Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen masentuu?

Vierailija
27.08.2023 |

Kysymys otsikossa, tai miksi olet mielestäsi masentunut?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua masentaa yksinäisyys, ei ole ihmissuhteita enää niin kun nuorenpana N59

Mulla ei oo koskaan ollutkaan vaikka "nuori" olen ja ollut... En vaan osaa sosialisoida ihmisten kanssa ja jään aina ulkopuoliseksi. N31

Tämähän se on itsellänikin. Aiemmin se ei jotenkin haitannut, koska olin oppinut pärjäämään ja tavallaan koinkin, etten tarvitse muita. Vuosien saatossa olen terapoinut itseäni ja mielestäni osin parantunut menneistä traumoista tai ainakin oppinut suhteuttamaan ne kokonaisuuteen (alkoholismiperhelapsuus, kaikenlainen väkivalta, täysin yksin jääminen jne). Nyt kuitenkin olen viime vuosina havahtunut siihen, että olen ollut koko elämäni yksin ja ja jossain tilanteissa työntänyt ihmiset pois. Toinen puoli on se, että olen vetänyt puoleeni hyväksikäyttäjiä, jotka on sitten pitänyt ajaa pois. Ne ihmiset, jotka olisin aidosti elämääni halunnut, eivät ole halunneet siihen tulla. Romahdin taas hetkellisesti aamulla kun tajusin tuon. En ole mielestäni masentunut, mutta jossain syvässä melankoliassa on viime kuukaudet taas menneet.

Vierailija
22/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua masentaa yksinäisyys, ei ole ihmissuhteita enää niin kun nuorenpana N59

Mulla ei oo koskaan ollutkaan vaikka "nuori" olen ja ollut... En vaan osaa sosialisoida ihmisten kanssa ja jään aina ulkopuoliseksi. N31

Tämähän se on itsellänikin. Aiemmin se ei jotenkin haitannut, koska olin oppinut pärjäämään ja tavallaan koinkin, etten tarvitse muita. Vuosien saatossa olen terapoinut itseäni ja mielestäni osin parantunut menneistä traumoista tai ainakin oppinut suhteuttamaan ne kokonaisuuteen (alkoholismiperhelapsuus, kaikenlainen väkivalta, täysin yksin jääminen jne). Nyt kuitenkin olen viime vuosina havahtunut siihen, että olen ollut koko elämäni yksin ja ja jossain tilanteissa työntänyt ihmiset pois. Toinen puoli on se, että olen vetänyt puoleeni hyväksikäyttäjiä, jotka on sitten pitänyt ajaa pois. Ne ihmiset, jotka olisin aidosti elämääni halunnut, eivät ole halunneet siihen tulla. Romahdin taas hetkellisesti aamulla kun tajusin tuon. En ole mielestäni masentunut, mutta jossain syvässä melankoliassa on viime kuukaudet taas menneet.

Se on kaikista pahin kun menee johonkin kurssille tai aloittaa koulun ja huomaa että "ahaa, tuolla on toinen hiljainen niinkuin minä, onpa kiva". Mutta sitten sekin hiljainen alkaakin kavereta jonkun vähän sosiaalisemman kanssa tai toisen "hiljaisen" kanssa. Hiljainen ja sairaalloisen ujokin on niin eria asia. Minä olen jälkimmäinen.. minua lohduttaa kanssa kaikenlainen melankolinen, musiikki, elokuvat, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kemiallinen muutos aivoissa. Kemikaaleilla sitä hoidetaankin

Serotoniiniteoria on kumottu, mutta yllättäen ihmiset ja lääkäritkin vielä uskovat siihen

Ihmisen kaikki oleminen, halut, energia on kiinni hormoneista, välittäjäaineista jne. Tokikaan serotoniini ei ole ainoa masennukseksi luokiteltaviin tiloihin vaikuttava tekijä vaan ongelma voi olla ihan muussa.

Niin. Jos sanotaan aivokemian olevan epätasapainossa ja sen aiheuttavan masennuksen, niin tuohan ei silleen kerro sitä syytä. Mikä saa aivokemian muuttumaan? Sieltä se syykin löytyisi

Vierailija
24/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemättömyys ja liikkumattomuus. Turhuus.

Kuulua johonkin, kuulua jollekin ja tehdä jotakin. Siinä ihmiselämän perustarpeita. Jos nämä puuttuvat, pohja häämöttää.

Vierailija
26/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin sosiaalinen. Harvoin tulee vastaan ihminen, jonka kanssa haluaisi olla vuorovaikutuksessa.

Minut ghostattiin toissa uutenavuonna, en ole kunnossa vieläkään.

Vierailija
27/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus jaetaan tyypillisesti kolmeen luokkaan:

1. fysiologisen syyn aiheuttamasta aivojen välittäjäaineiden epätasapainotilasta johtuvaan

2. päihteiden käytön aiheuttamasta aivojen välittäjäaineiden epätasapainotilasta johtuvaan

3. psykologiseen masennukseen, jonka aiheuttaa ulkoiset tekijät kuten pettymys ihmisiin ja elämään.

1-tyyppi on harvinaisin ja hoidettavissa helposti lääkkeillä. 2-tyyppi on yleisempi ja hoidettavissa elämäntapamuutoksilla. 3-tyyppi on yleisin ja kaikkein vaikein hoidettava ja siten vaarallisin masennuksen laji.

Minä olen psykiatrini myötä sitä mieltä, että kolmonen johtaa myös ykköseen, koska elimistön välittäjäaineet muuttuvat noiden kokemusten myötä. Ja jos ykkönen saadaan hoidettua, voidaan alkaa hoitaa myös kolmosta. Muuten ihminen saattaa jäädä jumiin kolmoseen.

Vierailija
28/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serotoniiniteoria on kumottu, mutta yllättäen ihmiset ja lääkäritkin vielä uskovat siihen

Ihmisen kaikki oleminen, halut, energia on kiinni hormoneista, välittäjäaineista jne. Tokikaan serotoniini ei ole ainoa masennukseksi luokiteltaviin tiloihin vaikuttava tekijä vaan ongelma voi olla ihan muussa.

Niin. Jos sanotaan aivokemian olevan epätasapainossa ja sen aiheuttavan masennuksen, niin tuohan ei silleen kerro sitä syytä. Mikä saa aivokemian muuttumaan? Sieltä se syykin löytyisi

No niinpä. Mutta sen kemian saaminen tasapainoon ei välttämättä onnistu ilman lääkkeitä. Hyvä, jos onnistuu.

Vierailija
29/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jeppe juo?

Vierailija
30/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että aivokemian epätasapaino on puppua.

Vierailija
31/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien täysin perusteettomasta solvaamisesta, hallituspuolueidenkin täysin perusteettomista toimista joilla "patistetaan työttömiä ottamaan työtä vastaan", koska:

TYÖTTÖMÄT HAKEVAT JO NYT EPÄTOIVOISESTI TYÖTÄ, MITÄÄN TYÖTÄ KUITENKAAN MISTÄÄN SAAMATTA, KOSKA TYÖNANTAJAT EIVÄT OTA HYVÄÄ MUTTA TYÖTÖNTÄ TYÖNHAKIJAA TÖIHIN!!!

Työnantajien täysin perusteettomat valitukset muka jostain työvoimapulasta, koska työnantajat eivät huoli töihin työttömiä, vaikka työtön työnhakija olisi kuinka hyvä ja sopiva hakemaansa työhön. Koskee vielä kriittisemmin +55v pitkäaikaistyöttömiä, tyypillisesti YT- tai muutosneuvotteluissa ikänsä vuoksi töistä "saneerattuja" eli irtisanottuja.

Työttömien perusteeton solvaaminen ja työttömyysturvan leikkaukset eivät anna yhtään työpaikkaa työttömille, kun työnantajat eivät vain ota töihin, loputtoman lohduttomasta työnhausta huolimatta.

Niin kauan kun työnantajia ei lakisääteisesti pakoteta ottamaan töihin myös työttömiä, ja erityisesti +55v pitkäaikaistyöttömiä, niin ei ole mitään toivoa saada mitään lohtua tähän pitkäaikaistyöttömyyden aiheuttaman taloudellisen ahdingon tuottamaan masennukseen ja ahdistukseen.

Vierailija
32/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että aivokemian epätasapaino on puppua.

No ei todellakaan ole. Älä viitsi esittää naurettavia väitteitä. Esimerkiksi addiktin dopamiinit ovat vinossa.

Vierailija
33/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt masennuslääkkeitä 90-luvun lopulta. En tiedä vaikuttavatko ne yhtään enää. Kroppa on tottunut.

Minun ja mieheni elämässä ja molempien suvuissa on ollut paljon narsisistisia persoonallisuushäiriöisiä henkilöitä, eri asteissa. Mielellään haluaisimme muillekin heitä jakaa koska meillä on liikaa. Yksi täysverinen psykopaattikin kuvioissa. Me kaksi, mieheni ja minä, tulemme dysfunktionaalisista perheistä. Perheemme ja sukumme eivät ole elämäämme helpoksi tehneet. Tämä psykopaatti (anoppi) on aina halunnut minut pois kuvioista. Kuolemaanikin suunnitteli. Olin yhdessä vaiheessa vakavasti sairas, semimaling kasvain mahalaukussa. Siitä kuitenkin selvisin leikkauksella ja hyvällä hoidolla.

Mieheni on enemmän ahdistukseen taipuva ja minun masennus on keskivaikea. Itsemurhaa olen ajatellut, mutta en koskaan aikonut sitä tehdä.

Elämän on ollut paljon taistelua, työpaikkakiusaamista, potkuja jne. Silti koulutin itseni akateemiseen loppututkintoon ja olen/ olemme työnteolla rikastuttu. Perintöjä emme ole saaneet.. Olemme vieläkin kiinni työelämässä, osa-aikaisesti. Matkustamme paljon, lähdemme syyskuussa Sveitsiin ja Itävaltaan. Asumme hyvätasoisissa hotelleissa ja käymme myös katsomassa balettia.

Täytämme vuosia ensi vuonna ja varasin juuri tänään hotellin muutamaksi yöksi Manhattanille New Yorkiin kun mieheni täyttää. Lentoja olen tilaamassa. Minun syntymäpäivää vietetään keväällä ja emme vielä tiedä lähdemmekö Afrikkaan, Japaniin vai minne.

Elämme työllä ansaittua rikasta elämää. Asumme isossa talossa lähellä pääkaupunkia. Lainaa ei ole, mutta pankissa on muutama satatuhatta euroa säästössä.

Loppujen lopuksi emme ole onnellisia. Kuitenkin toistemme parhaat kaverit, aina oltu. Osaamme iloita ja nauraa myös. Haluamme elää hyvää elämää, mutta jostain nämä narsisistiset sukulaiset panevat kapuloita rattaisiin. Ja mieli murtuu.

Ehkä lääkkeet ovat kuitenkin auttaneet tässä taistelussa. Tiistaina menen taas lääkärin juttusille ja jotain terapiaa taas kerran tarvitsisin?

Vierailija
34/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jokainen joka on ollut masentunut ja ei-masentunut tietää että kemiasta siinä on jossain määrin kyse. Tilat ovat kuin yö ja päivä. Siksi tilaa voi olla vaikea korjata täysin lääkkeettömästi, vaikka toki muutakin hoitoa ja elämänmuutosta tarvitaan.

Vierailija
35/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ahdistus ja masennus on seurausta oman mielen jumeista, näihin jumeihin voi liittyä myös traumat suurena osana ja jossain tapauksissa myös perintötekijöinä kulkevat traumat. Sen takia niitä ois hyvä työstää itse. Pillerit ei siihen ongelmaan auta. 

Vierailija
36/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa kun maailmassa on niin paljon rikollisia, pahoja ja häiriintyneitä häirikköihmisiä joita joutuu pelkäämään, kunpa maailmasta voisi vain pyyhkiä kaikki paskat pois ja jäisi vain turvalliset, rauhalliset ja hyvät ihmiset jäljelle.

Vierailija
37/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että ahdistus ja masennus on seurausta oman mielen jumeista, näihin jumeihin voi liittyä myös traumat suurena osana ja jossain tapauksissa myös perintötekijöinä kulkevat traumat. Sen takia niitä ois hyvä työstää itse. Pillerit ei siihen ongelmaan auta. 

Itse asiassa ainakin itselläni auttaa. Olin todella pitkään lääkevastainen, mutta muuttanut mieleni. Auttaa aivot normaalimpaan malliin ja koko kehon, jotta jaksaa elää ja käsitellä niitä traumoja. Nyt lääkityksen myötä teen joka päivä jotain traumanpurkutyötä, kun aiemmin vaan velloin dissosiaatiossa.

Vierailija
38/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovin sosiaalinen. Harvoin tulee vastaan ihminen, jonka kanssa haluaisi olla vuorovaikutuksessa.

Minut ghostattiin toissa uutenavuonna, en ole kunnossa vieläkään.

Halaus

Itselle kävi samoin puolitoista vuotta sitten. Se romautti mennessään juuri ja juuri pystyssä pysyneen systeemin. Toipuminen ihan kesken.

Moni ei varmaan voi tajuta, etteivät kaikki pysty vanhojen haavojensa vuoksi korjautumaan uusista kädenkäänteessä ja ne haavoittavat pahasti.

Vierailija
39/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/72 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetin ikävät kirjoitukset. Itkettää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi