La promesa-salaisuuksien kartano
Yle teemalta alkanut tv-sarja vaikuttaa tosi hyvältä.
Katso lähetysajat : La Promesa - Salaisuuksien Kartano - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (44434)
Vierailija kirjoitti:
Cruz yritti tappaa leocadian joten ihan syystä .
Janan tappamisenko se oikeutti?
Hyvä kolumni tämän tason sarjoihin liittyen HS 20.7.2026 "Rikkaita kuvaavat tv-sarjat opettavat meidät hyväksymään eriarvoisuuden". Kyse on tutkija Hanna Kuuselan ajatuksista; hän käsittelee myös muun muassa Downtown Abbey -sarjaa. Aiheesta syntyneen tietokirjan julkaisee Manchester Univesity Press avoimesti verkossa luettavaksi (heinäkuun lopussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahatilanne kartanossa on jo suht kauan ollut hyvä. Talouteen ei Leocadiaa tarvita.. Miksi se edelleen vaan viipyy vieraana. Yksi syy ennen oli Angela jolla kiristi että vie tytön myös pois Curron ulottuvilta. Sai siis jäädä. Mutta millä syyllä nyt loisii?
On talon valtiatar. Takaisinmaksu Leocadialle voi kestää.
Jännästi on valtiatar, vaikka ei ole edes sen emäntä. Alonsolla on jo vaimo, vaikka tämä onkin telkien takana.
Alonso saattaa tuntea itsensä hieman hölmöksi kunhan Leocadian tekoset joskus paljastuvat.
Sitten alkaa Allun vaikerointi että kuinka typerä olen ollut.
Ja konjakkia menee.
Väärin, konjakki vakmistetaan Ranskassa, brandy Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahatilanne kartanossa on jo suht kauan ollut hyvä. Talouteen ei Leocadiaa tarvita.. Miksi se edelleen vaan viipyy vieraana. Yksi syy ennen oli Angela jolla kiristi että vie tytön myös pois Curron ulottuvilta. Sai siis jäädä. Mutta millä syyllä nyt loisii?
Jännästi on valtiatar, vaikka ei ole edes sen emäntä. Alonsolla on jo vaimo, vaikka tämä onkin telkien takana.
Alonso saattaa tuntea itsensä hieman hölmöksi kunhan Leocadian tekoset joskus paljastuvat.
Ja konjakkia menee.
siis valmistetaan
Vierailija kirjoitti:
En kestä Martinan hirvittävää tekonaurua!
Kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja konjakkia menee.
siis valmistetaan
No, brandya sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä ole ketään muuta, joka voi - edes yrittää - auttaa Martina 😯 Äitinsä ei, Cruz ei, Jimena no ei, Catalina ihan muut puuhat, Manuel no just, keittiöhenksujen vois olla mahdollista edes vähän. Jospa se parantola toisi avun 🤔 sairaalle.
Martina pitäis panna jollekin työleirille. Kasvimaa, navetta, kanalan hoito. Tai koulunpenkille. Jos opiskelu ei luista, niin sitten käden taitoja kartuttamaan; vaikka kangaspuitten ääreen tai ompelukouluun. Kyllä yläluokkaiset nuoret naiset 1900-luvun alussakin Euroopassa saattoivat opiskella jotain. Mutta Martina vai makaa (ja ehkä juo kylillä viiniä).
Onko Jacobo sen kanalan kukko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä ole ketään muuta, joka voi - edes yrittää - auttaa Martina 😯 Äitinsä ei, Cruz ei, Jimena no ei, Catalina ihan muut puuhat, Manuel no just, keittiöhenksujen vois olla mahdollista edes vähän. Jospa se parantola toisi avun 🤔 sairaalle.
Martina pitäis panna jollekin työleirille. Kasvimaa, navetta, kanalan hoito. Tai koulunpenkille. Jos opiskelu ei luista, niin sitten käden taitoja kartuttamaan; vaikka kangaspuitten ääreen tai ompelukouluun. Kyllä yläluokkaiset nuoret naiset 1900-luvun alussakin Euroopassa saattoivat opiskella jotain. Mutta Martina vai makaa (ja ehkä juo kylillä viiniä).
Onko Jacobo sen kanalan kukko?
Martina on suuren muutoksen lähellä, hän kaiketi kerää voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä Martinan hirvittävää tekonaurua!
Kukaan muu ei kartanossa naurakaan, ehkä siksi Martinan naurun huomaat.
Minä en ole kiinnittänyt huomiota Martinan naurutapaan, mutta hän "unohtaa" usein suunsa auki. Sen olen rekisteröinyt.
Minä en ole huomannut sitäkään. Martina oli jo tullessaan kartanoon piristävän iloinen. Hän on joutunut käymään ikäviäkin muutoksia läpi, toki ne kaikki vaikuttavat roolihahmoon jokaisella.
5
On kyllä erikoisen aiheen käsikirjoittajat laatineet. Maximo de Buenaventuran mukana tulleet 2 palvelijaa kokoajan valittavat Promesan palvelua huonoksi ja se on huonosti suunniteltua. Tuolla ei päde se että talo elää tavallaan..vieraat saavat vaatia mitä vaan. Erinomaisen ilkeitä ihmisiä ovat. Hovimestari Ballesterosilla kestämistä.
Martinahan on kovin kiireinen naisyhdistyksen hyväntekeväisyystyössä ja hoitaa jatkuvasti Catalinan ja Adrianon lapsia. Ei hän jouten makoile. Adrianokin oli huolissaan Martinan jaksamisesta.
Musta on ihan jees, että on saanut vähän hengähtää Promesasta. Kolme vuotta katsonut ja onko yhtäkään viikkoa ollut taukoa? Mielestäni ei. Joskus on ollut vähemmän jaksoja pyhien takia. Eihän kukaan pakota katsomaan tuoreeltaan jaksoja, mutta tulee ahmittua muutamassa päivässä viikon jaksot areenasta. Monessa muussakin sarjassa on yleensä jonkinlaiset kesätauot, jotka sopii pitkään jatkuviin sarjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina on mun mielestä täysin jolsa tyyppi, Currokin seurassaan vaipunut taas pikkupojan asteelle. Pistää huulet mutrulle niin että sieraimetkin heiluu. Margarita saisi hieman pistää tytärtään ojennukseen, tarviiko aikuinen akka äidin vierelleen kun on pipi.
J U O N I P A L J A S T U S
Martina myrkyttää Ayalan kreivin ja jää kiinni. Joutuu mielisairaalaan joskus helmikuussa. On pois sarjasta muutaman viikon. Curro hakee hänet pois. Ja taas alkaa se loputon jankkaus heidän välillään eikä mistään tule mitään. Nuo käsikirjoittajat ovat aivan toivottomia.
Mä olen käsittänyt että kreivi järjesti myrkytyksen itse lavastaakseen Martinan.
No, sinä sen paljastit. En viitsinyt äsken ihan kaikkea kertoa.
Martinahan kuuli Marialta, että Don Pia oli myrkytetty / ottanut myrkkyä ja millä myrkyllä sen jälkeen Martinalle tuli kiire apteekkiasioille. Ayalan kreivi ei varmaan itse ottaisi riskiä ja myrkyttäisi itseään Martinan vuoksi, olisi voinut kuolla. Martina on outo kiukuttelija. Itse oli isänsä kanssa napit vastakkain tämän eläessä ja on nyt huono omatunto. Riitelee kaikkien kanssa, Curron, äitinsä ja Ayalan kreivi kanssa. Eläis itse elämäänsä ja antaisi äitinsä elää ja olla onnellinen kenen kanssa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Martinahan on kovin kiireinen naisyhdistyksen hyväntekeväisyystyössä ja hoitaa jatkuvasti Catalinan ja Adrianon lapsia. Ei hän jouten makoile. Adrianokin oli huolissaan Martinan jaksamisesta.
Ihan on näin.
Aika hoikkia naisia noi nuorempaa kaartia esittävät.
Mitä kattelin näyttelijöiden tietoja ja kuvia.
Keittiön vanhemmat akat Simona ja Candela sekä Cruzin roolia tekevä,, ai ai miten muhkea perse uh uh.
T. Markiisi.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan jees, että on saanut vähän hengähtää Promesasta. Kolme vuotta katsonut ja onko yhtäkään viikkoa ollut taukoa? Mielestäni ei. Joskus on ollut vähemmän jaksoja pyhien takia. Eihän kukaan pakota katsomaan tuoreeltaan jaksoja, mutta tulee ahmittua muutamassa päivässä viikon jaksot areenasta. Monessa muussakin sarjassa on yleensä jonkinlaiset kesätauot, jotka sopii pitkään jatkuviin sarjoihin.
Jokainen voi hengähtää silloin kun itselle sopii, jaksot säilyy Areenassa. Minä pidin talvella melkein parin viikon tauon kun alkoi Leocadian ilkeys mennä yli äyräiden. Täällä palstalla kävin joten olin tapahtumista selvillä.
Kun Martina on niin edistyksellinen nainen, hänen pitäisi alkaa myös ajaa automobiilia a.s.a.p.
Vierailija kirjoitti:
Niistä sisäkköjen asuista - mielestäni vaaleat asut ovat kaytössä ennen iltaa ja illalla vasta ne tummat asut.
Eikö sisäkköjen asujen värityksen kannattaisi olla juurikin toisinpäin? Valoisaan aikaan tummempaa ja iltasella puolestaan vaaleampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina on mun mielestä täysin jolsa tyyppi, Currokin seurassaan vaipunut taas pikkupojan asteelle. Pistää huulet mutrulle niin että sieraimetkin heiluu. Margarita saisi hieman pistää tytärtään ojennukseen, tarviiko aikuinen akka äidin vierelleen kun on pipi.
J U O N I P A L J A S T U S
Martina myrkyttää Ayalan kreivin ja jää kiinni. Joutuu mielisairaalaan joskus helmikuussa. On pois sarjasta muutaman viikon. Curro hakee hänet pois. Ja taas alkaa se loputon jankkaus heidän välillään eikä mistään tule mitään. Nuo käsikirjoittajat ovat aivan toivottomia.
Mä olen käsittänyt että kreivi järjesti myrkytyksen itse lavastaakseen Martinan.
No, sinä sen paljastit. En viitsinyt äsken ihan kaikkea kertoa.
Martinahan kuuli Marialta, että Don Pia oli myrkytetty / ottanut myrkkyä ja millä myrkyllä sen jälkeen Martinalle tuli kiire apteekkiasioille. Ayalan kreivi ei varmaan itse ottaisi riskiä ja myrkyttäisi itseään Martinan vuoksi, olisi voinut kuolla. Martina on outo kiukuttelija. Itse oli isänsä kanssa napit vastakkain tämän eläessä ja on nyt huono omatunto. Riitelee kaikkien kanssa, Curron, äitinsä ja Ayalan kreivi kanssa. Eläis itse elämäänsä ja antaisi äitinsä elää ja olla onnellinen kenen kanssa viihtyy.
Ayalan kreivi myrkytti itse itsensä ja syytti siitä Martinaa ja järjesti tämän sitten tahallaan hourulaan. Onneksi Curro hänet sieltä pelasti. Kreivi halusi Martinan pois tieltään estelemästä seurustelua Margaritan kanssa. Oikeasti Ayala oli kiinnostunut Promesan neljänneksestä, jonka Margarita omisti. Ihan oikein, ettei Martina hyväksynyt mokomaa kreiviä äitinsä aviomieheksi. Äitikin sen lopulta ymmärsi ja hylkäsi kreivin.
Martinalla oli huono omatunto isänsä kuoleman suhteen, koska luuli olleensa osasyyllinen sydänkohtaukseen heidän huonojen väliensä takia. Martinahan ei tiedä totuutta, että Cruz tuon isän kuoleman aiheutti, ja ei totuutta tästä kuolemasta tiedä kukaan muukaan.
Huonoa oloaan tuosta kaikesta Martina Currolle näytti. Ei jaksanut olla tyytyväinen mistään.
Ihme löpinöitä.