Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko puolisolta vaatia kunnianhimoa?

Vierailija
24.08.2023 |

Haluaisin kuulla kaikenlaisia mielipiteitä: Puolisoni on kouluttautunut ammattikoulutasolla ja tehnyt koko ikänsä töitä pienipalkkaisella alalla. Hän on ahkera ja tunnollinen työntekijä ja rahaa tärkeämpää hänelle on työ, josta tykkää. Palkka ei ole vajaan 20 työvuoden aikana noussut juurikaan tes-korotuksia enempää, mikä on hänen alallaan tyypillistä.

Itsekään en ole mikään uraohjus, mutta olen korkeakoulutettu ja pyrkinyt hyviin työpaikkoihin ja tienaan mediaanin suomalaisen verran. En siis mitenkään erityisen paljon, mutta kuitenkin reilusti puolisoani enemmän. Haluan edetä työelämässä ja nostaa tulotasoani tasaisesti.

Erilaiset näkemyksemme tulojen hankkimisesta ovat alkaneet muodostua ongelmaksi. Minua häiritsee puolisolta puuttuva kunnianhimo ja häneen vähään tyytyminen, kun huono palkkataso vaikuttaa suoraan koko perheemme elämään. Minulla on haaveita (mm. asumiseen ja matkailuun liittyen), joita haluaisin toteuttaa yhdessä, mies taas tyytyy pelkästään haaveilemaan. Toivoisin myös, ettei eläkeikämme menisi köyhyysrajalla ja että voisimme säästää vanhuuden varalle. Nyt se on mahdotonta. Teini-ikää lähestyvien lasten nousevat kulut kauhistuttavat myös.

Mies puolestaan kokee minun dissaavan häntä työnsä vuoksi. Hänen työssään ei mielestäni ole mitään vikaa, alan palkkaus on vain surkea ja toki koulutustasokin vaikuttaa. Puoliso ei halua opiskella lisää, kokee ettei voimavarat riitä eikä kiinnosta.

Mitä voin tehdä, kun toinen ei halua osallistua yhteisen varallisuuden kasvattamiseen? Onko väärin vaatia häneltä kunnianhimoa, joka ei tule luonnostaan? En tietenkään haluaisi häntä pakottaa tekemään työtä, josta ei nauti, sekin on tärkeää että työssä viihtyy. Täytyykö minun siis vain tyytyä alhaiseen elintasoomme? Nyt kun kaikki hinnat ovat nousseet, tämä ristiriita on korostunut vielä entisestään.

Kokemuksia tai näkemyksiä asiaan?

Kommentit (204)

1/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se raha oo tärkeintä.

Vierailija
2/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin vaatia. Voit erota ja etsiä uuden jolla sitä rahaa tai kunnianhimoa on, mutta on väärin yrittää painostaa kumppania muuttumaan tuollaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta tuskin auttaa, saattaa jopa pahentaa asiaa ( suhdetta).

Vierailija
4/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia jos ei halua. Asiasta toki voi keskustella. 

Vierailija
5/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppaniaan ei voi muuttaa. Eikä pidä edes yrittää. Yhteiskunta on vain aivopessyt sinut siihen, että tämä kapitalistinen yhteiskunta ja raha on tärkeintä.

Vierailija
6/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimoa joko on tai ei ole. Toisen painostuksesta sitä ei voi itseensä synnyttää.

Olet pinnallisempi kuin miehesi. Onko pinnallisuus sitten hyvä asia ja onko kunnianhimo hyve...

Vierailija
7/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voi vaatia, että palkkatyöhön hakeutuu ja maksaa osansa kuluista.

Vierailija
8/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etsii kumppania, voi asettaa näitä odotuksia, päättää mennä treffeille vain tieyyn tyyppisten kanssa. Mutta ei kesken suhteen voi alkaa asettaa aivan uusia vaatimuksia, ei se toimi niin.

Rahasta pitäisi tietysti pystyä puhumaan yhdessä ja ratkomaan ongelmia yhdessä.

Vierailija
9/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo on se joka tappaa tämän planeetan. Toisia vastaan kilpaileminen ja toisiin vertaaminen johtaa kyynärpäämaailmaan jossa ei ole mitään rajaa.

Suurin osa asioista teemme nyt ja joita haluamme lisää ja lisää, olisivat parisataa vuotta sitten eläneiden ihmisten mielestä olleet täysin turhia ja tarpeettomia. 

Sisäistä rauhaa, ei ulkoista kilpailua - kiitos.

Vierailija
10/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nyt unohtui se naisten mantra "Kunhan mies käy töissä ja elättää itsensä niin se riittää".

Todellisuudessa se ei riitäkään vaan pitäisi olla status ja rahamies.

Vierailija
11/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa vaatimukset kannattaa olla tiedossa siinä vaiheessa kun kumppania etsii ja silloin huolehtia, että perusasioista ajattelee samalla tavalla. Ei ole puolisosi vika, että sinun mielipide on muuttunut ja nyt haluaisit hänenkin muuttuvan. 

Korkeampi elintaso on selkeästi tullut sinulle tärkeäksi. Ehkä voisitkin keskittyä siihen, mihin voit itse vaikuttaa, eli nostaa sitä omaa koulutustasoa ja etsiä itse parempipalkkaista työtä ja jättää puolison rauhaan? 

Vierailija
12/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on mies ja hän on amis-alalla, tuskin se palkka mikään lähihoitajan palkka on.

Paljonko hänen pitäisi sitten ansaita -jonkun insinöörin/diplomi-insinöörin palkan? Ne ei ole mitkään helpot opinnot eikä ole sanottua, että keski-ikäisen uudelleenkouluttautuja ura urkenee tuosta vaan.

Ei ap kyse ole kunnianhimosta vaan rahasta, haluat teille suuremman rahavirran ja ajattelet että se olisi helppoa hommata.

Vierailija
13/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kunnianhimo vaatimalla tule toiseen ihmiseen. Itse olen kunnianhimoton ja tuommoinen vaatiminen herättäisi vain pelkästään vastarintaa. Typerä ajatus että ketään voisi tuolla tavalla muuttaa. Aina välillä tulee arjessa ap:n kaltaisia ihmisiä jotka silmät pyöreänä ihmettelevät, miten toiset elävät eri tavalla kuin he itse. Aikuisia ihmisiä joille edelleen on yllätys, että persoonia, arvoja ja kiinnostuksen kohteita on totta tosiaan erilaisia.

Vierailija
14/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä asioita, jotka otetaan huomioon parinvalintavaiheessa. Tätä ei oikein nätimmin voi sano, koska sait, mitä tilasit. Jos amislaisen kanssa perustaa kodin ja perheen, niin saa amislaisen.

Vierailija
15/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaksi keski-/matalempipalkkaistakin voivat säästää vanhuuden varalle ja matkoihin. Ei opeteta lapsiakaan liikaan tyytyväisiksi, voivat tehdä vähän hommia jos on jokin suurempi haave.

Vierailija
16/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpaikalla täytyy viettää 8 tuntia päivässä niin mielestäni on kohtuutonta pyytää toista uhraamaan se työ jossa viihtyy vain sen takia, että palkka nousisi hieman.

Ei kai sekään ole toivottu lopputulos, että jatkossa mies valittaisi joka päivä töistään, että ei jaksa/pysty.

Vierailija
17/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeastikoulutettu my ass.

Jos olisit, et kyselis perusasioita, joita lapsikin ymmärtää.

Mutta. Otetaas rautalangasta ja kertauksena kaikille:

ET VOI VAATIA puolisoa vaihtamaan työtä, kouluttautumaan, laihduttamaan, hankkimaan uusia tissejä/peniksen pidennystä, et vasektomiaan, et hankkimaan lasta tai olla hankkimatta... et syömään tiettyä ruokaa/olla syömättä tiettyä ruokaa, et pukeutumaan sun lempiväriisi, et voi vaatia takatukan ja viikisien kasvattamista, etkä sitä ettei se söis valkosipulia sun läsnäollessä.

Listaa voi lisätä. Ei ollut kattava.

Itseäsi voit muuttaa ja omaa asennettasi.

Vierailija
18/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette molemmat olleet tiiviisti töissä, on teillä eläkekertymää. On oikeasti ihmisiä joilla on niin paljon työelämäkatkoksia, että sitä ei juurikaan ole.

Vierailija
19/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin idioottimaista raataa epämiellyttävässä työssä nuorena jonkun vuosikymmenien päässä häämöttävän eläkeiän takia.  Sitä eläkeikää ei välttämättä edes koskaan tule, sillä et voi tietää oletko huomenna tai viikon päästä edes hengissä, tai millainen maailma on sitten joskus.  Kukin tekee tietysti niin kuin haluaa, mutta älä yritä pakottaa muita elämään niin kuin sinä haluat.  Mitä jos miehesi alkaisi vaatimaan sinua elämään hänen tyylillään? Suostuisitko?

Vierailija
20/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, näistä on aidosti apua minulle.

Olemme alkaneet seurustella nuorina, jolloin emme vielä tienneet mitä elämältä haluamme. Tuolloin minullekin riitti pienet tulot, kunhan oli mukavaa. Sittemmin elämän realiteetit ovat tulleet vastaan esimerkiksi terveysongelmien myötä, jotka ovat vaatineet rahaa. Mieleeni on myös iskostunut ajatus siitä, miten täällä eletään vaan kerran ja miten haluan nähdä maailmaa ja sekin maksaa.

Kyllä, olen pinnallisempi kuin puolisoni. Ei raha silti minullekaan ole tärkeintä maailmassa enkä ole itsekään valmis ihan hirveän paljon enempää tekemään urani eteen. Ala ja työpaikkani ovat sellaisia, joilla palkkakehitystä kuitenkin tapahtuu, toisin kuin puolisolla.

Rahamiestä en edes haluaisi, mutta siinäkin om aika iso ero siihen, että tienaa 20 v saman verran ja tyytyy siihen. Ja sekin on totta, että ei toista voi muuttaa. Ehkä ennemminkin tarkoitin, että toinen tekisi hieman nykyistä enemmän yhteisen tulotason eteen, astuisi vaikka pikkuisen epämukavuusalueelleen sen sijaan, ettei ole valmis tekemään mitään.

Ehkä on sitten vain otettava käyttöön molempien omat rahat (tällä hetkellä yhteiset) ja toteutettava yksin niitä unelmia. Tuntuu epäreilulta, että minä olisin ainoa, joka niiden eteen näkee vaivaa ja toinen saa saman vähemmällä. Jatkossa tuloero tulee kuitenkin vain kasvamaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän