Pitäisikö sinun mielestäsi työttömällä olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti? Vai täytyisikö työttömien tyytyä yksitoikkoiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon? Lihottavaankin kenties
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
No tarviihan niitä ruoka-aineita ostaa huomattavasti enemmän, jos tekee niitä isompia satseja, ei ne ilmaisia ole.
Niin? Kaalia ja porkkanaa saa nyt tarjouksesta euron kilo. Peruna ei maksa edes niin paljoa per kilo. Sipuli on hieman kalliimpaa kilohinnaltaan eli noin 1,50 euroa.
Sika-nautajauheliha max 4 euroa joka on paras kaalin kaveriksi.
Porkkanaa ja perunaa ei mene edes ihan tuota kiloa vaikka tekisi isommankin kattilallisen ja kaaliakaan ei monikiloista tarvitse vaan reilu kiloinen riittää oikein hyvin. Sipulia menee se yksi kappale eli kustantaa noin 30 senttiä. Max.
Kun oikein hövelisti laskee niin kattilalliseen kaalikeittoa menisi raaka-aineita 8 eurolla ja siitä sitten syö oikeasti monta päivää sekä lounasta että päivällistä vaikka ei edes yksin söisi.
Tuolla 8 eurolla taasen saa ehkä just sipsipussin, 1,5 litran limun ja roiskeläpän joista ei iloa ole kuin sen hetken. Tai pakastepizzan. Samaten tuolla 8 eurolla saanee jonkun mäkkihampurilaisen (ateriaa ei taida enää edes saada alta 10 euron) ja noutopizzakin on varmasti tyyriimpi vaikka ei olisi kuin kaksi täytettä.
Eikä tuollaiset hampurilaiset, sipsit, pizzat jne edes pidä nälkää samoin kuin tuo mainittu kaalikeitto.
Jokainen aikuinen vastaa itse itsestään. Ikävää, jos ei ole varaa ruokaan tai sairausvakuutukseen. Silloin kuitenkin pitää muistaa oma vastuu omista valinnoistaan.
Mun kaveri joka työskentelee kaupassa ja tekee tilauksia, sanoi että kaalia menee ennätystahtia eli hintojen nousu on tehnyt suomalaisista kaalinsyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkana ja kaali, kaurapuuro ja silakka ei ole kalliita. Työttömällä olisi aikaa opetella ruuanlaittoa. Leipoakin voi itse. Lenkkeily ei sekään ole eliittiharrastus, kuten ei pyöräilykään.
Työttömällä nimenomaan ei ole varaa sairastella.
Kun olin itse aikoinaan työtön, elin aika terveellisesti. Sitten kun sain töitä, alkoi paino nousta ja kunto rapistua. Pankkitilille työ tosin on tehnyt hyvää, mutta terveydellä sitä on joutunut maksamaan, kun istuu päivät ja illat tietokoneen ääressä.
Mikäköhän tässä oli se pointti, paitsi ennakkoluulot. Teen itse kaikki ruokani ja leivon myös leivät. Minulla on halpoja liikuntaharrastuksia. Kokemukseni mukaan terveellinen ja monipuolinen ruokavalio kustantaa n. 5-7 euroa päivässä, en kaipaa ruokavinkkejä keneltäkään, ja porkkanoille olen allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri joka työskentelee kaupassa ja tekee tilauksia, sanoi että kaalia menee ennätystahtia eli hintojen nousu on tehnyt suomalaisista kaalinsyöjiä.
Venäjän pakotteet vaikuttaa. Lähettävät rahaa sukulaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä ihan hyvin jos ei laita rahojaan turhaan. Gourmet sapuskoihin, luomuun tai ravintoloihin ei tarvitse olla varaa.
Saako olla varaa syödä lihaa joka päivä?
Ei, kuten ei muillakaan. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Onko otsikossa olettamus että näin ei olisi nyt?
Ei tuet meinaa enää riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan.
Ruoan hinta noussut varmaan 30%
Ja monen hyvä ruoan 40-50%
Voitteko lopettaa nämä ihminen voi elää kaurapuurolla ja kaalikeitolla-kommentit, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä terveellisesti, herneet marjat juurekset yms. Marjoja suomen metsissä on kyllä työttömille. Kanamunia saa vielä kohtuuhinnalla. Kaurapuurokin on terveellistä. Eri asia sitten haluaako työtön syödä terveellisesti jos rasvaiseen pizzaan on tottunut. Sehän on kotiin tilsttuna suht arvokasta ei ehkä ravinto-opillisesti arvokasta.
Muuten samaa mieltä paitsi tuo marjastus ei suurelta osalta onnistu.
Itsellä on mökki josta on helppo lähteä metsään, puutarha, josta saa vadelmia, järvi josta saa kalaa ym.Mutta työtön kaupunkilainen joka lähtee marjastaan... taitaa mennä bensakuluihin enemmän rahaa kuin mitä hyötyy.
Pitäisi tietää marjapaikat. Jos metsä on asutuksen lähellä, on muut innokkaat marjastajat jo tyhjentäneet sen.Marjastus on huvi- ja hyötyliikuntaa parhaimmillaan mutta näillä bensanhinnoilla voi tulla takkiin.
Kananmunat onneksi on hyvää ja toistaiseksi halpaa proteiinia, jonka proteiiniprofiili on kuulemma parasta laatua ihmiselle, hakkaa sekä lihan että kasviproteiinit.
Samaa mieltä että ihmiset on totutettu teolliseen- ja pikaruokaan niin että kotiruoka ei enää maistu.
Katselin dokkarin jenkeistä jossa puhuttiin "ruoka-autiomaa" -ilmiöstä eli uuden sukupolven lapsista jotka on kasvatettu vain eineksillä ja pikaruualla eli taaperolle ensimmäinen kiinteä ateria on pikaruokahampurilainen. On paljon lapsia, jotka ovat nähneet omenan vain "omenanmakuisen" mehupurkin kyljessä mutta eivät ole ikinä maistaneet aitoa omenaa ja tomaatti on jotain joka on kuvattu ketsuppipurkin kyljessä. Lapsia, jotka nyppivät salaatit pois hampurilaisen välistä, kun on "pahaa". Jo 6v. lapsilla on elintasosairauksia mitä esim. Suomessa puhkeaa vasta yli 50v.
Sama ilmiö valtaa mielestäni myös suomalaisia marketteja. Valtavat määrät eineksiä ja muuta moskaa. "Karkkikatuja" ja keksihyllyt ovat isompia kuin jauhohyllyt. Einestarjonta on laajempaa kuin lihatarjonta, juureksia on muutama hassu loota mutta transrasvoissa käristettyjä perunalastuja ja ranskalaisia on niin että laarit pullistelee.
Bensakulut työttömänä? Ei minulla ole ollut töissä ollessanikaan autoa. Käyn ison kaupungin vieruskunnan lähimetsissä joko pyörällä tai bussilla. Katsot kartalta tai silmilläsi missä on pikku metsiä ja painut sinne. Olen asunut lähiössä jossa alkoi metsä heti asuinkadun jälkeen eikä siellä juuri kukaan muu käynyt, ei nykynuoret marjasta. Kävelin ehkä 20 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € kuukaudessa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan. Siihen on jokaisella työttömällä varaa.
Ei todellakaan riitä! Se olisi kolme noin euron hintaista ateriaa päivässä. Kerropa miten teet terveellisen ja monipuolisen aterian eurolla?
Iso kattilallinen kaalisoppaa (kaalia, sipulia, porkkanaa, perunaa, jauhelihaa, vettä ja mausteita) ei maksa maltaita ja tuosta syö oikeasti monen monta annosta.
Saattanee hyvinkin olla näin satokaudelle sen max euron annos kun juureksia saa edullisesti.
Vastaavalla summalla saa myös makkarakeittoa vastaavanlaisen kattilallisen. Tai jauhelihakeittoa ilman kaalia. Sosekeitot on vieläkin edullisempia ja pian on edullista kurpitsaa josta tulee aivan ihana keitto.
Samaten ihan vaan kuoriperunat ja jauhelihakastike on edullista syötävää. Siihen sitten kylkeen porkkanaraastetta tai vaikka punajuuria. Tai puolukkaa.
Samoin puuroannos on edullista ruokaa ja jää heittämällä alle euron vaikka laittaisi kylkeen lusikallisen ihan kaupasta ostettuakin pakastepuolukkaa ja raejuustoa.
Lisäksi tavispuuron lisäksi voi tehdä vaikka porkkana- tai lanttupuuroa.
Ota huomioon, että minun kokoisenikin n. 60 kg nainen tarvitsee n. 20 g proteiinia per ateria. Proteiinin lähteet on kalliita, eikä juureksetkaan ole ilmaisia, niin kuin näytät kuvittelevan.
Aterian tulee myös sisältää vähintään 500-600 kcal, jos syö 3 kertaa päivässä. Et saa kaikkea tuota yhdellä eurolla millään. Kasviskeitto on hyvää ja terveellistä, mutta pelkkää kasviskeittoa syömällä on vaan huonolla dieetillä.
Terveellinen ja monipuolinen ruoka ei ole kallista. Nimenomaan erilaiset einekset ja puolivalmisteet ovat niitä kalliita ja ravintoarvoiltaan kyseenalaisia.
Eli kyllä minun mielestäni työtön saa syödä ihan hyvin ja terveellisesti. Se vain pitää itse tehdä ne valinnat siellä lähimarketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monen hyvä ruoan 40-50%
Eniten on noussut teollisten einesten ja leivän/leivonnaisten/keksien hinnat. Toki vehnäjauho on yksittäisenä tuotteena kallistunut varmaan eniten, mutta toisaalta se ei kyllä vaikuta jos ei ole himoleipoja ja/tai ruokavalio ei koostu pullasta, sämpylöistä, pizzapohjista ja makaronista..
Nuohan ne eniten kallistuneita on, mutta onneksi ilmankin ihminen pärjää ja satunnaisesti niitäkin on varaa ostaa. Tosin itse kyllä olen jättänyt ne satunnaiset pakastepizzatkin kauppaan näillä nykyhinnoilla, koska ei ne nyt kuitenkaan niin hyviä ole että niistä noin poskettomia hintoja maksaisin. Sama pätee sipseihin joissa näyttää pussit pienentyneet ihan reilusti, mutta hinnat nousseet hurjasti.
Ylipäätään hinnannousut on olleet kaikessa (puoli)valmiissa suurinta. Kuljetuskulut on nousseet, sähkö on aiempaa kalliimpaa ja hintaa nostetaan ihan vaan siksikin koska mä voin eli ahneus.
Onneksi moni noista tuotteista on just tuota turhuutta, jota ilman pärjää jopa paremmin kuin niitä syömällä. Tai ainakin oma elimistö kiittää kun jää nekin lisäsuolat/rasvat ja muut lisäaineet pois.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ja monipuolinen ruoka ei ole kallista. Nimenomaan erilaiset einekset ja puolivalmisteet ovat niitä kalliita ja ravintoarvoiltaan kyseenalaisia.
Eli kyllä minun mielestäni työtön saa syödä ihan hyvin ja terveellisesti. Se vain pitää itse tehdä ne valinnat siellä lähimarketissa.
Terveellinen ja monipuolinen ruoka nimenomaan on kallista. Kaurapuuro, juureskeitto dieetti ei ole monipuolista.
Ap kysyi, joten minä vastaan, vaikka tiedän saavani aikaan alapeukkumyrskyn.
Mielestäni kaikilla - ihan kaikilla - pitäisi olla varaa ihmisarvoiseen elämään vaikka sitten yhteiskunnan kustantamana. Ihmisarvoiseen elämään kuuluu olennaisesti terveellinen ja monipuolinen syöminen. Ihmisarvoinen elämä ei ole sitä, että syödään pelkkää makaronia ja papua.
Lisää ihmisarvoisesta elämästä ja siitä, mitä se maksaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monen hyvä ruoan 40-50%Eniten on noussut teollisten einesten ja leivän/leivonnaisten/keksien hinnat. Toki vehnäjauho on yksittäisenä tuotteena kallistunut varmaan eniten, mutta toisaalta se ei kyllä vaikuta jos ei ole himoleipoja ja/tai ruokavalio ei koostu pullasta, sämpylöistä, pizzapohjista ja makaronista..
Nuohan ne eniten kallistuneita on, mutta onneksi ilmankin ihminen pärjää ja satunnaisesti niitäkin on varaa ostaa. Tosin itse kyllä olen jättänyt ne satunnaiset pakastepizzatkin kauppaan näillä nykyhinnoilla, koska ei ne nyt kuitenkaan niin hyviä ole että niistä noin poskettomia hintoja maksaisin. Sama pätee sipseihin joissa näyttää pussit pienentyneet ihan reilusti, mutta hinnat nousseet hurjasti.
Ylipäätään hinnannousut on olleet kaikessa (puoli)valmiissa suurinta. Kuljetuskulut on nousseet, sähkö on aiempaa kalliimpaa ja hintaa nostetaan ihan vaan siksikin koska mä voin eli ahneus.
Onneksi moni noista tuotteista on just tuota turhuutta, jota ilman pärjää jopa paremmin kuin niitä syömällä. Tai ainakin oma elimistö kiittää kun jää nekin lisäsuolat/rasvat ja muut lisäaineet pois.
Päinvastoin. Viime vuonna jouduin ostamaan kalapuikkoja, koska mihinkään tuoreeseen kalaan ei ollut enää varaa. Välillä ostin pakasteseitiä, mutta sen hinta oli noussut myös omassa kaupassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € kuukaudessa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan. Siihen on jokaisella työttömällä varaa.
Ei todellakaan riitä! Se olisi kolme noin euron hintaista ateriaa päivässä. Kerropa miten teet terveellisen ja monipuolisen aterian eurolla?
Iso kattilallinen kaalisoppaa (kaalia, sipulia, porkkanaa, perunaa, jauhelihaa, vettä ja mausteita) ei maksa maltaita ja tuosta syö oikeasti monen monta annosta.
Saattanee hyvinkin olla näin satokaudelle sen max euron annos kun juureksia saa edullisesti.
Vastaavalla summalla saa myös makkarakeittoa vastaavanlaisen kattilallisen. Tai jauhelihakeittoa ilman kaalia. Sosekeitot on vieläkin edullisempia ja pian on edullista kurpitsaa josta tulee aivan ihana keitto.
Samaten ihan vaan kuoriperunat ja jauhelihakastike on edullista syötävää. Siihen sitten kylkeen porkkanaraastetta tai vaikka punajuuria. Tai puolukkaa.
Samoin puuroannos on edullista ruokaa ja jää heittämällä alle euron vaikka laittaisi kylkeen lusikallisen ihan kaupasta ostettuakin pakastepuolukkaa ja raejuustoa.
Ota huomioon, että minun kokoisenikin n. 60 kg nainen tarvitsee n. 20 g proteiinia per ateria. Proteiinin lähteet on kalliita, eikä juureksetkaan ole ilmaisia, niin kuin näytät kuvittelevan.
Aterian tulee myös sisältää vähintään 500-600 kcal, jos syö 3 kertaa päivässä. Et saa kaikkea tuota yhdellä eurolla millään. Kasviskeitto on hyvää ja terveellistä, mutta pelkkää kasviskeittoa syömällä on vaan huonolla dieetillä.
Juurekset on edullisia edelleen ja etenkin näin satokaudella. Sen sijaan ilmaista ruokaa ei ole olemassakaan eikä pidä ollakaan.
Työttömänä energiankulutus on pienempää mitä työssä käydessä joten energiaakaan ei tarvitse saada sellaista määrää.
Eikä sitä ole mikään pakko syödä vain kasviskeittoa vaan tuossa oli vain esimerkkejä edullisista ruuista joita saa vielä kertavalmistuksella isomman satsin.
Tuntuu, että nykyään tosi moni nirsoilee kuinka ei voi syödä sitä eikä tätä, laskee jotain makroja sekä kuvittelee sen oman mieliruokavalion olevan jokin ihmeellinen ihmisoikeus johon pitäisi olla varaa jopa tuilla eläessä.
Jos haluaa parempaa kuin niitä peruspuuroja ja soppia sekä hifistellä kuinka mä tarviin ja haluun (itkupotkuraivari!!!!) just sen 20g protsua tasan tietyssä muodossa joka aterialla niin sitten pitää kelpuuttaa ihan mikä vaan osa-aikatyökin ja ihan muulta kuin just siltä omalta alalta. Sitten voi syödä muutakin kuin edullisinta.
Mutta niin, sekin on epämiellyttävää ja enkä mä haluuuuuu!!!! (voihan itkupotkuraivari taas)
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi syödä terveellisesti, herneet marjat juurekset yms. Marjoja suomen metsissä on kyllä työttömille. Kanamunia saa vielä kohtuuhinnalla. Kaurapuurokin on terveellistä. Eri asia sitten haluaako työtön syödä terveellisesti jos rasvaiseen pizzaan on tottunut. Sehän on kotiin tilsttuna suht arvokasta ei ehkä ravinto-opillisesti arvokasta.
Jaaha, alkaa käydä selväksi, että tämä työttömät syökää kaurapuuroa ja kananmunia älkää pizzaa-trolli on yksi ja sama henkilö, joka on kirjoittanut nämä kaikki viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monen hyvä ruoan 40-50%Eniten on noussut teollisten einesten ja leivän/leivonnaisten/keksien hinnat. Toki vehnäjauho on yksittäisenä tuotteena kallistunut varmaan eniten, mutta toisaalta se ei kyllä vaikuta jos ei ole himoleipoja ja/tai ruokavalio ei koostu pullasta, sämpylöistä, pizzapohjista ja makaronista..
Päinvastoin. Viime vuonna jouduin ostamaan kalapuikkoja, koska mihinkään tuoreeseen kalaan ei ollut enää varaa. Välillä ostin pakasteseitiä, mutta sen hinta oli noussut myös omassa kaupassani.
Voi jeesus. Vertaa nyt sitten tuoreen kalan hintaa kalapuikkoihin.. Ne kalapuikot on kallistuneet tuoretta kalaa enemmän, mutta toki niiden kilohinta on edelleen pienempi kuin tuoreen kalan. Kalapuikoissa kun ei sitä kalaa juurikaan ole vaan kaikkea muuta.
Itsessään se kalapuikon sisältämä ravinto on halpaa ja köyhää, mutta ilmaista ruokaa sekään ei ole koska siinä maksaa niitä tuotanto-, kuljetus- ja säilytyskuluja.
Se kokonaisen kalan ostaminen etenkin tarjouksesta on kaikista halvinta. Siitä voi sitten osan laittaa pakkaseen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, alkaa käydä selväksi, että tämä työttömät syökää kaurapuuroa ja kananmunia älkää pizzaa-trolli on yksi ja sama henkilö, joka on kirjoittanut nämä kaikki viestit.
Miksi ihmeessä köyhän/työttömän pitäisi syödä pizzerioiden pizzoja?!