Asumistuki pienenee todella paljon
Nyt vain hommaatte teltan. Asuminen ja sähkö on luksusta,ei kaikille.
Kommentit (859)
Sen siitä saa kun äänestää kokkareita ja persuja. Kovaa politiikkaa! Turha se on enää ulista. Ehkä ensi vaaleissa sit vähän fiksummin!
No otatte Jungle Juice Barista lisävuoroja ja tienaatte ite ne tukirahat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut jo tarkempia tietoja lasketaanko asumisoikeusasunto tuohon 10 000 € omaisuusrajaan?
Luulisi että lasketaan. Sullahan on periaatteessa rahaa sijoitettuna asuntoon ja se raha kasvaa koko ajan korkoa. Miksi tätä sijoitusta käsiteltäisiin eri tavalla? Kannattaa siis alkaa etsimään vuokra-asuntoa jo hyvissä ajoin, koska voi tulla melkoiset kilpailut halvemmista asunnoista, kun lakiuudistukset saadaan voimaan.
Itse omaisuus ei vaikuta asumistuen määrään, mutta omaisuudesta saatava tuotto sen sijaan kyllä, sanotaan Kelan sivulla.
Joten jos hakee asumisoikeusasuntoon asumistukea, ei asumisoikeusmaksua oteta huomioon, korkeintaan jos siitä korkotuloja sitten ne voitaisiin ottaa huomioon mun käsityksen mukaan.
Toi asumisoikeusasunnossa saa asumistukea vain rajatuille asumismenoille.
Kannattaa tarkistaa kaikki ensin Kelan nettisivulta ja sitten voi jopa soittaa Kelaan ja kysyä asiaa tarkemmin tuon korkotulon osalta.
Asumisoikeusasunnoissa on indeksikorotus.
Sitä ei huomioida ennen kuin myydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut jo tarkempia tietoja lasketaanko asumisoikeusasunto tuohon 10 000 € omaisuusrajaan?
Luulisi että lasketaan. Sullahan on periaatteessa rahaa sijoitettuna asuntoon ja se raha kasvaa koko ajan korkoa. Miksi tätä sijoitusta käsiteltäisiin eri tavalla? Kannattaa siis alkaa etsimään vuokra-asuntoa jo hyvissä ajoin, koska voi tulla melkoiset kilpailut halvemmista asunnoista, kun lakiuudistukset saadaan voimaan.
Itse omaisuus ei vaikuta asumistuen määrään, mutta omaisuudesta saatava tuotto sen sijaan kyllä, sanotaan Kelan sivulla.
Joten jos hakee asumisoikeusasuntoon asumistukea, ei asumisoikeusmaksua oteta huomioon, korkeintaan jos siitä korkotuloja sitten ne voitaisiin ottaa huomioon mun käsityksen mukaan.
Kannattaa tarkistaa kaikki ensin Kelan nettisivulta ja sitten voi jopa soittaa Kelaan ja kysyä asiaa tarkemmin tuon korkotulon osalta.
Tällä hetkellä näin, mutta Orpon hallitus on tätä muuttamassa. Silloin merkitsee pelkkä omaisuus yli 10 000 euron.
Mutta siinäkään tapauksessa ei varmaan voida asumisoikeusmaksua laskea omaisuudeksi samalla lailla kuin rahaa pankissa. Koska jos sen asumisoikeusmaksun joutuu nostamaan, sittenhän ei ole enää asuntoa johon hakea sitä asumistukeakaan, joten koko juttu menee poskelleen.
Tuottavaksi sijoitusomaisuudeksi se varmaan laskettaisiin. Ja se pitäisi realisoida ennen kuin tukien myöntämiselle on perusteita.
Enpä usko. Asumistukiyhtiöt varmaan vetäisivät herneet nenään, jos monet asukkaat pistettäisiin valtion toimesta ulos asunnoistaan.
Tuskin sillä olisi merkitystä, sillä hallitus lopettaa myös tuet uusien asumisoikeusasuntojen rakentamiselle.
Enkä minä usko, että kovin moni asumisoikeusasunnossa asuva edes saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusasunnoissa on indeksikorotus.
Mille?
Asumisoikeusmaksulle tietysti. Se kasvaa indeksin muodossa korkoa siinä missä mikä tahansa muukin sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varakkaat saavat veronalennuksia, kun heillä ei ole varaa maksaa veroja. Yksinkertaista.
Suomessa onkin hirveästi näitä varakkaita työntekijöitä. Onhan se kiva maksaa 50% veroa ja sitten elättää se 50% joita työt ei kiinnosta. Voi vähitellen loppua kaikilta suomalaisilta kiinnostus töihin, saa nähdä mistä rahat sitten revitään.
Yksi varakas pystyy maksamaan vaikka tuhannen pienituloisen verot, puhumattakaan näistä veroalennuksista mitä he saa kun ei pääomatuloja veroteta ansiotuloverotuksen mukaan. 10 millin tuloilla saat 1.5 miljoonaa verohelpotusta silläkin tavalla. Aika monta pienituloista saa maksaa tuloistaan veroja, että saadaan yhden rikkaamman helpotus korvattua. Ja se helpotus menee sille yhdelle ihmiselle joka sitä ei tarvitse millään tavalla elääkseen.
Mitäs sitten jos se ainoa veroja maksava suurituloinen muuttaakin toiseen maahan tai kuntaan. Kukas sitten ruokkii laiskajaakot?
Työn tekeminen pitäisi olla motivoivaa eli pienemmät verot ja mahdollisuus tienata omalla työllään ilman eksponentiaalista verotusta. Kyllä se pienituloinenkin hyötyy pienemmästä verotuksesta ja jos tulot ovat liian pienet niin vaihtoehtoja on tehdä lisää töitä tai vaihtaa parempi palkkaiseen työhön. Se ei saa olla vaihtoehto, että suurituloinen maksaa köyhälle makoilusta, kun köyhän ei kannata töitä tehdä.
Paras vaihtoehto olisi tasaverotus kaikille joka olisi sama kuin yhteisövero. Suomessa on aivan liikaa yhden ihmisen firmoja jotka kiertävät progressiivista tuloveroa pöytälaatikkofirmansa kautta. Liekö täysin sattumaa, että lakimiehet ja lääkärit kuuluvat näihin etuoikeutettuihin? Ei. Tasavero jolloin kikkailut ja kannustinloukut poistuvat, byrokratia pienenee ja säästöjä syntyy kuin itsestään.
Samaa mieltä. Mutta nykyhallitushan ei sovellä tätä köyhään vaan köyhän pitäisi mennä tukien leikkausten uhalla töihin saamaan siitä pienipalkkaisesta työstä käytännössä saman heikon tulotason jonka sai jo aikaisemmin tuilla.
Yhteiskunnan tehtävä ei ole rahoittaa laiskoja, jos he ovat kykeneväisiä itse elättämään itsensä.
Itse maksan palkansaajana veroja vuodessa yli 25 000 euroa. Joka kerta kun kuulen jonkun sanovan, että ei minun kannata mennä töihin kun joku sosiaalituki lakkaa tulemasta, niin näen punaista. Jokin on pahasti vialla sekä järjestelmässä että ihmisissä. Vuosi vuodelta näitä sosiaalituella notkujia on enemmän ja enemmän. Ja mikä pahinta, niin tämä alkaa olla jossain määrin kotoa opittua. Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä. Miksi vaivautua, kun ei tarvitse. Niin, miksi
Ja kyllä olen monesti miettinyt siirtää ahterini pois Suomesta jonnekin missä verorahani kohdennetaan järkevämmin. Lahden eteläpuolella valtion taloutta ollaan hoidettu huomattavasti järkevämmin. Siellä myös verotus on järkevämmällä tolalla.
Kannattaa muuttaa halvemman verotuksen maahan.
Mutta vähän kyllä epäilyttää tuo sinun 25 000 e verot? Olisiko tuossa mukana ne muutkin maksut kuin pelkästään verot?
Pitää olla vähintään 5 500 euron tulos kuussa eikä mitään vähennyksiä että tuollaisiin lukuihin päästään. Tai sitten enemmän ja verovähennyksiä siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako Kela muuttamisen? 150 eurolla ei oikein saa muuttoautoa ja muuttomiehiä.
90-luvun lamassa sossu maksoi muutot aina täysmääräisesti.
Tilasit pakun ja kuskin, ja lasku sossuun. Muutin niin kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
No otatte Jungle Juice Barista lisävuoroja ja tienaatte ite ne tukirahat!
Niin tai kopeloitte pakastinta, kun siellä on yleensä setelinippuja. Ja sitten jätätte ulkomaan matkat väliin niin teillä on 15 000 euroa laittaa terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä näin, mutta Orpon hallitus on tätä muuttamassa. Silloin merkitsee pelkkä omaisuus yli 10 000 euron.
Mutta siinäkään tapauksessa ei varmaan voida asumisoikeusmaksua laskea omaisuudeksi samalla lailla kuin rahaa pankissa. Koska jos sen asumisoikeusmaksun joutuu nostamaan, sittenhän ei ole enää asuntoa johon hakea sitä asumistukeakaan, joten koko juttu menee poskelleen.
Tuottavaksi sijoitusomaisuudeksi se varmaan laskettaisiin. Ja se pitäisi realisoida ennen kuin tukien myöntämiselle on perusteita.
Enpä usko. Asumistukiyhtiöt varmaan vetäisivät herneet nenään, jos monet asukkaat pistettäisiin valtion toimesta ulos asunnoistaan.
Tuskin sillä olisi merkitystä, sillä hallitus lopettaa myös tuet uusien asumisoikeusasuntojen rakentamiselle.
Enkä minä usko, että kovin moni asumisoikeusasunnossa asuva edes saa asumistukea.
Luonnollisesti koska haluavat ihmiset vapaiden vuokramarkkinoiden armoille. Siksi Ara ja Arava asuntoihin kaavaillaan tulorajaa myös asumisen ajalle jolloin niissä ei saisi enää asua kun tulot ylittää rajat. Tällä tavoin voi sitten ihmisiä köyhdyttää. Asumistuen omaisuusrajalla taas vaikeutetaan säästämistä omaan asuntoon. Kokkarit haluaa kaikki vuokraorjiksi. Tietysti nostavat vuokria niin että ihmisillä on juuri ja juuri varaa asua jossain pienessä luukussa oli palkka miten hyvä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen läheisesti eläkeläismiehen joka asuu Ason asunnossa. Hän saa asumistukea n 70e ja eläkkeensä on bruttona n 1750e. Säästössä on muutama kymppitonni. Hänellä oli säästössä enemmänkin jolloin asumistuki oli n 30e mutta osti sitten auton, n 15 000e ja alkoi saada tukea enemmän.
Itse omaisuus ei vaikuta asumistuen määrään, mutta omaisuudesta saatava tuotto sen sijaan kyllä, sanotaan Kelan sivulla.Joten jos hakee asumisoikeusasuntoon asumistukea, ei asumisoikeusmaksua oteta huomioon, korkeintaan jos siitä korkotuloja sitten ne voitaisiin ottaa huomioon mun käsityksen mukaan.
Halvat kämpät pysyy asuttuina. Kojamolla tyhjää tilaa riittää. Myyvät ensin pois suurimman osan. Jne....
Vaikuttaahan tuo vuokriinkin. Voitto alkaa supistua, vaikkei iso sijoittajilla ole muutenkaan.
Ei tuo asumistuen 60 egeä vielä tunnu pahalta. Karsitaan kuluista pois. Lapsikorotusten poiston kans saa sitten juosta toimeentulotukiluukulla. Näin vaivaisena kiinnostaa ne työ sitä tukea vastaan. Ku voi olla et kroppa laukeaa kesken työpäivän saikulle. Kerryttääkö tukee vastaan tehty työ eläkettä ja kuka vakuuttaa tukea vastaan tekevän työntekijän.
Tää elo on muutenkin ihan kivaa työ saikku sossu tai työtön.
Mut sillä mennään mitä saadaan. Valtio säästää yhden kuukausipalkan keskituloselle ja matalapalkka alalla kaks. Mä juoksen eri luukkujen väliä edelleen, ruoka-avun kautta tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako Kela muuttamisen? 150 eurolla ei oikein saa muuttoautoa ja muuttomiehiä.
90-luvun lamassa sossu maksoi muutot aina täysmääräisesti.
Tilasit pakun ja kuskin, ja lasku sossuun. Muutin niin kaksi kertaa.
helvetin hienoo.taidat muutekin olla tuilla elävä loinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varakkaat saavat veronalennuksia, kun heillä ei ole varaa maksaa veroja. Yksinkertaista.
Suomessa onkin hirveästi näitä varakkaita työntekijöitä. Onhan se kiva maksaa 50% veroa ja sitten elättää se 50% joita työt ei kiinnosta. Voi vähitellen loppua kaikilta suomalaisilta kiinnostus töihin, saa nähdä mistä rahat sitten revitään.
Yksi varakas pystyy maksamaan vaikka tuhannen pienituloisen verot, puhumattakaan näistä veroalennuksista mitä he saa kun ei pääomatuloja veroteta ansiotuloverotuksen mukaan. 10 millin tuloilla saat 1.5 miljoonaa verohelpotusta silläkin tavalla. Aika monta pienituloista saa maksaa tuloistaan veroja, että saadaan yhden rikkaamman helpotus korvattua. Ja se helpotus menee sille yhdelle ihmiselle joka sitä ei tarvitse millään tavalla elääkseen.
Mitäs sitten jos se ainoa veroja maksava suurituloinen muuttaakin toiseen maahan tai kuntaan. Kukas sitten ruokkii laiskajaakot?
Työn tekeminen pitäisi olla motivoivaa eli pienemmät verot ja mahdollisuus tienata omalla työllään ilman eksponentiaalista verotusta. Kyllä se pienituloinenkin hyötyy pienemmästä verotuksesta ja jos tulot ovat liian pienet niin vaihtoehtoja on tehdä lisää töitä tai vaihtaa parempi palkkaiseen työhön. Se ei saa olla vaihtoehto, että suurituloinen maksaa köyhälle makoilusta, kun köyhän ei kannata töitä tehdä.
Paras vaihtoehto olisi tasaverotus kaikille joka olisi sama kuin yhteisövero. Suomessa on aivan liikaa yhden ihmisen firmoja jotka kiertävät progressiivista tuloveroa pöytälaatikkofirmansa kautta. Liekö täysin sattumaa, että lakimiehet ja lääkärit kuuluvat näihin etuoikeutettuihin? Ei. Tasavero jolloin kikkailut ja kannustinloukut poistuvat, byrokratia pienenee ja säästöjä syntyy kuin itsestään.
Samaa mieltä. Mutta nykyhallitushan ei sovellä tätä köyhään vaan köyhän pitäisi mennä tukien leikkausten uhalla töihin saamaan siitä pienipalkkaisesta työstä käytännössä saman heikon tulotason jonka sai jo aikaisemmin tuilla.
Yhteiskunnan tehtävä ei ole rahoittaa laiskoja, jos he ovat kykeneväisiä itse elättämään itsensä.
Itse maksan palkansaajana veroja vuodessa yli 25 000 euroa. Joka kerta kun kuulen jonkun sanovan, että ei minun kannata mennä töihin kun joku sosiaalituki lakkaa tulemasta, niin näen punaista. Jokin on pahasti vialla sekä järjestelmässä että ihmisissä. Vuosi vuodelta näitä sosiaalituella notkujia on enemmän ja enemmän. Ja mikä pahinta, niin tämä alkaa olla jossain määrin kotoa opittua. Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä. Miksi vaivautua, kun ei tarvitse. Niin, miksi
Ja kyllä olen monesti miettinyt siirtää ahterini pois Suomesta jonnekin missä verorahani kohdennetaan järkevämmin. Lahden eteläpuolella valtion taloutta ollaan hoidettu huomattavasti järkevämmin. Siellä myös verotus on järkevämmällä tolalla.
Mutta vähän kyllä epäilyttää tuo sinun 25 000 e verot? Olisiko tuossa mukana ne muutkin maksut kuin pelkästään verot?
6500 euron kuukausipalkka ja lopputuloksena veroja menee se 2000 kuussa ja päälle vielä muut herkut. Periaatteessa olen hyvätuloinen mutta tosiasiassa olen vain hyvä veronmaksaja. Progressiivinen verotus on myrkkyä ja itselläni on nollatoleranssi ihmisille jotka länkyttää kannustinloukkujensa ongelmista sen sijaan että menisivät töihin.
Lapsilisät poissa jos tienaa siinä 300 tuhatta vuodessa. ( perheen koon voi huomioida)
Niitä ei kukaan uskalla poistaa!
Koska joillakin menee säästöön syntymästä asti, ja toisilla kauppaan / vaatteisiin kuten on tarkoitus ollut.
Vierailija kirjoitti:
Halvat kämpät pysyy asuttuina. Kojamolla tyhjää tilaa riittää. Myyvät ensin pois suurimman osan. Jne....
Vaikuttaahan tuo vuokriinkin. Voitto alkaa supistua, vaikkei iso sijoittajilla ole muutenkaan.Ei tuo asumistuen 60 egeä vielä tunnu pahalta. Karsitaan kuluista pois. Lapsikorotusten poiston kans saa sitten juosta toimeentulotukiluukulla. Näin vaivaisena kiinnostaa ne työ sitä tukea vastaan. Ku voi olla et kroppa laukeaa kesken työpäivän saikulle. Kerryttääkö tukee vastaan tehty työ eläkettä ja kuka vakuuttaa tukea vastaan tekevän työntekijän.
Tää elo on muutenkin ihan kivaa työ saikku sossu tai työtön.
Mut sillä mennään mitä saadaan. Valtio säästää yhden kuukausipalkan keskituloselle ja matalapalkka alalla kaks. Mä juoksen eri luukkujen väliä edelleen, ruoka-avun kautta tietysti.
2 lasta osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 600 euroa kuukaudessa asumistuesta ja sovitellusta päivärahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6500 euron kuukausipalkka ja lopputuloksena veroja menee se 2000 kuussa ja päälle vielä muut herkut. Periaatteessa olen hyvätuloinen mutta tosiasiassa olen vain hyvä veronmaksaja. Progressiivinen verotus on myrkkyä ja itselläni on nollatoleranssi ihmisille jotka länkyttää kannustinloukkujensa ongelmista sen sijaan että menisivät töihin.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65, jos on 53-vuotta. Tuleeko ne tuohon lisäksi sulla vai sisältyykö summaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites opiskelijoilla?
Suunnitelmissa muuttaa asumistuki asumislisäksi. Eli kun aiemmin asumistukea on saanut saman määrän ja samoin perustein kuin työtön (12kk vuodessa, max 80% hyväksyttävistä menoista tms), niin asumislisää saisi vain 9kk vuodesta, määrän ollessa noin 200e.
Noin se oli aikanaan ennenkin.
Niin oli ja oli kyllä paska systeemi. Kesät nähtiin nälkää, kun ei laman aikana päässyt töihin.
Toimeentulotukea oli mahdollista silloinkin hakea. Itse hain sitä silloin lamavuosina aina heinäkuulle. Kesä- ja elokuussa oli mahdollista suorittaa kesätenttejä, jolloin sai myös opintotuen niiltä kuukausilta.
Kesätöitä en saanut minäkään silloin. Ennen lamaa olin sekä kesällä että joululomalla töissä. Mutta ei siis tarvinnut nälkää nähdä, jos haki tt-tukea.
Nyt on väärä aika säästää köyhien tuista. Talvella tullaan näkemään paljon ihmisiä nukkumassa porttikongeissa ja ostoskeskuksissa. Nyt julkistettiin säästökohteet mutta kukaan ei puhu budjetoiduista hankkeista kuten petterin 4 mrd juna turhalaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on väärä aika säästää köyhien tuista. Talvella tullaan näkemään paljon ihmisiä nukkumassa porttikongeissa ja ostoskeskuksissa. Nyt julkistettiin säästökohteet mutta kukaan ei puhu budjetoiduista hankkeista kuten petterin 4 mrd juna turhalaan.
Ei nähdä. Talon voi vallata eikä sieltä voi poiskaan laittaa. Asunnossa jota on käyttänyt vakituiseen asumiseen voi käyttää 6kk eikä sinä aikana voi häätää pois vaikka jättäisi kaikki maksamatta.
Ei maksa. Jos teet määräaikaisen diilin vuodeksi, voi olla 3€/vrk. lähempänä totuutta.