan rappusen lumista ja siinäpä pihatyöt ovatkin.

Vierailija
56/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta yksinasuvana omakotitalo, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Tässä meidän kyläpahasessa (tunnin ajomatka kehäkolmoselle) on vanhukset myyneet pieniä talojaan, ostajat yksinäisiä tai lapsiperheitä.

Meidän ainokainen muutti omilleen 10v sitten. Ajattelin ostaa tuosta kylän keskustasta kerrostalosta asunnon, kun mies on niin huonossa kunnossa ettei jaksa tehdä mitään omakotitalon töitä enää. Hän on siis eläkkeellä.

Itse olen 60v, ei huvita enää nämä omakotitalon työt. Nytkin pitäisi yksin kantaa 10 heittomottia klapeja pihalta liiteriin... aloitan urakan varmaan ensi viikolla. Talvella sitten puilla lämmitystä melkein joka päivä ymv. Olen kuitenkin kokoaikatöissä näillä näkymin vielä 5v.

Tuo kerrostalon asunto olisi halpa, säästöt riittäisi, tämä talo jäisi sitten kesäasunnoksi. Eli siksi muutetaan kun ei jaksa tai huvita enää nämä hommat.

Miehen olisi kannattanut vaihtaa sinut nuorempaan jo aikapäiviä sitten, niin ei olisi hätäpäivää.

Vierailija
57/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keski-ikäistä ok-talossa, emme rakentaneet ylisuurta taloa. Hyvin jaksamme hoitaa niin taloa kuin puutarhaa, olisi tähän pari lastakin mahtunut mutta emme halunneet. 

Mitä hoitamista edes loppupeleissä on? Jos puutarhanhoito ei kiinnosta, voi pihan päällystää/laatoittaa.

Jos on nurmikkoa, on robottiruohonleikkuri keksitty. Siivouksen voi hoitaa myös siivousrobotti. Toki jos ajattelee vanhanaikaisesti, niin sitten eri asia. 

Tämähän oli hilpeä visio.

Vierailija
58/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa käyttämätöntä tilaa. 

Vierailija
59/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan osasyy on ettei haluta omia lapsia tai lapsenlapsia majailemaan nurkkiin. Tehdään selkeä pesäero, ja aletaan oma elämä. Kun asuu yksiössä, voi aina vedota tilanpuutteeseen, jos lapset pyrkivät majoittumaan viikonloppukylään.

Vierailija
60/119 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan 50 v pariskunta.. nuorin lapsista vielä kotona..iso talo on noin 300 neliöä ja autotalli 100 neliöä ,mietitty myymistä kohta mutta kun täällä on niin kiva asua ja pelottaa muuttaa johonkin pieneen 100 neliön koppiin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi