Neuvokaa miten saa tällaista mustikkapiirakkaa?
Olisiko kellään antaa resepti tai neuvoja miten saisin aikaiseksi mustukkapiirakan, joka on sellainen paksu, mehevä ja pehmeän ilmava koostumus ja mustikat ripotellen pitkin piirakkaa, siis tavallaan piirakan seassa, ei päällä? Ei siis kermaviilipiirakkaa eikä sellaista, jossa mustikat on paksuna mattona pohjan päällä.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti teki sellaista mustikkapaistosta, että tehtiin tavallinen sokerikakkutaikina (sokeria, kananmunia, vehnäjauhoja joissa leivinjauhe seassa), joka kaadettiin sitten uunipellillle tai jollekin muulle laakealle vuoalle, heiteltiin mustikat siihen pääälle sinne tänne, ja sitten vaan pelti uuniin. Marjat painui sinne taikinan sekaan taikinan kohotessa.
Täytyy sanoa, että en oikein siitä tykännyt, se oli jotenkin niin "ei minkään" makuista ja mustikat meni sellaisiksi vähän kuin palaneen oloisiksi. Ja se piti syödä heti, koska jo tunnin parin päästä se oli kuivakkaa.
Mutta olihan se nopeatekoinen ja kaikki muut tuntui siitä kovasti tykkäävän. Itse en kyllä tee sellaista koskaan. Tykkään muropohjaisista piirakoista.
Päälle vaniljajätskiä tai -kastiketta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä helppo elämä, jos miettii tai tekee mustikkapiirakkaa.
Jospa se piirakka onkin menossa vaikka työpaikkapalaveriin, missä päätetään tärkeistä valtakunnallisista asioista?
Jotkut myös katsos kokkaa ja leipoo, ihan jo ammatikseenkin
AP on niin vammainen, ettei osaa solmia edes kenhännauhojaan. Vanttuutkin äiti laittaa sille aina hakaneulalla poplarin liepeeseen.
No nyt oli sellaiset linkit tarjolla, mistä löytyi oitis ja heti 3 mieleistä!!! Juuri tuollaisia olen etsinyt, ja toinen oli sattumalta just suklaakakku!
Joku oivalsi täysin mitä haen ;D Kiitos!
Kivoja leivontahetkiä kaikille!
-Tuo omenatorttureseptin etsijä
tein jonkun banaanikakku-muffinssiresptin mukaan ja onnistui!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimäpiirakkapohja, helppo ei tarvitse mitään vatkaimia, sen kuin sekoitat ainekset. Maukas
3 dl sokeria
6 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa
3 dl piimää (vaikkapa valion rasvatonta)
3 dl voi/margariinisulaaSekoita kuivat ainekset kesketään ja kaada joukkoon rasva ja piimä. Sekoita varovasti vaikkapa nuolijalla.
Levitä uunipellille leivinpaperin päälle. Laita päälle valutetut mustikat, joihin sekoitettu hieman perunajauhoja kosteutta sitomaan.
Paista 225 asteessa noin 25 minaa.Siis tää on loistava resepti, ei voi mennä pieleen. Marjoiksi käy puolukkakin, hillona, sokeroituna.
Joskus korvaan osan vehnäjauhoista kaura-tai ruishiutaleilla, tulee terveellisempää vaihtelua.
Piimän tilalle käy myös luonnonjugurtti
Tuo kaurahiutaleiden käyttö on tosi näppärä konsti saaa makua ja rakennetta piirakoihin, etenkin omenapiirakkaan.
Tein tuollaisia piirakoita tuolla reseptillä ihan pikkulapsena.
Nykyisin on niin laiska ettei viitsi tehdä mitään, ja voi vain muistella, kuinka kivaa oli penskana kun onnistui!
Jos on pentuja, niin antakaa niiden touhuta itse tällaisia. Kantaa pitkälle. Toivottavasti. Mutta siivota pitää jäljet!
Raparperipiirakkaa rupesi tekemään mieli...... ja sitä vaniljakastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jo aiemmin mainittu piimäpiirakkapohja on yksi helpoimmista ja onnistumisvarmoista pohjista. Sekä kuohkea, että mehukas ja samalla maukas, koska hapanmaitotuote tuo myös makua. Lisäksi taipuu niin omenoille, marjoille, kuin muillekin hedelmille pohjaksi. Jos tahtoo hifistellä, niin pinnalle paiston loppuvaiheessa granolaa, kauraseosta tai tosca-tyyppistä kuorrutetta, jolloin saa myös tekstuuria.
Mantelirouhetta tai jopa rouhittuja suolapähkinöitä sekaan! Kokeilkaapas. Yllätytte. Varsinkin omena- ja raparperipiirakkaan. Suolainen ja makea. Jes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä helppo elämä, jos miettii tai tekee mustikkapiirakkaa.
Jospa se piirakka onkin menossa vaikka työpaikkapalaveriin, missä päätetään tärkeistä valtakunnallisista asioista?
Jotkut myös katsos kokkaa ja leipoo, ihan jo ammatikseenkin
AP on niin vammainen, ettei osaa solmia edes kenhännauhojaan. Vanttuutkin äiti laittaa sille aina hakaneulalla poplarin liepeeseen.
Joku saa väännettyä ilkeilyn aiheen vaikka ruokareseptistä. Jotain on pahasti vialla, kun suodatin ja itsekritiikki puuttuu tässäkin.
Mikä on vikana tuollaisessa ihmisessä? Täytyy olla hirveän huono olo, että suoltaa tuollaista, tässä yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jo aiemmin mainittu piimäpiirakkapohja on yksi helpoimmista ja onnistumisvarmoista pohjista. Sekä kuohkea, että mehukas ja samalla maukas, koska hapanmaitotuote tuo myös makua. Lisäksi taipuu niin omenoille, marjoille, kuin muillekin hedelmille pohjaksi. Jos tahtoo hifistellä, niin pinnalle paiston loppuvaiheessa granolaa, kauraseosta tai tosca-tyyppistä kuorrutetta, jolloin saa myös tekstuuria.
Mantelirouhetta tai jopa rouhittuja suolapähkinöitä sekaan! Kokeilkaapas. Yllätytte. Varsinkin omena- ja raparperipiirakkaan. Suolainen ja makea. Jes.
Manteleita kannattaisi ehkä käyttää kevyesti pannulla ennen taikinaan lisäämistä. Ehkä ripaus suolaa ja sokeria pannulle?
Sellainen kevyt paahto.
Kyllähän tuli nuoruus mieleen: poikaystäväni vuosikymmenien takaa oli yrittänyt selittää vaimolleen minkälaista mustikkapiirakkaa tein 1970-luvulla. Piirakka oli hyvinkin ap:n kuvauksen mukainen mutta resepti tietenkin hukassa! Muistan vain että ilman vatkainta taikina tehtiin ja siinä oli maitoa ja sulatettua rasvaa. Piimäkakkupohja vaikuttaa helpolta ja hyvältä. Kokeilemisiin!
Googleta, Kotikokki, helppo marjapiirakka. Onnistuu hyvin , tulee pellillinen, on kuohkeaa. Itse vatkaan munat ja sokerin, vaikka ohjeessa ei käsketä. Rypsiöljy käy hyvin. Osa jauhoista sämpyläjauhoja, antaa puruvaraa. Itse lisään vielä kardemummaa. Pakastuksessa vain paranee,
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuli nuoruus mieleen: poikaystäväni vuosikymmenien takaa oli yrittänyt selittää vaimolleen minkälaista mustikkapiirakkaa tein 1970-luvulla. Piirakka oli hyvinkin ap:n kuvauksen mukainen mutta resepti tietenkin hukassa! Muistan vain että ilman vatkainta taikina tehtiin ja siinä oli maitoa ja sulatettua rasvaa. Piimäkakkupohja vaikuttaa helpolta ja hyvältä. Kokeilemisiin!
6 osaa jauhoa, 3 rasvaa, 3 nestettä on ihan hyvä peruslähtökohta piirakkapohjalle. Sopivasti soodaa ja mielikuvitusta saa käyttää.
Myönnettäköön, että yksinelävänä tulee tehtyä näitä aivan liian harvoin.
Tyhmä kysymys ehkä, mutta mikä ero on leivinjauheella ja soodalla?
Olen kerran syönyt jossakin Jkylän kahviossa mustikkapiirakkaa, joka jäi mieleen hyvin maistuvana. Sen ympärillä oli pahvirengas, pohjana käsittääkseni pullataikina, keskellä mustikkahillo ja päällä joku muu taikina. Se oli herkullinen. En taatusti osaa itse sitä tehdä mutta löytyisikö joku, joka osaisi tai tietäisi leivonnaisen reseptin.
Jos lähdetään nuukailemaan, niin voisiko noita edullisempia X-tra margariineja tai vastaavia käyttää leivontaan, vai meneekö piirakka pilalle?
Entäs suolan käyttö? Jos marariinissa tai voissa on suolaa, niin silloin ei varmastikaan kannata suolaa lisätä, mutta muuten, lisäättekö makeisiin leivonnaisiin yleensä vähän suolaa?
Monissa resepteissä ei ole suolaa. Eikös makea ja suolainenkin kuulu yhteen sopivassa suhteessa?
Joku tuossa ehdotti suolapähkinöitä omenapiirakkaan. Minua rupesi kiinnostamaan. Huomenna kokeillaan.
On kyllä hyviä ohjeita tässä ketjussa. Jos ei piirakka näillä synny, niin on ihme.
Vanha lanka, mutta mä oon pyöräyttänyt mustikoita vähän perunajauhoissa, ettei ne uppoa kaikki pohjaan kun tekee piirakan. Ihan lusikallinen riittää, ei tarvi ihan lumipalloiksi tehdä!
Osta mustikoita. Syö niitä paljon parina päivänä. Paskanna pönttöön tai kulhoon.
Siinä sulle mustikkapiirakkaa.
Eikä aina sitä epäterveellistä
-Sokeria
-Voita
-Vehnäjauhoa
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdetään nuukailemaan, niin voisiko noita edullisempia X-tra margariineja tai vastaavia käyttää leivontaan, vai meneekö piirakka pilalle?
Entäs suolan käyttö? Jos marariinissa tai voissa on suolaa, niin silloin ei varmastikaan kannata suolaa lisätä, mutta muuten, lisäättekö makeisiin leivonnaisiin yleensä vähän suolaa?
Monissa resepteissä ei ole suolaa. Eikös makea ja suolainenkin kuulu yhteen sopivassa suhteessa?
Joku tuossa ehdotti suolapähkinöitä omenapiirakkaan. Minua rupesi kiinnostamaan. Huomenna kokeillaan.
Voita
Vehnäjauhoja
Sokeria