Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa miten saa tällaista mustikkapiirakkaa?

Vierailija
25.08.2023 |

Olisiko kellään antaa resepti tai neuvoja miten saisin aikaiseksi mustukkapiirakan, joka on sellainen paksu, mehevä ja pehmeän ilmava koostumus ja mustikat ripotellen pitkin piirakkaa, siis tavallaan piirakan seassa, ei päällä? Ei siis kermaviilipiirakkaa eikä sellaista, jossa mustikat on paksuna mattona pohjan päällä.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon mustikkapiirakka on leivottu pullataikinasta ja siinä on päällä runsaasti mustikoita. Kaikki muu on turhaa.

Hyi hemmetti, kuivaa känttyä tulee tuosta. Varsinkaan seuraavana päivänä ei ole enää edes syötävää, kun kaikki kosteus on hävinnyt.

Vierailija
102/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aika ajoin murupiirakkaa. Mustikat vuoan pohjalle ja voi-jauho-mausteseos nypittynä päälle, tuohon voi laittaa kaurahiutaleitakin jne. Tuota voi solveltaa vaikka mihin marjaan ja hedelmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä jossakin kahvilassa sai 15 v sitten aivan ihanaa mustikkapiirakkaa tai - pullaa, en tiedä miten oli tehty. Isohko paperivuoka, noin viinerin kokoinen leivonnainen, jossa keskellä oli mustikkahillosilmäke ympärillä pahvirengas. Tuntui, että se oli voitaikinan ja  pullataikinan sekoitus, oikein maukas ja hyvä. Minua on jäänyt mietityttämään tuon leivonnaisen tekotapa. 

Vierailija
104/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisesti ottaen se on jo kakku eikä piirakka.

Vierailija
105/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt kahlata tätä ketjua läpi, mutta :

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/58e61ff5-c03c-4649-9903-80c…

Ohjeessa kehuttiin mielettömän hyväksi ja mielettömän hyvää on. Tähän mennessä olen tehnyt mustikoiden lisäksi myös viinimarjoista, puolukoista ja vadelmista. Kaikki herkkua.

Vierailija
106/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä jossakin kahvilassa sai 15 v sitten aivan ihanaa mustikkapiirakkaa tai - pullaa, en tiedä miten oli tehty. Isohko paperivuoka, noin viinerin kokoinen leivonnainen, jossa keskellä oli mustikkahillosilmäke ympärillä pahvirengas. Tuntui, että se oli voitaikinan ja  pullataikinan sekoitus, oikein maukas ja hyvä. Minua on jäänyt mietityttämään tuon leivonnaisen tekotapa. 

Mumman pullapuoti.

Vierailija
107/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutessaan soodan voi yleensä korvata tupla-annoksella leivinjauhetta.

Kerran meni soodat ja leivinjauheet sekaisin eikä onnistunut. Soodaa olisi pitänyt olla.

Vierailija
108/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/pellillinen-mustikkapiirakkaa

Aivan törkeän hyvää, ja voi soveltaa muillekin marjoille, omenoille yms.

Vierailija
109/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran meni soodat ja leivinjauheet sekaisin eikä onnistunut. Soodaa olisi pitänyt olla.

Käytit varmaan saman määrän kuin soodaa, siinä se vika on ollut. Leivinjauhetta siis tuplat, jos soodaa ei satu olemaan, pitäisi kyllä onnistua noin.

Vierailija
110/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piimäpiirakkapohja, helppo ei tarvitse mitään vatkaimia, sen kuin sekoitat ainekset. Maukas

3 dl sokeria

6 dl vehnäjauhoja

2 tl soodaa

3 dl piimää (vaikkapa valion rasvatonta)

3 dl voi/margariinisulaa

Sekoita kuivat ainekset kesketään ja kaada joukkoon rasva ja piimä. Sekoita varovasti vaikkapa nuolijalla.

Levitä uunipellille leivinpaperin päälle. Laita päälle valutetut mustikat, joihin sekoitettu hieman perunajauhoja kosteutta sitomaan.

Paista 225 asteessa noin 25 minaa.

Kuinka paljon mustikoita laitetaan?

Näppituntumalla, en mä niitä ole mittaillut vaan sen verran mikä näyttää, että on tarpeeksi.

Ok. Jospa sitten kokeilis :)

Tää on hyvä ohje. Oon tehny jugurtilla, jos ei piimää ole ollut. Mehevä ja maukas. Sooda kannattaa sekoittaa jauhoihin, ei jää kasaan.

Vierailija
111/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytit varmaan saman määrän kuin soodaa, siinä se vika on ollut. Leivinjauhetta siis tuplat, jos soodaa ei satu olemaan, pitäisi kyllä onnistua noin.

Mulle äiti opetti: hapan neste ja sooda. Muu neste ja leivinjauhe. Tämä ohje on aina toiminut.

Vierailija
112/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa nyt kahlata tätä ketjua läpi, mutta :

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/58e61ff5-c03c-4649-9903-80c…

Ohjeessa kehuttiin mielettömän hyväksi ja mielettömän hyvää on. Tähän mennessä olen tehnyt mustikoiden lisäksi myös viinimarjoista, puolukoista ja vadelmista. Kaikki herkkua.

Höö, maksumuurin takana!!!

Vierailija
113/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011408676.html Tämä on aivan järjettömän hyvä ja helppo 👌🏼

Vierailija
114/118 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa samalla oppitunti myrkkymarjat .  Juolukka. 

Vierailija
115/118 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ja hyvä

5 kananmunaa

3 dl sokeria

6 dl jauhoja

3 tl leivinjauhoja

2 dl voita

2 dl maitoa

Kaikki aineet kerralla kuppiin ja sekoitus, taikina korkeareunaiseen vuokaan ja mustikat ja vähän sokeria päälle.

Vierailija
116/118 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa samalla oppitunti myrkkymarjat .  Juolukka. 

Juolukka ei todellakaan ole myrkyllinen, näsiän marjat on ja oravanmarjat. Niin ja sudenmarjat.

Vierailija
117/118 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon mustikkapiirakka on leivottu pullataikinasta ja siinä on päällä runsaasti mustikoita. Kaikki muu on turhaa.

Hyi hemmetti, kuivaa känttyä tulee tuosta. Varsinkaan seuraavana päivänä ei ole enää edes syötävää, kun kaikki kosteus on hävinnyt.

Sulla on joku pielessä, oikein tehtynä on mehukas ja maistuva useamman päivän (ellei syöty jo)

Vierailija
118/118 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön uunista. Laita itse, niin saat mieleisesi.