Miksi Suomessa ei hyväksytä eutanasiaa?
Kommentit (42)
Se menee ajan mittaan yli äyräiden.
suomen päättäjät on äärikommareita.
Eutanasiaa voidaan ikävä kyllä käyttää väärin: sairas tai iäkäs voidaan manipuloida tai painostaa haluamaan kuolemaa. Suomessa on niin paljon ikäsyrjintää ja kylmää talousajattelua, että aivan varmasti eutanasiaa tultaisiin hyödyntämään väestörakenteen "korjaamisessa" ja "kulujen karsimisessa". Ja moni havittelisi itselleen perintöä etuajassa.
kommari demarit käyvät kuolin vuoteeltakin poomerilta hakemassa äänen. tajunneet siellä heidän äänestäjät.
Miksi sitten raskaudenkeskeytys sallitaan..?
Tietynlainen eutanasia sekin ja ilman että tapetulta itseltään kysytään yhtään mitään lupaa asiaan.
Aloin vain miettimään tota aborttii tarkemmin, ku joku oli tehnyt saatuaan tietää, ettei sikiö tule elämään syntymän jälkeen kuukauttakaan... ja sikiö eli kohdussa kun äiti otti myrkkykapselin.
Että sillai
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin konservatiivinen maa. Ajatellaan että kaikki elämä on pyhää.
Paitsi eläinten kohdalla on oikein päästää ne tuskistaan
Siksi koska Suomi on holhous valtio, säädetään typeriä lakeja "ettei ny vaa sattuis mitään" niin ei hitossa saa itse kuollakkaan avustettuna täällä. Itsemurhistakin varmaan sakotettais jos se olisi vainajalle mahdollista sakottaa.
Minusta pitäisi sallia. On paskamaista sairastaa jotain kamalaa tautia, ilman mahdollisuutta päättää itse. Sitten joutuu tekemään itsemmurhan jollain todella ikävällä keinolla.
Toi keskustelu pitäisi käydä uudestaan. Täällä joku jo pelkäsi että sairaat vanhukset manipuloitais tähän.
Mulla oli sellanen käsitys että pitää olla lääkärin lausunto, haastatteluja j n e ennenku esm Sveitsissä tehdään tämä.
Ei ole mitään saunan taakse ja nirri pois siis.
Itse olen hoitanut dementikkoja, ja isälläni oli dementia. Monet näistä toivovat itse saavansa kuolla. Hoivakodissa varsinkin selväjärkiset puhuvat paljon tästä, miksi eivät saa kuolla. Ei siellä hoivakodissa ole sukulaiset ketään vaikuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi sallia. On paskamaista sairastaa jotain kamalaa tautia, ilman mahdollisuutta päättää itse. Sitten joutuu tekemään itsemmurhan jollain todella ikävällä keinolla.
Tuossahan on tosiasiassa kyse täysin samasta asiasta!
Ja miksei itsemurhaa voisi halutessaan tehdä jollakin mukavalla tavalla?
HUOM! Itsemurhaan ei tule koskaan käyttää ampuma-asetta, koska vihervassarit käyttäisivät sitä tekosyynä KIELTÄÄ KAIKKI!
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa voidaan ikävä kyllä käyttää väärin: sairas tai iäkäs voidaan manipuloida tai painostaa haluamaan kuolemaa. Suomessa on niin paljon ikäsyrjintää ja kylmää talousajattelua, että aivan varmasti eutanasiaa tultaisiin hyödyntämään väestörakenteen "korjaamisessa" ja "kulujen karsimisessa". Ja moni havittelisi itselleen perintöä etuajassa.
Tätä minäkin pelkään. Mutta silti minusta eutanasia olisi todella hieno asia. Joku ratkaisu olisi hyvä löytää tähän. Miten voisi varmistaa, että ihminen oikeasti itse sydämessään haluaa kuolla?
Kun katsoin läheisen kituvaa kuolemaa ja kun hän niin hartaasti toivoi jo pääsevänsä pois, niin voi hyvänen aika, antaisin mitä vaan, jotta hänen kuolemansa olisi ollut helpompaa.
Ihmisillä ei ole realistista käsitystä siitä, millaista sietämättömiin tuskiin kuoleminen todellisuudessa on. Kuvitellaan, että loppuvaiheessa olisi saatavilla riittävää tuskien lievitystä tai jopa nukutus, vaikka hoitajia ei riitä edes lasten sydänleikkauksiin. Jos riittävän moni tuntisi todellisuuden, eutanasia olisi sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Toi keskustelu pitäisi käydä uudestaan. Täällä joku jo pelkäsi että sairaat vanhukset manipuloitais tähän.
Mulla oli sellanen käsitys että pitää olla lääkärin lausunto, haastatteluja j n e ennenku esm Sveitsissä tehdään tämä.
Ei ole mitään saunan taakse ja nirri pois siis.
Itse olen hoitanut dementikkoja, ja isälläni oli dementia. Monet näistä toivovat itse saavansa kuolla. Hoivakodissa varsinkin selväjärkiset puhuvat paljon tästä, miksi eivät saa kuolla. Ei siellä hoivakodissa ole sukulaiset ketään vaikuttamassa.
Nämä vanhukset tykkäävät itse että ovat eläneet valmiiksi. Eivät vaan itse enää kykene päättämään päiviään. Ei tähän tartte sukulaisia sotkea. Mulla on enemmänkin sukulaisista se käsitys että pitävät vanhusta hengissä mahdollisemman pitkään, vaikka pakolla. Riitelevät elvytyksestä, tiputuksesta ja pakkosyötöstä hoitohenkilö kunnan kanssa.
Kyllä täällä tehdään joka päivä vanhuksille eutanasioita. Heidät ylilääkitään kuolleeksi. Tiedän itsekkin vanhuksen, jolle tarjottiin moneen otteeseen morfiinia, jos vaikka on kipuja. Vanhus toistuvasti kieltäytyi morfiinista ja sanoi, ettei tarvitse sitä. Yöllä olivat kuitenkin käyneet tuikkaamassa morfiinia ja sen seurauksena vanhuksen hengitys pysähtyi. Samalle päivälle olivat saaneet kiristettyä vanhukselta elvytyskiellon ja heti kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit juuri minun ajatukseni.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ylipäänsä it se mur ha aiheuttaa ongelmia muille. Joku menee junan tai rekan alle, jolloin kuljettaja traumatisoituu, joku päättää päivänsä kodissaan, jonka siivoaminen on hirveää ja omaiset kärsii.
Ulkomailla on lopettajaisjuhlia, jolloin voi sanoa hyvästit. Jos täälläkin voisi ilmoittaa, että haluaa päättää päivänsä niin ehkä siinä voisi vielä saada jotain apua. Mutta kun ei, kristityt sanoo, että vain jumala päättää, joten siksi täällä ei anneta armoa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se juuri on. Vanhoista halutaan eroon mm. korona ajoi hyvin asian.
Muutenhan tuota voisi kannattaa, mutta valitettavasti liikaa voidaan ohjailla potilaan mielipidettä.
Ensin se on ankarasti kiellettyä.
Sitten se sallitaan, mutta todella rajoitetusti.
Sitten rajoituksia höllennetään, mutta siitä varoitellaan.
Sitten rajoituksia löysätään vielä lisää ja sitä aletaan suositella.
Sitten se onkin jo pakollista.
Moni juttu seuraa tätä kehityskulkua, niin myös eutanasia. Kanadassa lääkäreille ja hoitajille on jo annettu uusi ohjeistus, jonka mukaan eutanasiaa pitää tarjota potilaalle, joka on vanha tai pysyvästi sairas. Ennen piti odottaa, että potilas itse ottaa sen esille. Siitä on enää lyhyt matka siihen, että kaikille "taakoille" tulee pakollinen eutanasia.
Suomi on niin konservatiivinen maa. Ajatellaan että kaikki elämä on pyhää.