Miksi pihlaja tekee joka vuosi upeita punaisia marjoja mutta kukaan ei kerää niitä
Kommentit (67)
Pihlaja (ja muutkin) tekee marjoja ihan puhtaasti tarkoituksenaan lisääntyä, levitä uusille alueille, jatkaa sukua. Marjoja syövät eläimet auttavat operaatiossa, siksi kannattaa tehdä siementen ympärille makoisa marja.
Vierailija kirjoitti:
No aika helvetisti täytyy sitä sokeria laittaa. Ei ole sitten enää niin terveellistä
Eihän sitä hilloa käytetä kuin ruokalusikallisen verran kerrallaan. Voit sen sokerimäärän vähentää mättämällä muutaman kouran vähemmän karkkeja kitaasi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein mehua ja viemäriin meni, oli niin järkyn makuista.
Sen sijaan ihmettelen miksi kukaan ei kerää aronian marjoja kun niitä puskia on joka toisessa pihassa enkä koskaan ole kenenkään nähny niitä keräävän.
Ne vasta kamalia ovatkin. Pihlajanmarjat ovat paljon herkullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä ole pikku ripaus alkoholia?
Näin muistan joskus kuulleeni.
Talviaikaan, kun pakkanen on niitä muutamankin kerran puraissut. Tilhet joskus sitten lentelevät päissään.
Aronian marjat ovat pahoja, puuttuu hapokkuus.
Suunnitelmissa on sekoittaa niitä punaherukoihin ja tehdä hilloa.
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista
Vierailija kirjoitti:
Happamia; sanoi kettu, pihlajanmarjoista.
Juuri sen takiahan alunperin pihlajanmarjoista valmistettu Kettukarkki onkin Kettukarkki!
Me puhalleltiin lapsena pihlajanmarjoja putken läpi
Olen löytänyt pihlajan,jonka marjat ovat vähemmän kirpeitä. Poimin aina siitä samasta puusta. Syön niitä pakkasesta pari kolme päivässä,saa päivän c-vitamiinit. Koirakin syö niitä mielellään. Pihlajanmarjahyytelö sopii hyvin leipäjuuston kanssa. Teelusikallinen hyytelöä luonnonjukurttiin,hyvää on!
Ei se pihlajakaan marjojaan ihmisten iloksi tee, vaan lisääntyäkseen. Mutta hyvä hillo niistä tulee, ja mehu, ennen oli pihlajanmarjaviinaakin, Sorbusta, hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein mehua ja viemäriin meni, oli niin järkyn makuista.
Sen sijaan ihmettelen miksi kukaan ei kerää aronian marjoja kun niitä puskia on joka toisessa pihassa enkä koskaan ole kenenkään nähny niitä keräävän.
Ne vasta kamalia ovatkin. Pihlajanmarjat ovat paljon herkullisempia.
Aroniastakin tulee hyvää hilloa, kun antaa marjojen jäätyä ennen keräämistä.
Etkö punatukkaääliö muuta keksinyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kettukarkit tehd niistä? Joskus ostavatkin pihlajanmarjoja.
Hirvittäviä karkkeja joita lapsena piti itku kurkussa syödä kun muutakaan ei ollut. Siis se marmeladiosa on ihan hyvää mutta se sokerikerros oli todella ällöttävää ja niitä vihaiset tädit syötti ja toruivat jos ei tykännyt. Hyi helvetti mitä aikaa 70-luku oli.
No on sulla ollut rankkaa!
Vierailija kirjoitti:
Aronian marjat ovat pahoja, puuttuu hapokkuus.
Suunnitelmissa on sekoittaa niitä punaherukoihin ja tehdä hilloa.
Aroniasta tulee tosi hyvää mehua.
Mun äiti keräsi. Niistä tehtiin mehua ja hilloa. Varsinkin se mehu oli äidin mielestä ihan juhlajuoma ja sitä tarjottiin aina hienommissa juhlissa. Pihlajanmarjamehua äiti tarjosi myös appivanhemmilleni, kun tapasi heidät ensimmäistä kertaa.
RIP äiti. Hänestä tulee mieleen aina pihlajanmarjamehu <3
Vierailija kirjoitti:
Eikös kettukarkit tehd niistä? Joskus ostavatkin pihlajanmarjoja.
Ei ole 🦊 karkeissa enää pihlajaa vaan "makuinen valmiste". Väriaine on myös samasta syystä vaihtunut kirvoista saatavaan karmiiniin, E120.
Vierailija kirjoitti:
Happamia; sanoi kettu, pihlajanmarjoista.
Minä olen nähnyt ketunkakkaa, missä on pihlajanmarjoja. Mutta olen myös nähnyt ketun herkuttelevan mustikoilla.
Sitä syödään, mitä löytyy?
Eikö niissä ole pikku ripaus alkoholia?
Näin muistan joskus kuulleeni.