Miksi monet myyvät omakotitalon kun on lapset lähteneet pesästä?
Onko tässä jokin suomalainen traditio? Itse yksin asuvana olen ostamassa omakotitaloa, koska tarvitsen harrastustilaa ja tässä kohteessa jota olen ostamassa, on tontilla valmiina puolilämmin piharakennus.
Suomalaisessa kulttuurissa on varmasti omituista jos ostaa yksin talon. Maksan nyt vuokraa 600e kuussa, asumiskulut okt:sa 450e kuussa.
Kommentit (119)
Koska niin se vaan on useimmissa tapauksissa järkevintä. Omakotitalossa asuminen on kiistatta kalliimpaa ja työläämpää kuin kerrostalossa. Ei yksinkertaisesti kannata jäädä ikääntyvänä huonokuntoisena omakotitaloon.
Kannattaa miettiä ovatko harrastustilatarpeet oikeita. Monet valitettavasti vaan kerää romuja nurkkiin ja luopumisenvaikeuksissa halutaan lisätilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo 450 e on laskettu?
Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?
450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta. Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat.
Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.
M37
Surkea "insinööri" kun väität 450 eurolla asuvasi ja se onkin pelkkä lainanhoitokulu.
Sun pitää budjetoida toinen mokoma lämmitykseen, vesimaksuun ja jätehuoltoon sekä vakuutuksiin ja veroihin. Kiinteistöveroa muuten nostetaan, se lukee hallotusohjelmassa.
Jos ostelet yritystilin kautta tarvikkeita yksityiskäyttöön, se on veropetos ja/tai kirjanpitorikos.
Siinähän ostat. Muuttotapiokunnasta saa homemurjun kymppitonnilla, mutta eri asia sitten onko siellä töitä tai palveluja ja kulkeeko edes lumiaura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).
Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.
Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.
Koska omakotitalo on riesa jossa on vähän positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ostat. Muuttotapiokunnasta saa homemurjun kymppitonnilla, mutta eri asia sitten onko siellä töitä tai palveluja ja kulkeeko edes lumiaura.
itsemuhayksiössä on elämä niin helppoa ja mukavaa. Siellä haisee vain homehtunut pieni yksilö.
Itse en luopuisi omakotitalosta mistään hinnasta. Nurmikon hoito, jatkuva siivous ei kiinnosta. NO ei ole pakko sotkea kaikkia paikkoja tai kasvattaa nurmikkoa, Kasvata niitty ,laatoita polut. Tilaa pitää kuitenkin olla ja rauhaa. Älä hanki liian suurta. Omakotitalo loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi että lapset on saaneet asua okt ja nyt haluaa helpomman. En kysynyt miksei valinnut sitä helppoutta sillon kun lapset oli työläimmillään. Tai miksi lasten pitäisi saada kasvaa okt. Ostivat kuitenkin mökin joten pihatyötä je remppaa on sielläkin (toki meri lähellä).
Miten niin helppoutta? Rivarissa ja kerrostalossa asuneena en kyllä pidä sitä asumista helppona. En voi sietää mölyäviä naapureita ja kyttääjiä. Ok-talossa täällä missä nyt olen asunut viimeiset 25 vuotta on ollut oikeasti autuus. En pidä talonhoitoa ja ulkotöitä rasittavina mitenkään.
Mutta erittäin moni vanhempi ihminen pitää. Kyllä lumityöt, nurmikon leikkaaminen, muut pihatyöt, remontointi, ison talon siivous yms. on todellakin työläämpää. Kerrostalossa näitä ei ole lainkaan. Naapureiden kyttäys ja mölyäminen ovat eri asioita kuin asumisen helppous.
Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja onko siinä ollenkaan asuntolaina mukana? Vai pystyykö AP ostamaan talon ilman velkaa?
450e on koko lainanhoitomaksu kuussa. Yhteensä lainaa noin 90ke, 50k omarahoitusta. Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja koulutus on myös sähköalalle sekä pätevyydet sähköasennuksiin. Itse voin hyvin pitkälti tehdä itse omakotitalon rempat.
Luonnollisesti koska on suhteita, saan starkilta jne. yrittäjähinnoilla paremmat materiaalit versus mitä tavallisille kuluttajille myydään. Näistä yrittäjähinnoista ei vain hirveästi huudella julkisuuteen.
M37
Surkea "insinööri" kun väität 450 eurolla asuvasi ja se onkin pelkkä lainanhoitokulu.
Sun pitää budjetoida toinen mokoma lämmitykseen, vesimaksuun ja jätehuoltoon sekä vakuutuksiin ja veroihin. Kiinteistöveroa muuten nostetaan, se lukee hallotusohjelmassa.
Jos ostelet yritystilin kautta tarvikkeita yksityiskäyttöön, se on veropetos ja/tai kirjanpitorikos.
Höpöhöpö. Ei niitä tarvitse yritystilin piikkiin laitella. Stark, K-rauta jne myy yrittäjille paremmilla hinnoilla myös heidän omaan käyttöön kamppeita. Lisäksi tuossa on paljon varaa kikkailla kirjanpidollisesti eikä mene edes harmaalle alueelle.
Kuluttajille myydään listahinnoilla, koska kuluttajat tuovat vain hiekkaa porstupaan. Yritysmyynnillä volyymit jne on sen verren suurempia että noihin parempiin hintoihin on varaa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tuossa kyse vanhemmista ihmisistä. Vastasin ihmiselle joka ihmetteli miksei joku ollut valinnut ns helppoutta jo lasten ollessa pieniä. Tietääkseni vanhukset eivät hommaile pikkulapsia.
Minkälaisessa talossa mm.
Rahoituskulut
Remontti/muu ylläpito kulut
Vakuutukset
Kiinteistövero
Vesimaksut, jätevesi, hulevesi
Jätehuoltomaksut
Tienhoitomaksut
Sähkölaskut
Lämmityskulut
Ovat niinkin vähän kuin 450€/kk?
Epäekologista asua kahdestaan isossa talossa, kustannukset isot, paljon hommaa, ja arvo laskee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa on ihan samat työt, mutta ne on yleensä ulkoistettu. Samalla tapaa omakotitalossakin nämä voi ulkoistaa.
Toki voi, mutta aniharvalla on tähän rahaa ja ulkoistaminenkin vaatii työtä. Jos asut kerrostalossa vuokralla, ei näistä tarvitse todellakaan itse huolehtia tai suoraan maksaa.
Katson tuota listaa: sähkölasku siirtoineen 7000€, kiinteistövero 900€, vesi ja jätevesi 1020€, polttopuut 620, vakuutus 450 jne- n.10.000 euroa menoja ennen kaikkea muuta sälää plus korjaus- ja huoltokustannukset. Ei ole edullista adua omakotitalossa.
Turhaa keskustelua. Ap on taas näitä itsepäisiä jankuttajia, joiden mukaan kyllä hän selviää omakotitalossa pelkillä lainakuluilla ja tottakai omakotitalossa asuminen on yhtä helppoa ja halpaa kuin kerrostalossa vuokralla. Totuus on toinen kuten jokaisen pitäisi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Eikä edes ole.
Kyllä rautakauppa saa myydä tavaraa yksityiselle vaikka 99% alennuksella jos haluaa. Ei siinä ole mitään rikollista.
Olen töissä isossa rakennusliikkeessä, joka ostaa paljon tarpeita rautakaupasta. Kun teen omaa remppaa, sanon vakiomyyjälle että anna mulle kunnon alet tavarasta y, ostan omaan käyttöön. Saan yksityisenä samaan hintaan (+alv) mitä se firmalle maksaisi.
Myyjä mielellään antaa, kun tietää että niin kauan kun minä olen tyytyväinen, myös meidän firma asioi ko. liikkeessä. Jos alkaa naukumaan, vien firman ostokset muualle.
Viimeksi ostin ILPin, hinnasta sain kaks tonnia alennusta. Täysin laillista.
Tätä juuri puntaroin, omakotitalossa rauha eikä tarvita kesämökkiä vs kerrostalon helppous mutta ei yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi maksettu käteisellä, niin kuluiksi tulee laskea myös oletettu tuotto minkä ap menettää, nyt kun pääoma on kiinni talossa eikä tuottamassa sijoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tuossa kyse vanhemmista ihmisistä. Vastasin ihmiselle joka ihmetteli miksei joku ollut valinnut ns helppoutta jo lasten ollessa pieniä. Tietääkseni vanhukset eivät hommaile pikkulapsia.
Meillä pesä tyhjeni kun oltiin 43-vuotiaita, että ei ihan ensimmäisenä ollut mielessä johonkin kerrostalokopperoon muuttaminen kunnon vuoksi :D